Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-25@19:16:40 GMT

یخ زدن تالاب‌های مهاباد بر اثر سرما

تاریخ انتشار: ۸ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۸۱۹۷۲۶

یخ زدن تالاب‌های مهاباد بر اثر سرما

فاروق سخنور رئیس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، اظهار داشت: سرمای هوا باعث شده که علاوه بر تالاب بین‌المللی "کانی‌برازان"، بخش‌های زیادی از دیگر تالاب‌های این شهرستان از جمله تالاب "یوسف‌کند" که در این فصل میزبان پرندگان هستند، یخ بزند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سخنور افزود: با سرما و کاهش دمای هوا تا ۱۶ درجه زیر صفر بیش از ۶۰ درصد از مساحت تالاب بین‌المللی کانی‌برازان مهاباد یخ زده است.

او از اهالی روستا‌های همجوار تالاب‌های این شهرستان خواست که در این مدت که پرندگان و سایر حیوانات وحشی با کمبود مواد غذایی مواجه هستند، دانه، علوفه و مواد غذایی اضافی خود را در حاشیه روستا‌ها برای استفاده سایر حیوانات وحشی قرار دهند.

بیشتر بخوانید

سرشماری بیش از ۱۰ هزار قطعه پرنده مهاجر در کانی برازان دست شکارچیان متخلف از تالاب کانی برازان کوتاه ماند

رئیس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد تصریح کرد: وجود تالاب‌های کانی‌برازان، قوپی باباعلی، حسن‌خان، گروس، داشخانه و قره‌قشلاق، مهاباد را به یکی از زیستگاه‌های اصلی پرندگان در آذربایجان‌غربی تبدیل کرده است و در این میان تالاب‌های کانی‌برازان و قوپی‌باباعلی جزو تالاب‌های بین‌المللی به شمار می‌رود.

مهاباد با ۲۳۷ هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان‌غربی واقع شده و نخستین تعاونی زیست محیطی کشور نیز در سال ۱۳۷۵ در این شهرستان تاسیس شده است.

انتهای پیام/ج

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: تالاب بین المللی کانی برازان یخ زدگی کانی برازان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۱۹۷۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آشیانه ساختن پرستو‌های دریایی در تالاب بین المللی انزلی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای گیلان ؛ معاون محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان با بیان اینکه بهار فصل تخم گذاری پرستو‌های دریای است، گفت: پرستو‌های دریایی تیره در غرب تالاب انزلی ۱۰۰ لانه ساختند.
تورج صادقی با اشاره به ورود هزار پرستوی دریایی تیره به غرب تالاب انزلی افزود: این پرستو‌ها با آشیانه سازی در چندین کلونی بزرگ لانه گزینی خود را آغاز می‌کنند.
وی با بیان اینکه این گونه از پرنده‌ها کلونی در غرب تالاب بندر انزلی زاد آوری دارند اضافه کرد: عمق مناسب آب، پوشش گیاهی مطلوب و زنجیره غذایی کامل بستر مناسبی برای لانه گزینی این پرستو‌ها است.
صادقی گفت: کارشناسان محیط زیست همزمان با زاد آوری این پرنده ها، کار حلقه گذاری جوجه‌های این پرستو‌ها را آغاز می‌کنند. 
پرستو دریایی تیره با (نام علمی: Chlidonias hybridus) گونه‌ای پرستوی دریایی از تیرهٔ کاکائیان است. این پرستوی دریایی پرنده‌ای پرجنب و جوش است که برای به دست آوردن غذا شیرجه رفته و آن را می‌قاپد.
این پرنده اغلب در آب‌های داخلی زندگی می‌کند و در زمستان‌ها نیز گاه به صورت گذری در کرانه‌های دریا‌ها دیده می‌شود و بر علف‌های شناور روی آب در تالاب‌ها آشیانه می‌سازد. 
گیلان دارای بیش از ۳۰ هزار هکتار پهنه تالابی است و این پهنه‌ها زیستگاه بیش از ۳۰۰ گونه پرنده به خصوص پرندگان مهاجر است.

دیگر خبرها

  • تالاب درگه سنگی پذیرای بیش از ۱۵ هزار قطعه فلامینگو بود
  • سال گذشته تالاب درگه سنگی پذیرای بیش از ۱۵ هزار قطعه فلامینگو بود
  • تالاب کجی نمکزار نهبندان ۳۰ درصد آبگیری شد
  • آبگیری ۳۰ درصد از تالاب کجی نمکزار نهبندان
  • تالاب انزلی، میزبان بیش از هزار پرستوی دریایی
  • آشیانه ساختن پرستو‌های دریایی در تالاب بین المللی انزلی
  • بازدید کارشناسان مرکز بهداشت مهاباد از پناهگاه حیات وحش تالاب بین المللی کانی برازان
  • میزبانی تالاب قره گُل بوکان از پرندگان مهاجر و بومی
  • تالاب قره گل بوکان میزبان پرندگان مهاجر و‌ بومی
  • رفع اختلاف مالکیت ساکنان حاشیه تالاب بین المللی انزلی مستلزم ورود جدی مسئولان مربوطه