Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد می گوید که متأسفانه اغلب توزیع‌کنندگان محصولات فولادی طی ماه های گذشته، عملکرد قانونی و منطقی نداشته‌اند و پس از خرید مواد اولیه از بورس و فروش در بازار آزاد، چندین برابر زحمت تولیدکننده سود برده اند. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، اقتصاد کشور این روزها اتفاقات عجیبی را تجربه می‌کند و هستند کسانی که قیمت بالای دلار آنها را وسوسه کرده تا از آب گل‌آلود ماهی بگیرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برخی تولیدکنندگان محصولات پایین‌دستی، فولاد را با مجوز وزارت صمت از بورس کالا خریده اما یا بدون تولید کالاهایی مانند ورق و لوله، آن را در بازار آزاد به چند برابر قیمت به فروش می‌رسانند و یا محصول تولیدی خود را در بورس عرضه نمی‌کنند تا سود کلان فروش در بازار آزاد نصیب شان شود. حمیدرضا رستگار، رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم درباره وضعیت نابسامان موجود و گرانی ناشی از این رانت‌خواری که تاوان سنگین آن را درنهایت، مردم و مصرف کنندگان محصولات فولادی می‌پردازند و نیز راه‌حل‌ها و راهکارهای مطرح‌شده، توضیحاتی داده که در ادامه باهم می‌خوانیم:

*برخی تولیدکنندگان پایین‌دستی با مجوز وزارت صمت، فولاد را با قیمت پایین از بورس خریداری می‌کنند تا ورق، پروفیل، لوله و ... تولید کنند، اما خریدهای خود را در قالب مواد خام یا محصولات تولیدی و با قیمت‌های بالا، در بازار آزاد می‌فروشند. تأثیر این وضعیت ناسالم بر بازار چیست؟
اجازه بدهید موضوع را اینگونه توضیح دهم؛ در فرآیند کار، یک تولیدکننده و یک مصرف‌کننده داریم که میان آنها نیز یک توزیع‌کننده، فعال است. درواقع، مثلث تولید، توزیع و مصرف، وجود دارد. هر یک از این اضلاع، اگر از ریل اصلی خود خارج شوند یا به هر دلیلی تداخل کاری شکل گیرد، تخلف قانونی رخ می‌دهد، و الان، شاهد همین آشفتگی هستیم. تولیدکننده می‌گوید ما باید همه‌کاره باشیم، توزیع‌کننده، برنامه خاص و متفاوت خود را دارد و مصرف‌کننده نیز در تلاش است که با خرید مستقیم از تولیدکننده، منفعت حداکثری ببرد. اقتصاد، قواعدی دارد و باید ببینیم بورس در کجای این قاعده قرار دارد؟ بورس، اتاق شفافی است تا قیمت‌ها بر مبنای رقابت آزاد عرضه و تقاضا تعیین شود و هیچ‌کس نتواند، به ناروا و به زیان دیگران، قیمت‌گذاری کند یا خریدی خارج از ضوابط قانونی داشته باشد. در این میان، متأسفانه اغلب توزیع‌کنندگان محصولات فولادی، عملکرد قانونی و منطقی نداشته‌اند و شاید در کوتاه‌مدت، منافع زیادی عایدشان بشود اما این کسب سود سرشار و ناروا، نمی‌تواند پایدار باشد و در بلندمدت به همه آسیب می‌زند.

