Web Analytics Made Easy - Statcounter

نشست خبری سی ‌و نهمین جشنواره تئاتر فجر صبح دیروز با حضور حسین مسافرآستانه دبیر این دوره از جشنواره، قادر آشنا مدیرکل اداره هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و حجت‌الاسلام محمدمهدی بهداروند مشاور مدیرکل و دبیر جشنواره تئاتر فجر در تالار رودکی برگزار شد.

مسافرآستانه در ابتدای این برنامه با اشاره به شرایط متفاوت ناشی از شیوع کرونا و تأثیر آن در فعالیت‌های فرهنگی و هنری، این دوره از جشنواره را کاملاً متفاوت از دوره‌های قبل معرفی کرد که هیچ وقت به اندازه تجربه سی ‌و هشت دوره قبلی، کارگشای برگزارکنندکان جشنواره نبود و گام سی ‌و نهم به‌نوعی آغاز حرکت از صفر بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او با تأکید بر اهمیت و ضرورت نقش هنر خاصه هنر تئاتر در جریان زندگی بشرهم گفت: در میان تمام هنرها، هنر تئاتر تنها هنری است که برای آرامش بخشیدن و رسیدن انسان و جامعه به وضعیت روحی و روانی از آغازین روزهای تشکیل تا به امروز نقش بسزایی ایفا کرده است.
ملزم به استفاده از فرصت‌ها بودیم
دبیر سی ‌و نهمین دوره از جشنواره تئاتر فجر در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به هنرمندانی که در این ایام با وجود سختی‌ها دست به تولید و اجرای آثار نمایشی زدند، آن‌ها را ایثارگران عرصه هنر خواند و گفت: هنرمندان با وجود تمامی مخاطرات برای تزریق روحیه نشاط، شادی و امید میان افراد جامعه، ایثارگرانه پای در میدان گذاشتند و به تولید آثار دست زدند. این زنده‌کننده روحیه ایثار و مقاومت کادر درمان و تمام کسانی بود که در جنگ تحمیلی در راستای ارتقا و افزایش روحیه جامعه تلاش می‌کردند. به همین دلیل اعتقاد دارم فعالیت هنرمندان در این ایام کم از ایثارگران دوران حماسه ۸ سال دفاع مقدس نبود و نیست. آستانه همچنین درباره لزوم برگزاری جشنواره در شرایط فعلی گفت: با اشاره به آنکه این رویداد مهم‌ترین فرصتی است که علاقه‌مندان به حوزه تئاتر و از همه مهم‌تر هنرمندان خانواده شریف و نجیب تئاتر می‌توانند آثار خود را به مخاطبان ارائه دهند یادآور شد: در این میان لازم است از هنرمندانی که آثار خود را برای شرکت در این رویداد ارائه داده ولی به دلیل محدودیت‌های ما نتوانستند در جدول نهایی حضور داشته باشند به شکل ویژه قدردانی کنیم.
حضور گرم گروه هنرمندان استانی
مسافرآستانه با تأکید بر آنکه حضور هنرمندان استانی بسیار خوشحال‌کننده بود، افزود: در نقطه مقابل بار سنگینی را بر ما و جشنواره افزود. همزمان با مقرر شدن بازگشایی سالن‌های نمایشی از یک سو و از سوی دیگر آمادگی شرایط میزبانی از مخاطبان، باید شرایط اسکان، رفت ‌و آمد و میزبانی از هنرمندان استان‌ها را نیز در جشنواره فراهم می‌کردیم. در حالی‌ که تا پیش از این بنابر ضبط و ارائه آثار بود که این خود مشکلات متعددی را به ‌همراه داشت. او در ادامه با تقدیر ویژه از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در تعامل برگزاری سی ‌و نهمین جشنواره تئاتر فجر گفت: در وزارت بهداشت تمام ۴۴ گروه استانی و بیش از ۵۵۰ هنرمند این گروه‌ها را به شکل رایگان تست کرونا انجام دادند. این افراد با در دست داشتن تست منفی کرونا در جشنواره حضور پیدا خواهند کرد.
