Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس قوه قضائیه در همایش سراسر ائمه جمعه: پیوند بین ملیت و اسلامیت می‌تواند نجات‌بخش جامعه باشد و حس دفاع از وطن و مصالح اسلام را در جامعه رشد دهد. - اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار قضائی خبرگزاری تسنیم، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه در سخنانی در همایش سراسری ائمه جمعه در تشریح رابطه بین دولت‌ها و ملت‌ها و نقش علما در تحکیم این روابط گفت: رابطه دولت با ملت یک رابطه تعریف‌شده است که در آن دولت وظایفی نسبت به ملت دارد و در قبال آن ملت‌ها هم حمایت‌هایی از دولت‌ها باید انجام دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه در این رابطه منافع ملی حوزه مشترک است، افزود: بین دولت‌ها و ملت‌ها منافع مشترکی وجود دارد که اشکال آن به صورت آب، خاک، هوا، محیط زیست و حقوق است. همچنین هر آنچه مربوط به امنیت و سلامت و حقوق جامعه است و هر چه مربوط به خدمتی است که دولت برای ملت انجام می‌دهد.

رئیسی ادامه داد: در بین ملت گویش‌های مختلفی است و مذاهب مختلف و حتی گرایشات دینی مختلفی وجود دارد؛ اما آنچه روابط بین ملت و دولت را ایجاد می‌کند، منفعت مشترک مرتبط با منافع ملی یعنی منافع سرزمینی و جغرافیایی است و همواره باید نسبت به حفظ این منافع تلاش کرد.

رئیس قوه قضائیه ادامه داد: ما در فلسفه سیاسی اسلام، مسئله امام و امت را و رابطه بین امام و امت را داریم. این رابطه مبتنی بر دین و شرعت است و اساس آن، تعالی و رشد انسان است. وجود مقدس نبی مکرم اسلام می‌فرماید: «کافة ً للناس»یا در قرآن کریم آمده: «هدیً للناس». هم قرآن و هم نبی مکرم اسلام می‌فرمایند؛ برای تمام انسان‌ها. پس منافع ملی فقط به سرزمین و مرز و بوم و جغرافیا مربوط نمی‌شود؛ بلکه می‌تواند منافع غیر از سرزمین هم جزو منافع محسوب شود که معرفت به آن منافع و پیگیری و حفظ آنها، نکته‌ای اساسی است.

رئیسی تأکید کرد: از هنرهای امام بزرگوار و عظیم‌الشأن این بود که بین منافع ملی و مصالح انسان پیوند ایجاد کرد. این دو با هم تقابل ندارند و بلکه در هم آمیخته شد‌ه‌اند. بر همین اساس امام ترکیبی بین ملیّت و اسلامیّت ایجاد کرد. اسلام و ایران در تقابل با هم نبودند و خدمات بسیاری به هم داده‌اند که در کتاب شهید مطهری که پیش از انقلاب آن را نوشتند، به خوبی توضیح داده شده است. در رأس این نگاه حضرت امام بود که عنوان کرد، تقابلی بین ملیت و اسلامیت نیست و پیوند این دو می‌تواند نجات‌بخش جامعه باشد و حس دفاع از وطن و مصالح اسلام را در جامعه رشد دهد.

وی افزود: امام بین تقابل ناسیونالیسم و اینترناسیونالیسم به نحوی عمل کرد که منافع انسان معاصر با منافع ملی با هم پیوند خورد. ساز و کار این پیوند در موضوع نظریه ولایت فقیه ایجاد شد و برای نظام‌سازی و ساختارسازی نظریه ولایت فقیه و حکومت اسلامی که در قانون اساسی قابل مطالعه است، تبیین شده که چگونه می‌توان آن را محقق کرد.

رئیس دستگاه قضا افزود: برای امت چند عنصر وجود دارد: اولین عنصر، مقصد داشتن امت است، یعنی امت بی‌مقصد و بی‌هدف حرکت نمی‌کند. عنصر دوم این است که امت همواره در حال حرکت است. عنصر سوم هم این است که امت دنبال پویایی است و ایستا نیست و همواره باید پیشرفت داشته باشد.

وی با اظهار اینکه در رأس سلسله یا جریان امامت، امام امت حضور دارد، ادامه داد: شبکه امامت و هدایت انسان، بخش‌های مختلفی وجود دارد. بعضی عنوان می‌کنند که ما در کشور یا جوامع دو رکن داشتیم که امام و امت بودند. اما رکن دیگری است که علما و فرهیختگان هستند و روابط امام و امت را تحکیم می‌بخشند.

رئیسی تأکید کرد: رکن علما و جریان و جایگاهی که می‌تواند منویات امام را در جامعه گسترش دهد و جامعه را هدایت کند، همان علما و فرهیختگانی هستند که رکن دیگر جوامع را تشکیل می‌دهند.

رئیسی: برخی جلسات محل خوش‌وبش مسئولان است و تریبون‌ها وسیله طرح اختلافات!رئیسی: همکاری قوه مجریه و قوه مقننه برای اجرای سند تحول قضائی لازم استرئیسی در جلسه سران قوا: تلاش تمامی دستگاه‌ها باید بر مبنای شعار «ما می‌توانیم» باشد

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: امام خمینی ره قوه قضائیه سیدابراهیم رئیسی آیت الله رئیسی امام خمینی ره قوه قضائیه سیدابراهیم رئیسی آیت الله رئیسی امام و امت منافع ملی بین ملی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۲۱۰۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گزارش سفر رئیسی به سمنان / دیدار با مردم دامغان در مصلای امام خمینی (ره)

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران اسلامی صبح جمعه در نخستین برنامه سفر به دامغان در مصلای این شهرستان حاضر شد تا با مردم دامغان دیدار و گفتگو کند.

خبر تکمیل می‌شود.

کد خبر: 1227641 برچسب‌ها سید ابراهیم رئیسی

دیگر خبرها

  • استقبال پرشور مردم دامغان از رئیس جمهور در مصلای امام خمینی | تصاویر
  • گزارش سفر رئیسی به سمنان / دیدار با مردم دامغان در مصلای امام خمینی (ره)
  • گزارش سفر رئیسی به دامغان / دیدار با مردم در مصلای امام خمینی (ره)
  • رئیسی هفته آینده عازم پاکستان می‌شود
  • ۵ وزیر دولت در صفِ اول «اصلاح کابینه» از نگاه محمودزاده /رئیسی با این وزرای ضعیف و ناکارآمد نمی تواند کاری از پیش ببرد
  • کتاب یک دختر بدون ملیت چگونه جهانی شد؟
  • ضرر نمی‌کنیم اگر خودمان را برای بدترین سناریو آماده کنیم
  • نگاهی به روابط رژیم پهلوی و رژیم صهیونیستی/ آنها چگونه حافظ منافع اسرائیل بودند؟ + عکس ها
  • بانوی مرگ مغزی به هفت بیمار زندگی دوباره بخشید
  • شبه‌نظامیان مستقر در افغانستان منافع اقتصادی پاکستان را هدف گرفته است