Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا به نقل از پایگاه خبری سوئیس انفو،« مارک فینو» کارشناس پرونده سلاح های هسته ای در مرکز ژنو برای سیاست های امنیتی و خارجی به این سوال که آیا در چنین شرایطی واقعا می توان گفت که این پیمان فعال و وارد مرحله اجرا و استفاده از سلاح های هسته ای واقعا ممنوع شده است؟ پاسخ می دهد.

در ادامه پاسخ فینو به این سوال آورده شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این ابتکار عمل مورد حمایت اکثریت قریب به اتفاق کشورها به استثنای کشورهای دارای سلاح هسته ای و متحدان آنها قرار گرفته است.

اگر چه برخی از صداهای منتقد نشان می دهد پیمان جدید هیچ تاثیری بر خلع سلاح هسته ای نخواهد داشت اما باید ارزیابی شود که چگونه ممنوعیت سلاح های هسته ای به تقویت نابودی آنها کمک می کند.

بیشتر کشورها از تصویب پیمان منع سلاح های هسته ای (TPNW) در سال ۲۰۱۷ ابراز خوشحالی و رضایت کرده اند درحالی که (واکنش) کشورهایی که سلاح هسته ای دارند محدود به سکوت و یا ابراز نارضایتی از این پیمان بوده است.

این پیمان نتیجه کنفرانس های بین المللی درباره عواقب انسانی هرگونه انفجار هسته ای و گفت وگوهایی که چندین هفته در ژنو به طول انجامید، است اما بیشتر کشورهایی که سلاح هسته ای دارند این جلسات را تحریم و با مذاکراتی که در نیویورک انجام شد، مخالفت کردند.

مخالفت دارندگان سلاح های هسته ای

اختلاف نظر اصلی در سال ۱۹۶۸ در مورد تفسیر پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای (NPT) بود، پنج کشور دارای سلاح هسته ای( آمریکا، چین، فرانسه ، انگلیس و روسیه) درخواست کردند حق قانونی آنها در داشتن سلاح هسته ای در این پیمان بدون محدودیت زمانی قید شود اما کشورهایی که سلاح هسته ای نداشتند معتقد بودند که از نیم قرن پیش در ازای تعهد خلع سلاح همه کشورها از داشتن سلاح های تسلیحاتی منصرف شده اند.

قدرت های هسته ای که عضو NPT نیستند مانند هند و پاکستان بخاطر از دست دادن حق وتویی که کنگره خلع سلاح هنگام مذاکره در باره پیمان داده است، ابراز تاسف کردند.

بانک ها ، شرکت ها ، دانشگاه ها و افراد در کشورهای عضو پیمان ممنوعیت سلاح های هسته ای و حتی غیرعضو اجازه مشارکت در روند گسترش سلاح های هسته ای را ندارد.

آمریکا و اتحاد جماهیر شوری ( روسیه کنونی) دو کشور اصلی دارای سلاح هسته ای ، زرادخانه هسته ای خود را که در اوج جنگ سرد ۷۰ هزار سلاح بود به ۱۲ هزار کاهش دادند و باید به این ها ، یکهزار و دویست سلاح هسته ای در اختیار سایر کشورها دارای سلاح هسته ای مانند کره شمالی، هند و پاکستان و همچنین رژیم صهیونیستی را اضافه کرد.

با این حال ، این زرادخانه ها هنوز هم می توانند بشریت و کره زمین را نابود کنند به حدی که یک جنگ هسته ای محدود بین هند و پاکستان می تواند به قحطی جهانی منجر شود و دو میلیارد نفر را به دلیل تأثیر آن بر آب و هوای جهانی از بین ببرد.

همانطورکه دیوان بین المللی دادگستری در سال ۱۹۹۶ حکم داد ، نمی توان برای هرگونه استفاده از سلاح های هسته ای بهانه تراشی کرد و مثلا گفت که استفاده از این سلاح ها به تشخیص اهداف غیرنظامی از نظامی پایبند بوده است.

فقط رویکرد انسان دوستانه است که اکثر قریب به اتفاق کشورها را به خود جلب کرده است.