باید خروجی داشته باشیم
دبیر سی ‌و نهمین دوره جشنواره تئاتر فجر در پاسخ به پرسش خبرنگار روزنامه ایران درباره تغییر و تحولاتی که ممکن است به سال‌های بعد هم تسری پیدا کند و جزیی ثابت از جشنواره شود؛ گفت: جشنواره امسال را نه از نظر نوع برگزاری و نه از نظر کیفیت و کمیت آثار با هیچ جشنواره‌ای نباید مقایسه کرد. چون جشنواره تابعی از شرایط کلی تئاتر در تمام سال است مقایسه این دوره با سایر دوره‌ها، جفا در حق تئاتر و تاریخچه تئاتر فجر است. از طرفی مسلماً هر دوره‌ای مقتضیات خاص خود را دارد و دبیر جشنواره تصمیم می‌گیرد که چه سیاستی را پیش بگیرد. مثلاً ما امسال بخش «هنر حرکت و بدن» را اضافه کردیم و متأسفانه جمع‌بندی در این مورد کمی طول کشید و آنچنان وقتی نماند تا زودتر فراخوان این بخش را منتشر کنیم. با این همه فکر می‌کنیم کلید زدن این بخش،‌ خودش اتفاق مبارکی بود و این بخش، از آن حوزه‌هاست که باید روی آن کار اساسی و پژوهشی کرد و بسترسازی‌های لازم را در موردش به صورت آکادمیک و آموزشی انجام داد تا نتیجه و خروجی لازم را از آن گرفت که مورد نیاز جامعه تئاتری ماست. مسافرآستانه در پایان از عملیاتی نشدن این بخش در جشنواره امسال سخن گفت و به این مسأله هم اشاره کرد که ما باید با وسواس و اتفاقاً با سخت‌گیری با کارها روبه‌رو شویم تا شرایط موجود ما را اسیر خودش نکند.
تقدیر از چهار چهره تئاتری
مسافرآستانه در بخشی دیگر از صحبت‌های خود درباره نحوه داوری آثار، حضور هنرمندان و تقدیر از چهره‌های تئاتری گفت: در هر بخش تلاش کردیم در انتخاب و داوری یکی از هنرمندان مؤثر در استان‌ها را نیز در کنار تیم‌های انتخاب و داوری داشته باشیم. این به معنای شأنیت بخشیدن به جایگاه حرفه‌ای و هنری هنرمندان استانی است و نباید تنها تمرکزمان بر فعالان عرصه تئاتر در تهران باشد. چرا که در بسیاری از موارد میزان تأثیرگذاری و جریان سازی هنرمندان تئاتر در استان‌ها و سراسر کشورمان فارغ از پایتخت نوید دهنده درخشش تئاتر و دمیدن روح سرزندگی آن در این ایام در سراسر کشور است. همچنین در مراسم اختتامیه امسال از اختر تاجیک عکاس پیشکسوت حوزه تئاتر، همایون علی‌آبادی از منتقدان شناخته‌شده عرصه تئاتر، بهرام ابراهیمی بازیگر پیشکسوت و جمشید داورپناه از هنرمندان بنام تئاتر در استان خراسان شمالی به شکلی ویژه تقدیر به عمل خواهد آمد.
رونمایی از پوستر جشنواره
درپایان این نشست پوستر سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر با حضور دکتر مرضیه پوراکبری همسر شهید مدافع سلامت شهید دکتر غلامرضا فخری، محمدمهدی بهداروند مشاور دبیر جشنواره و قادر آشنا مدیر کل هنرهای نمایشی رونمایی شد.

