Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-16@19:15:50 GMT

یافته جدید: ماه بر الگوی خواب انسان تأثیر دارد

تاریخ انتشار: ۹ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۸۲۹۵۷۲

یافته جدید: ماه بر الگوی خواب انسان تأثیر دارد

به گزارش خبرنگار گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از دیلی‌میل، نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد چرخه‌های ماه می‌تواند تاثیر زیادی در الگوی خواب انسان داشته باشد.

محققان ایالات‌متحده و آرژانتین می‌گویند: قبل از ماه کامل، مردم دیرتر به رختخواب می‌روند و کمتر می‌خوابند. قرن‌هاست که مردم ماه را مقصر حوادث، بلایای طبیعی و حتی خلق‌وخوی خود می‌دانند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حداقل وقتی صحبت از افراد می‌شود، این مطالعه نشان می‌دهد که بدخویی در طول ماه کامل ارتباط بیشتری با میزان استراحت فرد دارد.

محققان دانشگاه واشنگتن کشف کردند که چرخه خواب در افراد در طول چرخه ماه ۲۹.۵ روزه نوسان می‌کند. در روزهای منتهی به ماه کامل، افراد معمولا شب‌ها دیرتر به رختخواب می‌روند و ساعت‌های کمتری می‌خوابند.

هوراسیو د لا ایگلسیا از محققان این پژوهش می‌گوید: «ما تاثیر تغییرات ماه با کاهش خواب و خواب کوتاهتر در روزهای قبل از ماه کامل را مشاهده کردیم و اگرچه این اثر در جوامع بدون دسترسی به برق از شدت بیشتری برخوردار است، اما این اثر در جوامع دارای برق، ازجمله دانشجویان در دانشگاه واشنگتن نیز وجود دارد».

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: انسان خواب علم بلایای طبیعی الگوی خواب ماه کامل ماه کامل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۲۹۵۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عدم تاثیر مصرف استامینوفن در بارداری بر خطر ابتلای کودک به اوتیسم

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از مدیسن نت، به گفته محققان، تجزیه و تحلیل بیش از ۲.۴ میلیون کودک متولد شده در سوئد شامل خواهر و برادرهایی بود که قبل از تولد در معرض این دارو قرار نگرفته بودند.

خواهر و برادرها در زمینه ژنتیک و تربیت مشترک هستند و به محققان این امکان را می‌دهد تا عوامل دیگری را که ممکن است در اوتیسم، اختلال بیش فعالی و تأخیرهای رشدی نقش دارند، شناسایی کنند.

بر اساس نتایج این مطالعه، محققان خواهر و برادرهایی را که در رحم مادر در معرض استامینوفن قرار داشتند با برادران یا خواهرانی که در معرض استامینوفن نبودند، مقایسه کردند.

«رنه گاردنر»، محقق ارشد از مؤسسه کارولینسکا سوئد، می‌گوید: «یافته‌های این مطالعه ممکن است برای افرادی که از استامینوفن به عنوان یک گزینه مدیریت درد یا تب استفاده می‌کنند، خبر خوشایندی باشد، زیرا جایگزین‌های مطمئن کمی برای تسکین در دسترس است.»

محققان گفتند استامینوفن ماده فعال تایلنول و همچنین از اجزای داروهای سرماخوردگی و آنفلوانزا است.

نگرانی‌ها در مورد استفاده از استامینوفن در دوران بارداری در سال‌های اخیر افزایش یافته است.

در سال ۲۰۲۱، یک گروه بین‌المللی از محققان و پزشکان بر اساس تحقیقاتی که نشان می‌دهد این دارو می‌تواند خطر اختلالات عصبی و رشدی را افزایش دهد، توصیه کردند که زنان باردار «با استفاده از کمترین دوز مؤثر در کوتاه‌ترین زمان ممکن، قرار گرفتن فرزندشان در معرض استامینوفن را به حداقل برسانند».

این مطالعه جدید شامل داده‌های مربوط به مصرف دارو در دوران بارداری برای زایمان‌هایی است که از سال ۱۹۹۵ تا ۲۰۱۹ در سوئد رخ داده است.

به گفته محققان، کمتر از ۸ درصد از کودکان در دوران بارداری در معرض استامینوفن قرار گرفتند.

محققان با پیگیری هر کودک تا سن ۲۶ سالگی متوجه افزایش اندک خطر ابتلاء به اوتیسم، اختلال بیش فعالی و ناتوانی ذهنی در کل جمعیت شدند.

با این حال، نتایج نشان می‌دهد که هنگام مقایسه خواهر و برادرها، خطر افزایشی وجود نداشت.

به گفته محققان، افزایش خطر اختلالات رشدی که در مطالعات دیگر یافت شده است، احتمالاً به دلیل عوامل دیگری غیر از استامینوفن است.

کد خبر 6077138

دیگر خبرها

  • کاربرد عجیب پلک که نمی‌دانستید!
  • بهترین رژیم غذایی برای مغز
  • استامینوفن برای قلب ضرر دارد؟
  • ارتباط آرتروز زانو با پیری سریع‌تر مغز و خطر زوال عقل
  • استامینوفن ممکن است برای سلامت قلب ایمن نباشد
  • پرندگان در خواب هم آواز می‌خوانند
  • کاهش کلسترول با جایگزینی گوشت با پروتئین قارچ
  • بیماری لثه یک عامل پنهان در بیماری فیبریلاسیون دهلیزی
  • عدم تاثیر مصرف استامینوفن در بارداری بر خطر ابتلای کودک به اوتیسم
  • جایگزینی مناسب برای گوشت