Web Analytics Made Easy - Statcounter

توان اعتبارات محدود شهرستانی به گره بازنگری طرح های هادی نمی رسد و اصلاح افق ۱۰ ساله فقط با اعتبارات ملی، شدنی است.

 خبرگزاری شبستان_ خراسان شمالی؛ فاروج؛ افق 10 ساله طرح هادی 28 روستای شهرستان فاروج چند سالی است که پایان یافته و بازنگری نشدن این طرح بسیاری از این روستاها را از محور حرکت در مسیر توسعه دور نگاه داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 مهاجرت معکوس هم پشت سد آن اتراق کرده و تخلفات ساخت و ساز در این روستاها بیشتر از سایر روستاهاست. در شرایطی که برای بازنگری هر طرح براساس برآورد با نرخ تورم فعلی، 600 تا 700 میلیون ریال اعتبار نیاز است اگر هر سال هم طرح چند روستا اجرایی شود، اهالی سایر روستاها  باید سال های زیادی را به انتظار اجرای این طرح باشند. این در حالیست که در این 28 روستا، پرجمعیت ترین روستای شهرستان هم قرار دارد.

 

 

شوراهای روستاها از مشکلات بازنگری نشدن طرح هادی می گویند

 

عضو شورای روستای مایوان در این خصوص گفت: در روستا به مرحله ای رسیده ایم که زمینی برای ساخت و ساز نیست و مردم از این روند گلایه مند هستند.

 

«علی عباسی» افزود: مایوان پرجمعیت ترین روستای شهرستان است و با توجه به افزایش جمعیت در آن، الحاق زمین ها به محدوده روستا ضروری است.

 

عضو شورای روستای سیاهداشت هم گفت: از سال 84  هیچ مجوز تغییر کاربری در این روستا داده نشده است.

 

«حسن دشت پیما» افزود: بسیاری از فرزندان اهالی در شهرستان های اطراف مستاجرند و به بازگشت به روستا تمایل دارند اما نبود زمین و عدم امکان ساخت و ساز مانع از مهاجرت معکوس به این روستا شده است.

 

دهیار روستای سه گنبد هم گفت: توسعه روستا در سایه مدارا با مردم رقم می خورد و در کنار بازنگری نشدن طرح هادی، توافق 60 به 40 بنیاد مسکن برای تفکیک زمین های الحاقی هم مالکان را بی میل به انجام این کار کرده است.

 

«مصطفی ابراهیمی» افزود: بیشتر روستاهای دهستان شاه جهان با مشکل بازنگری طرح هادی مواجهند و این در حالیست که شاه جهان از دهستان های پویا، مستعد، اقتصادی و گردشگری شهرستان است.

 

دهیار روستای خسرویه هم گفت: 6 سال از پایان یافتن افق 10 ساله روستا می گذرد و اهالی برای ساخت و ساز زمین ندارند.

 

«علی احمدی» افزود: در روستای گردشگری با این روند و نبود فضایی برای طرح توسعه، با تراکم ساختمانی مواجه می شویم که چهره و بافت روستایی را حذف می کند.

 

 

بازنگری طرح هادی راه حلی برای مهاجرت معکوس

 

یک کارشناس جغرافیا و برنامه ریزی روستایی هم گفت: بازنگری طرح هادی روستایی یکی از راه حل های ماندگاری و مهاجرت معکوس به شمار می رود.

 

«سید غفار امینی» افزود: طرح هادی روستاها در دوره 10 ساله پس از تهیه آن بازنگری می شود تا نیازهای جدید برای توسعه روستا شناسایی و برنامه ریزی لازم بر اساس نیازهای جدید انجام شود.

 

وی گفت: می توان با تجدید نظر در خصوص بازنگری طرح های هادی متناسب با درجه 6 گانه روستایی و تعدیل مدت زمان بازنگری، پویایی را در کالبد روستا احیاء و روستاها را از بن بست نجات داد.

 

امینی افزود: چرا که چشم انداز و دورنمای 10 ساله برای یک روستای درجه 5 و 6 در حال توسعه عادلانه نبوده و همچنین می بایست بر اساس روستای برخوردار و غیر برخوردار و یا مولفه های کارشناسی بهتری ترسیم شود تا از بروز ساخت و سازهای غیر مجاز و یا مهاجرت به شهرها جلوگیری کند.

 

وی بیان کرد: عدم توجه به اولویت های کاربردی برای زندگی مردم روستا با رعایت اصل تولید و خودکفایی اجرای طرح هادی کاربردی نیست.

 

وی با بیان اینکه مسیر توسعه روستا، تبدیل آن ها به شهر و یا به شبه شهر نیست، گفت: لذا طرح های موجود که بازنگری نشده، مدیریت و اداره روستا را برای مجریان به ویژه دهیاران را با چالش و نهایتا با عدم رضایتمندی ساکنین روستاها مواجه کرده است.

 

این کارشناس با اشاره به این که بازنگری طرح هادی روستایی نقش به سزایی در توسعه این جوامع دارد و مهاجرت به شهرها را کاهش می دهد، افزود: تاخیر در بازنگری این طرح باعث افزایش قیمت زمین در روستا، مهاجرت به شهرها برای سکونت و مشکل در ارایه خدمات دستگاه ها می شود.

 

وی با بیان اینکه عمران و آبادانی روستاها در نهایت منجر به مهاجرت معکوس در این مناطق شده، بیان کرد: انجام این مساله از عوارض و مشکلات فرهنگی و اجتماعی حاشیه بسیاری از شهرها نیز کاسته و اهتمام بازگشت روستائیان به زنجیره سنتی زندگی هم برکت‌های فراوانی را در اصلاح فرآیندهای منفی زندگی شهری به همراه داشته است.