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: جشنواره تئاتر فجر هنرمندان استان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۲۵۴۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شاخصه‌های هنر انقلاب در دانشگاه درست تعریف نشده است

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط‌عمومی دانشگاه سوره، دومین نشست پژوهشی هفته هنر انقلاب اسلامی به میزبانی دانشکده هنر و معاونت پژوهشی دانشگاه سوره به دبیری مهران هوشیار و سخنرانی سمیه رمضان ماهی، محمد حسین ناصر بخت، مهدی خانکه در سالن کنفرانس ساختمان مرکزی این مجموعه آموزشی برگزار شد.

در ابتدای نشست مهران هوشیار مقدمه‌ای پیرامون موضوع هفته هنر انقلاب ارایه داد.

زکیه سادات طباطبایی عضو هیات علمی دانشکده معماری و شهرسازی و معاون پژوهشی دانشگاه هم گفت: این چهارمین سالی است که هفته هنر انقلاب را با حضور استادان داخل و خارج از دانشگاه برگزار می‌کنیم و امیدواریم سخنرانی‌های این مجموعه جلسات به صورت کتابی مدون تهیه و در اختیار علاقه‌مندان قرار گیرد.

وی افزود: ما به عنوان یک نهاد دانشگاهی می‌توانیم با سایر نهادها ارتباط خوبی برقرار کرده و سعی بر تربیت هنرمند تزار انقلاب اسلامی کنیم. اگر بخواهیم این موارد را دسته‌بندی کنیم برخی از این پژوهشکده‌ها به دوره قبل از انقلاب اسلامی باز می‌گردد.

عضو هیات علمی دانشکده معماری و شهرسازی در ادامه یادآوری شد: در دهه ۶۰ دوره دوم برای ترویج انقلاب اسلامی است. از سویی دوره سوم را برخی دوره پسا انقلاب اسلامی بررسی کرده‌اند، چراکه شاخه هنر بعد از انقلاب بررسی شده اما موضوع اصلی شاخصه‌های انقلاب است. شاخصه‌های انقلاب و هنر انقلاب هم به صورت دقیق و یکسان جایی معرفی نشده است و نیاز است یک نهاد دانشگاهی آنها را بازتعریف کند.

هنرمند آینده را روایت می‌کند

محمدحسین ناصر بخت مدرس و پژوهشگر حوزه تئاتر هم در جریان برگزاری این نشست پژوهشی گفت: با پدیده هنری به عنوان یک پدیده منفعل برخورد می‌شود. به عنوان مثال ممکن است در یک دوره با هنرمندی روبه‌رو ‌شویم که تابع هرم اجتماعی موجود نبوده بلکه نقیضه آن هم باشد. این هنرمند فقط حال را توصیف نمی‌کند بلکه آینده را روایت می‌کند. مثلا وقتی مکبث یا مولیر را مطالعه می‌کنیم نقیضه جامعه خود را گزارش می‌دهند. اینها حامیان و پایه‌گذاران جامعه آینده خود هستند.

وی افزود: هنر نمایش هنری گروهی است، گاهی جامعه نیاز دارد تا با هنری مانند تئاتر خود را نشان دهد چنان که از همان ابتدا در جامعه ایران تئاتر با پدیده‌های سیاسی مانند دوران مشروطه گره خورده است. ما ناخواسته تئاتر را به عنوان یک پدیده اجتماعی بررسی می‌کنیم و این مسیر همچنان نیز ادامه دارد.

ناصربخت تاکید کرد: در دهه پنجاه اتفاقات و تحولات اقتصادی اجتماعی سربلند کرد و روشن فکران بعد از رخوتی که درگیرش شده بودند نگاه‌های انتقادی در تئاتر را مطرح کردند؛ از طرفی دولت نیز کوشید تا سازمانی برای تئاتر ایجاد کند. در فضاهای آکادمیک نیز، فارغ التحصیلانی با گرایش‌های مختلف وجود داشته و با وجود تفاوت‌ها، تئاتر نیز به فعالیت خود ادامه داد و کم کم وارد دوره بعد از انقلاب شد. در این دوره با شعار تئاتر برای همه روبه‌رو می‌شویم و هنر با رویکرد اجتماعی و سیاسی هویدا می‌شود. البته در دهه شصت موضوع تئاتر به سمت جنگ سوق می‌یابد. از اواخر این دهه این شعار گسترده‌تر شده و تا پایان دهه ۷۰ منجر به تشکیل ۳۳۰ انجمن نمایش در شهرها می‌شود.