*چرا برخی حاضر نیستند حتی میزان تعهد شده خود را وارد بورس کنند؟
شکاف و تفاوت قیمتی میان نرخ‌های بازار و بورس وجود دارد که اغلب تولیدکننده را به مسیری می‌کشاند که می‌گویند وقتی با سفارش خارج از نیاز و خرید آن از بورس و سپس فروش در بازار آزاد، می‌توانیم چندین برابر زحمت تولید سود ببریم، چرا باید رنج تولید را بر خود هموار کنیم؟ و با همین نگاه، به‌جای مثلاً، هزار تن موردنیاز خود، ده برابر سفارش می‌دهند و آن را با یک یا دو واسطه در بازار می‌فروشند. متأسفانه این اتفاقات مخصوصاً در حوزه ورق، پرشمار و پرتکرار است. بورس کالا، جایگاهی است که معاملات را شفاف می‌کند، اتحادیه صنف فروشندگان آهن و فولاد و فلزات تهران و همچنین کشور، مسیر توزیع این کالا است و اگر فردی خارج از این ضابطه بخواهد وارد مسیر شود، بازار را با چالش مواجه می‌کند که متأسفانه این اتفاق نیز رخ داده است. متأسفانه دولت نیز به ما که مسیر اصلی توزیع محصولات فلزی هستیم، اسامی و آمار نمی‌دهد درحالی‌که قانونا باید به ما بگوید چه کسی و به چه قیمتی، این بار را خریده است؟ و چه کسی آن را توزیع کرده است؟ چون تنها متولی توزیع فولاد در کشور ما هستیم. اگر نهاد یا فرد دیگری چنین ادعایی دارد باید مجوز خود را ارائه کند. ما طبق قانون باید بدانیم چه کسانی در بازار ما عامل ایجاد اختلال و کمبود هستند و با فروش به قیمت‌های نجومی، بازار سیاه درست می‌کنند و نظم بازار را برهم می‌زنند. باید مشخص شود چه کسانی، مرتکب عرضه غیرواقعی، خرید کاذب و قیمت سازی می‌شوند. درواقع، روند قانونی و همکاری و هم‌افزایی لازم برای شناسایی متهمان و رانت‌خواران، طی نمی‌شود، اگر هر فردی در جایگاه خودش مسئولیتش را به‌درستی انجام دهد، سود متعارف نیز نصیب فروشنده می‌گردد.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: کنندگان محصولات فولادی فروشندگان آهن بازار آزاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۱۹۷۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خبرگزاری دولت: آغاز ریزش نرخ دلار در بازار آزاد/ ماجرای شایعه وصول مالیات از مهریه/ قیمت شمش طلای حراجی چند میلیارد تومان شد؟

پیمانه اقتصادی تابناک هر روز بسته‌ای خبری از آخرین اخبار و تحولات مهم اقتصادی ایران و جهان ارائه می‌کند؛ پیمانه‌ای شامل تغییرات ۲۴ ساعت اخیر از بازار‌هایی همچون ارز، خودرو، طلا، انرژی و مسکن، که در کنار آن به واکنش‌ها و صحبت‌های اقتصادی مسئولان نیز پرداخته می‌شود.

 

افت شاخص بورس در دومین روز هفته

شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات امروز (یکشنبه ۲۶ فروردین ماه) با ۱۱ هزار و ۱۹۳ واحد کاهش در ارتفاع ۲ میلیون و ۱۹۶ هزار و ۷۷۶ واحدی قرار گرفت. شاخص هم‌وزن امروز با ۲ هزار و ۶۷۷ واحد کاهش به ۷۲۳ هزار و ۵۳۹ واحد و شاخص قیمت با یک هزار و ۵۰۲ واحد کاهش به ۴۰۶ هزار و چهار واحد رسید. معامله‌گران در روز جاری در بورس تهران نزدیک به ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون سهم و اوراق مالی را به ارزش ۳۱ هزار میلیارد ریال با انجام ۸۹ هزار معامله دادوستد کردند. نمادهای فملی، فولاد، فارس، وغدیر، وبملت، نوری و شپنا بیشترین اثر منفی را بر شاخص بورس گذاشتند.

کاهش دامنه نوسان بورس

پیرو برگزاری جلسه اضطراری هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار در ساعات ابتدایی روز جاری، مقرر گردید با هدف حمایت از حقوق سهامداران و جلوگیری از تاثیر هیجانات بر روند بازار، دامنه نوسان کلیه نمادهای سهام و حق تقدم سهام قابل معامله در بازارهای بورس و فرابورس برای مدت سه روز متوالی به مثبت و منفی ۱ درصد و دامنه نوسان صندوق‌های سهامی نیز به مثبت و منفی ۲ درصد محدود گردد. بدیهی است سازمان بورس با همکاری شرکت‌های بورس و فرابورس به‌صورت پیوسته شرایط بازار و وقایع مرتبط را رصد نموده و در صورت لزوم تصمیمات بعدی را اتخاذ و اعلام خواهد نمود.