 

 

جز با اعتبارات ملی امکان سرعت بخشی به بازنگری طرح هادی نیست

 

سرپرست اداره بنیاد مسکن شهرستان فاروج گفت: افق 10 ساله 37 روستای شهرستان تمام شده که از این تعداد طرح هادی 9 روستا بازنگری و 28 روستا نیاز به طرح جدید دارند.

 

«وحید خاکپور» افزود: اعتبار مورد نیاز برای بازنگری 28 طرح در شرایط فعلی حداقل دو میلیارد و 500 میلیون تومان است که فقط در سایه جذب اعتبار ملی در بازه زمانی کوتاه تری می توان آن را اجرا کرد.

 

وی گفت: بازنگری نشدن طرح هادی روستاها در ارائه خدمات دستگاه های خدمات رسان خلل ایجاد کرده و بر تعداد تغییر کاربری های غیر مجاز افزوده است.

 

وی یادآورشد: تخلف ساخت و سازها در روستاهایی که افق 10 ساله طرح هادی تمام شده، به مراتب بیشتر از سایر روستاهاست.

 

بازنگری طرح های هادی یکی از دو اولویت در دست پیگیری است

 

نماینده مردم شهرستان های فاروج و قوچان در مجلس شورای اسلامی هم گفت: یکی از مطالبات مشترک شوراها و مردم  تعداد زیادی از روستاهای شهرستان که در نشست ها و دیدار ها مطرح شده، بازنگری طرح هادی است.

 

 

«علی آذری» افزود: تعیین تکلیف وضعیت 120 کیلومتر راه روستایی و بازنگری طرح هادی 28 روستای شهرستان دو اولویت در دست پیگیری است که در دیدار با معاون رئیس جمهور (محمد باقر نوبخت) در سفر به خراسان رضوی، قول آن را برای دهستان های فاروج گرفته ایم.

 

 

 

پایان پیام/640

منبع: شبستان

کلیدواژه: شهرستان فاروج بازنگری طرح هادی روستایی بازنگری طرح های هادی بازنگری طرح هادی روستای شهرستان مهاجرت معکوس هادی روستا ساخت و ساز افق 10 ساله هم گفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۲۸۱۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۶۵ روستای خراسان جنوبی آبرسانی شد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان جنوبی، عباس زاده در جلسه قرارگاه استانی آبرسانی روستایی استان گفت: فاز نخست طرح جهاد آبرسانی شامل آبرسانی به ۱۱۵ روستا با ۲ هزار و ۵۶۰ میلیارد ریال اعتبار از مهر سال ۱۴۰۰ در دستور کار قرار گرفت و تاکنون آبرسانی به ۶۵ روستا انجام شده است.

وی با تاکید بر تسریع در روند اجرای این طرح افزود: سرعت پیشرفت پروژه پایین است و باید تلاش میشد تا روستاهای باقی مانده تا قبل از تنش آبی امسال به پایان می‌رسید و مشکل بی آبی مردم حل میشد.

عباس زاده گفت: در این طرح  آبرسانی به روستاهایی که در اولویت هستند باید در دستور کار قرار گیرد.

دوستی مدیر عامل شرکت آبفای استان هم گفت: در برنامه اعتبارات طرح آبرسانی محرومیت زدایی شامل ۴۹ روستای هدف بالغ بر ۱۱۵ روستای در مسیر را داشته ایم که تا کنون ۶۵ روستا را آبرسانی کرده ایم.

دوستی گفت: فاز دوم طرح جهاد آبرسانی به روستاها استان هم در پایان سال ۱۴۰۳ شروع خواهد شد.

وی افزود: بعد از اتمام فاز نخست طرح جهاد آبرسانی فاز دوم آغاز خواهد شد که در این فاز به ۱۴۵ روستای دیگر که بالای ۲۰ خانوار هستند؛ آبرسانی خواهند شد.

رحیمی فرماندار طبس هم با بیان اینکه اولویت ما در امسال رفع مشکلات آب و راه های شهرستان است، افزود: باتوجه به نزدیک شدن فصل گرما و استفاده مردم از کولرهای آبی ما با بحران آب در این شهرستان مواجه می‌شویم که تقاضا داریم که حفر چاه آب جایگزین در این شهرستان هرچی سریعتر انجام شود.

 لکزایی فرماندار سربیشه هم درخواست رفع مشکل تنش آبی این شهرستان مرزی را داشت و گفت: پروژه آبرسانی خوشاب تا اول تابستان انجام شود.

دیگر خبرها

  • بسته شدن ورودی روستای ماربین
  • اجرای طرح هادی در ۶۰ درصد روستا‌های ایجرود
  • ۲هزار مسکن فرسوده روستایی قم نوسازی می‌شود
  • برق ۴۴۵ روستا‌ی سیل‌زده سیستان و بلوچستان وصل شد
  • بازنگری طرح هادی ۸ روستای آستارا در دستور کار قرار دارد
  • بازنگری ۲۷۴ روستا در چهارمحال و بختیاری در طرح هادی
  • روستای هجیج جزو روستا‌های کاندیدای ثبت جهانی
  • روستای ورقستان شهرستان رزن قطب تولید موزیک سازی استان همدان
  • ۶۵ روستای خراسان جنوبی آبرسانی شد
  • پیشرفت ۶۵ درصدی طرح‌های هادی روستایی در چهارمحال و بختیاری