Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-25@16:54:26 GMT

تولید ۲۰ درصد گوشت مورد نیاز کشور توسط عشایر

تاریخ انتشار: ۸ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۸۱۹۸۹۳

تولید ۲۰ درصد گوشت مورد نیاز کشور توسط عشایر

رئیس سازمان امور عشایر گفت:۲۰درصد گوشت مورد نیاز کشور توسط عشایر تولید می شود و با توجه به جایگاه آنها در تولید گوشت قرمز توجه به ارائه خدمات دامپزشکی و سلامت دام آنها حائز اهمیت است.

به گزارش ایسنا، شاهپور علایی مقدم در مراسم رونمایی از برنامه ملی بهداشت دام عشایر با بیان اینکه عشایر نقش مهمی را در امنیت غذایی و تولید مایحتاج کشور از جمله گوشت قرمز دارند، گفت: امروزه می‌بینیم که عشایر نمادی عینی از اقتصاد مقاومتی هستند و بیشترین اثر گذاری را در تولید و حفظ محیط زیست دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: بر اساس آخرین آمار عشایر با جمعیت یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفری در قالب ۲۴۶ هزار خانوار  در ۵۹ درصد از پهنه جغرافیایی کشور پراکنده هستند.

رئیس سازمان امور عشایر با بیان اینکه در یک‌برنامه شش ساله تولید گوشت قرمز توسط عشایر از ۱۶۲ هزار تن به ۲۰۰ هزار تن رسید، گفت: از ۸۶۰ هزار تن گوشت قرمز مورد نیاز در کشور ۲۰۰هزار تن آن توسط عشایر تولید می شود. یعنی هر یک نفر عشایر گوشت قرمز مورد نیاز ۱۶ نفر را تولید می‌کند.

علایی مقدم تصریح کرد:  با توجه به جایگاه عشایر در تولید گوشت قرمز در کشور  رسیدگی به امور عشایر در دام و ارائه خدمات دامپزشکی به آنها از اهمیت بالایی برخوردار است.

در ادامه بهمن نقیبی _ معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی  در نشست خبری سازمان دامپزشکی و رونمایی از سند ملی بهداشت دام عشایر اظهار کرد: عشایر علی‌رغم این که جمعیت زیادی در کشور ندارد اما نقش قابل توجهی در تولیدات دارند؛ به طوری که تولید ۲۰ درصد گوشت قرمز کشور بر عهده آنها بوده و حدود ۲۸ درصد دام سبک و چهار درصد دام سنگین در کشور نیز متعلق به عشایر است.

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی با بیان اینکه تشخیص و درمان بیماری های دام عشایر قبلا هم انجام می شد ولی هدف از برنامه ملی بهداشت عشایر  ارائه بسته جامع بهداشتی با نگاه جدی تری به این قشر است، گفت: از دیگر اهداف این برنامه می توان به ارتقای سطح بهداشت و سلامت عشایر از طریق کنترل بیماریهای قابل انتقال بین انسان و دام، حفظ و توسعه منابع دام عشایر، توسعه دانش فنی و توانمندسازی عشایر،   همکاری در اجرای طرح‌هایی مانند هویت گذاری شناسایی و پایش برخط دام عشایر، کمک به تامین بهداشت و تقویت نظارت های بهداشتی در فرایند پرورش، تولید تا عرضه فرآورده های خام دامی، جلب مشارکت عشایر در رعایت هرچه بیشتر موازین بهداشتی و بهبود سلامت حیوانات، همکاری در شناسایی و برند سازی فراورده های دامی متنوع، سالم و ارگانیک تولید شده توسط  عشایر به منظور کمک به بازاریابی و عرضه محصولات بهداشتی اشاره کرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: عشاير توسط عشایر مورد نیاز گوشت قرمز دام عشایر هزار تن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۱۹۸۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نظارت بهداشتی قرنطینه‌ای ۲۳ هزار تن نهاده دامی درسیستان وبلوچستان

به گزارش خبرگزاری صدا وسیمای مرکز سیستان وبلوچستان، مسعود سرگلزائی گفت: یکی از فعالیت‌های مهم دامپزشکی برای ارتقای بهداشت عمومی، کنترل و نظارت بهداشتی بر فرآورده‌های خام دامی و خوراک دام است که این کنترل در تمام مراحل پرورش و کشتار دام، مرحله عرضه، مصرف فرآورده دامی و تولید و حمل خوراک دام با نظارت و اقدامات بهداشتی انجام می‌شود.
رئیس اداره قرنطینه و امنیت زیستی اداره کل دامپزشکی سیستان و بلوچستان ادامه داد: سال گذشته بر جابجایی تعداد ۲۳ هزار و ۴۶۸ محموله انواع فرآورده خام دامی به مقدار ۲۵۲ هزار تن، هشت هزار و ۵۵ محموله دام زنده به مقدار ۴۱۰ هزار راس، ترخیص و حمل بهداشتی ۲۶۷ هزار تن به داخل کشور، صادرات آبزیان پنج هزار تن به خارج کشور و ترخیص و حمل بهداشتی هزار و ۷۵۰ تن آبزیان به داخل کشور نظارت بهداشتی شده است.
سرگلزایی تاکید کرد: در نظارت‌های بهداشتی قرنطینه‌ای محصولات تحت نظارت دامپزشکی از نظر وضعیت ظاهری، نشانه گذاری، دارا بودن وضعیت بهداشتی استاندارد از محل تولید فرآورده، شرایط بهداشتی خودروی متقاضی حمل، دمای مناسب محصول در طی مسیر از مبداء تا مقصد، تطابق محصول با گواهی بهداشتی صادره توسط اداره دامپزشکی مبدا و درصورت لزوم انجام نمونه برداری صورت می‌پذیرد؛ پس از تائید همه شرایط بهداشتی و قرنطینه‌ای اجازه بارگیری، حمل، تخلیه و مصرف محصولات مرتبط با دامپزشکی داده خواهد شد.
وی تاکیدکرد: با توجه به اینکه سیستان و بلوچستان، استانی مرزی در همسایگی دو کشور پاکستان و افغانستان و در ارتباط با آب‌های آزاد جهان است؛ بنابراین نظارت‌های بهداشتی قرنطینه‌ای در زمینه واردات، صادرات و ترانزیت کالا به منظور حفظ سلامت جمعیت دامی و انسانی کشور اهمیت ویژه‌ای دارد.

دیگر خبرها

  • توزیع ۱۰۰۰ تن مرغ و گوشت قرمز منجمد تنظیم بازاری در مازندران
  • تبدیل به ضایعات بیش از ۳ هزار کیلوگرم گوشت مرغ در بیرجند
  • نظارت بهداشتی بر تولید تا عرضه فرآورده‌های خام دامی
  • نظارت بهداشتی قرنطینه‌ای ۲۳ هزار تن نهاده دامی درسیستان وبلوچستان
  • کاهش فواصل بهداشتی واحد‌های دامی از ۳۰ تا ۱۰۰ درصد
  • اجرای طرح تولید قراردادی با هدف خودکفایی گوشت قرمز
  • ممنوعیت ورود عشایر به شهرستان فریدونشهر تا پایان اردیبهشت
  • رصد ۳۰ نمونه از محصولات کارخانجات خوراک دام و طیور در کرمان 
  • رعایت توصیه‌های بهداشتی، ضامن تولید واحدهای مرغداری است
  • ۷۰ درصد ذائقه یزدی‌ها گوشت گوسفندی است