Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا علی رسولیان عصر چهارشنبه در نشست تخصصی مدیران صنایع مستقر در شهرک های صنعتی خراسان شمالی در بجنورد اظهار داشت: آمار تولید در حال رشد است و درخواست های سرمایه گذاری در شهرک های صنعتی کشور نیز افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه واحدهای صنعتی راکد در کشور در حال احیاست، گفت: تا سال پیش ۲۵ درصد واحدهای کشور دچار رکود بود اما اکنون این رقم به ۱۸.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۷ درصد رسیده است که نشان دهنده بهتر شدن وضعیت در این حوزه است.

رسولیان افزود: با وجود اینکه برخی از مشکلات تولید را که در این جلسه به آن اشاره شد نمی توان به سرعت رفع کرد و در مدت کوتاهی از بین برد اما برای کاهش بوروکراسی کمرشکن اداری و افزایش روند تولید و راه اندازی واحدهای صنعتی اقداماتی برای کاهش مقررات زائد اجرا خواهد شد.

وی افزود: همچنین برای رونق تولید، واردات بیش از نیاز کشور که مشابه آن در داخل نیز تولید می شود کنترل خواهد شد زیرا یکی از عوامل افزایش تولید داخل، کاهش واردات بیش از نیاز است.

بروکراسی اداری را به حداقل می رسانیم

وی گفت: در بحبوحه کرونا و زمانی که مجبور بودیم مجوز تولید ماسک صادر کنیم، توانستیم با حذف بوروکراسی اداری مجوزها را به سرعت ارائه کنیم و اتفاقی هم نیفتاد پس می توان باز هم این کار را انجام داد.

رسولیان خاطرنشان کرد: برای کاهش بوروکراسی اداری شیوه نامه هایی را تهیه کرده ایم که با ابلاغ آن بسیاری از مقررات زائد کنونی حذف و با افزایش اختیارات استان ها، «آقااجازه» هم از استانها برچیده خواهد شد.

وی با بیان اینکه حمایت از صنایع کوچک فقط تامین زیرساخت ها نیست، اظهار داشت: نگاه ما این است که هنگامی که زمین واگذار می کنیم در کنار سرمایه گذار مانده و از صفر تا صد کار از او حمایت کنیم.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی کشور افزود: بودجه خیلی خاصی به شهرک ها نداده اند و اکنون در بسیاری از زیرساخت ها مشکل داریم.

رسولیان گفت: در بودجه عمومی نیز تنها سه هزار میلیارد ریال برای شهرک های صنعتی دیده شده است که در تامین زیرساخت ها هزینه می شود و به همین دلیل هر تفاهم نامه ای که امروز در خراسان شمالی رد و بدل کنیم تا روز یکشنبه هفته آینده به استان ابلاغ اعتبار خواهیم کرد.

وی خاطرنشان کرد: وظیفه شرکت های خدماتی است که خدماتی مانند آب و  برق را تا داخل شهرک های صنعتی تامین کنند ولی برای شتاب دادن به روند تولید مجبوریم از منابع داخلی خود هزینه کنیم و به همین دلیل قیمت تمام شده زمین صنعتی در شهرک ها زیاد می شود اما در کمیسیون تلفیق بودجه نتایج خوبی در این زمینه گرفته شده است.    

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: قول می دهیم مبلغ خوبی را پس از نهایی شدن بودجه به این استان اختصاص دهیم تا به وسیله آن بخشی از زیرساخت های شهرک های صنعتی خراسان شمالی تامین شود.  

رسولیان افزود: از محل کمک های فنی و اعتباری که در اختیار بانک صنعت و معدن است نیز برای کمک به واحدهای صنعتی استان، که نیاز مالی دارند، استفاده خواهد شد.

مالیات صنایع صرف تامین زیرساخت های صنعتی شود

رییس مجمع نمایندگان خراسان شمالی در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه اظهار داشت: برخی مشکلات صنایع کوچک به شهرک های صنعتی و زیرساخت های استان باز می گردد اما برخی از آنها ناشی از نبود منابع مالی، دانش فنی، کمبود مواد اولیه و بازار فروش است.