این پیمان چه تغییراتی ایجاد می کند

کشورهای دارای سلاح هسته ای و متحدان آنها ادعا می کنند که پیمان ممنوعیت سلاح های هسته ای (TPNW) هیچ تعهدی را حتی به موجب قوانین عرفی بالقوه تحمیل نخواهد کرد.

بنابراین آیا می توان سلاح های هسته ای را غیرقانونی دانست؟ این امر بدون شک در مورد کشورهای عضو پیمان ممنوعیت سلاح های هسته ای اتفاق خواهد افتاد و اگر کشورهای همپیمان به آن بپیوندند، مفاد این پیمان در مورد عدم استقرار و گسترش و یا عدم انتقال سلاح های هسته ای قطعاً بر کشورهای دارای سلاح هسته ای تأثیر می گذارد.

دادگاه های محلی در کشورهای عضو پیمان می توانند شکایت ها برای دریافت و جبران خسارت های  ناشی از آزمایش های هسته ای و یا صنایع تسلیحاتی را بپذیرند و خواستار جبران خسارت ها توسط کشورهای دارای سلاح هسته ای شوند.

قرار است پیمان ممنوعیت گسترش سلاح های هسته ای گفت وگو درباره توزیع مجدد منابع عظیمی را که ازبازدارندگی هسته ای به سمت بهداشت عمومی و یا نیازهای اجتماعی هدایت شده اند، تشویق کند.

این پیامدها به طورغیرمستقیم بیشتر به محکومیت و مشروعیت زدایی از سلاح های هسته ای کمک می کند.

اگر آنها در پیگیری هدف اعلام شده خود در زمینه خلع سلاح هسته ای بلند مدت صادق باشند ، قدرت های هسته ای و متحدان آنها حتی در خارج از چارچوب پیمان ممنوعیت سلاح های هسته ای فرصت های زیادی برای درگیری خواهند داشت.

مهندسی نظام امنیت بین الملل از جمله معاهده جدید استارت ، پیمان موشک های هسته ای میان برد و پیمان آسمان های باز باید پس از اقداماتی که توسط دولت ترامپ علیه آنها صورت گرفت، اصلاح شوند.

بنابراین پافشاری براینکه سلاح های هسته ای برای امنیت صاحبان آنها ضروری است در حالی که برای سایر کشورهای جهان ممنوع است ، فقط به گسترش این سلاح ها منجر می شود، همانطور که در مورد کره شمالی مشاهده کردیم.

در پارلمان سوئیس دو کمیسیون با امضای معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای موافقت کرده اند زیرا نمی توان این معاهده را برای مدتی طولانی در حاشیه تاریخ باقی گذاشت تا نتواند نقش خود را در حراست از حقوق بشر جهانی بازی کند.

سوئیس دیگر قادر نخواهد بود خود را در پشت بهانه فشارهای پیمان آتلانتیک شمالی( ناتو) یا رد پیمان توسط قدرت های هسته ای پنهان سازد و از مسئولیت خود شانه خالی کند.

یادآوری می کنیم که بعداز اقدام سوئیس در ارائه ابتکارعمل خود در سال ۲۰۱۰ ، همه کشورهای عضو پیمان ممنوعیت سلاح های هسته ای « نگرانی خود از خطر بالقوه احتمال استفاده از سلاح های هسته ای برای بشریت و پیامدهای فاجعه بار انسانی چنین اقدامی را» اعلام کردند.

این گزارش کارشناس سوئدی در حالی است که درمنطقه خاورمیانه رژیم صهیونیستی که زرادخانه آن از بمب های اتمی پر شده ، نه تنها به هیچ یک از قوانین و معاهده های بین المللی در خصوص ممنوعیت سلاح های هسته ای پایبند نیست به بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی اجازه بازدید از جمله از نیروگاه اتمی دیمونا را نداده است.

