Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-19@10:25:20 GMT

بازگشت سنگ قبر عصر صفوی به موزه دامغان

تاریخ انتشار: ۹ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۸۲۸۱۴۴

بازگشت سنگ قبر عصر صفوی به موزه دامغان

ایسنا/سمنان رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان دامغان گفت: سنگ قبر تاریخی روستای حسن‌آباد دامغان از مخزن اشیاء تاریخی اداره‌کل به موزه تاریخ شهر دامغان منتقل شد.

مهدی قاسمی 9 بهمن‌ماه 1399 با اعلام این خبر افزود: در سال‌های گذشته سنگ قبری متعلق به مرحوم مولانا منصور بن محمد حسن‌آبادی در روستای حسن‌آباد شهرستان دامغان کشف و با هدف حفظ و نگهداری به اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان منتقل شده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به بازسازی مجدد قبر به‌عنوان یکی از نمادهای تاریخی روستای حسن‌آباد، بیان کرد: با توجه به ابراز تمایل اهالی  روستا به نگهداری این سنگ قبر تاریخی در موزه تاریخ شهر دامغان، با پیگیری‌های انجام‌شده و همکاری اداره‌کل، این سنگ قبر تاریخی به شهرستان دامغان عودت داده شد.

قاسمی گفت: بر روی سنگ قبر نوشته‌شده "مزار مرقد مرحوم جناب جنت مکان مولانا منصور ابن المرحوم محمد حسن آبادی به تاریخ یوم پنج‌شنبه شب سیم شهر ربیع الثانی سنه 1120" و در حاشیه آن نام ائمه معصوم (ع) تا امام موسی بن جعفر (ع) به صورت "اللهم صل مصطفی محمد والمرتضی علی و الفاطمه و السبطین الحسن و الحسین و سجاد علی و الباقر و جعفر و الصادق و موسی" حک شده است.

 رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان دامغان با بیان اینکه این اثر مربوط به دوره صفوی است، افزود: سنگ قبر به شکل ذوزنقه‌ای، به طول و عرض 62 و 22.5 سانتی‌متر و به ضخامت 5.5 سانتی‌متر است و جنس سنگ، گرانیت و رنگ آن مایل به سبز است و شکستگی‌های کوچکی در ضلع پایینی و لبه‌های سنگ به چشم می‌خورد.

 روستای حسن‌آباد در جنوب دامغان، در حاشیه کویر نمک و در فاصله 30 کیلومتری جاده دامغان – اصفهان قرار دارد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری میراث فرهنگی سمنان منطقه سمنان روستای حسن آباد شهرستان دامغان سنگ قبر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۲۸۱۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازدید از آثار تاریخی زنجان به مناسبت روز جهانی بناها رایگان است

محمدرضا محمدپور  معاون میراث فرهنگی استان زنجان  گفت: شعار امسال روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی «بحران‌ها و منازعات از دریچه منشور ونیز» تعیین شده است.

وی اضافه کرد: طی تعطیلات نوروزی بنا بر اعلام وزارت میراث فرهنگی، ‌ موزه‌ها، بناهای تاریخی و پایگاه‌های میراث ملی و جهانی به گردشگران و بازدیدکنندگان خدمات دهی کردند.

این مسوول یادآور شد: گردشگران می توانند برای اطلاع دقیق‌تر از ساعت کاری هر مجموعه به تارنما یا صفحات آن مکان تاریخی در فضای مجازی مراجعه کنند.

به گفته معاون میراث فرهنگی استان زنجان هم اکنون موزه‌های استان زنجان از قبیل پایگاه و موزه میراث جهانی گنبد سلطانیه، پایگاه ملی داش کسن، آرامگاه چلبی اوغلو در شهرستان سلطانیه، موزه رختشویخانه، موزه باستان‌شناسی ذوالفقاری در شهرستان زنجان و موزه پیراحمد زهرنوش در شهرستان ابهر برای بازدید آماده است.

باشگاه خبرنگاران جوان زنجان زنجان

دیگر خبرها

  • موزه تخصصی تخت جمشید توسعه می‌یابد
  • بازدید از آثار تاریخی زنجان به مناسبت روز جهانی بناها رایگان است
  • بنا‌های تاریخی قوت گردشگری گیلان است
  • بازدید رایگان از محوطه‌های تاریخی و موزه‌ها
  • بازدید رایگان از موزه ها و قلعه الموت در ۳۰ فروردین
  • بازدید رایگان از موزه‌ها و قلعه الموت در ۳۰ فروردین 
  • تحویل ۳ شیء تاریخی به میراث فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد
  • تحویل سه شی تاریخی به میراث فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد
  • گود میدان مشق رفع خطر می‌شود | همکاری مشترک وزارت امورخارجه و شهرداری
  • مسابقات جام صفوی اردبیل بستر توسعه گردشگری ورزشی