سیدمحمد پاکمهر افزود: باید بخشی از مالیات بر ارزش افزوده، که از مالیات دهندگان از جمله واحدهای صنعتی دریافت می شود، صرف تامین زیرساخت های شهرک های صنعتی شود و این رقم حتی اگر نیم درصد هم باشد رقم خوبی برای تامین زیرساخت ها است و تلاش می کنیم این موضوع در مجلس تصویب شود.

وی خاطرنشان کرد: ۲ مصوبه خوب در بودجه ۱۴۰۰ برای صنایع دیده شده است که به رونق و جهش تولید در این بخش کمک خواهد کرد.   

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان شمالی نیز در این جلسه گفت: اکنون ۳۸ واحد تولیدی در استان در حال تعطیلی است.

سعید پورآبادی افزود: این واحدها به دلیل نبود نقدینگی، تصمیمات غلطی که بدون نگاه تخصصی در مورد تولید و تولیدکنندگان گرفته می شود و نیز تامین نشدن مواد اولیه در آستانه تعطیلی قرار گرفته است.

در این جلسه شماری از نمایندگان واحدهای صنعتی مستقر در شهرک های صنعتی خراسان شمالی نیز به بیان مشکلات و انتظارات خود پرداختند.

نبود نقدینگی و سرمایه در گردش، بدهی های بانکی، بیمه و مالیات، نبود زیرساخت هایی مانند فیبر نوری و راه دسترسی مناسب از مهمترین مشکلات صنایع استان بود که در این جلسه مطرح شد.

خراسان شمالی ۹ شهرک و ۶ ناحیه صنعتی و یک منطقه ویژه اقتصادی دارد و از مجموع ۲۸۶ واحد صنعتی و تولیدی موجود در شهرکها و نواحی صنعتی این استان، ۲۴۰ واحد فعال و حدود ۴۶ واحد غیرفعال است.

برچسب‌ها بجنورد سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران وزارت صنعت معدن و تجارت شهرک صنعتی رشد اقتصادی خراسان شمالی علی رسولیان صنایع کوچک و متوسط

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بجنورد سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران وزارت صنعت معدن و تجارت بجنورد سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران وزارت صنعت معدن و تجارت شهرک صنعتی رشد اقتصادی خراسان شمالی صنایع کوچک و متوسط اخبار کنکور تامین زیرساخت ها شهرک های صنعتی واحدهای صنعتی خراسان شمالی صنایع کوچک شهرک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۲۳۱۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رکود فعال‌ترین شهرک صنعتی کشور با یک مانع نه چندان قانونی!

رئیس دادگستری استان تهران اجازه اجرای قانون در راستای ثبت هیئت‌مدیره شرکت خدماتی شهرک صنعتی عباس آباد را نمی‌دهد و حال با این مانع، خدمات‌دهی به تولیدکنندگان باتوجه به نیاز به تأمین آب و برق کارخانه‌ها کاهشی و شهرک تقریبا غیرفعال شده است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از پاکدشت، شرکت‌های خدماتی به‌عنوان بازوی اجرایی مهم، نقشی اساسی در ارائه خدمات مناسب به واحدهای تولیدی ایفا می‌کنند و باید تلاش شود از تمام ظرفیت‌های ممکن برای حمایت از این نوع شرکت‌ها استفاده شود.

 بخش دولتی بر اساس اصل 44 قانون اساسی، موظف به واگذاری امور شهرک‌های صنعتی به شرکت‌های خدماتی شد تا با کم‌کردن تصدی‌گری بخش دولتی، واگذاری امور به صاحبان صنایع و در نتیجه رشد و پیشرفت در تولید شکل بگیرد.

