Web Analytics Made Easy - Statcounter

تابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون دلار در صرافی ملی به کانال ۲۳ بازگشت، کاهش شاخص کل بورس در آخرین روز هفته، تعداد کد‌های بورسی به ۵۷ میلیون رسید، ارزش سهام عدالت چقدر شد؟ توسعه اجرای طرح پایلوت یوآن دیجیتال در چین، سهام آسیا اقیانوسیه سقوط کردند و افت قیمت نفت خام با نگرانی از چشم‌انداز تقاضای جهانی را در بر دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دلار در صرافی ملی به کانال 23 بازگشت

روز گذشته، بهای خرید و فروش دلار و یورو در صرافی‌های بانکی و مجاز افزایش یافت، به گونه‌ای که هر اسکناس دلار آمریکا در این صرافی ها، به نرخ ۲۱۹۲۰ تومان از مردم خریداری شد و در مقابل با رشد ۴۹۰ تومان به نرخ ۲۳۴۱۰ تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته می‌شود. همچنین هر اسکناس یورو در این صرافی ها، به نرخ ۲۸۴۰۰ تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته شد که نسبت به روز سه شنبه، ۵۵۰ تومان افزایش یافت.

کاهش شاخص کل بورس در آخرین روز هفته

دیروز شاخص کل با ۷۲۸۷ واحد کاهش معادل منفی ۰.۶۰ درصد به یک میلیون و ۲۰۷ هزار و ۷۴۵ واحد، شاخص قیمت وزنی - ارزشی با ۱۹۰۱ واحد کاهش معادل منفی ۰.۶۰ درصد به ۳۱۵ هزار و ۱۸۰ واحد، شاخص کل هم وزن با ۲۱۶۸ واحد کاهش معادل منفی ۰.۵۱ درصد به ۴۲۴ هزار و ۷۰۲ واحد، شاخص قیمت هم وزن با ۱۴۱۷ واحد کاهش معادل منفی ۰.۵۱ درصد به ۲۷۷ هزار و ۷۶۵ واحد، شاخص آزاد شناور با ۱۲۳۲۷ واحد کاهش معادل منفی ۰.۷۱ درصد به یک میلیون و ۷۲۸ هزار و ۶۲۰ واحد، شاخص بازار اول با ۴۳۱۹ واحد کاهش معادل منفی ۰.۴۹ درصد به ۸۷۴ هزار و ۷۶۹ واحد و شاخص بازار دوم با ۱۸۲۷۶ واحد کاهش معادل منفی ۰.۷۳ درصد به ۲ میلیون و ۴۷۴ هزار و ۱۲۳ واحد رسید.

سکاندار جدید سازمان بورس: باید شر عوامل غیراقتصادی را از سر بازار سرمایه کم کنیم

محمدعلی دهقان دهنوی، سکاندار جدید سازمان بورس و اوراق بهادار در جلسه معارفه خود گفت: بازار سرمایه طی ماه های گذشته با نوسان همراه شد. بخشی از این نوسان محصول عوامل اقتصادی بود که البته در روزهای آینده افق های روشنی پیش روی اقتصاد ماست. اقتصاد به ساحل آرامش نزدیک شده و بنابراین انتظار داریم، عومل مثبت اقتصادی طی روزهای آینده در آینه بازار سرمایه نمایان شود. وی افزود: اما بخشی از نوسانات ناشی از عوامل غیر اقتصادی بود؛ عواملی که لزومی به تجربه کردنشان نبود. باید سایه این عوامل غیر اقتصادی را از سر بازار سرمایه کم کنیم. تنها با کم شدن شر سایه عوامل غیر اقتصادی از سر بازار سرمایه، اعتماد به این رکن مهم اقتصاد بازمی گردد.

 

رییس سازمان بورس با بیان اینکه افزایش نقش بازار سرمایه در سیاست گذاری های اقتصادی از برنامه های آتی است، افزود: ما در کشور به دنبال جهش تولید هستیم و جهش تولید با افزایش سرمایه گذاری امکان پذیر است. سرمایه گذاری در کجا شکل می گیرد؟ در بازار سرمایه! اما سیاست گذاری غلط،، دخالت و قیمت گذاری دستوری، عواملی است که سرمایه را از بازار سرمایه فراری می دهد. بنابراین نهاد ناظر بازار سرمایه سدی مقابل سیاست های غلط اقتصادی خواهد بود. وی خاطر نشان شد: اگر به دنبال رشد اقتصادی و افزایش سرمایه گذاری در کشور هستیم، مسیر آن رشد و بالندگی و پویایی بازار سرمایه است.

