Web Analytics Made Easy - Statcounter

شرایطی که کرونا به مردم تحمیل کرد وظیفه مسئولان ورزشی و غیرورزشی برای توجه بیشتر به تامین سلامت مردم را سنگین‌تر از قبل کرده است. - اخبار ورزشی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم و به نقل از روابط عمومی فدراسیون ورزش‌های همگانی، نخستین گردهمایی نواب رئیس بانوان هیئت‌های استانی فدراسیون ورزش‌های همگانی با حضور موسوی مدیرکل دفتر هماهنگی و نظارت ورزش بانوان وزارت ورزش، حمیدرضا مومنی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم، افشین ملایی رئیس، رضا شجیع نایب رئیس، محمدرضا فروحی دبیر و آذین ساکی نایب رئیس بانوان فدراسیون ورزش‌های همگانی روزهای چهارشنبه و پنجشنبه (8 و 9 بهمن) به میزبانی جزیره قشم برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ملایی: تحول در ورزش بانوان نیازمند کار جهادی است

افشین ملایی رئیس فدراسیون ورزش‌های همگانی در این مراسم با اشاره به اهمیت توجه به ورزش بانوان و مسئولیت سنگینی که بر دوش همه مسئولان است گفت: آمارها نشان می‌دهد که 64 درصد بانوان کشور فعالیت ورزشی مناسبی ندارند. همین امر مسئولیت همه ما در ورزش همگانی به ویژه در بخش بانوان را سخت و سنگین می‌کند.

ملایی با ارائه آماری از میزان کم تحرکی و اضافه وزن در بخش روستایی و شهری استان‌های مختلف کشور اضافه کرد: تصور بر این است که بانوانی که در روستا زندگی می‌کنند میزان تحرک بیشتری نسبت به بانوان شهرنشین دارند اما بررسی آمارها نشان می‌دهد که سبک زندگی چه در روستا و چه در شهر به سمت کم تحرکی رفته است و برتری که بانوان روستایی داشتند با پیروی از سبک زندگی شهری از بین رفته است.

رئیس فدراسیون ورزش‌های همگانی با اشاره به سیاست گذاری‌هایی که در شورای ورزش همگانی کشور صورت گرفته است به برگزاری نشست با مسعود سلطانی‌فر وزیر ورزش اشاره کرد و گفت: در نشست با وزیر محترم ورزش ضمن ارائه گزارشی از وضعیت ورزش همگانی در کشور بخشی از فرمایشات مقام معظم رهبری را ارائه کردم که اهمیت توجه به ورزش همگانی از دیدگاه ایشان را نشان می‌داد.

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری در بخشی از سخنان خود فرمودند «به ورزش اهمیت دهید. من به خصوص روی ورزش همگانی تاکید می‌کنم. من ورزش را به عنوان یک کار بین المللی (قهرمانی)، یک کار نمایشی و هیجانی در درجه دوم قرار می‌دهم.»

افشین ملایی ادامه داد: وقتی رهبر کشور که یکی از متفکرترین سیاستمداران حال حاضر دنیاست با آگاهی از تاثیرات ورزش در ابعاد مختلف، ورزش همگانی و ورزش تندرستی محور را به عنوان اولویت نخست کشور تعریف می‌کنند، دیگر این سیاست و تفکر یک ضرورت است برای وزارت ورزش و برای تمام فدراسیون‌ها و سازمان‌هایی که در حوزه ورزش فعالیت می‌کنند.

رئیس فدراسیون ورزش‌های همگانی تاکید کرد: تمام کسانی که در ورزش کشور مسئولیت دارند و مدیریت و راهبری را برعهده دارند نمی‌توانند در چارچوبی خارج از این چارچوب تصمیم گیری و تصمیم سازی کنند.