حفظ و نگهداری تأسیسات و تجهیزات آب و فاضلاب و تصفیه‌خانه‌های مربوطه و تأسیسات برقی و مکانیکی، تأمین برق مورد نیاز تولیدکنندگان و پیگیری از برق استان تهران، پیگیری تأمین آب تولیدکنندگان از سوی آب تهران، حفظ و نگهداری فضای سبز، معابر و ساختمان‌های عمومی، نظافت عمومی شهرک و ناحیه صنعتی مرمت و تعمیر، نوسازی و بازسازی تأسیسات و اخذ هزینه‌های مشترک و حق شارژ، بیمه، مالیات، دفاتر امور مالیات و پرداخت حقوق کارمندان واحدهای صنعتی از جمله وظایف شرکت‌های خدماتی است.

تکمیل و توسعه متوازن زیرساخت‌های عمرانی از جمله وظایف شرکت شهرک‌های صنعتی و یک ضرورت برای توسعه صنعتی است تا سرمایه‌گذاران و صاحبان صنعت در شهرک‌ها و نواحی صنعتی مستقر و از مزایای آن بهره‌برداری کنند.

در شهرک صنعتی عباس آباد پاکدشت با وجود برخی تخلفات قانونی و ورود دستگاه قضا برای رفع مسائل و جلوگیری از هدر رفت زمان برای حمایت از تولیدکنندگان، انتخابات با اجرای صحیح قانون در مجمع‌عمومی فوق‌العاده 28 آبان‌ماه 1402 برگزار شد و در هفته نخست آذرماه سال گذشته احکام هیئت‌مدیره منتخب از سوی شرکت شهرک‌های استان تهران صادر و ابلاغ شد. پس از ارائه احکام، پیگیری برای ثبت در شرکت‌های استان تهران آغاز شد. در ابتدای کار به دلیل نقص برخی مدارک، ایرادات قانونی گرفته شد که پس از رفع و بررسی‌های متعدد توسط اداره ثبت و دستگاه‌های نظارتی با وجود تأیید و اعلام آمادگی اداره ثبت مبنی بر ثبت صورت‌جلسه مجمع عمومی فوق‌العاده 28 / 8 / 1402 که با تأیید حسن بابایی، معاون محترم قوه قضائیه، رئیس اداره ثبت و اسناد کل کشور مکتوب اعلام شده، اما همچنان ثبت صورت نگرفته است.

 موضوع به اینجا ختم نمی‌شود و در حالی که قانون اجازه ثبت هیئت‌مدیره جدید شرکت خدماتی شهرک صنعتی عباس آباد پاکدشت را می‌دهد، در 29 بهمن‌ رئیس دادگستری استان تهران طی نامه 3 صفحه‌ای به حسن بابایی؛ رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور از وی در خصوص ورود سهام‌دار و غیرسهام‌دار به انتخابات و ثبت‌شدن یا نشدن آن می‌پرسد که پس از آن پاسخی مکتوب در خصوص عدم ثبت انتخابات با وجود رأی غیرسهام‌دار می‌دهد.

حال نامه رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با شماره نامه 9001/41866/10 به تاریخ 27 اسفندماه 1402 همچنان از سوی رئیس دادگستری بی‌پاسخ مانده است و شائبه تفسیر قانون در ذهن‌ها شکل می‌گیرد که اگر چنین باشد باتوجه‌به ماده 73 قانون اساسی فقط مجلس شورای اسلامی می‌تواند تفسیر قانون داشته باشد؛ اما چرا دادگستری استان تهران بدون توجه به نامه سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در مقابل اجرای قانون تجارت ایستاده و پاسخ ثبت را نمی‌دهد و عملاً بی‌ثباتی عدم خدمات‌دهی شرکت خدماتی و بهره نگرفتن از ارگان‌های دولتی را به ارمغان آورده است.

آیا دادگستری تهران در راستای تفسیر قانون حرکت می‌کند؟ آیا قانون تجارت که اجراکننده و مانع‌زدایی از به‌هم‌ریختگی در بخش شرکت‌های خدماتی دارد باب دل برخی نیست؟ سؤال هرچه هست پاسخ‌ندادن قانونی رئیس دادگستری استان تهران هر روز گره اجرا نشدن قانون را محکم‌تر می‌کند.

