Web Analytics Made Easy - Statcounter

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: تشخیص و درمان فشار خون بالا و دیابت یکی از برنامه‌های اصلی بیماری‌های غیرواگیر در نظام شبکه است که در سراسر کشور و در شهر‌ها و روستا‌ها اجرا می‌شود. سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجو، درباره فشار خون گفت: تشخیص و درمان فشار خون بالا و دیابت یکی از برنامه‌های اصلی بیماری‌های غیرواگیر در نظام شبکه است که در سراسر کشور و در شهر‌ها و روستا‌ها اجرا می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیریت هر دو برنامه در قالب یک برنامه ادغام یافته به نام «خطرسنجی قلبی عروقی» اجرا و بیماران مبتلا به فشار خون بالا و دیابت ابتدا شناسایی شده و سپس بیماران مبتلا به فشار خون بالا به طور ماهانه و بیماران مبتلا به دیابت هر سه ماه یک بار مورد مراقبت قرار می‌گیرند.   وی ادامه داد: این مراقبت‌ها شامل اندازه گیری فشار خون در بیماران مبتلا به فشار خون بالا و اندازه گیری قند خون و هموگلوبین گلیکوزیله (HbA۱c) در دیابتی‌ها می‌شود.   لاری با بیان اینکه شیوع فشار خون بالا در خانم‌ها ۲۷.۵۳ درصد و در آقایان ۲۵.۱۵ درصد است اضافه کرد: همچنین شیوع فشار خون بالا در شهر‌ها ۲۵.۸۶ درصد و در روستا‌ها ۲۷.۷۲ درصد است.   سخنگوی وزارت بهداشت تصریح کرد: شیوع دیابت در مردان ۱۰.۰۱ درصد و در زنان ۱۱.۵۵ درصد است همچنین شیوع دیابت در شهر‌ها ۱۲.۰۴ درصد و در روستا‌ها ۸.۰۸ درصد است.
وی عنوان کرد: شیوع دیابت در سنین ۲۵ تا ۳۴ سال ۱.۳۷ درصد، در سنین ۳۵ تا ۴۴ سال ۳.۸۳ درصد، در سنین ۴۵ تا ۵۴ سال ۱۱.۹۶ درصد، در سنین ۵۵ تا ۶۴ سال ۲۳.۸۲ درصد، در سنین ۶۵ تا ۶۹ سال ۲۳.۸۲ درصد و در سنین بیش از ۷۰ سال ۲۲.۸۲ درصد است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: فشارخون دیابت بیماری غیرواگیر بیمار فشار خون بالا و دیابت بیماران مبتلا شهر ها روستا ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۲۵۶۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش احتمال بروز پوکی استخوان و بیماری‌های قلبی با مصرف نوشابه

مصرف نوشابه‌های گازدار خطر بروز دیابت نوع دوم، پوکی استخوان و بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، نوشابه‌های گازدار حاوی مقدار زیادی قند، افزودنی‌های مصنوعی و شربت ذرت با فروکتوز بالا است، بنابراین مشکلاتی برای سلامتی به همراه خواهند داشت؛ یکی از ثابت‌شده‌ترین اثرات نوشابه بر سلامتی، افزایش وزن و چاقی است، مصرف منظم نوشیدنی‌های شیرین می‌تواند منجر به دریافت کالری بیش از حد و در نتیجه افزایش وزن و چاقی شود، چاقی نیز به نوبه خود با مشکلاتی مانند دیابت نوع دوم، بیماری‌های قلبی عروقی و بعضی سرطان‌ها در ارتباط است، در ادامه به بررسی دیگر تأثیرات نوشابه بر سلامتی بدن می‌پردازیم:

دیابت نوع دوم

مصرف بیش از حد نوشابه خطر ابتلاء به بیماری دیابت نوع دوم را افزایش می‌دهد، قند بالای موجود در آن باعث افزایش سطح گلوکز خون می‌شود و بر توانایی بدن برای تولید و استفاده مؤثر از انسولین فشار وارد می‌کند، این اتفاق با گذشت زمان منجر به مقاومت به انسولین می‌شود، وضعیتی که سلول‌های بدن کمتر به انسولین پاسخ می‌دهند؛ مقاومت به انسولین یک عامل کلیدی در ایجاد دیابت نوع دوم است.

پوکی استخوان

از آنجایی که نوشابه‌های گازدار حاوی اسید فسفریک هستند، بر سلامت استخوان تأثیر منفی می‌گذارند، اسید فسفریک مانع جذب کلسیم می‌شود، بنابراین تراکم استخوان کاهش پیدا می‌کند و خطر ابتلاء به پوکی استخوان بیشتر می‌شود؛ مصرف بیش از حد نوشابه ممکن است باعث ضعیف شدن استخوان‌ها و افزایش خطر شکستگی شود.

بیماری‌های قلبی

ارتباط بین مصرف نوشابه و بیماری‌های قلبی عروقی به خوبی ثابت شده است، مصرف زیاد قندهای اضافه شده، به ویژه به شکل نوشیدنی‌های شیرین، با افزایش خطر ابتلاء به بیماری‌های قلبی مرتبط است؛ قند بیش از حد می‌تواند باعث افزایش فشار خون، التهاب و چربی ناسالم شود که همگی عوامل خطر مشکلات قلبی عروقی از جمله حملات قلبی و سکته مغزی هستند.

کد خبر 743946

دیگر خبرها

  • اجرای پویش ملی غربالگری سرطان به زودی در کشور
  • درمان رایگان انواع سرطان‌ها در دست برنامه‌ریزی است
  • دو بیماری‌ای که بیشتر مردم ایران را تهدید می‌کند
  • بالای ۸۰ درصد از تشخیص بیماری‌ها در ایران وابسته به آزمایشگاه‌ها است
  • ۷۰ درصد تشخیص پزشکان وابسته به آزمایشگاه است
  • چگونه می‌توان بیماری دیابت را کنترل کرد؟
  • از عوارض دیابت چه می‌دانید؟
  • افزایش احتمال بروز پوکی استخوان و بیماری‌های قلبی با مصرف نوشابه
  • تشخیص بیماری‌های استخوانی با دستگاه ایران‌ساخت
  • شناسایی حدود۱۲ هزار بیمار مبتلا به دیابت و فشار خون درنیشابور