برچسب‌ها انگلیس روسیه فرانسه سوئیس چین پیمان منع گسترش سلاح اتمی ایالات متحده آمریکا انرژی هسته ای آژانس بین المللی انرژی اتمی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: انگلیس روسیه فرانسه انگلیس روسیه فرانسه سوئیس چین پیمان منع گسترش سلاح اتمی ایالات متحده آمریکا انرژی هسته ای آژانس بین المللی انرژی اتمی اخبار کنکور پیمان ممنوعیت سلاح های هسته ای استفاده از سلاح های هسته ای کشورهای دارای سلاح هسته ای گسترش سلاح های هسته ای دارای سلاح هسته ای کشورهای عضو پیمان هسته ای بین المللی خلع سلاح

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۲۵۶۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آماده سازی گسترده ارتش اسرائیل برای حمله به رفح+ تصاویر/ حماس آب پاکی را روی دست کشورهای عربی ریخت

بین الملل تابناک: جنگ غزه در شرایطی وارد دویست و یکمین روز خود شده است که پس از پایان توافق آتش بس بین حماس و اسرائیل، حملات رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه آغاز شده و همچنان ادامه دارد و دورنمای مشخصی برای پایان جنگ وجود ندارد. 

آماده سازی گسترده ارتش اسرائیل برای حمله به رفح

آسوشیتدپرس تصاویر ماهواره‌ای را منتشر کرد که حاکی از ایجاد یک اردوگاه بزرگ در رفح است، جایی که ارتش رژیم صهیونیستی قصد دارد تا قبل از عملیات برنامه ریزی شده، آوارگان را از آنجا تخلیه کند.

 طبق گزارش این خبرگزاری، به نظر می‌رسد یک مجتمع چادری جدید در نزدیکی خان یونس در جنوب نوار غزه ساخته شده است.

این تصاویر پس از انتشار گزارشی مبنی بر آماده شدن ارتش اشغالگر برای تکمیل مقدمات و آماده سازی عملیات زمینی در رفح و یک روز پس از تهدید بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل مبنی بر اینکه «در روزهای آینده فشار نظامی بر حماس را افزایش خواهیم داد» منتشر شد.

این در حالی است که «ضیاء رشوان» رئیس سرویس اطلاع‌رسانی مصر خبر منتشر شده در یکی از روزنامه‌های مهم آمریکایی را مبنی بر اینکه مصر با طرف اسرائیلی درباره طرح‌هایی برای یورش احتمالی به رفح گفت‌وگو کرده، قاطعانه رد کرد.

رشوان تاکید کرد: در موضعگیری ثابت مصر که بارها از سوی سران سیاسی اعلام شده، این یورش که به کشتارها و تلفات انسانی بزرگ و ویرانی گسترده منجر خواهد شد و بر رنج و مشکلات ملت فلسطین در نوار غزه طی ۲۰۰ روز حملات خونبار اسرائیل افزوده خواهد شد، کاملا رد است.

همچنین منابعی اعلام کردند ارتش خیلی زود عملیات زمینی در رفح را آغاز می‌کند و این عملیات شامل خارج کردن تعداد زیادی از ساکنان است.

براساس گزارش کانال هفت تلویزیون رژیم صهیونیستی ارتش این رژیم ۲ تیپ را که تاکنون در مرزهای شمالی خدمت می‌کردند در هفته‌های اخیر برای مأموریت در نوار غزه آماده کرده است.

ارتش رژیم صهیونیستی رزمایش‌هایی را در چارچوب آمادگی برای جنگ غزه برگزار کرد. این رزمایش درباره روش‌های جنگ و درس گرفتن از نتایج جنگ کنونی غزه بود.

رسانه‌های عبری همچنین گزارش دادند ارتش رژیم صهیونیستی تیپ‌های ذخیره را قبل از اینکه وارد غزه کند بعد از آموزش و تمرین به منطقه الکرمل منتقل می‌کند.

ادعای پنتاگون: از طرح حمله اسرائیل به رفح اطلاعی در دست نیست

پاتریک رایدر سخنگوی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) در بیانیه‌ای با طرح این ادعا که در حال حاضر هیچ نشانه‌ای از آغاز هرگونه عملیات زمینی بزرگ رژیم صهیونیستی در شهر رفح وجود ندارد، مدعی شد: از طرح حمله (رژیم) اسرائیل به رفح اطلاعی در دست نیست.

