Web Analytics Made Easy - Statcounter

در این مقاله، قصد داریم ابتدا درباره این مسئله صحبت کنیم که مقاطع فولادی چه مزایایی برای ساختمان دارند و پس از آن، به سراغ معرفی مقاطع فولادی مورد استفاده در ساختمان‌سازی برویم.

مقاطع فولادی دقیقا شامل چه مواردی می‌شود؟

زمانی‌که از مقاطع فولادی به کار رفته در ساختمان صحبت می‌کنیم، ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که اصطلاح "مقاطع فولادی" اصلا به چه معنایی هست و شامل چه مواردی می‌شود؟ مقاطع فولادی شامل انواع محصولات فولادی می‌شود که به دو شکل کلی مقاطع باز و بسته تولید و عرضه می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

موارد زیر، معروف‌ترین و پرکاربردترین مقاطع فولادی هستند:

· مقاطع نبشی و ناودانی

· ورق‌های فولادی

· انواع قوطی پروفیل

· انواع لوله

· محصولات مفتولی

· مقاطع میلگردی

· انواع تیرآهن

مقاطع فولادی چه کمکی به ساختمان‌سازی می‌کنند؟

درصد زیادی از یک ساختمان، از فولاد تشکیل شده است. این مقاطع از جهات متعددی به افزایش استحکام و مقاومت ساختمان کمک می‌کنند و نقص‌ها و عیب‌های موجود را برطرف می‌سازند. به عنوان نمونه، همانطور که به خوبی می‎‌دانید، از بتن در ساختمان‌سازی استفاده زیادی می‌شود.

 بتن بسیار مستحکم است و تحمل هرگونه آسیب یا ضربه احتمالی را هم دارد اما مقاومت کششی آن بسیار پایین است؛ متخصصان با اضافه کردن انواع میلگرد در بتن، استحکام کششی آن را افزایش می‌دهند. موارد زیر برجسته‌ترین مزیت‌های مقاطع فولادی برای ساختمان‌سازی است:

· توان کششی:

چنانکه گفتیم، محصولات فولادی تا حدود زیادی تاب کششی ساختمان را افزایش می‌دهند. جالب است بدانید که توان کششی، برشی، ضربه‌ای، سختی و فشاری فولاد براساس آلیاژ آن، متفاوت خواهد بود. نکته اینجاست که در هر قسمت از ساختمان، مقاطع خاص فولادی با آلیاژ متفاوتی استفاده شوند.

· عامل وزن:

احتمالا شما نیز در جریان هستید که وزن در طراحی و ساخت سازه‌های کوچک و بزرگ بسیار حیاتی است؛ مهندسان ساختمانی همیشه در تلاش هستند که با اعمال تکنیک‌ها و روش‌های گوناگونی، مقداری از وزن ساختمان را کاهش دهند.

 جالب است بدانید که با وارد شدن فولاد در ساختمان‌سازی، وزن کلی ساختمان‌ها تا رقم‌های بسیار زیادی کاهش پیدا کرده است.

· قابلیت شکل‌پذیری:

فولاد، قابلیت چکش‌خواری و شکل پذیری بی‌نظیری دارد. این ویژگی به تولیدکنندگان فولاد این امکان را می‌دهد که محصولات فولادی را در بازه بسیار گسترده‌ای تولید کنند. به بیان دیگر، ممکن است در قسمتی از ساختمان، نیاز به نوع خاصی از مقاطع فولادی داشته باشیم و در قسمت دیگری، به نوع دیگری از مقاطع فولادی نیاز داشته باشیم.

 برای تولیدکنندگان محصولات فولادی شکل ظاهری اهمیت چندانی ندارد. برای پی بردن به عمق چنین قابلیتی، بهتر است فولاد را با مصالح دیگری مانند چوب مقایسه کنید.

· امکان اتصال ایمن:

مقاطع فولادی به راحتی به یکدیگر متصل می‌شوند. چنین مزیتی، باعث می‌شود که مقاطع فولادی در هر ابعاد یا سایزی مورد استفاده قرار بگیرند و هیچ مشکلی هم در کاربرد آن‌ها پیش نیاید.

 نکته دیگر اینجاست که اتصال این مقاطع به یکدیگر با روشی بسیار مستحکم و دقیق انجام می‌شود و احتمال جدا شدن این مقاطع از دیگری بسیار کم است.

· امکان بازیافت:

نکته دیگری که درباره محصولات فولادی خودنمایی می‌کند، امکان بازیافت و استفاده دوباره از ضایعات این محصولات است؛ یعنی فولاد یکی از معدود مصالح ساختمانی است که به هیچ عنوان، بلااستفاده نمی‌شود.

· طول عمر مطلوب:

هر یک از ساختمان‌ها و سازه‌های کوچک و بزرگ، مطمئنا یک اسکلت کلی دارند. این اسکلت‌ها با گذر زمان و کنش و واکنش‌های شیمیایی کم کم فرسوده می‌شوند و در نهایت، موجب ویرانی ساختمان می‌شوند.