سهامداران نگران نباشند

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: در همه جای دنیا بحران‌ها و ریسک‌های غیراقتصادی در کوتاه مدت اثرات منفی بر بازار بورس دارد اما این بازار در میان‌مدت خود را بازیابی می‌کند و در ایران نیز طی ۲۷ سال گذشته بازار سرمایه با رشد ۴۶۰۰ برابری بالاترین میزان سوددهی را داشته و معتقدم بورس در آینده نه چندان دور مقصد اصلی نقدینگی ۸۰۰۰ هزار میلیارد تومانی خواهد بود. فردین آقابزرگی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: تجربه دو دهه گذشته از حادثه ۱۱ سپتامبر که منجر به جنگ آمریکا و افغانستان شد گرفته تا جنگ آمریکا و عراق، بحران سال ۲۰۰۸ اقتصاد جهان، ترور سردار سلیمانی در سال ۹۸ و دیگر تنش‌ها گویای آن است که این رخدادها برای مدت کوتاهی اثرات منفی بر بازارهای مالی ایجاد کرده اما ادامه‌دار نبوده است. وی افزود: با توجه به این‌که ایران محور مخاصمات اخیر قرار گرفته و به دلیل ماهیت نقدشوندگی بازار سرمایه، این بازار بیشترین تاثیر را در بین بازارهای مالی داشته است. در چنین روزهایی کسی به راحتی نمی‌تواند مسکن یا خودرو بفروشد و همه سراغ دارایی‌های نقدشونده مثل  سهام می‌روند. بنابراین ریزش بورس در اولین روز پس از پاسخ ایران به اسرائیل، یک موضوع اجتناب‌ناپذیر بود.

آگهی واگذاری سهام پرسپولیس و استقلال

سازمان خصوصی‌سازی آگهی واگذاری سهام ۲ باشگاه پرسپولیس و استقلال را منتشر و قیمت پایه و شرایط عرضه سهام این باشگاه‌ها را اعلام کرد.

ثبات نرخ دلار در مرکز مبادله

هر اسکناس دلار آمریکا امروز بدون تغییر نسبت به روز کاری گذشته در مرکز مبادله به قیمت ۴۳ هزار و ۵۶۷ تومان ثابت ماند. همچنین قیمت حواله دلار آمریکا نیز با نرخ ۴۰ هزار و ۶۴۸ تومان نسبت به روز گذشته بدون تغییر ماند. قیمت هر اسکناس یورو به ۴۶ هزار و ۳۹۷ تومان و حواله آن، ۴۳ هزار و ۲۸۸ تومان قیمت خورد. اسکناس درهم امارات نیز در روز جاری ۱۱ هزار و ۸۶۳ تومان و حواله درهم ۱۱ هزار و ۶۸ تومان معامله شد که نسبت به روز گذشته بدون تغییر مانده است.

قیمت شمش طلای حراجی چند میلیارد تومان شد؟

امروز تالار معاملات طلای مرکز مبادله ایران شاهد معامله ۱۲۴ قطعه شمش طلای استاندارد یک کیلوگرمی با عیار ۹۹۵ بود. طی جلسه معاملاتی امروز و در دو عرضه عمده و خرد، در مجموع ۲۹۰ قطعه شمش طلای استاندارد از سوی صادرکنندگان عرضه شد. میانگین قیمت شمش های طلای معامله شده در این روز، ۴ میلیارد و ۷۴۸ میلیون تومان به ثبت رسید.