ناصربخت، تعدد جشنواره‌های تئاتر و ساخته شدن سالن‌های نمایش در دانشگاه‌ها و به دنبال آن رشد نیروی انسانی در تئاتر را مثبت برشمرد و افزود: اکنون این استقبال گسترده‌تر شده است. به واقع تشکیل و چگونگی سازماندهی و رشد جشنواره‌ها و آموزش تئاتر از حوزه‌هایی است که پس از انقلاب تغییر اساسی داشته است.

سنت سرنوشت انسان را مشخص کرده است

سمیه رمضان ماهی عضو هیات علمی و مدیر تحصیلات تکمیلی دانشگاه سورهم در ادامه این نشست گفت: از سال ۱۳۵۴ تا ۱۳۵۹ نقاشی های انقلاب بیشتر می‌شود با وجود اینکه متاثر از چپ است. البته من براین باورم انقلاب از گفتمان مدرنیته بیرون می‌آید و این سنت است که سرنوشت انسان را مشخص کرده است. درحالی که گفتمان مدرنیته برای سوژه یک ‌مرجعیت شناخته شده است و یک شأن انتخاب‌گری یافته و باورهای مذهبی، جایگاه اجتماعی پیدا کردند.

این استاد دانشگاه سوره بیان کرد: برخی بر این باور هستند که هویت منفعل است و مانند پاندول در حرکت است. قالب‌هایی مانند دولت، حاکمیت و قدرت به هنر هویت می‌دهد چرا که هویت یک عنصر منفعل است. یعنی در مسائلی مانند انقلاب که یک قدرت بیرونی غیر رسمی، می‌خواهد قدرت حاکم را تغییر دهد.

رمضان ماهی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: این رویکرد در زمینه زنان بهتر شکل می‌گیرد و همیشه دغدغه من نیز بوده است. هنر سنتی نه به معنای مذهبی بلکه سوژه زن در جامعه مثلا پیشا قاجار بررسی می‌شود. ابن سینا یا خواجه نظام الملک یا برخی دیگر در این حوزه تعارفی از زن ارایه داده‌اند.

وی تصریح کرد: در دوره‌هایی از تشویق زنان به بی‌حجابی یا تشویق به یادگیری سواد و مانند آن گذر می‌کنیم. در زمان انقلاب با حضور افرادی مانند علامه طباطبایی، یا شهید مطهری نگاه به زن دگرگون می‌شود. گفتمانی که در آثار هنرمندان مشاهده می‌کنیم گواه این است که زن در آن، عنصر پر رنگی است، پشتیبان مردی است که به جنگ می‌رود همان‌طور که رنگ سرخ نشانه شهادت و امام حسین (ع) است. اصولا در این تصاویر عناصری مانند گل لاله، چادر زنانی است که تصویر پسر دارند.

دانشگاه سوره هنر انقلاب اسلامی را تبیین کرد

مهدی خانکه استادیار گروه صنایع دستی به موضوع بررسی تدوین و تبیین هنر انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: ماهیت تبیین وابسته به تعریفی است که از آن می شود. یکی از رسالت های دانشگاه سوره تببین همین تعاریف است.

وی با اشاره به تعاریف و مباحثی که رمضان ماهی مطرح کرد، افزود: تعاریف بسیار خوبی از نقش بانوان در هنر اسلامی ارائه شد. اصولا در انقلاب سیر تکوین تشیع را مشاهده می کنیم و شناخت انقلاب بدون شناخت سیر تکوین تشیع امکان پذیر نیست.

