Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری الجزیره نوشت: بورس تهران در حال حاضر حدود ۳۷ درصد از رکورد خود عقب نشسته و همین مساله باعث زیان بخش بزرگی از سهامداران شده است.

خبرگزاری میزان - ایسنا به نقل از خبرگزاری قطری الجزیره نوشت: وضعیت اقتصادی جهان از سال ۲۰۱۹ رو به وخامت رفت و شیوع کرونا نیز شرایط را بدتر کرد. از آن زمان شماری از مقامات ایرانی مردم را تشویق کردند تا در بازار بورس سرمایه گذاری کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با تشدید فشار‌های آمریکا و کاهش ارزش ریال، بسیاری از مردم با هدف حفظ ارزش دارایی‌های خود وارد بازار بورس شدند. دولت ایران از ماه می ۲۰۲۰ بخشی از سهام شرکت‌های دولتی را در بازار عرضه کرد که استقبال خوبی از آن‌ها شد و شاخص بورس تهران برای نخستین بار از یک میلیون واحد گذشت و کمی پس از ان نیز کانال دو میلیون واحدی را پشت سر گذاشت.

بورس تهران در حال حاضر حدود ۳۷ درصد از رکورد خود عقب نشسته و همین مساله باعث زیان بخش بزرگی از سهامداران شده است. ریزش سنگین بورس تا جایی ادامه یافت که رییس این سازمان از سمت خود کناره گیری کرد.

به عقیده برخی از کارشناسان بازار سرمایه، دولت ایران در تشویق مردم به بازار بورس بدون گوشزد کردن ریسک‌های احتمالی اشتباه کرد. با روی کار آمدن دولت بایدن در آمریکا انگیزه فعالان برای حضور در بورس کمتر شده است؛ چرا که آن‌ها امیدوار به بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای هستند. کاهش انتظارات تورمی نه تنها در بورس که در بازار ارز نیز اتفاق افتاده؛ تا جایی که قیمت هر دلار از حدود ۳۰ هزار تومان به ۲۲ هزار تومان کاهش یافته است.

این خبرگزاری قطری در پایان نوشت: در ماه‌های قبل قیمت برخی از سهام بر حسب دلار ۵۰ هزار تومانی قیمت گذاری شده بود و تخلیه حباب آن‌ها پس از شکست دونالد ترامپ در انتخابات نقش زیادی در کاهش سنگین شاخص بورس داشته است. پیروزی بایدن این امید را تقویت کرده است که اقتصاد ایران شانس مجددی برای بازگشت به عرصه جهانی و تجارت آزادانه‌تر با شرکای خارجی خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: بالاترین سود در کدام بازار است؟

انتهای پیام/
خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

برچسب ها: بورس اخباراقتصادی

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: بورس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۲۸۶۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تلاش برای القای هیجان مثبت به بورس

به گزارش خبرنگار مهر، سازمان بورس برای کنترل ریسک سیستماتیک بعد از پاسخ قانونی ایران به تجاوز رژیم صهیونیستی اقدام به محدود کردن دامنه نوسان برای کنترل فروش در بورس کرد. محمد غفوری کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه تصمیمات سازمان برای محدود کردن دامنه نوسان، تصمیم خوبی بود، گفت: تعطیل کردن بازار سرمایه فشار فروش را به شدت افزایش می‌داد، بازار در یکی دو روز اخیر به تعادل نسبی خود رسیده است منتهی بازار ساز برای حمایت از بازار باید بسته‌های حمایتی را به بازار تزریق کند و در جهت نرمال کردن بازار انجام بگیرد.

وی گفت: صندوق توسعه بازار سرمایه باید حمایت جانانه‌ای را از بازار انجام بدهند زیرا بازار اکنون ارزنده و ارزان است و با حمایت صندوق توسعه بازار سرمایه شرایط هیجانی به سمت هیجان مثبت رفته و بسته‌های حمایتی ادامه دار باشد تا سایه ریسک سیستماتیک از بین رود.

غفوری تصریح کرد: بیمه کردن سهام در شرایط فعلی می‌تواند اقدام خوبی برای بازار در شرایط فعلی باشد، انتشار اوراق تبعی نیز آثار مثبتی برای بازار سرمایه خواهد داشت.

چه اقداماتی برای حمایت از بازار باید انجام داد؟

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: فعالان بازار سرمایه معتقدند اکنون سه تصمیم کلیدی می‌تواند بورس را به سمت بالا پرتاب کند، ابتدا کاهش فاصله دلار نیما با دلار بازار مبادله، کاهش فاصله دلار بازار مبادله با دلار بازار آزاد و کاهش نرخ بهره است.

وی خاطرنشان کرد: دولت می‌تواند با بازنگری در نرخ بهره و کاهش نرخ بهره به محدوده ۲۷ درصد می‌تواند کمک شایانی به پویایی بازار سرمایه کند، وضعیت این روزهای بازار سرمایه بسیار شبیه به زمان ترور شهید سلیمانی است البته وضعیت بنیادی بورس در این روزها از آن زمان نیز بهتر و ارزنده‌تر است، با تغییر مؤلفه‌های بنیادی بورس را به سمت بالا پرتاب کند.

کد خبر 6079826 وحید بلالی

دیگر خبرها

  • کاهش حاشیه سود شرکت ها از ۳۴ درصد به ۱۳ درصد
  • تلاش برای القای هیجان مثبت به بورس
  • شاخص بورس در سطح دو میلیون و ۲۰۰ هزار واحد ماند
  • سهامداران برای خرید کدام نمادها صف کشیدند؟
  • خبرگزاری دولت: آغاز ریزش نرخ دلار در بازار آزاد/ ماجرای شایعه وصول مالیات از مهریه/ قیمت شمش طلای حراجی چند میلیارد تومان شد؟
  • بورس کاهشی شد
  • خروج روزانه ۲۸۸ میلیارد تومان از بورس از ابتدای دولت
  • فرار بزرگ سهامداران بورس
  • بدترین و بهترین سهم‌های بازار بورس کدام نماد‌ها بودند؟
  • از ابتدای دولت رئیسی روزانه 288 میلیاردتومان از بورس فرار کرده/ ۵۰ میلیون نفر درگیر بازار سرمایه هستند