اسکلت‌های فولادی با توجه به ویژگی‌های ساخت منحصر به فرد، مقاومت بهتری در برابر خوردگی‌ها و آسیب‌های احتمالی دارند، در نتیجه سالیان درازی مستحکم باقی خواهند ماند.

از چه مقاطع فولادی در ساختمان سازی استفاده می‌شود؟

مقاطع فولادی مورد استفاده در ساختمان سازی، به دو شکل باز و بسته مورد استفاده قرار می‌گیرند و هر کدام کاربرد و ویژگی مخصوصی دارند:

انواع میلگرد

میلگردها به صورت کلی در دو دسته آج‌دار و ساده موجود هستند. میلگرد آجدار بیشتر از میلگرد ساده در ساختمان‌سازی به کار می‌رود به همین جهت قیمت میلگرد آجدار خیلی مهم تر از میلگرد ساده است که شرکت اصفهان آهن یکی از بهترین شرکت ها در زمینه ی ارائه مقاطع فولادی است و برای خرید آهن آلات میتوانید به این شرکت مراجعه کنید.

میلگرد، به پروفیلی با سطح مقطع دایره‌ای و توپُر گفته می‌شود که اغلب افراد، نوع فلزی آجدار آن را که در ساختمان‌سازی کاربرد دارد، می‌شناسند. به طور معمول، جنس میلگرد از فولاد است؛ اما باید بدانید که تنوع تولید این محصول، بسیار زیاد بوده و در صنعت، انواع میلگرد، تولید و استفاده می‌شود. انواع میلگرد   A3 ، A2 ، A1 و A4  .

 استفاده اصلی میلگرد در ساختمان‌سازی برای افزایش مقاومت کششی و برشی بتن در ستون‌ها یا قسمت‌هایی از سقف است. گفتنی است که میلگرد علاوه بر شکل ساده، در شکل‌های دیگری مانند خاموت، سنجاقک و رکابی مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ این اشکال با اعمال برش و خمش‌ بر روی میلگردهای آجدار تولید می‌شود.

انواع پروفیل

پروفیل‌ها مقاطع توخالی فولادی هستند که با ورق‌های فولادی سرد یا گرم تولید می‌شوند. این مقاطع کاربردها و استفاده‌های گوناگونی در ساختمان‌سازی و برج‌سازی دارند.

پروفیل انواع گوناگونی دارد و هر نوع آن، کاربرد خاصی دارد؛ به بیان دیگر، هر مدل از پروفیل در ساخت قسمت خاصی از ساختمان استفاده می‌شود.

پروفیل درب و پنجره:

از پروفیل درب و پنجره، همانطور که از نام آن پیداست، در ساخت انواع چارچوب، پنجره و درب استفاده می‌شود. این پروفیل‌ها به سبب مواجه بیش از حد با رطوبت و خوردگی، بصورت گالوانیزه یا روی‌اندود به بازار عرضه می‌شوند.

 پروفیل‌های درب و پنجره در ابعاد بسیار متفاوتی تولید می‌شوند تا نیاز بازه گسترده‌ای از مصرف‌کنندگان را برطرف کنند.

پروفیل نبشی:

برای افزایش استحکام در تیرهای ساختمان، انواع ستون و سکو، از پروفیل نبشی استفاده می‌شود. پروفیل نبشی در ابعاد و سایزهای گوناگونی تولید می‌شود و هر مهندس ساختمانی بر مبنای نیاز خود، یک نبشی با ضخامت و ابعاد مخصوص را انتخاب می‌کند.

پروفیل ناودانی:

پروفیل ناودانی دارای انواع متفاوتی مانند ساده یا مشبک است؛ این مدل از پروفیل هم در مستحکم سازی قسمت‌هایی مانند خرک و هم در نمای ساختمانی کاربرد دارد. پروفیل ناودانی به صورت گالوانیزه هم تولید می‌شود تا درصورت استفاده در قسمت‌های بیرونی ساختمان، بر اثر باران یا رطوبت‌های احتمالی آسیب نبیند.

قوطی و پروفیل

قوطی پروفیل‌ها جزء جدایی‌ناپذیر بسیاری از صنایع و ساختمان‌ها هستند؛ پروفیل‌ها انواع مختلفی دارند و با توجه به ویژگی‌های مورد نظر در موارد مختلفی قابل استفاده هستند.

برای مستحکم کردن اسکلت و ایجاد ستون‌ها و تکیه‌گاه‌ها از قوطی پروفیل استفاده می‌شود. پروفیل قوطی به شکل مربع‌شکل است و با نام پروفیل جعبه‌ای هم معروف است. برای پیدا کردن پروفیل قوطی مورد نیاز خود، حتما باید به سراغ جدول استاندارد وزنی این محصول بروید و گزینه مناسب را پیدا کنید.

انواع تیرآهن

تیرآهن یکی از مهمترین مقاطع فولادی در صنعت ساختمان است که برای استفاده از آن، لازم است انواع مختلف این محصول، کاربرد و ویژگی‌ها و حتی کیفیت کارخانه‌های تولید کننده این محصول را بشناسید.

