Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، اکبر فتحی در نشستی با مدیر و کارکنان مدیریت امور اراضی سازمان جهادکشاورزی استان که به مناسبت سالروز تشکیل سازمان امور اراضی تشکیل شده بود فرارسیدن ایام الله دهه فجر و سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را تبریک گفت و اظهار داشت: باید در چنین ایامی با مرور عملکرد خود و بهبود آن در موفقیت نظام جمهوری اسلامی نقش داشته و به موفقیت ها افتخار کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی سالروز تاسیس اداره امور اراضی را به تمام کارکنان، کارشناسان و جامعه کشاورزی زحمتکش بخش امور اراضی به ویژه مدیریت امور اراضی استان تبریک گفته و از زحمات این حوزه قدردانی کرد و افزود: باید در چنین روزهایی به عملکرد خود در طول یک سال رجوع کرده و نقاط قوت و ضعف را شناسایی و برای تقویت عملکرد اقدامات لازم صورت بگیرد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان به هدف اصلی وزارت جهاد کشاورزی تاکید کرد و گفت: ایجاد امنیت غذایی مهمترین دغدغه جهادکشاورزی بوده و هر یک از حوزه ها و زیربخش ها چه دولتی و چه خصوصی برای تحقق این هدف وظایف تخصصی خود را انجام می دهد.

وی افزود: همکاری و همیاری بخش دام وطیور، تولید نباتات و زراعت، صنایع تبدیلی و مکانیزاسیون و بخش های خارج از سازمان مثل تعاونی روستایی، امورعشایر و دامپزشکی درصدد رسیدن به ایجاد امنیت غذایی شکل گرفته و هدف از ایجاد امنیت غذایی، تامین غذای کافی و سالم برای کلیه اقشار جامعه است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان به جمعیت و افزایش آن اشاره کرد و گفت: جمعیت کشور در حال افزایش است و جهادکشاورزی به عنوان تامین کننده امنیت غذایی با مسایل و چالش هایی در تحقق این هدف مواجه است.

وی افزود: عوامل تولید در بخش کشاورزی شامل آب، خاک، سرمایه، نیروی انسانی و دانش است و مهم ترین مؤلفه در این میان منابع انسانی است و در بخش امور اراضی، تخصص و تعهد مهم ترین ویژگی منابع انسانی خواهد بود و از طرفی با توجه به کاهش میزان آب و خاک مناسب برای کشاورزی، کارشناسان و مدیران بخش امور اراضی باید با دیدگاهی متفاوت و در راستای حفظ اراضی کشاورزی اقدامات خود را پیاده سازی کنند.

فتحی به بحران دریاچه ارومیه اشاره کرد و گفت: در زمان های دور حفظ اراضی کشاورزی و محدودیت آب و خاک منطقه برای مردم و برخی از کارشناسان ملموس نبود، اما امروز تمام مردم جامعه مخصوصاً مردم استان آذربایجان شرقی کاهش و محدودیت آب و خاک را با توجه به بحران حوزه دریاچه ارومیه کاملاً احساس می کنند و با ضرر و زیان مواجه شده اند.

وی با بیان اینکه در چنین شرایطی که بخشی از منابع توسط عوامل طبیعی مثل خشکسالی و تغییرات جوی در حال نابودی است، متاسفانه بخشی دیگر به دست عوامل انسانی در حال از بین رفتن است افزود: برخی افراد سودجو و فرصت طلب با تغییر کاربری اراضی کشاورزی درصدد خارج کردن اراضی کشاورزی از چرخه تولید کشاورزی هستند و در جهت تامین امنیت غذایی باید با این افراد برخورد قانونی انجام گیرد و مدیریت امور اراضی در خط مقدم مبارزه با کاهش امور اراضی کشاورزی و به تبع آن کاهش امنیت غذایی جامعه قرار دارد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان در ارتباط با مشکلات بخش امور اراضی گفت: در راستای مبارزه با کاهش اراضی کشاورزی و حفظ خاک مناسب برای کشاورزی و تامین امنیت غذایی همکاران این حوزه با افراد سودجو و فرصت طلب مواجه شده و در مقابل خواسته های آنها مقاومت کرده و برای حفظ اراضی تلاش می کنند و جای قدردانی از زحمات دوچندان این بخش در مقایسه با سایر بخش های خدماتی وجود دارد.

