Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، آیت الله سیدهاشم حسینی بوشهری در دیدار حجت الاسلام والمسلمین رجائی رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس، با اشاره به اهمیت تشکیل مرکز تحقیقات اسلامی مجلس گفت: تاسیس این مرکز از مسائلی بود که خیلی دیر اتفاق افتاد و باید در همان روزها و دوره‌های نخستین مجلس، این مرکز با هدف ارتباط سیستماتیک بین حوزه و مجلس راه اندازی می شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس جامعه مدرسین ارتباط مستمر بین قوا و نهادهای حاکمیتی با حوزه‌های علمیه را ضروری دانست و افزود: علاوه بر مجلس، ارتباط سیستماتیک بین دولت‌ها و حوزه‌های علمیه هم لازم است چرا که در طرح‌های مجلس و لوایح دولت، باید به مبانی فقهی و اسلامی توجه شود. یعنی از منظر دینی و فقهی مسائل رصد و در طرح‌ها و لوایح درنظر گرفته شود.
دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه ارتباط مستمر مجلس و دولت با حوزه‌ها را مساله‌ای فراتر و مهمتر از حضور فردی طلاب و روحانیون در قوای سه گانه کشور دانست و گفت: این درست است که طلاب و روحانیون در سیستم حاکمیتی و قوای سه گانه حضور دارند اما هیچ گاه ارتباط آنها با حوزه، یک رابطه تعریف شده نبوده است. مثلا نمایندگان روحانی مجلس مانند سایر نمایندگان به طرح‌ها و لوایح رأی می‌دهند اما این رأی و نظر، معمولاً دارای عقبه و پشتوانه کارشناسی حوزوی نیست.
امام جمعه قم، با اشاره به وظایف شورای نگهبان در بررسی مصوبات مجلس، تاکید کرد: وظایف شورای نگهبان معلوم و مشخص است و این نهاد، تنها موارد مخالف با اسلام و قانون اساسی را در طرح‌ها و لوایح شناسایی می‌کند. بنابراین نمی‌توان از شورای نگهبان انتظار داشت که برای ما نظام سازی بکند. این مساله نیازمند کار کارشناسی و ارتباط نهادها با حوزه‌های علمیه است.
آیت الله حسینی بوشهری با تاکید بر آمادگی جامعه مدرسین برای همکاری و تعامل فکری و کارشناسی با مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: جامعه مدرسین از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی از سوی حضرت امام(ره) ماموریت داشت که راجع به مسائل اقتصادی نظر بدهد و جلسات متعددی هم در این خصوص تشکیل شد. اکنون نیز همچون گذشته آماده تعامل و همفکری با نهادها و قوای کشور هستیم.
وی با استقبال از پیشنهاد و تقاضای رییس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی برای همکاری حوزه و مجلس، تاکید کرد: یکی از بزرگترین خدمات حوزه علمیه به نظام اسلامی، این است که در ریل گذاری قوانین و در برنامه‌های نظام برای اصلاح قوانین کمک کند. امیدواریم با کار کارشناسی و مبنایی، به جایی برسیم که طرح‌ها و مصوبات مجلس، با کمترین اشکالات از سوی شورای محترم نگهبان مواجه شود و یا اینکه اصلا اشکالی وجود نداشته باشد، و این همان مجلس انقلابی مورد نظر رهبر معظم انقلاب است.

حسینی بوشهری همچنین با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری درخصوص دولت اسلامی، گفت: باید به سمتی پیش برویم که دولتی اسلامی با همان شاخصه‌های موردنظر رهبرمعظم انقلاب تشکیل بدهیم.
عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان انباشته شدن قوانین را از جمله ایرادات و اشکالات پیش روی دستگاه‌ها دانست و افزود: گاه بخاطر انباشته شدن قوانین، شاهد هستیم که هم قانون قبلی سرجایش هست و هم قانون جدیدی تصویب شده است و این باعث می‌شود که برخی مسئولین در انجام وظایف خود، به طور سلیقه ای عمل می کنند. لذا سر و سامان دادن به این قوانین از جمله اقدامات لازم و ضروری است.
در این دیدار، رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی، گزارشی از وظایف و برنامه‌های این مرکز ارائه کرد و اظهار داشت: مرکز تحقیقات اسلامی مجلس، برای پرکردن خلا قانونگزاری بر اساس فقه و مبانی اسلامی تشکیل شده است و الحمدلله طی 10 سال گذشته که این مرکز تشکیل شده، کارهای خوبی صورت گرفته است.
حجت الاسلام والمسلمین رجایی با اشاره به حجم بالای قوانینی که نیازمند بازنگری است، افزود: «بازنگری این قوانین، نیازمند آسیب شناسی و پژوهش‌های فقهی است و امیدواریم با تعامل و ارتباط بیشتر با حوزه‌های علمیه، مخصوصا جامعه مدرسین، از نظرات کارشناسان و علما بیش از پیش استفاده کنیم.