به یاد داشته باشید که انتخاب نامناسب این محصول سهم زیادی در میزان عدم موفقیت پروژه‌های شما خواهد داشت.

تیرآهن‌ها جزو آن دسته از مقاطع فولادی بسیار معروف هستند. از تیرآهن در ساخت و مستحکم‌سازی پل، بیم، خرپا و ستون استفاده می‌شود. تیرآهن در شکل‌ها و مدل‌های متفاوتی تولید می‌شود و هر کدام، ویژگی خاصی دارد. معمولا تیرآهن‌های موجود در بازار با دو استاندارد زیر ساخته می‌شوند:

· IPE

این استاندارد مخصوص تولیدات عمده کشورهای اروپایی و کارخانه‌های داخل ایران است؛ جالب است بدانید که تیرآهن‌های تولیدشده با این استاندارد، استفاده زیادی در ساختمان‌های کشورمان دارند.

· INP:

این استاندارد عمدتا مربوط به تولیدات کشورهای چین و روسیه است. تفاوت اساسی این استاندارد با استاندارد قبلی، در میزان ضخامت بال‌های تیرآهن است. گفتنی است که هر کدام از این دو محصول، در جای مخصوص خود استفاده می‌شوند.

انواع ورق‌های فولادی

ورق‌های فولادی از دو جهت در ساختمان‌سازی کاربرد دارند؛

· یکی اینکه پایه تولید محصولاتی مانند پروفیل‌های ساختمانی و انواع لوله هستند،

· و دوم اینکه بسیاری از ورق‌های فولادی بصورت مستقیم در ساختمان‌سازی به کار می‌روند.

ورق‌های فولادی در انواع متعددی تولید می‌شوند و هر ورق، ویژگی و مزیت مخصوص به خود را دارد.

انواع لوله فولادی

لوله‌های به کار رفته در ساختمان، دو جنس کلی فلزی و غیر فلزی دارند. لوله‌های فلزی، معمولا فولادی هستند، چرا که تولید لوله با جنس فولاد، مزیت‌های زیادی به آن می‌دهد.

 از لوله‌های فولادی برای ساخت خطوط انتقال آب و گاز در ساختمان استفاده می‌شود؛ همچنین بخشی از این لوله‌ها برای ساخت انواع کف‌خواب مورد استفاده قرار می‌گیرند.

نتیجه گیری

مقاطع فولادی شامل انواع محصولات تولیدشده با آلیاژ فولادی است که به دو شکل باز و بسته در بازار موجود هستند. معروف‌ترین مقاطع فولادی تیرآهن، میلگرد، پروفیل، لوله فولادی و ورق‌های فولادی است (تمامی این محصولات را میتوانید از این سایت https://esfahanahan.com خریداری کنید)؛ هر کدام از این مقاطع، در قسمت‌های خاصی از ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرند و مزیت خاصی هم دارند.

گفتنی است که مقاطع فولادی بسیار متنوع هستند و مواردی که ما در این مقاله معرفی کردیم، تنها بخشی از آن‌ها بود.

کد خبر 581786 برچسب‌ها فلزات

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: فلزات مورد استفاده قرار ساختمان سازی مقاطع فولادی ساختمان سازی مقاطع فولادی محصولات فولادی استفاده می شود ورق های فولادی انواع میلگرد تولید می شود ساختمان ها برای ساخت پروفیل ها لوله ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۲۹۹۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عبور قطار از فاصله چند سانتی‌متری ساختمان‌ها + فیلم

یک شهروند عراقی فیلمی از عبور قطار از فاصله نزدیک به خانه‌ها منتشر کرده است و با تعجب می‌گوید: ای مردم! این خانه‌ها چطور و با چه مجوزی روی ریل ساخته و فروخته شده‌اند؟ فقط ببینید قطار چطور از کوچه‌ها عبور می‌کند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی باشگاه خبرنگاران جوان فیلم و صوت فیلم و صوت

دیگر خبرها

  • تمام مدارس شهرستان یزد چهارشنبه غیرحضوری شد
  • عبور قطار از فاصله چند سانتی‌متری ساختمان‌ها + فیلم
  • آماده باش کامل راهداری استان در آماده باش کامل به سر می‌برد
  • مارتینز اخراج شد، چون ۲۰ روز فولاد را تعطیل کرد!
  • پاک سازی ۱۰ کیلومتر از جاده میامی در بخش رضویه
  • دخانیات و لوازم خانگی بیشترین کالای قاچاق در قم بود
  • راهنمای انتخاب ایزوگام در دلیجان: همه چیزی که باید بدانید
  • یک رشته دکتری به رشته‌های دانشگاه آزاد لامرد افزوده شد/ هفت رشته دیگر در مسیر تصویب نهایی
  • هرآنچه درباره پنجره دوجداره آلومینیوم ترمال بریک باید بدانید
  • آماده‌سازی مرکز فناوری هسته‌ای با سه کاربرد کشاورزی در اردبیل