Web Analytics Made Easy - Statcounter

معصومه ابتکار با اشاره به افزایش ازدواج طی سال جاری نسبت به تبعیض در پرداخت رقم وام ازدواج واکنش نشان داد.

به گزارش برنا؛ معصومه ابتکار، معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده طی نشستی که روز چهارشنبه 8 بهمن ماه سال جاری برگزار شد، با ارائه گزارش عملکرد این معاونت طی یکسال گذشته گفت: دهه فجر انقلاب اسلامی ایران و هفته زن را تبریک می‌گویم و ابتدا به دلیل ماهیت رهایی بخش انقلاب اسلامی ایران و سپس روز به دلیل روز زن باید خوشحال باشیم و شادباش بگوییم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او افزود: هفته زن امسال، آخرین هفته زن دولت یازدهم خواهد بود و فرصتی ست تا بتوانیم دستاوردهای دولت در حوزه زنان وخانواده ارائه دهیم.

ابتکار تصریح کرد: 31 سند استانی دارای برنامه های نتیجه محور داریم که اکنون درحال گزارش گیری از این استان ها هستیم تا وضعیت سند ارتقای زنان را مورد بررسی قرار دهیم و انشالله سامانه رصد و پایش آن در این هفته معرفی خواهد شد.

معاون رئیس جمهور گفت: این سامانه الکترونیکی در 8 محور اصلی طراحی شده و موضوع عدالت جنسیتی در سطح استانی و ستادی را شامل می‌شود و از وزارتخانه های مختلف خواستیم پیشنهادت و نظرات خود را در حوزه زنان و خانواده ارائه دهند تا ما برنامه های ستادی دستگاه ها را هفته‌ آینده معرفی کنیم گفتنی ست اولین بار است که همه دستگاه های ستادی دولت برنامه ای مبتنی بر شاخص ها خواهند داشت.

ابتکار گفت: تبیین شاخص برای خانواده ایرانی یکی از اتفاقات نو و جدید است که باعث شده اکنون به سیاست های خانواده محور برسیم که انشالله در جلسات آتی ستاد ملی زن و خانواده آنها را عنوان می کنیم. تمامی این اقدامات نشان می‌دهد دولت دوستدار خانواده است و تلاش هایی در جنبه های فرهنگی، حقوقی، امنیت برای خانواده ایرانی انجام می‌دهد.

او افزود: ما مجموعه ای از موافقت نامه ها و تفاهم نامه هایی را با بیش از 25 دستگاه در دولت و 20 دستگاه در سطوح دستگاه ها و بانک ها منعقد کردیم که این همکاری ها در حوزه شاخص های عدالت جنسیتی هستند و این هم افزایی باعث شده دستگاه های دیگر را درگیر این موضوع کنیم تا اعتبارات خود را پای کار بیاورند و خوشبختانه همه موافقت نامه ها در حال اجرایی شدن هستند و می‌توانیم بگوییم فعالیتی که رها شده باشد، نداریم.

معاون امور زنان رئیس جمهور خاطرنشان کرد: همکاری با سازمان های مردم نهاد یکی دیگر از اقدامات معاونت است که در سطح سیاست گذاری و جلب مشارکت مردم انجام شده و تاکنون صدها پروژه با همکاری آنها اجرا شده همچنین سازمان های مردم نهاد در رصد و پایش نیز به ما کمک کردند و نقش مهمی را در دیده بانی ایفا کردند و بنای ما این است این همکاری ها را توسعه دهیم.

ابتکار گفت: به 2 هزار و دویست نفر آموزش ارائه دادیم تا در سمن ها و سازمان های مردم نهاد فعالیت کنند

او افزود: در عرصه حقوقی نیز فعالیت های مهمی را دنبال کردیم و تقریبا 12 لایحه را تاکنون تنظیم کردیم و با برخی از دستگاه های دیگر برای تصویب و تکمیل لوایح همکاری و تاکنون لایحه حمایت از اطفال و نوجوانان تبدیل به قانون شد، صدور شناسنامه برای فرزندان زنان ایرانی نیز انجام گرفت و درحال حاضر هم پیگیر مهم ترین لایحه یعنی لایحه حفظ کرامت و حمایت از زنان دربرابر خشونت هستیم و انتظار داریم مجلس در اولین فرصت به این لایحه بپردازد تا قانون جامع در حمایت از زنان داشته باشیم.

ابتکار بیان کرد: حمایت از مادران درخصوص حضانت از فرزندان، تشدید مجازات پدر درصورت قتل فرزند، اصلاح شروط ضمن عقد و طلاق، امکان سنجی برابری دیه زن و مرد، سن ازدواج و... در حال تدوین است و تلاشمان این است لوایح مناسب تدوین کنیم و حضور موثر داشته باشیم تا دستاورد های خوبی به دست بیاوریم.