وی افزود: مدیریت امور اراضی علاوه بر اینکه از بهره مندی سودجویانه افراد فرصت طلب جلوگیری می کند، باید زمین مناسب برای انجام پروژه های کشاورزی چه در سطح مدرن و چه ابتدایی تامین کند و علاوه براین باید اراضی مورد نیاز بخش های غیر کشاورزی، برای استفاده صنعتی و اقتصادی را تعیین کند.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان  به یکپارچه سازی اراضی کشاورزی تاکید کرد و گفت: امور اراضی وظیفه دارد در راستای افزایش عملکرد در واحد سطح  و کاهش هزینه های تولید به یکپارچه سازی اراضی کشاورزی بپردازد.

وی با بیان اینکه تجمیع و یکپارچه سازی اراضی در اولویت باشد افزود: تحقق تجمیع و یکپارچه سازی اراضی با سیاست های تشویقی محقق می شود.

فتحی به رفع تداخل بین اراضی دولتی و خصوصی کشاورزی اشاره کرد و گفت: اداره کاداستر که دبیرخانه آن در مدیریت امور اراضی می باشد، با استفاده از عکس ها و نقشه های هوایی و ماهواره ای به رفع اختلاف فی ما بین کشاورز و دولت می پردازد که منجر به صدور سند می شود و اجرای بخش تخصصی آن در اداره امور اراضی صورت می گیرد و یکی از وظایف مهم این حوزه است.

 وی افزود: تهیه نقشه و رفع تداخل در کل استان به خوبی انجام می شود اما در تهیه سند به غیر از شهرستان ملکان بقیه شهرستان ها عملکرد شاخصی انجام نداده اند.

انتهای پیام/60001

 

منبع: فارس

کلیدواژه: عملکرد آذربایجان شرقی امنیت غذایی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی خبرگزاری فارس فارس تبریز ماهواره کاداستر تبریز اراضی ویلاسازی تغییر کاربری عکس رئیس سازمان جهادکشاورزی استان یکپارچه سازی اراضی مدیریت امور اراضی بخش امور اراضی اراضی کشاورزی امنیت غذایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۲۴۸۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ماشین‌آلات دخیل در تغییر کاربری غیرمجاز توقیف می شود

  به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز یزد، حاتمی‌زاده رئیس سازمان جهادکشاورزی استان یزد در جریان بازدید از چندین طرح دارای مجوز تغییر کاربری در اراضی کشاورزی شهرستان اشکذر، ضمن تأکید بر اهمیت حفظ کاربری اراضی کشاورزی و نقش آن در تأمین امنیت غذایی و زیستی کشور، صیانت از اراضی زراعی و باغی استان، مقابله با هرگونه تغییر کاربری غیرمجاز در اراضی کشاورزی و برخورد با متخلفین این حوزه را از اولویت‌های سازمان جهادکشاورزی استان یزد در سال ۱۴۰۳ اعلام کرد.

وی تغییر کاربری غیرمجاز اراضی زراعی و باغی را باعث از بین رفتن زمین‌های حاصلخیز و مستعد کشاورزی عنوان و افزایش روند تغییر کاربری اراضی کشاورزی را موجب تهدید امنیت غذایی کشور و زمینه‌ساز از بین رفتن استقلال اقتصادی و وابستگی به سایر کشور‌ها توصیف نمود.