وی ادامه داد: مطالبه‌گری ما در هدایت سیاست‌های ورزش کشور متناسب با چارچوبی که نفر اول مملکت مطرح می‌کنند یک وظیفه اساسی است. هر جا انحرافی احساس می‌کنید باید هدایت کنید به سمت اولویت‌هایی که رهبر انقلاب تعریف کردند.

افشین ملایی با تاکید بر سخت بودن کار در این حوزه گفت: همانقدر که کار پیچیده است پیامدهای موثر و مثبت آن در حوزه ورزش بانوان می‌تواند تغییرات جدی تری را حتی نسبت به ورزش آقایان ایجاد کند. چرا که کانون اصلی توسعه کشور منابع انسانی است و اولین عنصری که روی منابع انسانی در سنین پایین می‌تواند نقش حداکثری داشته باشد مادر است که مادر جزو گروه‌های مخاطب اصلی برنامه‌های توسعه ورزش همگانی است.

وی ادامه داد: هر چه امروز بکاریم در یک دهه آینده درو خواهیم کرد. وضعیت موجود حاصل سیاست‌های دو دهه گذشته است. امیدوارم با تشریک مساعی و ادبیات نوین و استفاده از همه طرفیت‌ها که نیاز به نگاه جهادی دارد بتوانیم در این بخش تحول ایجاد کنیم. با کارهای نرمال و عادی نمی‌شود این مسئله را حل کرد.

افشین ملایی در پایان تاکید کرد: مشکل کم تحرکی و کم فعالیتی در ورزش بانوان را نمی‌شود با کار کوتاه مدت دچار تحول کرد. باید با آسیب شناسی در بخش‌های مختلف و برنامه ریزی دقیق و اصولی وضعیت ورزش بانوان در ابعاد مختلف را بهبود ببخشیم.

آذین ساکی: غفلت از ورزش بانوان نظام فرهنگی جامعه را با مشکل مواجه می‌کند

آذین ساکی در این گردهمایی گفت: برای من افتخار بزرگی است که در جمع شما عزیزان «سفیران تندرستی و سلامت بانوان ایران زمین» هستم. عرایضم را با فرمایشی از مقام معظم رهبری متبرک می‌کنم که فرمودند: «این اندیشه که جایگاه زن در نظام‌های اجتماعی و در محیط زندگی آنگونه که شایسته بانوان است تعیین شود، یکی از ضروری‌ترین کارهای دوران ما است.»

نایب رئیس بانوان فدراسیون ورزش‌های همگانی ادامه داد: امروزه سلامت و رفاه اجتماعی زنان نه تنها به عنوان یک حق انسانی شناخته شده، بلکه تأثیر آن در سلامت خانواده و جامعه نیز اهمیت روز افزون یافته است. سلامت زنان در بر گیرنده رفاه جسمانی، روانی و اجتماعی آنان است که از عوامل فرهنگی، اقتصادی و سیاسی جامعه متاثر می‌شود.

وی ادامه داد: این تعریف از سلامت زنان، چارچوب مفهومی یک رویکرد مرتبط و موثر، در اهمیت و گستردگی پدیده ورزش و فعالیت بدنی در ارتقاء سلامت جسمانی و روانی ارائه می‌دهد. بیش از 49.5 درصد از جمعیت کشور را زنان تشکیل می‌دهند و سلامت آنان به عنوان تربیت کننده نسل‌های آینده دارای اهمیت فراوانی است.

آذین ساکی با بیان اینکه رابطه «زن و ورزش از دو بعد» قابل طرح است ادامه داد: نخست تاثیر ورزش بر سلامت زن و در نتیجه سلامت جامعه و دیگر، نقش زن به عنوان نقش تربیتی در مقام مادر و همسر و تاثیرگذار در ایفای نقش‌های فردی، اجتماعی و خانوادگی نسلی دیگر در جامعه می‌باشد.

ساکی ادامه داد: ورزش بانوان و توسعه مشارکت در فعالیت‌های بدنی، از بارزترین نمودهای فرهنگی هر جامعه است که غفلت از آن نظام فرهنگی جامعه را با مشکل مواجه ساخته و نادیده گرفتن و یا حتی کمرنگ دانستن آن، انحراف از مسیر توسعه همه جانبه و پایدار را موجب می‌شود.

