Web Analytics Made Easy - Statcounter

حسن پور گفت: بسیار مهم است که دبیرخانه‌ یک جشنواره تمام تجربیات ثبت کرده و به دوره‌های بعدی منتقل کند.،در این صورت کاری از اول تکرار و تجربه نشده و نقاط قوت تقویت می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از ستاد خبری چهارمین دوره نشان شیرازه، هومان حسن‌پور، رئیس اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران درباره اهمیت پیکره و اجرای کتاب گفت: جلد کتاب بر اساس نوع جهان‌بینی که ناشر و مخاطب نسبت به کتاب دارند، متفاوت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ممکن است طراحی جلدی برای کتابی مناسب باشد و برای کتاب دیگر مناسب نباشد. بیشتر ناشران موفق سعی کرده‌اند طرح جلدشان متناسب با مضمون کتاب و ذائقه مخاطب باشد و این اهمیت بسیاری دارد.

وی افزود: گاهی جلد بعضی کتاب‌ها با مخاطب صحبت می‌کند و او را برای خرید ترغیب می‌کند. گاهی هم برخی از کتاب‌ها از شهرت خاصی برخوردارند که نیازی به جلد پُرکار ندارند. در هر حال مهم است که طراحی جلد کتابی چقدر با مطالب داخل آن در ارتباط بوده و با فرهنگ اجتماع هماهنگ باشد. همانطور که سبک و سیاق طراحی جلد در کشورهای دیگر بسته به ذائقه مخاطب متفاوت است و ممکن است در کشور ما مورد استقبال قرار نگیرد.

حسن‌پور با بیان اینکه جلد کتاب، پوششی است که تعیین‌کننده محتوای آن است، ادامه داد: در مقطعی از تاریخچه طراحی جلد کتاب، قسمتی از کتاب را روی جلد طراحی می‌کردند اما در حال حاضر طراحی‌های جلد نمادین شده و ذائقه مخاطب می‌پسندد با او به شکل نمادین صحبت شود. نمادین صحبت کردن هم احتیاج به مفهوم دارد و کسی را می‌خواهد که بتواند آن را به خوبی منتقل کند. برای مخاطب حرفه‌ای و کتاب‌خوان‌تر، جلد کتاب‌ها نیز باید پیچیده‌تر باشد. از آن سو برای مخاطب مبتدی‌ که از رمان‌های غنی استفاده نکرده و با گفتمان کتاب چندان آشنا نیست، جلد کتاب باید ترغیب‌کننده‌تر باشد. به طور کلی، جلد، محتوا و ذائقه اجتماع باید با هم تنظیم شود. در غیر این صورت، نتیجه کار چندان جالب نمی‌شود.

رئیس اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران با اشاره به طراحی جلد به عنوان یکی از مواردی که در موفقیت یک کتاب مؤثر است، عنوان کرد: ناشران بازاری و مترویی یک سبک جلد استفاده می‌کنند و ناشرانی که کتاب‌هایشان در کتابفروشی‌هاست به سبک دیگری علاقمند هستند. برای یک ناشر ویراستاری می‌تواند حیاتی‌ترین عنصر باشد و برای ناشر دیگر این‌گونه نباشد. این موضوعات به ناشر و ذائقه مخاطبش برمی‌گردد که باید به آن دقت کرد. گاهی مخاطب می‌بینید کتابی ویرایش خوبی ندارد، دیگر سمت آن انتشارات نمی‌رود. ناشر باید به مخاطب توجه کند. جلد کتاب هم همین است، باید برای تک‌تک این موارد زحمت کشیده شود، هر کدام از این موارد می‌تواند یک کتاب را ناموفق کند.

وی در ادامه گفت: مواردی بوده که جلد کتاب از نظر فنی و گرافیکی کار بسیار غنی و تمیزی بوده ولی مخاطب را فریب داده و مخاطب اصلی سراغ آن نیامده است. بدین ترتیب مخاطب دیگری آن را خریداری کرده و از آن خوشش نیامده و این باعث عدم استقبال آن فرد از کتاب شده است. این‌ها مواردی هستند که همانند زنجیر کاملاً با هم در ارتباط هستند.

حسن‌پور درباره برگزاری جشنواره نشان شیرازه نیز گفت: اگر مکانیزم کار درست تعیین شده باشد، یعنی جشنواره ضمن فراگیر بودن، با مخاطب ارتباط برقرار کرده و نظر او را جلب کند، می‌تواند مفید واقع شود و موفق عمل کند. برگزاری هر جشنواره‎ای نسبی است و در بسترها و شرایط متفاوت بازدهی‌های مختلفی دارد ولی به طور کلی حرکت روبه جلویی است.