توصیه مهم به مردم قبل ورود به بازار طلا و سکه

رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران با بیان اینکه بخش عمده افزایش قیمت سکه و طلا مربوط به تغییرات نرخ جهانی است، تصریح کرد: تنش‌های سیاسی در منطقه هم یکی از عوامل رشد نرخ ارز و طلا در بازار بود، اما باید توجه داشت عواملی که ماهیت اقتصادی ندارند دوام زیادی ندارند و قیمت‌ها به همان روال عادی بر می‌گردد. این فعال صنف طلا و جواهر به مردم توصیه کرد: مردم در بازارهای التهابی صبوری کنند و در زمان ثبات بازار خریدشان را انجام دهند. عرضه سکه و حراج شمش در مرکز مبادله ارز و طلای ایران هم می‌تواند نقش مهمی در کاهش نرخ و تخلیه حباب قیمت داشته باشد. بذرافشان با اشاره به اینکه قیمت سکه امروز ۴۰۰ هزار تومان و هر گرم طلای ۱۸ عیار، ۲۵ هزار تومان نسبت به روز گذشته ارزان‌تر شد، گفت: بازار امروز فضای بسیار آرام‌تری را نسبت به روزهای قبل خود تجربه کرده است.

خبرگزاری دولت: آغاز ریزش دلار در بازار آزاد ایرنا ظهر امروز در گزارشی نوشت: "در حالی که امروز ساعت ۱۱ در آغاز معاملات بازار دلالان فردوسی و منوچهری، قیمت فروش دلار با ۷۰ هزار تومان آغاز شده بود، اما به دلیل نبود خریدار، به سرعت از قیمت دلار آزاد کاسته شده و هم اینک قیمت فروش آن به ۶۶ کانال هزار تومان رسیده است. مشاهدات نشان می‌هد که همچنان در بازار آزاد ارز، مشتری وجود ندارد و معامله گران خیابان فردوسی و منوچهری همچون صرافی‌ها روز کسادی را طی می‌کنند. نرخ کانال‌های تلگرامی هم با توجه به اینکه صبح امروز پس از حمله تنبیهی ایران علیه رژیم صهیونیستی نرخ ۶۹ هزار تومان و نزدیک به ۷۰ هزار تومان بود، با افت به محدود ۶۷ هزار تومان در این کانال‌های تلگرامی عقب نشینی کرده است. قیمت‌ها در بازار منوچهری و فردوسی هم حدود ۲ هزار تومان کمتر از کانال‌های تلگرامی خریدار دارد. فعالان بازار ارز پیش‌بینی شده که روند کاهشی نرخ ارز ادامه داشته باشد." آخرین وضعیت تامین ارز صنایع، دارو و کالاهای اساسی از ابتدای سال ۱۴۰۳ تا پایان روز شنبه ۲۵ فروردین ماه ۱۴۰۳ بیش از یک میلیارد و ۴۵۰ میلیون دلار ارز صنایع، ۳۶۷ میلیون دلار ارز کالاهای اساسی و کشاورزی و ۵۹ میلیون دلار ارز دارو و تجهیزات پزشکی تامین شد. /بانک مرکزی   پیش بینی روند بازار نفت