تعداد کدهای بورسی به ۵۷ میلیون رسید رئیس سابق سازمان بورس و اوراق بهادار، صحنه بازار سرمایه در سال جاری را متفاوت از سال‌های گذشته ارزیابی کرد و گفت: پیش از این سالانه تا ۳۰۰ هزار کد صادر شد، در حالی که تعداد کدهای بورسی هم اکنون با احتساب کدهای سهامداران عدالت به ۵۷ میلیون رسیده است. ارزش سهام عدالت چقدر شد؟

هشتم بهمن ۹۹ ارزش سبد دارندگان سهام عدالت با کاهش نسبت به روز قبل مواجه شد و به ۸ میلیون و ۳۴ هزار و ۵۰۰ تومان رسید. در پایان معاملات دیروز بازار سهام، ارزش سهام عدالت درمقایسه با روز گذشته، ۰.۴ درصد (۳۵ هزار و ۸۵۱ تومان) کاهش یافت. با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰ درصد قابل فروش سبد ۵۳۲ هزار تومانی سهام عدالت به ۴ میلیون و ۸۲۰ هزار و ۷۰۰ تومان رسیده است.

افت قیمت جهانی طلا با رو آوردن سرمایه‌گذاران به دلار

سی‌ان‌بی‌سی: قیمت جهانی طلا در حالی در معاملات امروز، پنجشنبه، افت کرد که با تلاطم شدید بازارهای سهام سرمایه‌گذاران به دلار به عنوان سرمایه امن رو آوردند. با تقویت ۰.۲ درصدی شاخص دلار قیمت طلا برای دارندگان ارزهای غیر دلاری گران‌تر تمام شد و با افت تقاضای آن قیمت پایین آمد. قیمت خرید نقدی هر اونس طلا در بورس لندن، اسپات‌گلد، تا ساعت ۷:۱۶ به وقت تهران، ۰.۳۸ درصد افت کرد و به ۱٫۸۳۶.۹۰ دلار رسید. قیمت پیش‌خرید هر اونس طلای آمریکا ۰.۵۶ درصد افت کرد و به ۱٫۸۳۴.۵۰ دلار رسید.

توسعه اجرای طرح پایلوت یوآن دیجیتال در چین

راشاتودی: دولت چین‌ که پیش‌تر اجرای طرح آزمایشی استفاده از یوآن دیجیتال را از پنج شهر خود آغاز کرده بود حالا تصمیم گرفته اجرای آن را به شهرهای بزرگ و پرجمعیتی نظیر پکن، شانگهای و شنزن گسترش دهد. رسانه‌های چینی گزارش دادند که تصمیم دولت این کشور در این باره توسط مقامات محلی این کشور عنوان شده است. شهردار پکن در این باره گفته پایتخت چین به دنبال ایجاد مناطق نوآوری برای خدمات حرفه‌ای و فناوری‌های مالی طی سال جاری است و قصد دارد طرح پایلوت یوآن دیجیتال را در این شهر گسترش دهد. شهردار شانگهای هم اظهارات مشابهی را بیان کرده است. تاکنون استان‌هایی نظیر گواندونگ شاهد اجرای طرح آزمایش یوآن دیجیتال بوده‌اند. البته مقامات بانک مرکزی چین در زمینه توسعه استفاده از ارز دیجیتال این کشور موسوم به طرح «پرداخت الکترونیک ارز دیجیتال» اظهارنظری نداشته‌اند.

یک کارشناس چینی می‌گوید: سرعت توسعه و آزمایش این طرح نسبتاً سریع انجام شده و به احتمال زیاد چین نخستین کشوری در جهان خواهد بود که ارز دیجیتال ملی خواهد داشت. چینی‌ها در تلاش هستند تا همزمان با برگزاری المپیک زمستانی سال ۲۰۲۲ شرایط را برای استفاده سراسری از یوآن دیجیتال در این کشور فراهم کنند. انتظار می‌رود که شهر‌ها و مناطق بیشتری از چین به این طرح آزمایش یوآن دیجیتال بپیوندند و شاهد ورود شهر‌های نظیر دالیان، کینگدائو و هاینان به این طرح باشیم.