این مدیر باسابقه ورزش کشور تاکید کرد: از ادوار گذشته تاکنون موضوع زن و ورزش، بازتاب دهنده شرایط در حال گذار زنان و بیانگر میزان نظام یافتگی و عقلانیت حاکم بر جامعه و مفهوم و معنای تکامل شناختی، عاطفی و اجتماعی جامعه بوده و محرومیت زنان از تاثیرات و کارکردهای فردی و اجتماعی ورزش، خسارات جبران ناپذیری را در پی دارد که حتی نسل‌های متمادی را متاثر خواهد نمود.

نایب رئیس بانوان فدراسیون ورزش‌های همگانی ادامه داد: با تعمق در این مهم، انتظار می‌رود ورزش همگانی در جهت افزایش فعالیت بدنی، جزء لاینفک سیاست‌ها و برنامه‌های کلان دولت برای اقشار جامعه قرار گیرد.

وی ادامه داد: مطابق با اهداف مندرج در سند چشم انداز 20 ساله نظام، ایران 1404، جامعه‌ای برخوردار از سلامت و رفاه، توجه به نهاد خانواده و بهره مندی زنان از جایگاه مطلوب در عرصه‌های اجتماعی و ایجاد فرصت‌های برابر برای همگان خواهد بود. حال آنکه، در آستانه ورود به قرن جدید و در گذر از هزاره سوم، همچنان میزان حضور زنان در فعالیت‌های ورزشی در کشورهای مختلف متفاوت است و در تمام کشورها شاهد حضور کمتر زنان در مقایسه با مردان در فعالیت‌های ورزشی هستیم.

ساکی افزود: اگر چه در 4 دهه اخیر افتخارات بسیاری توسط زنان توانمند ایران در میادین ملی و بین المللی کسب و حاصل شده است اما پژوهش‌ها، مطالعات و آمار رسمی منتشره حکایت از «وجود 64 درصد کم تحرکی و عدم پرداختن به فعالیت بدنی و ورزش همگانی در بین زنان دارد.» بیماری‌ها و مشکلات ناشی از این معضل و عدم توجه به این مهم، هزینه‌های مادی و معنوی بسیار گزافی را برای کشور به وجود می‌آورد.

این مقام مسئول ادامه داد: اولین نشست رسمی نواب رئیس بانوان هیات‌های ورزش همگانی کشور را در شرایطی برگزار می‌کنیم که 7 ماه از آغاز فعالیت فدراسیون راهبردی - علمی و جهادی ورزش‌های همگانی گذشته و این در حالی است که آمارهای رسمی منتشره از شیوع بیماری‌های غیر واگیر نظیر «دیابت، فشارخون چاقی و کم تحرکی دو سوم از زنان نشان، نشان از سبک زندگی معیوب و غیر فعال جامعه و اعمال سیاست‌های نامتوازن در توسعه ورزش‌های همگانی در گذشته را دارد که این مهم رسالت ما را در اتخاذ سیاست‌ها و راهبردهای اثربخش افزون‌تر می‌نماید.

وی افزود: اگر چه نحوه مشارکت زنان در فعالیت‌های ورزشی قدری پیچیده است لیکن باور داریم حضور فعال زنان در فعالیت‌های بدنی منظم و کاهش کم تحرکی دور از ذهن و دور از دسترس نخواهد بود. ایجاد جریان توسعه ورزش سلامت محور، در زنان ایران، با تکیه بر دانش علمی و ترسیم چشم انداز گسترش مشارکت زنان در فعالیت‌های ورزشی مبتنی بر اصل سلامت بخشی مهمترین رسالتی است که بر عهده ما نهاده شده است.

