Web Analytics Made Easy - Statcounter

فرامرز توفیقی، رئیس کمیته دستمزد شورای اسلامی کار درباره آخرین جلسه کمیته دستمزد و سبد معیشت کارگران گفت: علیرضا عسگری، معاون مشارکت های مردمی کمیته امداد اعلام کرده است که در مرکز رصد ماهانه در ۱۸۰۰ نقطه نمونه برداری کرده اند و خط فقر غذایی به ازای هر نفر ۶۷۰ هزار تومان اعلام شده است.

 توفیقی گفت: اگر این رقم را در ۳.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۳ نفر که تعداد افراد یک خانواده متوسط است ضرب کنیم رقم ۲ میلیون و ۲۱۱ هزار تومان می شود که این عدد مقدار مواد غذایی خط فقر است. اگر این رقم را در ضریب تأثیر مواد غذایی در سبد معیشت ۳۰.۹۵ درصد لحاظ کنیم، خط فقر اعلامی حدود ۷ میلیون و ۱۴۳ هزار و ۷۸۰ تومان می شود. با این چنین رقمی آیا می توان کمتر از این اظهار نظر رسمی برای خانوار کارگری سبد معیشت تعریف کرد.

 وی ادامه داد: هر عددی که در مذاکرات کمیته دستمزد بر سر آن توافق شود، نمی‌تواند از این عدد حداقلی یعنی از ۷ میلیون و ۱۴۳ هزار تومان کمتر باشد و آمارهای تورمی دی ماه نشان می‌دهد که این عدد باید بیشتر از ۹ میلیون تومان باشد.

توفیقی با بیان اینکه از برنامه چهارم توسعه به بعد تکلیف شده بود خط فقر و معیشت در کشور مشخص شود افزود: اما متأسفانه به دلیل بارهای مسئولیتی که دارد، تا به اکنون این اتفاق در هیچ یک از دولت های جمهوری اسلامی نیفتاده است. ای کاش مرکز آمار ایران شجاعانه و به صراحت راجع به سبد معیشت و معیشت خانوار نه اطلاعات هزینه کرد خانوار در کشور صحبت می کرد.

 این فعال کارگری گفت: خود مسئولان و کارشناسان مرکز آمار ایران می دانند به هیچ عنوان اطلاعات هزینه کرد خانوار راستی آزمایی نمی شود و به هیچ عنوان نمی توان به آن استناد کرد. این اطلاعات و آمار با واقعیت های جامعه فاصله بسیار زیادی دارد. بجای عدد سازی و سند سازی یک بارهم که شده باید واقعیت ها را بگویند.

رئیس کمیته دستمزد شورای اسلامی کاربا بیان اینکه مصوبه سال گذشته دستمزد را نمایندگان کارگران امضا نکردند گفت: کارفرمایان با توجه به ظرفیت های قانونی که وجود دارد که اگر اکثریت اعضای شورایعالی کار به مصوبه‌ای رای بدهند ولو اینکه یک گروه کامل مخالف باشند، آن مصوبه لازم‌الاجرا می‌شود؛ قصد دارند امسال هم مسیر سال گذشته را طی کنند.

 وی با بیان اینکه در جلسه قبلی کارفرمایان صبحت از تفیک کارگران متأهل و مجرد می کردند ادامه داد: کارفرمایان در جلسه دیروز، حرف هایی جدیدی می زدند که استناد نداشت. تعجب می کردیم که چرا این نظرات را دارند.  انگار تا به حال بند دوم ماده ۴۱ را نخوانده اند.  

 توفیقی با اشاره به بند ۲ ماده ۴۱ قانون کار گفت: در این بند قانونی آمده است که «حداقل دستمزد باید فارغ از مشخصات جسمی و روحی فرد، به گونه‌ای باشد که کفاف هزینه‌های حداقلی یک خانوار متوسط را بدهد»  . اینکه در یک خانواده چند کارگر کار می کنند و کارگر مجرد است یا متأهل محلی از اعراب ندارد.