بدترین سقوط سهام آمریکا در سه ماه اخیر

سی‌ان‌بی‌سی: سهام آمریکا در پایان معاملات چهارشنبه (بامداد پنج‌شنبه به وقت تهران)، با انتشار گزارشات عملکرد ناامیدکننده شرکت‌ها و پیش‌بینی افت بازار سهام، با سقوط سنگینی روبه رو شدند. میانگین صنعتی داوجونز ۷۰۰ واحد یا ۲.۳ درصد سقوط کرد و در ۳۰,۲۳۷.۰۴ واحد بسته شد. اس‌اندپی ۲.۹ درصد سقوط کرد و به ۳,۷۵۰.۷۷ واحد بازگشت. این شاخص که در معاملات دیشب به بالاترین رکورد تاریخ خود رسیده بود، حالا با سقوط سنگین امشب تمام سود به دست آمده در سال ۲۰۲۱ را از دست داده و عملکرد امسال خود را منفی کرده است. کامپوزیت نزدک هم ۲.۹ درصد سقوط کرد و به ۱۳,۲۷۰.۶۰ واحد بازگشت. گزارش عملکرد ضعیف سال ۲۰۲۰ بوئینگ باعث شد تا سهام این شرکت ۴ درصد سقوط کند. سهام ای ام‌دی هم بیش از ۷ درصد سقوط کرد. کارشناسان معتقدند رشد اخیر سهام آمریکا به قدری سریع و زیاد بوده که قیمت‌های سهام را غیر واقعی ساخته است و سرمایه‌گذاران با فروش سهام برای تثبیت سود خود باعث سقوط بازار شده‌اند.

سهام آسیا اقیانوسیه سقوط کردند

سهام آسیا اقیانوسیه در معاملات امروز، جامع‌ترین شاخص سهام آسیا اقیانوسیه ام‌اس‌سی‌آی بدون سهام ژاپن ۱.۱ درصد سقوط کرد و نیکی ژاپن ۱.۰۹ درصد از ارزش خود را از دست داد. در بازار چین، کامپوزیت شانگهای ۱.۴۴ درصد سقوط کرد و هانگ‌سنگ هنگ‌کنگ با سقوط سنگین‌تر ۱.۹۸ درصدی روبه رو شد. ای‌اس‌اکس استرالیا و کوسپی کره‌جنوبی به ترتیب ۲.۰۹ درصد و ۱.۳۷ درصد سقوط کردند. 

پیش بینی صندوق بین المللی پول از قیمت نفت

صندوق بین المللی پول در جدیدترین به روزرسانی گزارش "دورنمای اقتصادی جهان" پیش بینی کرد، میانگین قیمت هر بشکه نفت در سال ۲۰۲۱ به ۵۰ دلار می رسد که ۲۰ درصد بالاتر از میانگین قیمت سال ۲۰۲۰ خواهد بود؛ اما همچنان کمتر از میانگین سال ۲۰۱۹ است.

افت قیمت نفت خام با نگرانی از چشم‌انداز تقاضای جهانی

سی‌ان‌بی‌سی: قیمت نفت خام در معاملات امروز، پنجشنبه با تداوم نگرانی از گسترش شیوع کرونا در جهان و تأثیر آن بر تقاضای نفت، افت کرد. تا ساعت ۷:۲۰ به وقت تهران، قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام برنت، بنچ‌مارک بین‌المللی قیمت نفت، ۰.۵۰ درصد افت کرد و به ۵۵.۵۳ دلار رسید. قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام نیمه‌سنگین تگزاس غرب آمریکا، دابلیوتی‌آی، ۰.۴۴ درصد افت کرد و به ۵۲.۶۲ دلار رسید. اما انتشار خبر غیرمنتظره کاهش ۱۰ میلیون بشکه‌ای میزان ذخایر انبارهای نفت آمریکا افت قیمت‌های نفت خام را محدود کرد. تعداد مبتلایان جهانی به ویروس کرونا در حالی از ۱۰۰ میلیون نفر فراتر رفت که تشدید شیوع کرونا در آمریکا، اروپا و بخش‌های مختلف آسیا ادامه دارد و این وضعیت بر آینده تقاضای نفت خام سایه افکنده است.

