Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش سرویس سیاسی جام نیـوز به نقل از بخش اطلاع‌رسانی سفارت ایران در تفلیس، در آستانه سفر «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه کشورمان به گرجستان، «اکبر قاسمی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در تفلیس با انتشار یادداشتی در روزنامه پرتیراژ رزونانس و خبرگزاری اینترپرس، آخرین تحولات منطقه‌ای و مناسبات دوجانبه و ابعاد این سفر را مورد بررسی قرار داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


متن این یادداشت به شرح زیر است: 


ابتکار سفر منطقه‌ای وزیر امور خارجه ایران با سفر به کشورهای آذربایجان، روسیه، ارمنستان، گرجستان و نهایتا به ترکیه انجام می‌گیرد. این سفر با رایزنی‌های چندجانبه، راهبردی و پراهمیت در قلمرو تمامی‌ بازیگران و کنشگران منطقه‌ای و محلی در اقلیم قفقاز در جریان است و می‌تواند نقطه عطفی در تکوین تحولات شگرف در راستای استقرار و تحکیم صلح در منطقه باشد. همچنین این ابتکار می‌تواند مرحله جدیدی از احیای ساختارهای توسعه و رفاه را برای همه مردم منطقه در این شرایط بسیار حساس و خطیر بین المللی به همراه داشته باشد.
جمهوری اسلامی ایران از ابتدای شکل‌گیری حکومت گرجستان در سال ۱۹۹۲ جزو اولین کشورهای جهان بود که استقلال، حاکمیت و تمامیت ارضی گرجستان را به رسمیت شناخت و در فرآیند دولت‌سازی کشور و مردم دوست گرجستان چه در مصائب و دردها و چه در شادی‌ها و پیشرفت‌ها، همواره براساس اصل احترام و منافع متقابل، از هیچ کوششی فروگذار نکرد.
بعد از گذشت تقریبا سه دهه از مناسبات و روابط دو کشور با بیش از ۷۰ موافقتنامه و یادداشت تفاهم فیمابین، بنیان‌های شایسته‌ای از علایق و مناسبات بین دو کشورها در تمامی عرصه‌های سیاسی، فرهنگی، اقتصادی، علمی، دفاعی و امنیتی نهاده شده است. هرچند در مقاطعی به دلایلی نامشخص، چرخه مناسبات با دوره‌ای از کم‌تحرکی در این سال‌ها، روبه‌رو شد اما عزم و اراده مقامات عالیه دو کشور همواره بر اساس اصول و آثار موافقتنامه مودت‌آمیز منعقده فیمابین رهبران، آهنگ عمومی رو به جلو را نمایان می‌سازد.


اینک کشورها با صحنه‌ای نوین که زائیده‌ای از واقعیت‌های جدید در مناسبات بین المللی و به ویژه در حوزه منطقه قفقاز بعد از حل منازعه ۴۴ روزه اخیر در نتیجه بحران قره‌باغ بین کشورهای ارمنستان و آذربایجان روبه‌رو شده‌اند،  این رخدادها، چه بخواهیم و چه نخواهیم، موجد یکسری آرایش‌های جدید در روی زمین و به ویژه در عرصه‌های مواصلات و کریدورهای جاده‌ای، ریلی، دریایی و هوایی و خطوط انرژی برای همه کشورهای ذینفع در این منطقه ایجاد کرده است و بسیار واضح است با هم‌افزایی، همکاری و تشریک مساعی بین کشورهای همگرا همچون ایران و گرجستان، می‌توان فرصت‌های طلایی و گرانقدری برای این دو کشور و دیگر کشورها در قفقاز را خلق کند؛ فرصت‌های که می‌تواند ازخلال رایزنی‌های ظریف، فضای جدیدی از همکاری و مناسبات و افق‌های مشترک در عرصه مواصلات و حمل و نقل و انرژی برای دو کشور خلق کند.  
این فضا همچنین می‌تواند در مرحله اول با هم‌پوشانی‌های بالفعل بین کشورهای جمهوری اسلامی ایران، آذربایجان، ارمنستان و گرجستان در قالب پلتفرم ۳+۱ فرمت آن شکل بگیرد و سپس دایره آن با پیوستن و اضافه شدن دو عضو دیگر روسیه و ترکیه، پلتفرم گسترده‌ای شامل کشورهای ایران، آذربایجان، ارمنستان، گرجستان، روسیه و ترکیه در قالب فرمت ۳+۳ درخصوص تحولات منطقه قفقاز شکل گیرد و از طریق رایزنی‌های منظم دوره‌ای، طیف وسیع و متنوعی از همکاری‌ها و مناسبات فیمابین و پیوندهای همگرایی منطقه‌ای جدیدی را در راستای اهداف مشترک مردم این منطقه، به سمت اهداف توسعه پایدار و رفاه و شکوفایی منظقه قفقاز هدایت کند.