 وی بیان کرد: با کمال تعجب باید بگویم یکی از معاون وزیر اعلام می کرد که سبد معیشت را اگر محاسبه کنیم ۵ میلیون تومان می شود. این در حالی است که هزینه سبد معیشت سال گذشته ۴ میلیون و ۹۴۰ هزار تومان بود. حالا چگونه با این حجم از تورم افسارگسیخته و افزایش چند باره قیمت ها ممکن است امسال هم هزینه سبد معیشت ۵ میلیون تومان باشد!؟

این فعال کارگری  با بیان اینکه اعضای دولتی شورای عالی کار، کارمندان رده بالای دولت هستند گفت: افرادی عضو شورا هستند که سال اخیر ۶۰ تا ۱۲۰ درصد افزایش حقوق داشتند. به صورت کامل مشخص است که درکی از کارگر و مشکلات کارگران ندارند.

وی ادامه داد: کارفرمایان و دولتی ها وقتی مشاهده کردند که سال قبل مصوبه مزد بدون امضای کارگران به اجرا در آمد و از سوی دیگر شکایت کارگران در دیوان عدالت اداری برای صدور رای نهایی وابطال دستمزد تعلل می کند، می خواهند از این فضا سواستفاده کنند و حتی حاضر به محاسبه هزینه سبد معیشت کارگران نیستند.

۲۲۳۲۲۹

کد خبر 1480502

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: کارگر حقوق و دستمزد شورای عالی کار دولت هزینه سبد معیشت کمیته دستمزد هزار تومان خط فقر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۲۰۹۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایرنا: شورای عالی کار امروز جلسه‌ای ندارد

بر اساس اعلام وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، شورای عالی کار امروز (دوشنبه، ۲۷ فروردین‌ماه) جلسه‌ای نداشته است.

به گزارش ایرنا، امروز برخی از رسانه‌ها اعلام کرده بودند که قرار است عصر امروز جلسه شورای عالی کار با موضوع بررسی مجدد حداقل حقوق ۱۴۰۳ کارگران برگزار شود. بر اساس پیگیری خبرنگار ایرنا از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مشخص شد که برگزاری جلسه شورای عالی کار صحت ندارد و شورای عالی کار امروز نشست نداشته است.

 ۲۹ اسفند ماه سال گذشته بود که حداقل دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۳ نسبت به سال ۱۴۰۲ به میزان ۳۵.۳ درصد افزایش یافت. میزان افزایش دستمزد سایر سطوح هم ۲۲ درصد به اضافه رقم ثابت ماهانه ۶ میلیون و ۹۰۰ هزار و ۷۸۰ ریال تعیین شد. با توجه به سایر شاخص‌های مزدی، حداقل دریافتی کارگران در سال جاری بیش از ۱۱ میلیون و ۱۰۷ هزار تومان خواهد بود.

بدین ترتیب طی ۲ سال و نیم فعالیت سال دولت سیزدهم، متوسط سالیانه افزایش دستمزد کارگران به بیش از ۳۹ درصد رسید، در حالی که در دولت گذشته کمتر از ۲۴ درصد بود.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • ماجرای جنجالی شدن کف حقوق ۱۵ میلیونی کارگران | آیا حقوق ۱۵ میلیونی برای کارگران تصویب می‌شود؟
  • سرکوب مزد در سنوات گذشته باید جبران شود/ حداقل مزد ۱۵میلیون تومان
  • جشن بزرگ کارگری در میبد
  • شرکت های هواپیمایی بین المللی حاضر نیستند به تل آویو برگردند
  • ایرنا: شورای عالی کار امروز جلسه‌ای ندارد
  • پویش «حداقل دستمزد ۱۵میلیونی» توسط نمایندگان کارگری
  • کاهش قدرت خرید کارگران با افزایش ۳۵ درصدی جبران نشد
  • رقم واقعی حقوق کارگران مشخص شد
  • رقم واقعی حقوق کارگران مشخص شد/ یک روایت جدید درباره دستمزد ۱۴۰۳ کارگران
  • افزایش ۳۵ درصدی مزد کاهش قدرت خرید کارگران را جبران نکرد