اپل جایگاه گران‌ترین برند جهان را از آمازون پس گرفت

مؤسسه برند فاینانس اعلام کرد، شرکت اپل توانسته برای نخستین‌بار در پنج سال گذشته، با پشت‌ سر گذاشتن شرکت آمازون به گران‌ترین برند جهان تبدیل شود. قیمت برند آیفون هم‌اکنون با ۸۷ درصد رشد نسبت به دوازده ماه پیش به ۲۶۳.۴ میلیارد دلار رسیده است. از طرف دیگر، اپل نخستین شرکتی بود که ارزش آن در جهان از ۲ هزار میلیارد دلار عبور کرد و این اتفاق در سال ۲۰۲۰ رخ داد. دلیل افزایش ارزش برند اپل تغییر در رویکرد فعالیت این شرکت آمریکایی و توسعه خدمات دیجیتال و ورود به حوزه تولید خودرو‌های برقی بوده است.

دیوید های، مدیرعامل برند فاینانس می‌گوید: همگام با اینکه اپل پس از پنج سال که آمازون عنوان گران‌ترین برند جهان را در دست داشته، این عنوان را تصاحب کرده است، شاهد آن هستیم که دوباره رویکرد این شرکت آمریکایی در حال تغییر است. اپل حالا از تولید آیپاد و آیفون پا را فراتر گذشته و به سمت ارائه خدمات دیجیتال و حتی تولید خودرو‌های برقی رفته است. از طرف دیگر انتظار می‌رود که اپل گزارش بزرگترین درآمد دوره سه ماهه تاریخ خود را روز چهارشنبه منتشر کند که برای نخستین بار بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار خواهد بود. علی‌رغم آنکه آمازون جایگاه گران‌ترین برند جهان را از دست داده، ارزش برند این شرکت هم ۱۵ درصد افزایش یافته و به ۲۵۴.۲ میلیارد دلار رسیده است.

منبع: تابناک

کلیدواژه: مهرداد میناوند علی انصاریان علی اصغر عنابستانی مهدی جهانگیری پوری حسینی دلار بورس مهرداد میناوند علی انصاریان علی اصغر عنابستانی مهدی جهانگیری پوری حسینی واحد کاهش معادل منفی ۰ سهام آسیا اقیانوسیه گران ترین برند جهان سر بازار سرمایه درصد افت درصد سقوط سرمایه گذاران میلیارد دلار یوآن دیجیتال سهام آمریکا سازمان بورس بین المللی سهام عدالت دلار رسید اجرای طرح عوامل غیر قیمت نفت پیش بینی افت قیمت نفت خام شاخص کل ۴ درصد ۱ درصد ۰ درصد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۲۸۱۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خبر خوب درباره مرحله جدید واریز سود سهام عدالت

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان مجید عشقی در برنامه صف اول عملکرد سازمان بورس و اوراق بهادار بررسی شد و مجید عشقی، رئیس سازمان بورس به سوالاتی پاسخ داد.

عشقی گفت: سال ۱۴۰۲، به واسطه اتفاقاتی که افتاد سال سختی برای بازار سرمایه بود. در طول دو سال و نیم گذشته سعی شده که بسترسازی لازم برای جذب سرمایه به بخش مولد اقتصاد و ارائه خدمات به سهامداران انجام شود و تلاش شد افرادی که در صف مجوز مربوط به ارائه خدمات مالی بودند بررسی و پاسخگویی شوند که اکنون این صفوف پایان پیدا کرده و به درخواست‌ها به روز پاسخ داده می‌شود.

او افزود: سال گذشته علیرغم تلاطم در بازار سرمایه دو نمونه داشتیم که شرکت‌ها به صورت خرد برای تامین مالی حضور پیدا کردند. بورس به دلیل ماهیتی که دارد یکی از مصادیقی است که می‌تواند شعار سال و مشارکت مردم را تحقق بخشد. مشارکت مردم در بورس سابقه دارد و ۱۲ میلیون نفر به صورت مستقیم در بورس سرمایه گذاری کرده اند و ۵۰ میلیون نفر نیز از طریق سهام عدالت در بورس ذی نفع هستند. برای ایجاد این مشارکت نیازمند اعتمادسازی هستیم. اگر میخواهیم مشارکت مردم را در بازار سرمایه جلب کنیم باید مفروضاتی داشته باشیم و تا پایان دوره سرمایه گذاری به آنها پایبند باشیم. اعتمادسازی مهمترین بخش در بازار سرمایه است و تمام دستگاه‌ها باید کمک کنند که اعتماد با تصمیمات به موقع به بازار سرمایه بازگردد.