آذین ساکی در پایان گفت: امروزه مدیران توانمند ورزش همگانی بانوان کشور گرد هم آمده‌اند تا با به اشتراک گذاشتن دانش و تجربیات علمی و عملی و مدد سیاست گذاری مطلوب فدراسیون ورزش‌های همگانی، با یک عزم راسخ و ملی در راستای کاهش کم تحرکی زنان که معضلی ملی است، در جهت رسیدن و به یک ایران شاداب و فعال، گام‌های مهم و اثربخشی را برداریم.

موسوی: زنان بیشترین مخاطبان ورزش همگانی هستند

زهرا موسوی در این گردهمایی گفت: امروز در شرایطی قرار گرفتیم که فشارهای روانی و استرس ناشی از کرونا باعث تشدید کم تحرکی شده است. خوشبختانه فدراسیون ورزش‌های همگانی توانسته با پویش‌های مختلف و برنامه‌های عملیاتی که ابداع کرده‌، جامعه را پویاتر کند و شاهد اتفاقات خوبی در این حوزه هستیم.

وی ادامه داد: زنان و دختران ما بیشترین مخاطبان ورزش همگانی هستند. برای همین باید تلاش کنیم در میزان شادی و سلامتی آنها تاثیرگذار باشیم. مادران ستون خانواده هستند که به همین دلیل باید بتوانیم فرهنگ ورزش در خانواده را نهادینه کنیم.

موسوی خاطرنشان کرد: معاون توسعه ورزش بانوان طرح‌هایی را در نظر گرفته است که یکی از آنها طرح اصلاح ساختار قامتی است که تلاش کرده‌ایم با همکاری فدراسیون ورزشهای همگانی این طرح را توسط استان‌ها و هیات‌های همگانی اجرا کنیم.

مدیر کل محترم دفتر هماهنگی و نظارت ورزش بانوان ابراز امیدواری کرد که همه نهادها و سازمان‌ها با برنامه و اهدافی مشترک در جهت رفع کم تحرکی بانوان گام بردارند.

مومنی: حاکمیت باید به فکر تامین سلامت مردم باشد / باید هزینه‌های درمان را کاهش دهیم

حمیدرضا مومنی در این گردهمایی گفت: از آنجایی که مردم حق دارند از سلامت برخوردار باشند، حاکمیت باید به فکر باشد که مردم از این حداقل‌ها برخوردار شوند.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم خاطرنشان کرد: بانوان که ماندگاری بیشتری در خانه دارند و 50 درصد جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند بیشتر از آقایان نیازمند حمایت هستند و باید برنامه ریزی ها برای گرایش بانوان به ورزش بیشتر از قبل باشد.

وی با بیان اینکه هدف همه مسئولان ورزش و غیرورزشی کشور باید تلاش برای کاهش هزینه‌های درمان در آینده باشد خاطرنشان کرد: هر چند کرونا محدودیت‌هایی را برای ورزش کردن ایجاد کرد اما برای ما مشخص کرد که در بخش ورزش چه مشکلاتی داریم و باید چگونه برنامه ریزی کنیم که میزان کم تحرکی در کشور کمتر شود.

مومنی تاکید کرد: اگر بتوانیم برای آمادگی جسمانی مردم برنامه ریزی درستی داشته باشیم قطعاً می‌توانیم اثرات منفی مالی و اجتماعی کم تحرکی و اضافه وزن را کاهش دهیم. ما نسبت به مردم دینی داریم که باید به آن عمل کنیم و در راستای سلامتی آن تلاش بیشتری داشته باشیم.

وی با اشاره به موقعیت جغرافیایی منطقه آزاد قشم گفت: هدف ما نباید این باشد که برای 160 هزار جمعیت جزیره برنامه ریزی کنیم بلکه باید برای 7 میلیون نفری که با عناوین مختلف به این منطقه می آینده برنامه ریزی داشته باشیم تا حداقل فعالیت‌های ورزشی را داشته باشند.