این استاد دانشگاه سوره توضیح داد: همواره در طول تاریخ سعی شده که این موارد تجلی پیدا کنند و افرادی مانند ابن سینا، فارابی ابوریحان بیرونی جایی احساس می‌شود که از گفتن برخی مسائل پرهیز می‌کنند. اما در دوران صفویه فضا و بستری ایجاد می‌شود که بذر تشیع امکان باروری پیدا می‌کند و افراد می‌توانند به راحتی حرف‌هایشان را بزنند. در همین دوره آثار شاخصی در مورد هنر شکل می‌گیرد که شاهد بروز آنها در دوران صفویه هستیم. این شکوفایی و توجه به هنر حکمی تداوم دارد.

خانکه در ادامه گفت: واقعه انقلاب اسلامی پیرامون مفاهیم قدسی ثابته‌ای است که در قرآن مطرح شده است. این مباحث چیزهایی نبوده که تا پیش از این پشت تریبون‌ها اظهار کنند. از این منظر این مفاهیم قدسی در یک اتفاقاتی رونمایی می شود. مثل آثار هنرمندانی مانند استاد فرشچیان و اثر معروف «شهید». به واقع شهدا در آثار دیگر هنرمندان انقلاب اسلامی قابل مشاهده است.

این استاد دانشگاه سوره با اشاره به مکتب هنری آوینی تصریح کرد: شهید آوینی تلاش می‌کرد مصادیق رشادت‌های جوانمردانی که در حمله دشمن ایستادند و جان خود را گذاشتند را با واقعیتی که در جبهه‌های جنگ بود و نظیر واقعه کربلا اتفاق افتاده را نشان دهد. خیلی از جوانان با استعانت از همین مفهوم از ملیت خود دفاع می‌کنید.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های به نمایش آثار نقاشی و نگارگری با موضوع و مفهوم شهادت اشاره کرد و توضیح داد: این آثار با الهام از مفاهیم قدسی، با شهادت پیوند داده شده است. باید توجه داشته باشیم که آثار ارزشمندی در گنجینه حوزه هنری داریم و دانشجویان می توانند آنها را بررسی کنند تا اینکه به بررسی سبک‌ها و آثار هنرمندان غربی بپردازند.

خانکه در پایان گفت: دفاع مقدس فرصتی به ما داد تا مفاهیم قدسی را با نگاهی بهتر بررسی کنیم. این مفاهیم قدسی در طول تاریخ مصادیقی پیدا می‌کنند به طوری که آنها را در آثار دفاع مقدس می‌بینیم. نکته مهم اینکه نهایت تجلی گاهِ مفهوم قدسی شهادت، همواره یک سرش واقعه کربلا است و ردپایی از آن دارد.

در پایان این نشست به پرسش‌های حاضران پاسخ داده شد.

کد خبر 6081669 علیرضا سعیدی

دیگر خبرها

  • تولیدات فرهنگی مرتبط با شهدا و ایثارگران حمایت می‌شود
  • شاخصه‌های هنر انقلاب در دانشگاه درست تعریف نشده است
  • راهیابی پنج نمایش از قم به جشنواره تئاتر مردمی بچه‌های مسجد
  • حضور بانوان در عرصه‌های هنر، نقطه قوتی برای تقویت فرهنگ اسلامی است
  • دورهمی هنرمندان به مناسبت گرامیداشت هفته هنر انقلاب اسلامی + فیلم
  • معرفی آثار راه‌‌یافته به مرحله رقابتی جشنواره ملی تئاتر ایثار
  • معرفی آثار راه‌ یافته به مرحله رقابتی جشنواره ملی تئاتر ایثار
  • معرفی آثار راه‌یافته به جشنواره ملی تئاتر ایثار
  • معرفی آثار راه‌یافته به مرحله رقابتی جشنواره ملی تئاتر ایثار
  • جدول اجرای عمومی آثار صحنه‌ای جشنواره ملی تئاتر رضوی