حاتمی‌زاده با تشریح برنامه‌های سازمان جهادکشاورزی استان یزد و مدیریت امور اراضی استان در سال ۱۴۰۳ و در راستای حفظ و صیانت از اراضی کشاورزی، بر تشدید نظارت‌ها و پایش و رصد دقیق اراضی کشاورزی از سوی یگان حفاظت از اراضی مستقر در مدیریت‌های جهادکشاورزی شهرستان‌ها به منظور شناسایی و مقابله با تغییر کاربری‌های غیرمجاز و برخورد قاطع با متخلفین این حوزه تأکید کرد.

وی با اشاره به تفاهم خوب سازمان جهادکشاورزی و دستگاه قضایی استان در مقابله و برخورد با تغییر کاربری‌های غیرمجاز در اراضی کشاورزی، از جدیت در توقیف ادوات و ماشین‌آلات دخیل و مرتبط با تغییر کاربری غیرمجاز به استناد ماده ۱۰ قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغی و تبصره‌های ذیل آن و نیز مواد ۱۲ و ۱۳ آئین‌نامه اجرایی این قانون و همچنین تخریب بنا و مستحدثات غیرمجاز طی هماهنگی با مقام قضایی شهرستان و طرح شکایت از متخلفین در مرجع قضایی خبر داد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان یزد میزان تغییر کاربری‌های غیرمجاز شناسایی شده طی یک ماهه نخست سال ۱۴۰۳ را به استناد گزارش فرماندهی یگان حفاظت از اراضی کشاورزی استان بالغ بر ۳۰۰ مورد و مجموعأ در سطحی معادل ۶ هکتار اعلام و ترویج فرهنگ حفظ کاربری اراضی کشاورزی، اقدامات پیشگیرانه در راستای صیانت از زمین‌های کشاورزی و اطلاع‌رسانی عمومی ممنوعیت تغییر کاربری اراضی کشاورزی را بسیار موثر و کارامد و مقدم بر برخورد با متخلفین عنوان داشت.

حاتمی‌زاده با اشاره به نامگذاری سال ۱۴۰۳ از سوی مقام معظم رهبری به عنوان "سال جهش تولید با مشارکت مردم" بر نقش مهم و اساسی عموم مردم در حفظ کاربری اراضی کشاورزی تأکید و صیانت از اراضی کشاورزی با هدف افزایش تولید در بخش کشاورزی را وظیفه‌ای همگانی دانست.

وی از عموم هم‌استانی‌ها بویژه بهره‌برداران بخش کشاورزی و ساکنین مناطق ییلاقی و مستعد تغییر کاربری غیرمجاز خواست هرگونه تغییر کاربری و ساخت و ساز بدون مجوز در اراضی کشاورزی را از طریق سامانه تلفنی شبانه روزی ۱۳۱ به یگان حفاظت از اراضی کشاورزی سازمان جهادکشاورزی استان گزارش نمایند.

دیگر خبرها

  • رفع تصرف ۱۲ هزار مترمربع از اراضی کشاورزی در لرستان
  • آزادسازی ۱۰ هکتار از زمین های کشاورزی گرگان
  • جلوگیری از ۲۱۲ مورد تغییر کاربری غیرمجاز در اراضی لرستان
  • شناسایی ۲۴۸ مورد تغییر کاربری غیرمجاز در اراضی کشاورزی اردبیل
  • بررسی ۴۳ پرونده تغییر کاربری اراضی در مازندران
  • رفع تداخلات ارضی از ۶۸ درصد زمین‌های کشاورزی
  • شناسایی تغییر کاربری اراضی کشاورزی نیشابوربا رصد ماهواره‌ای
  • مقابله با تغییر کاربری ۶۵ هکتار ‌اراضی کشاورزی در کرج‌
  • مقابله با تغییر کاربری ۶۵ هکتار از اراضی کشاورزی در کرج
  • ماشین‌آلات دخیل در تغییر کاربری غیرمجاز توقیف می شود