بسیار بدیهی است این رایزنی‌های چند و دوجانبه، برکات و محصول فراوانی برای هم زیستی مسالمت‌آمیز و ارتقای زندگی متناسب با تامین نیازهای توسعه‌ای به هم‌ پوسته ملت‌های قفقاز دارد. به ویژه در شرایطی که ما همگی ملت‌های با پیوندهای عمیق و با جامعه‌ای که به لحاظ برخورداری از یک استعدادهای بالقوه وبالفعل و درهم تنیدگی بارز و با مزایای فراوان و متنوع برای ترقی و تعالی همسو و از طریق تشریک مساعی و اقدام جمعی با هزینه‌های حداقلی و با مزیت‌های نسبی برتر برای اعتلای کشورهای منطقه قفقاز را دارا هستیم.  
پیشرفت و توسعه همه کشورهای منطقه، تمرکز بر پتانسیل‌های درون منطقه و دوری از پذیرش راهبرد هزینه‌مند در مسیر شکوفایی و تقویت ساختارهای هم‌افزایی سازنده در محیط اقلیم است. در حوزه مشکلات و موانع جاری بر سر راه مراودات دو کشور شامل کامیونداران ایرانی و گرجی، معالجه آثار رویکردهای غیرشفاف در ارتباط با سرمایه‌های تجار و سرمایه‌گذاران ایرانی و نارسایی‌های ناشی از پیامدهای کرونا از جمله اموری است که با درایت و مدیریت مقامات طرفین، قابل رسیدگی است.  

 

ایرنا

منبع: جام نیوز

کلیدواژه: ظریف صلح قفقاز منطقه ای دو کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۲۴۹۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ناراحتی‌ها از تقویت مناسبات ایران و پاکستان اهمیتی ندارد

رئیس جمهور گفت: ما منافع متقابل را در توسعه روابط و گسترش همکاری‌های فیمابین می‌دانیم و ناراحتی دیگران از تقویت مناسبات ایران و پاکستان برای ایران اهمیتی ندارد. - اخبار سیاسی -

به گزارش حوزه دولت خبرگزاری تسنیم، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی عصر امروز دوشنبه به وقت محلی، در ادامه برنامه‌های سفر رسمی به پاکستان، در دیدار«یوسف رضا گیلانی» رئیس مجلس سنای پاکستان، که در محل اقامت رئیس جمهور انجام شد، با بیان اینکه احساس مردم ایران نسبت به مردم پاکستان فراتر از احساس همسایگی و متکی بر اشتراکات فرهنگی، دینی و اعتقادی عمیق است، دوست شمردن دوستان یکدیگر و دشمن شمردن دشمنان یکدیگر را جلوه‌ای از نگاه، احساس و استنباط مشترک میان دو ملت توصیف کرد.

رئیس جمهور همچنین با بیان اینکه نگاه دو کشور در ضرورت شناخت و بهره‌گیری از منافع متقابل نیز مشترک است، گفت: وحدت و تعمیق همکاری‌های دو کشور دشمنانی دارد که نمی‌خواهند ما از تکمیل ظرفیت‌های متقابل بهره‌مند شویم و لذا به دنبال ایجاد تفرقه در میان ما هستند.

رئیسی راه‌اندازی و گسترش جریان‌های افراطی را از جمله راهبردهای دشمن برای ایجاد اختلاف و تفرقه میان کشورهای منطقه از جمله ایران و پاکستان برشمرد و اظهار داشت: دشمن با بهانه‌های مختلف از جمله حقوق بشر به دنبال ایجاد و ترویج ایران هراسی و اسلام هراسی است، اما وقایع امروز غزه چهره بدون نقاب و روتوش آمریکایی‌ها و غربی‌ها را به جهانیان نشان داد.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران مانعی برای گسترش روابط با پاکستان ندارد، خاطرنشان کرد: ما منافع متقابل را در توسعه روابط و گسترش همکاری‌های فیمابین می‌دانیم و ناراحتی دیگران از تقویت مناسبات ایران و پاکستان برای ایران اهمیتی ندارد.

«یوسف رضا گیلانی» نیز در این دیدار با سپاسگزاری از سفر رئیسی به پاکستان و با بیان اینکه این سفر باعث تقویت و تحول در مناسبات دو کشور خواهد شد، گفت: ایران اولین کشوری بود که استقلال پاکستان را به رسمیت شناخت و امروز دو کشور در مجامع و عرصه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله نسبت به مسئله فلسطین مواضع مشترکی دارند.

رئیس مجلس سنای پاکستان با اشاره به تبادل هیئت‌های پارلمانی بین دو کشور تصریح کرد: پاکستان خواهان تقویت بیش از پیش روابط فیمابین و تسریع در اجرای توافقات دوجانبه است؛ با نظر جنابعالی درباره ضرورت تقویت و تعمیق روابط دو کشور در راستای ناامید کردن دشمنان دوستی میان تهران و اسلام‌آباد موافقم و باور دارم که هر کس روابط صمیمی ما را نخواهد، دشمن مشترک ماست.

انتهای پیام/

 

دیگر خبرها

  • سفیر طالبان در پکن: مناسبات افغانستان با چین بسیار مهم است
  • ضرورت تقویت جبهه فرهنگی در سطح بین‌الملل برای مقابله با تهاجم رژیم صهیونیستی
  • ناراحتی‌ها از تقویت مناسبات ایران و پاکستان اهمیتی ندارد
  • تقویت همکاری‌های ایران و پاکستان در حل مشکلات منطقه موثر است
  • نگاه کرامت‌مندانه ایران به کشورهای همسایه برای تشکیل یک منطقه قوی
  • الزامات ایران پس از مواجهه مقتدرانه با اسرائیل
  • درس های مواجهه ایران و رژیم اسرائیل
  • افزایش بازدارندگی ایران در قفقاز و آسیای میانه پس از عملیات وعده صادق
  • خطر واگرایی و افتادن ارمنستان در دامان غرب/ بررسی اهداف ناتو در قفقاز جنوبی و تبعات آن برای ایران
  • خطر واگرایی و افتادن ارمنستان در دامان غرب/ بررسی اهداف تحرکات ناتو در قفقاز جنوبی و تبعات آن برای ایران