Web Analytics Made Easy - Statcounter

بهمن نقیبی معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: با توجه به گزارش تلفات طیور بومی در شهرستان سوسنگرد، کارشناسان اداره کل دامپزشکی خوزستان بلافاصله در محل حضور پیدا کرده و اقدامات لازم از جمله بحث‌های قرنطینه ایی و ارزیابی بالینی و انجام نمونه برداری را در دستور کار قرار دادند و نمونه‌ها  نیز به مرکز تشخیص سازمان دامپزشکی ارسال شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او با بیان اینکه به محض تایید آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان معدوم سازی کامل و همچنین ضدعفونی محل صورت پذیرفت، افزود: در برنامه ملی کنترل آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان رصد و پایش بصورت مستمر از سوی اداره کل دامپزشکی استان در حال انجام است.

نقیبی  گشت‌های مشترک با اداره کل حفاظت محیط زیست در ارتباط با پرندگان حیات وحش، رصد و پایش فارم‌های صنعتی و طیور بومی را از اقدامات انجام شده به منظور کنترل آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان عنوان کرد و اظهار داشت: آنچه در خوزستان رخ داده در واحد طیور بومی بوده و نشانگر این است که هیچ واحد صنعتی پرورش درگیر نشده و هیچ گونه کانون جدیدی در استان شناسایی نشده است.

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به اینکه  پایش‌ها در استان نه اینکه فقط در زمستان باشد بلکه بصورت مستمر وجود دارد، تصریح کرد: تمام محموله‌های مرغ و تخم مرغ که تحت نظارت دامپزشکی هستند هیچ گونه مشکلی در مصرف ندارند.

این مقام مسئول  با تاکید بر نگهداری مجزای طیور بومی از طیور آزاد پرواز و ضد عفونی محل آن‌ها هر چند وقت یک بار بیان داشت: تلفات غیر متعارف به دامپزشکی اطلاع رسانی و از خرید و فروش پرندگان و طیور بومی جدا خودداری شود.

انتهاب پیام/ی

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: دامپزشکی کشور آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان طیور بومی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۲۴۳۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اهمیت نقش پرندگان در کنترل آفات

ایسنا/خراسان رضوی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نیشابور نقش پرندگان را در کنترل آفات از جمله سن غلات بسیار حائز اهمیت دانست.

علی مبارکی در حاشیه مانور بزرگ مبارزه با آفت سن غلات در گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه مانور سراسری مبارزه با آفت سن غلات، همزمان با سایر شهرستان‌های استان با حضور بیش از ۱۸ دستگاه خودرو و همراهی کارشناسان انجام شد، اظهار کرد: پارسال شهرستان نیشابور به لحاظ سن زدگی، رتبه اول مبارزه و درصد پایین سن زدگی را در استان داشت.

وی عنوان کرد: شهرستان نیشابور با انجام مانور کنترل و مبارزه با سن غلات که یک اقدام نمادین است، مبارزه با این نوع آفت را به تمامی کشاورزان تاکید کرد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نیشابور خاطرنشان کرد: شهرستان نیشابور با سطح ۱۳ هزار و ۶۰۰ هکتار گندم آبی و دیم و ۱۰ هزار و ۸۸۰ هکتار جو آبی و دیم در سال زراعی جدید از شهرستان‌های پیشتاز در امر مبارزه با آفت سن است.

وی با بیان اینکه تاکنون حدود ۳۰۰۰ هکتار از اراضی غلات کشاورزان نیشابور علیه سن مادری مبارزه شده است، اذعان کرد: آفت سن غلات یکی از مهمترین آفات گندم و جو است که خسارات جبران‌ناپذیری را هم به لحاظ کمی و هم کیفی به محصول کشاورزان وارد می‌کند.

مبارکی در همین خصوص از کشاورزان خواست: برای مبارزه به موقع با عوامل خسارت زا در مزارع گندم و جو با استفاده از سموم میکرو کپسول اقدام جدی داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه سن گندم یکی از عوامل خسارت زا بوده و موجب کاهش عملکرد می‌شود، گفت: سن غلات در دو مرحله سن مادر و پوره خسارت ایجاد می‌کند، لذا کارشناسان شبکه مراقبت با رصد و کنترل مستمر مزارع و اطلاع‌رسانی به موقع به کشاورزان و در نتیجه مبارزه در زمان مناسب سهم بسزایی در تولید و تحویل گندم پاک و عاری از سن زدگی دارند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نیشابور یادآور شد: کاروان تخصصی مبارزه با آفت سن غلات پس از حرکت در مسیر خیابان‌های شهرستان و پس از تقسیم بندی اکیپ‌ها، به مراکز روستاها جهت اطلاع‌رسانی و بازید اعزام شدند.

وی نقش پرندگان را در کنترل آفات از جمله سن غلات بسیار حائز اهمیت دانست و گفت: با توجه به اینکه پرندگان به صورت بیولوژیک از سن غلات استفاده می‌کنند، اداره محیط‌زیست بایستی موضوع کنترل شکار پرندگان را توسط شکارچیان جدی‌تر ببیند تا این آفت در سطح اراضی کنترل شود.

مانور بزرگ مبارزه با آفت سن غلات معاونت سازمان و مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان نیشابور با مشارکت ادارات تولیدات گیاهی، آموزش و ترویج، واحد حفظ نباتات، فرمانداری، مراکز جهاد کشاورزی، اداره تعاون روستایی، سپاه پاسداران و بسیج، شرکت‌های تعاونی روستایی و تولید، کارشناسان مروج مسئول پهنه و کانون بسیج مهندسین کشاورزی همزمان با سایر شهرستان‌های استان خراسان رضوی برگزار شد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • اجرای طرح ملی واکسیناسیون رایگان طیور بومی در خمینی‌شهر
  • معدوم شدن حدود ۱۶ تُن فرآورده خام دامی در اصفهان
  • معدوم شدن ۱۵ هزار تن انواع فرآورده خام دامی غیر بهداشتی
  • بیش از ۲۸ تن لاشه غیربهداشتی دام و طیور در کرمانشاه ضبط و معدوم شد
  • انجام بیش از ۲۲۰ میلیون نوبت واکسیناسیون طیور در خوزستان
  • اهمیت نقش پرندگان در کنترل آفات
  • ایمن سازی یک میلیون و ۷۰۰ هزار راس دام در شهرستان زرندیه
  • پایش بیش از ۲۸۰۰ مورد برای بیماری مشمشه در خوزستان
  • انجام بیش از ۲۸۰۰ پایش سرمی ‌بیماری‌ «مشمشه» در خوزستان
  • واکسیناسیون ۳۰ هزار قطعه طیور بومی در برابر نیوکاسل در هندیجان