عشقی ادامه داد: موردی که رئیس جمهور و مقام معظم رهبری هم به آن اشاره نمونده اند، بحث تصدی گری دولت و دخالت دستگاه‌های دولتی در شرکت هاست که مخاطرات جدی برای امنیت سرمایه گذاری ایجاد می‌کند. تغییرات متعدد مدیران در بنگاه‌های اقتصادی هم ضربه جدی به بنگاه‌ها می‌زند و سرمایه گذاری در این شرکت‌ها با مخاطره روبرو می‌شود. در حال حاضر طیف وسیعی از ابزارها و صندوق‌ها در اختیار سرمایه گذاران قرار داده ایم تا نسبت به ریسکی که تمایل دارند سرمایه گذاری انجام دهند.

او در خصوص بازگشت سرمایه افرادی که تاکنون در بورس متضرر شده اند گفت: از سال ۹۹ تاکنون تورم تجمیعی ما حدود ۳۰۰ درصد بوده، اما قیمت سهم‌ها تقریبا ۲۵ درصد زیر شرایط اوج در سال ۹۹ است. سهامداران سبد خود را با اوج سال ۹۹ مقایسه می‌کنند که باید بگوییم همچنان جبران نشده است. یکی از دلایل این موضوع این مسئله است که سودآوری شرکت‌ها به واسطه افزایش قیمت‌های سمت بهای تمام شده، کاهش پیدا کرده است.

عشقی با اشاره به وضعیت بورس با توجه به رخدادهای اخیر گفت: رخدادهای سیاسی در کل دنیا روی بازارهای سرمایه اثر می‌گذارد و در بازار ما هم این اتفاق طبیعی بود و در بازار هیجان ایجاد شد. به همین دلیل سازمان بورس برای آنکه از حق سهامدار دفاع کند و معاملات تحت تاثیر هیجانات نباشد، دامنه نوسان برای چند روز محدود شد. این نوع تصمیم‌ها چه در کشور ما چه در کشورهای دیگر مسبوق به سابقه است. روز گذشته و امروز معاملات متعادل بود و التهابات کنترل شد. از هفته آینده به روند عادی معاملات و دامنه نوسان عادی بازمی گردیم.

عشقی در خصوص واریز سود سهام عدالت گفت: مجموعه اتفاقاتی که برای شرکت‌ها افتاده، باعث شد شرکت‌ها مرتکب تخلف شوند و در پایان سال نتوانند سود سهام عدالت را پرداخت کنند. امیدواریم تا خرداد بتوانیم سودهارا جمع آوری کنیم و باقی مانده سود سهام عدالت را پرداخت کینم. زمان دقیق این پرداخت توسط شورای عالی بورس مشخص خواهد شد.

رئیس سازمان بورس در خصوص اقدامات آموزش بازار سرمایه گفت: برنامه مدونی در حال اجرا شدن است که سواد مالی و اقتصادی به صورت پایه‌ای به دانش آموزان آموزش داده می‌شود که البته در کوتاه مدت نتایج آن حس نخواهد شد.

کد خبر 845053 برچسب‌ها خبر مهم سهام عدالت سهام بانک‌ها بورس تهران بورس - فرا بورس سهام شرکت‌ها

دیگر خبرها

  • سقوط قیمت بیت کوین تا زیر ۶۰ هزار دلار
  • صندوق بین‌المللی پول خوش‌بین شد | تورم ایران وارد کانال ۳۰ درصدی می‌شود
  • سقوط بیش از یک درصدی بهای نفت در بازار جهانی
  • ۲۰۰ شرکت در راه بازار سهام
  • جزئیات جدید از واریز سود سهام عدالت
  • قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۳/۰۱/۲۹
  • کاهش حاشیه سود شرکت ها از ۳۴ درصد به ۱۳ درصد
  • خبر خوب درباره مرحله جدید واریز سود سهام عدالت
  • قیمت بیت‌کوین دوباره سقوط کرد / آخرین وضعیت بازار رمزارزها
  • بازار رمزارز‌ها / پیش‌بینی قیمت بیت‌کوین