مومنی از در نظر گرفتن ساخت «شهر ورزش» برای این منطقه خبر داد و گفت: این طرح آماده است و بزودی برنامه‌های ساخت آن آغاز خواهد شد. هر چند قبول دارم با نقطه ایده آل فاصله داریم اما تصورمان این است که این شهر ورزش می‌تواند زیرساخت‌های خوبی را برای ورزش منطقه فراهم کند.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در پایان گفت: ورزش همگانی هزینه بر نیست و همه می‌توانند با حداقل امکانات هم این کار را انجام دهند. با این حال ما باید به گونه‌ای برنامه ریزی کنیم که همه بتوانند از بهترین امکانات برای ورزش استفاده کنند.

ملایی: نیروهای مسلح زنجیره اقدامات ورزش همگانی را تکمیل خواهد کردسهم اعتبارات ورزش همگانی در بودجه شهرداری‌ها افزایش می‌یابد

 

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در کانال تلگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: ورزش ورزش همگانی ورزش ورزش همگانی فدراسیون ورزش های همگانی فعالیت های ورزشی زنان در فعالیت منطقه آزاد قشم ورزش همگانی افشین ملایی رئیس بانوان ورزش بانوان برنامه ریزی توسعه ورزش کم تحرکی نایب رئیس سیاست ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۲۹۶۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری رقابت‌های هندپلو در ارومیه

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،  محمد نقی‌پور اظهار کرد: برای اولین بار در سطح کشور رقابت‌های هندپلو در شهر ارومیه برگزار خواهد شد.

وی افزود: این رقابت‌ها به میزبانی مجموعه فرهنگی ورزشی استخر شهرداری ارومیه پیش‌بینی شده است.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری ارومیه گفت: این مسابقات که به صورت دوستانه و بین استخرهای شهر ارومیه برگزار خواهد شد، در رده سنی نوجوانان ۱۲ تا ۱۵ سال انجام می‌شود.

نقی‌پور ادامه داد: همچنین علاقه‌مندان برای شرکت در مسابقات هندپلو که ورزشی شاد و نوین در سراسر کشور است می‌توانند به استخر شهرداری ارومیه مراجعه کنند.

وی عنوان کرد: این مسابقات روز جمعه چهاردهم اردیبهشت ماه از ساعت ۱۰ صبح آغاز خواهد شد.

ورزش هندپلو یا به زبان ترکی محلی توپ‌سو برای اولین بار توسط دو تن از اساتید دانشگاه ارومیه طراحی و در مسابقات المپیاد ورزش‌های همگانی دانشگاه‌های کشور برای بانوان و آقایان اجرا شد و از سال ۱۴۰۲ توسط وزارت ورزش و جوانان به رسمیت شناخته شده و به عنوان کمیته هندپلوی ایران، زیر نظر فدراسیون ورزش‌های همگانی با مجوز وزارت ورزش و جوانان فعالیت ملی خود را آغاز کرد.

دیگر خبرها

  • روشی که طول عمر شما را بیشتر می‌کند
  • نخستین پارک ورزش‌محور در کرمان افتتاح می‌شود
  • اولین پارک ورزش محور در کرمان افتتاح می‌شود
  • پلیس به دنبال پرونده‌سازی برای موضوعات هنجاری و ارزشی نیست/ طرح نور هوشمند می‌شود
  • (ویدئو) رئیس‌جمهور عراق: حاکمیت عراق باید محترم شمرده شود
  • کلانتری: اقدامات انجام شده در حوزه همگانی خانواده محور است
  • رئیس جمهور: برای مردم پاکستان که از ظلم رژیم صهیونیستی به ستوه آمده‌اند احترام قائلیم
  • برای زنان و نوامیس مردم در طرح حجاب پرونده قضایی تشکیل می‌دهند؟
  • برگزاری رقابت‌های هندپلو در ارومیه
  • عدم اختصاص امکانات و تجهیزات ورزشی در بروجن مردم را ناراضی کرد