شهرک صنعتی حمل‌آباد اردبیل راه‌اندازی می‌شود

چند سؤال حمایت از رشد تولید در شهرک صنعتی عباس آباد را قفل کرد

 مدیرعامل شرکت خدماتی شهرک صنعتی عباس آباد در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم با اشاره به اتفاقات رخ داده از 28 آبان‌ماه 1402 بیان کرد: شهرک صنعتی عباس آباد با کارخانه‌های بزرگ و برندهای مطرح مدتی است که با یک نظریه نمی‌تواند نقشی در رشد تولید ایفا کند.

علی‌اکبر رحمانی افزود: پس از برگزاری مجمع انتخابات در 28 آبان‌ سال گذشته در راستای ثبت انتخابات و هیئت‌مدیره در ثبت شرکت‌های استان تهران اقدام شد.

مدیرعامل شرکت خدماتی شهرک صنعتی عباس آباد عنوان کرد: در مرحله نخست ثبت شرکت‌ها چند ایراد را گرفتند که کاملاً درست بود، پس از رفع و پیگیری‌های قانونی با نامه 3صفحه‌ای از رئیس دادگستری استان تهران مواجه شدیم که اجازه ثبت را در قبال پاسخ رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گرفت.

وی گفت: اکنون اگرچه به گفته رئیس سازمان ثبت، طی نامه مکتوب به رئیس دادگستری استان تهران اعلام شده که مانعی در ثبت نیست و روند اجرای ممیزی برای پیش از برگزاری ستاد اقتصاد مقاومتی است، اما تاکنون پاسخی از 27 اسفندماه داده نشده و همچنان از نیمه اسفند رکود مهمان شهرک صنعتی عباس آباد است.

رحمانی در ادامه اذعان کرد: در این میان رئیس دادگستری استان تهران با طرح چند سؤال از ثبت اسناد کشور در 29 بهمن‌ماه درخصوص شرکت غیرسهام‌دار و سهام‌دار در مجمع انتخابات سؤالاتی مطرح کرد.

حال با وجود پاسخگویی این نامه هنوز اجازه ثبت از سوی رئیس دادگستری استان تهران داده نشده و این دیرکرد متأسفانه شهرک صنعتی عباس آباد را با خسران زیادی در رشد تولید (پیگیری زیرساختی برای تداوم تولید کارخانه‌ها) مواجه کرده است.

مدیرعامل شرکت خدماتی شهرک صنعتی عباس آباد یادآور شد: حال از مسئولان سؤالی دارم چگونه رشد تولید باید اتفاق بیفتد، درحالی که از اجرای کار قانونی جلوگیری شده و یک نظریه که کاملاً وجاهت قانونی ندارد، چندین ماه فعال‌ترین شهرک صنعتی کشور را با چالش مواجه کرده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • آزادسازی ۹۰ هکتار زمین راکد در شهرک‌های صنعتی استان تهران
  • بزرگترین شهرک صنعتی اردبیل بازسازی می‌شود
  • دستگاه قضایی پیشران حمایت از تولید و تقویت اشتغال در استان تهران است
  • ‌تدوین برنامه تحول شهرک‌های صنعتی فارس در ۱۱۰ شاخص با رویکرد تحقق شعار سال 
  • عزم جدی دولت سیزدهم در کاهش ظرفیت خالی پتروشیمی‌ها/ ۶ درصد از ظرفیت خالی تولید فعال شد
  • بهره‌برداری از ۱۲ طرح پتروشیمی تا پایان سال ۱۴۰۳
  • هوشمندسازی صنعت با فناوری/ پایش ماشین آلات خطوط تولید ایرانیزه شد
  • ۴۳ واحد صنعتی استان قزوین احیا می‌شود
  • رکود فعال‌ترین شهرک صنعتی کشور با یک مانع نه چندان قانونی!
  • جلب اعتماد صنایع مهم‌ترین مشکل پژوهشگران است/ تسهیل استخدام فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های مرتبط با صنعت