ابتکار گفت: درخصوص مهارت های ارتباطی و گفتگوی بین نسلی جلساتی با تشکلات تخصصی انجام دادیم و 11 پادکست رادیو نسل تولید شد که به مناقشه فاصله بین نسل ها می‌پردازد.

او افزود: فعالیت هایی را به طور تخصصی  با آموزش و پرورش، شبکه شاد، صدا و سیما و... داستیم و باز هم نشست هایی برگزار خواهیم کرد تا مهارت های ارتباطی در ادبیات امروز مسائل مرتبط با خانواده را تقویت کنیم.

معاون رئیس جمهور گفت: طبق گزارشاتی که مسعودسلطانی فر ،وزیر ورزش و جوانان ارائه دادند برخلاف روند منفی ازدواج در سال های گذشته، امسال برای اولین بار 5 درصد افزایش میزان ازدواج داشتیم که خبر مسرت بخشی بود.

ابتکار درمورد حذف غربالگری عنوان کرد: در گذشته فناوری هایی برای تشخیص اختلالات ژنتیکی نداشتیم اما الان وجود دارد و برای مادر و جنین خطرناک نیست و می‌تواند اطلاعات کافی در مورد وضعیت جنین در اختیار خانواده ها قرار دهد و اتفاقا در خانواده هایی که بیماری های ژنتیکی دارند یا سابقه اینگونه بیماری ها را دارند باید غربالگری اجباری باشد.

او افزود: بنده اصلا با حذف غربالگری و رویکردی که آن خانم داشتند موافق نیستم چراکه غربالگری می تواند ابزار خوبی برای تشخیص به موقع اختلالات مادرزادی باشد.

ابتکار با اشاره به بحث کودک همسری اظهار کرد: همه کارشناسان و صاحب نظران درمورد کودک همسری اتفاق نظر دارند و می‌گویند فرد زیر 13 سال  کودک است و ما باید فرصتی برای کودکی کردن به آنها بدهیم بنابراین از جهات مختلف آثار و تبعات کودک همسری برای همگان روشن است و دلیل نمی شود وقتی با کودک همسری مخالف هستیم سن ازدواج را افزایش دهیم بلکه ازدواج باید در سن مناسب خود اتفاق بیفتد.

معاون رئیس جمهور گفت: در قوانین مختلفی سن کودکی را 18 سال تعریف کردیم برای مثال یک فرد زیر 18 سال نمی‌تواند افتتاح حساب کند، گواهینامه دریافت کند، رای دهد، در دادگاه حضور پیدا کنند و... پس ما این خط را کشیدیم و عنوان کردیم زیر 18 سال کودک است اما متاسفانه تبصره ای وجود دارد که باید حذف شود و به طور کلی اجازه ازدواج دختران زیر 13 سال را ندهیم.

او اضافه کرد: البته بخشی از مسئله کودک همسری به مسائل فرهنگی بازمی‌گردد باید تقویت شود اما به طورکلی خوشبختانه مواردی از کودک همسری که رخ داده توسط اورژانس اجتماعی و بهزیستی متوقف شده است.

ابتکار در پاسخ به سوال خبرنگار برنا درباره اینکه وام ازدواج 100 میلیونی به دختران زیر 23 سال باعث افزایش کودک همسری می‌شود یا خیر؟ گفت: ما آماری درخصوص اینکه چقدر وام ازدواج باعث افزایش کودک همسری شده نداریم اما من فکر میکنم آگاهی دراین خصوص رو به افزایش است و یکی از کارهای مهمی که انجام دادیم مقابله با بازماندگی از تحصیل دختران است که به خودی خود باعث می‌شود جلوی کودک همسری گرفته شود.

او افزود: باوجود تلاش های انجام شده هنوز مواردی از کودک همسری وجود دارد مانند کشورهای دیگر بنابراین باید بیشتر کار شود.

ابتکار عنوان کرد: درخصوص وام ازدواج 100 میلیونی به دختران زیر 23 سال به نظر من این تفاوت سنی باعث ایجاد تبعیض می‌شود چرا میزان پرداخت وام ازدواج به دختر 24 ساله باید با دختر 23 ساله متفات باشد؟بنابراین به اعتقاد من مشوق قابل توجهی نیست چون تبعیض به وجود می‌آورد.