وی اضافه کرد: همواره معتقدم که دبیرخانه جشنواره‌ها باید دائمی باشند. این بسیار مهم است که دبیرخانه یک جشنواره تمام تجربیات ثبت کرده و به دوره‌های بعدی منتقل کند. در این صورت کاری از اول تکرار و تجربه نمی‌شود، نقاط قوت، تقویت می‌شوند و نقاط ضعف تکرار نمی‌شود. همچنین زمینه تجزیه و تحلیل را فراهم می‌کند. جشنواره‌هایی که منقطع هستند به صورت علمی منتقل نمی‌شوند و نتایج کار آنها ثمربخش نخواهد بود. دبیرخانه دائمی به یک سیستم بسیار کمک می‌کند که در دوره‌های بعدی با تجربه‌های بهتری جشنواره را برگزار کند. نمی‌دانم دوسالانه نشان شیرازه هم چنین سیستمی دارد یا خیر که اگر داشته باشد عملکرد بهتری خواهد داشت. هر چند جشنواره‌های فراگیرتر و با قدمت بیشتر هنوز این مشکل را دارند و باید حتماً به آن توجه شود.

چهارمین دوره نشان شیرازه زمستان ۱۳۹۹ برگزار می‌شود و علاقه‎مندان برای شرکت در این جشنواره و کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به پایگاه اطلاع‎رسانی این جشنواره به آدرس https://shirazeh.farhang.gov.ir/ مراجعه کنند.

پایان پیام/31

منبع: شبستان

کلیدواژه: ذائقه مخاطب نشان شیرازه طراحی جلد جلد کتاب حسن پور کتاب ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۲۰۸۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت احیای دوچرخه سواری در تهران

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، سید جعفر تشکری هاشمی در جلسه کمیته حمل و نقل ترافیک گفت: در چند دهه گذشته دوچرخه سواری امری عادی در تهران و بسیاری از شهر‌های کشور به شمار می‌رفت، اما متاسفانه با عملکرد ناقص در حوزه فرهنگ سازی و غلبه خودرو محوری، شانس دوچرخه سواری را از شهروندان گرفتیم.

سید جعفر تشکری هاشمی افزود: آلودگی هوا تبدیل به چالش همیشگی تهران شده است و دوچرخه می‌تواند یکی از ابزار کاهش آلودگی هوا باشد.

وی همچنین گفت: در تشخیص اینکه در کدام خیابان‌ها باید خطوط دوچرخه سواری احداث شود بد عمل کرده‌ایم، زیرا نیازی نیست در تمام خیابان‌های تهران این خطوط احداث شود.
رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه باید گزینه‌ها و راه حل‌های متنوع را پیش روی شهروندان قرار داد تا با مشارکت مردم بر پدیده‌های ناهنجار ترافیکی و آلودگی هوا غلبه کرد گفت: ما باید این پیام را به شهروندان منتقل کنیم که دوچرخه سواری برای سلامت روان و جسم آنها و از بین بردن آلودگی هوا یک راه حل است. ر

ئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای شهر تهران ادامه داد: باید از مناطق خواسته شود مسیر‌های مناسب دوچرخه سواری را مشخص کنند تا در آن مکان‌ها خدمات دوچرخه سواری فعال شود همچنین در پارک‌های ترافیکی باید آموزش دوچرخه سواری برای کودکان ایجاد شود.

در ادامه مدیرعامل سازمان حمل و نقل ترافیک شهر تهران با اشاره به اهمیت دوچرخه سواری گفت: در بحث استفاده از دوچرخه موارد بسیاری مطرح است که یکی از آنها بحث سخت افزاری است یعنی باید امکاناتی برای ترغیب شهروندان به استفاده از دوچرخه ایجاد شود. 
شهریار افندی زاده افزود: بازنگری بر روی مکان‌ها و مسیر‌های دوچرخ سواری باید انجام شود.

سید محمد آقامیری رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران نیز با بیان اینکه باید آسیب شناسی شود که نتیجه احداث خطوط دوچرخه سواری در تهران چه بوده است گفت‌: متاسفانه هنوز بررسی نشده که آیا می‌توان این مد حمل و نقلی را ایجاد کرد یا خیر، تا زمانی که شوق استفاده از دوچرخه سواری را ایجاد نکنیم نمی‌توانیم دوچرخه را به عنوان یک مد حمل و نقلی بنامیم.

وی ادامه داد: ما میتوانیم دوچرخه را به دبیرستان‌ها بدهیم تا دانش آموزان برای تردد از مدرسه به خانه از دوچرخه استفاده کنند، با استفاده از مشوق‌های کوچک می‌توان دوچرخه را تبدیل به مد کرد.

دیگر خبرها

  • بازگشت به تعالیم قرآن و نهج البلاغه تکلیف حوزه و دانشگاه است
  • فرمانده سپاه قدس گیلان: ۷۵ هزار اثر به دبیرخانه جشنواره مردمی مدرسه عشق ارسال شد
  • دبیرخانه شهرهای زیارتی ایران با محوریت مشهد مقدس ایجاد شد
  • فراخوان جایزه مهرگان علم (علم برای همه) دوره‌های هجدهم و نوزدهم منتشر شد
  • ضرورت احیای دوچرخه سواری در تهران
  • رتبه برتر خبرنگار ایمنا در جشنواره مطبوعاتی «قاصد آب»
  • جایزه «مهرگان» فراخوان داد
  • خبرنگار مهر اصفهان رتبه برتر دومین جشنواره قاصد آب را کسب کرد
  • ایجاد و احیای ۳۱ هزار شغل در یزد
  • روایت تجربه‌ای ۲ ساله در یک جشنواره رادیویی/ من یک مادر هستم