انتهای پیام/2258

منبع: فارس

کلیدواژه: مجلس حوزه های علمیه شورای نگهبان قم مرکز تحقیقات اسلامی مجلس حوزه های علمیه جامعه مدرسین حوزه ها طرح ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۲۹۹۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قم میزبان اجلاسیه سراسری روسای شوراهای اسلامی می‌شود

رئیس شورای شهر قم گفت: شورای اسلامی شهر قم، ۲۶ و ۲۷ اردیبهشت، میزبان اجلاس رؤسای شورای استان‌ها خواهد بود. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، محسن محرری امروز در نشست خبری رؤسای کمیسیون‌های تخصصی شورای اسلامی شهر قم در آستانه روز شوراها که در سالن رضوان شهرداری قم برگزار شد، اظهار داشت: شورای اسلامی شهر قم در شش دوره فعال با ترکیب نیروهای متعهد، انقلابی و متخصص در راستای رضایت شهروندان تلاش کرده تا عملکرد شایسته‌ای داشته باشد. 

وی ارتباط بیشتر با رسانه‌ها و مردم را رویکرد شورای اسلامی شهر دانست و افزود: تلاش شده است تا در عرصه‌های مختلفی چون مساجد، مجامع عمومی، مجالس و هیئت‌ها و همچنین ملاقات‌های مردمی این ارتباط چهره به چهره حفظ شود و اعضای شورا نیز متعهد و موظف به ارتباط با رسانه‌ها هستند.  

رئیس شورای اسلامی شهر قم با تأکید بر اینکه نگاه برنامه‌ای در شورا اسلامی شهر حاکم است، تصریح کرد: دقت در تنظیم بودجه به‌طوری بوده که بودجه با رعایت روند رشد منطقی تعرفه که از تورم عقب نماند و فشاری هم به مردم وارد نشود و در این سال‌ها عملکرد بودجه منطبق با بودجه مصوب است.  

وی طرح‌های نیمه‌تمام را از اولویت‌های شورای اسلامی شهر دانست و تأکید کرد: تعدادی از پروژه‌های نیمه‌تمام در هسته مرکزی شهر تکمیل و در اختیار شهروندان قرار گرفته است.

محرری با بیان اینکه توازن در مناطق از هدف‌های مهم است، گفت: توازن درآمد و توزیع بودجه در مناطق شهری متناسب با نیاز هر محله با توجه به درآمد کلی شهرداری به شکل مناسب و متوازن انجام می‌شود.

 رئیس شورای اسلامی شهر قم با اشاره به اینکه 124 جلسه رسمی در دوره ششم برگزار شده است، عنوان کرد: در طول این مدت 820 مورد لوایح و 78 طرح مورد بررسی قرار گرفته است.  

وی از برگزاری هفتاد و یکمین اجلاسیه مشورتی روسای شوراهای اسلامی شهر مراکز شهرها در ایام دهه کرامت خبر داد و گفت: شورای اسلامی شهر قم، 26 و 27 اردیبهشت، میزبان اجلاس رؤسای شورای استان‌ها خواهد بود.

انتهای پیام/

  

دیگر خبرها

  • منتخب شهرستان لنگرود در مجلس شورای اسلامی گفت: راه اندازی شبکه‌های تلویزیونی انتخابات کار
  • حمایت حوزه‌های علمیه خواهران و جامعه‌الزهرا (س) از طرح نور
  • دور دوم انتخابات مجلس در تبریز الکترونیکی برگزار می‌شود
  • حوزه علمیه خواهران سمنان طلبه می‌پذیرد
  • قم میزبان اجلاسیه سراسری روسای شوراهای اسلامی می‌شود
  • برقراری توازن و عدالت منطقه‌ای سیاست اصلی شورای شهر قم است
  • شصت و پنجمین سالگرد ارتحال آیت الله العظمی بروجردی برگزار شد
  • ۲۴۵ نماینده در مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی راهی خانه ملت می‌شوند
  • برگزاری انتخابات دور دوم مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه کرمانشاه
  • بانک مرکزی به تعهدات خود در حوزه دارو عمل کرد