ابتکار در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار برنا مبنی براینکه مجلس شورای اسلامی طرحی درخصوص منع خشونت علیه زنان تدوین کرده و آیا این طرح با لایحه ارسال شده همپوشانی دارد یا خیر؟ گفت: لایحه حفظ کرامت و حمایت از زنان دربرابر خشونت اجماع بین قوه قضاییه و دولت است که نشان دهنده استحکام آن است از طرفی آنچه در مجلس شورای اسلامی مطرح شده نسخه ای از طرح هایی بوده که درگذشته مطرح شدند و نمی‌توانند بار مالی داشته باشند درحالی که در لایحه ما ایجاد یک صندوق پیش بینی شده و بار مالی دارد و از آنجایی که این لایحه بسیار جامع است اولویت دارد اما نگرانی ما این است که مجلس شورای اسلامی آن را اعلام وصول نکند.

معاون رئیس جمهور عنوان کرد: سطح تحصیلات زنان شاغل از مردان بیشتر است اما اینکه چرا از زنان کمتر استفاده می‌شود بستگی به نگرش ها که متاسفانه نگاه به حضور زنان بین افراد و دستگاه ها مثبت نبوده به همین دلیل دولت دوازدهم هدف گذاری 30 درصدی مدیریت زنان را تعریف کرده که گام مهمی در جهت استفاده از ظرفیت زنان است اما هنوز نگاه های فرهنگی منفی نسبت به حضور زنان وجود دارد و انتظار داریم همه دستگاه ها تلاش کنند تا شاخص مدیریت زنان در دولت ارتقا پیدا کند.

او افزود: اکنون 8 هزار زن به عرصه مدیریت وارد شدند که بسیار قابل توجه است این درحالی است که بیشترین دغدغه منتقدان به حضور زنان در مشاغل آسیب رسیدن به نقش خانواده آنهاست درحالی که این اتفاق نسبت به کل جمعیت زنان درصد کمی را شامل می‌شود و لزوما اینگونه نیست همه مدیران زن خانواده خود را نادیده بگیرند.

ابتکار در پایان تاکید کرد: کنگره 17 هزار زن شهید و جانباز برگزار خواهد شد تا این زنان که کمتر به آنها پرداخته شده مورد توجه قرار گیرند.

//انتهای پیام: 5

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: ازدواج معصومه ابتکار غربالگری کودک همسری معاون رئیس جمهور کودک همسری وام ازدواج دختران زیر دستگاه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۲۱۶۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عکس| وزیر ورزش در منزل محمد مایلی‌کهن

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، محمد مایلی‌کهن که در روزهای گذشته به واسطه شکایت امیر قلعه‌نویی سرمربی تیم ملی از خودش بسیار خبرساز شده بود، امروز یک میهمان ویژه در منزل خود داشت.

کیومرث هاشمی وزیر ورزش و جوانان عصر امروز و پس از پایان جلسه هیات دولت با حضور در منزل محمد مایلی‌کهن، با این پیشکسوت و سرمربی تیم ملی در جام ملت‌های خاطره‌انگیز ٩۶ دیدار کرد.

مرور خاطرات گذشته ورزش و فوتبال ایران بخشی از دیدار امروز بود. وزیر ورزش و جوانان با اشاره به خدمات مایلی‌کهن در ورزش ایران اظهار کرد: «از دو منظر دیدار با آقای مایلی‌کهن را برای خودم واجب می‌دانستم. یک اینکه شما در وزارت ورزش و جوانان همکار و پیشکسوت ما هستید و از طرف دیگر در دوران بازیگری و مربیگری زحمت زیادی برای ورزش کشیده‌اید و پیشکسوت ورزش ایران هستید و برای شما آرزوی سلامتی دارم.»

۲۵۸۲۱۹

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1898010

دیگر خبرها

  • آلمان: تشدید حملات شهرک‌نشینان صهیونیست به فلسطینیان نگران‌کننده است
  • ارمنستان از دیوان لاهه خواست پرونده تبعیض نژادی باکو علیه ایروان را رد کند
  • اقدام تبعیض‌آمیز سازمان برنامه درباره برخی دستگاه‌ها
  • اقدام تبعیض‌آمیز سازمان برنامه در افزایش هزینه برخی دستگاه‌ها
  • وزیر ورزش به دیدار مایلی کهن رفت (+عکس)
  • عکس| وزیر ورزش در منزل محمد مایلی‌کهن
  • پرداخت ۳۶ هزار و ۷۳ میلیارد ریال وام ازدواج در همدان
  • ۱۸ دختر برتر استان قم در جشنواره شمیم ریحان تجلیل می‌شوند
  • برگزاری تور ماه عسل وصال شیرین
  • جایگاه جنسیت در الگوی سوم؛ ذیل انسانیت یا فوق انسانیت؟