 سخنگوی پنتاگون در این بیانیه ادعا کرد: در حال حاضر از هیچ طرح قابل اجرا در رفح که با طرف آمریکایی در میان گذاشته شده باشد، اطلاعی در دست نیست.

 حماس آب پاکی را روی دست کشورهای عربی ریخت

 رسانه عرب زبان رای‌الیوم نوشت که «اسامه حمدان» از رهبران جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) آب پاکی را روی دست کشورهای عربی ریخت که پیشنهاداتی را برای دستیابی به آتش بس در غزه مطرح کرده اند.

به گزارش رای الیوم، منابع عالی رتبه فاش کردند که حماس طی هفته های اخیر پیشنهادهای زیادی برای تسهیل در روند دستیابی به آتش بس در غزه دریافت کرده است.

این منابع به رای الیوم اعلام کردند: از بارزترین این پیشنهادها که از سوی کشورهای عربی صاحب نفوذ در منطقه به حماس ارائه شده، خلع سلاح کامل و آماده سازی آن برای وارد شدن به یک فرآیند سیاسی بزرگ است.

منابع یادشده بیان کردند که پیشنهاد خلع سلاح جنبش حماس موضوع جدیدی نیست، اما در برهه اخیر به شکل گسترده در میز مذکرات مطرح شده که این جنبش در ازای آن، به امتیازهای سیاسی در زمینه اوضاع داخلی فلسطین دست یابد و حمایت گسترده ای از حماس از سوی کشورهای عربی دریافت کند.

این منابع تاکید کردند که حماس همه این پیشنهادهای را به شکل قاطع رد و آن را به مثابه عبور از خطوط قرمز خود عنوان کرده است.

منابع مذکور افزودند که آنچه حماس را نگران می‌کند، میزان همسویی کشورهای عربی برای برچیدن سلاح آن است. روند این تحولات در زمینه پرونده فلسطین خطرناک و بی سابقه و مطابق با شروط بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی برای توقف جنگ ۲۰۰ روزه غزه است.

رای الیوم نوشت: این در حالی است که «اسامه حمدان» از رهبران حماس آب پاکی را روی دست مطرح کنندگان این پیشنهادات ریخت و گفت که ایده خلع سلاح مقاومت ساده لوحانه و نه منطبق بر واقعیت هاست و از عرصه به در کردن مقاومت، توهمی بیش نیست.

در همین حال، «ابراهیم المدهون» تحلیلگر امور سیاسی در این زمینه گفت: بحث خلع سلاح دقیق نیست. سعی حماس همواره تشکیل دولت فلسطین بود است. درست است که حماس به دنبال این هدف یعنی تشکیل دولت فلسطین است، اما نمی خواهد راهی را برود که دیگر گروههای فلسطینی رفتند و هرگز امتیازدهی بزرگ را نخواهد پذیرفت. حماس تاکنون درباره موضوع خلع سلاح بحثی نکرده است.

 

دیگر خبرها

  • حضور ایران در بریکس تاکنون مثمرثمر بوده است
  • روسیه قطعنامه آمریکا درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا را وتو کرد
  • رقابت روسیه و آمریکا در سازمان ملل بر سر استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا ‎‌
  • آماده سازی گسترده ارتش اسرائیل برای حمله به رفح+ تصاویر/ حماس آب پاکی را روی دست کشورهای عربی ریخت
  • چرا پوتین در جنگ اوکراین از سلاح هسته ای استفاده نمی کند؟
  • دکترین هسته ای ایران تغییر می کند؟
  • حماس پیشنهاد عجیب کشورهای عربی را قاطعانه رد کرد
  • گروسی: اهداف برنامه هسته‌ای ایران ابهام دارد
  • واکنش سخنگوی وزارت خارجه به شایعات «سلاح هسته‌ای»: در دکترین نظامی‌مان نیست | فیلم
  • (ویدیو) سخنگوی وزارت خارجه: سلاح هسته‌ای اساساً در دکترین نظامی ایران جایگاهی ندارد