زیاد داوود، یکی از تحلیلگر بلومبرگ، امروز در یادداشتی با اشاره به تنش‌های شب گذشته اظهار کرد: اقدام ایران به خودی خود، نباید بازارها را حرکت دهد. اما اگر باعث واکنش متقابل اسرائیل شود، زنگ خطر به صدا در می‌آید. کلید اتفاق بعدی این است که آیا ایالات متحده می تواند واکنش اسرائیل را مهار کند یا خیر؟ وی بیان کرد: پس از تنش دیشب همه نگاه‌ها به فردا (دوشنبه 27 فروردین 1402) و معطوف به بازار نفت خواهد بود که ببینیم با چه قیمتی بازگشایی خواهد شد. چراکه در یکم آوریل وقتی ایران گفت که انتقام حملات اسرائیل را خواهد گرفت نفت برنت به بالای ۹۰ دلار جهش پیدا کرد. این تحلیلگر در ادامه گفت: نرخ غیر رسمی دلار ایران طی روزهای اخیر جهش پیدا کرد و از طرفی در آنسوی مرزها، شیکل اسرائیل نیز کاهش ارزش داشت. بنابراین اثر تنش‌های اخیر به وضوح در کاهش ارزش واحد پولی هردو کشور مشهود است. با این حال باید تا روز دوشنبه صبر کرد و واکنش واقعی بازار را پس از حمله ایران دید. جیک لوید تحلیلگر کامودیتی از سنگاپور نیز درباره تاثیر تنش‌ دیشب بر بازارنفت گفت: به نظر می‌رسد نفت خام در صف افزایش شدید قرار گیرد، حتی با این که تهران سیگنال می دهد که «موضوع به پایان رسیده است». وی افزود: اکنون کلید این است که آیا این درگیری منجر به اختلال واقعی جریان نفت خام می شود یا خیر. اگر وقفه ای در حمل و نقل از طریق خطوط لوله یا سفر نفتکش‌ها به فراتر از آب‌های دریای سرخ مورد تهدید حوثی‌ها ایجاد شود، هر گونه افزایش اولیه در نفت خام می تواند ادامه یابد. اما در غیر این صورت، قیمت‌ها باید تثبیت شود زیرا نفت همچنان به کاربران منطقه‌ای می‌رسند که حدود یک سوم عرضه جهانی را به خود اختصاص می‌دهند. /تابناک

ماجرای شایعه وصول مالیات از مهریه سخنگوی سازمان مالیاتی کشور گفت: تا این لحظه قانون جدیدی مبنی بر وصول مالیات از مهریه تصویب نشده و طبیعتاً سازمان امور مالیاتی نیز مالیاتی اخذ نخواهد کرد، ضمن اینکه طبق ماده ۱۴۴ جهیزیه منقول و مهریه اعم از منقول و غیرمنقول معاف از مالیات هستند. /صداوسیما

 

کاهش ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتال


مجموع ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتال در حال حاضر ۲.۲۸ تریلیون دلار برآورد می‌شود که این رقم نسبت به روز قبل  ۶.۴۲ درصد کمتر شده است. در حال حاضر ۵۵.۰۲ درصد کل بازار ارزهای دیجیتال در اختیار بیت‌کوین است که ۰.۷۷ درصد افزایش روزانه را ثبت کرده است. حجم کل بازار ارزهای دیجیتال در ۲۴ ساعت گذشته ۱۶۳.۵۹میلیارد دلار است که ۱۸.۹۴ درصد افزایش داشته است. حجم کل در امور مالی غیر متمرکز در حال حاضر ۱۵.۶۴ میلیارد دلار است که  ۹.۵۶ درصد از کل حجم ۲۴ ساعته بازار ارزهای دیجیتال  بوده و حجم تمام سکه‌های پایدار اکنون ۱۵۰.۴۷ میلیارد دلار است که ۹۱.۹۸ درصد از کل حجم ۲۴ ساعته بازار ارزهای دیجیتال را تشکیل می‌دهد.

       

دیگر خبرها

  • قیمت محصولات ایران‌خودرو +جدول
  • قیمت سکه امروز ۲۸ فروردین ۱۴۰۳
  • قیمت طلا امروز ۲۸ فروردین ۱۴۰۳
  • قیمت خودرو امروز ۲۷ فروردین ۱۴۰۳
  • برنج و شکر با قیمت مصوب عرضه می‌شود/ توزیع کالاهای اساسی طبق روال سابق
  • خبرگزاری دولت: آغاز ریزش نرخ دلار در بازار آزاد/ ماجرای شایعه وصول مالیات از مهریه/ قیمت شمش طلای حراجی چند میلیارد تومان شد؟
  • کاهش قیمت در بازار طلا و سکه
  • قیمت محصولات ایران‌خودرو یکشنبه ۲۶ فروردین ۱۴۰۳؛ حرکت خلاف جهت دنا و تارا در بازار
  • قیمت سکه امروز ۲۶ فروردین ۱۴۰۳
  • قیمت طلا امروز ۲۶ فروردین ۱۴۰۳