Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/آذربایجان شرقی سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری آذربایجان شرقی گفت: عدم توجه مسئولان به مسائل زیست محیطی، می‌تواند از مصادیق ترک فعل مسئولان باشد.

احمد موقری در جلسه بررسی مشکلات فعالیت شرکت معدنی فلزات پایه خوینه رود و علل تمدید پروانه اکتشاف آن، با اشاره به تداخل محدوده اکتشاف معدن با اراضی متعلق به اداره منابع طبیعی و منطقه حفاظت شده سازمان محیط زیست استان، گفت: مجوزی که سازمان صمت صادر کرده است، بر اراضی منابع طبیعی و منطقه حفاظت شده دیزمار منطبق شده و با مقررات و قوانین سازمان حفاظت محیط زیست تداخل پیدا کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: از طرفی مجوز صادره برای صاحب پروانه، حقی ایجاد کرده که با حقوق عمومی و دولتی متعارض است و ضرورت دارد راه حل متعادلی برای آن با لحاظ عدم تزاحم با محیط زیست پیدا شود.

در ادامه جلسه نماینده حفاظت محیط زیست استان مستندات قانونی حفاظت محیط زیست استان در مخالفت با تمدید پروانه اکتشاف معدن مذکور را برشمرد و گفت: ماده سه قانون حفاظت از خاک، تمامی افراد و دستگاه‌ها را ملزم به رعایت شرایط زیست محیطی و جلوگیری از تخریب آن کرده است؛ وظیفه سازمان حفاظت از محیط زیست در مناطق حفاظت شده، حفاظت از حقوق مناطق مذکور است و ماده ۱۶ قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست، هرگونه واگذاری را داخل محدوده حفاظت شده ممنوع کرده و تبصره پنج ماده ۳۳ قانون حفاظت و بهره برداری از جنگل‌ها و مراتع نیز مقرر داشته است که حتی اراضی واقع شده در محدوده‌های چهارگانه برای اکتشاف اگر واگذار شود باید استرداد شوند.

رحیم مهردادی مدیر منابع طبیعی و آبخیزداری استان نیز علت مخالفت خود با تمدید پروانه اکتشاف معدن خوینه رود را تزاحم جنگل‌های ارسباران با هرگونه فعالیت معدنی در منطقه اعلام کرد.

رحمانی معاون معدنی سازمان صمت استان نیز در بیان علل تمدید پروانه اکتشاف گفت: ارتقای منطقه دیزمار به حفاظت شده به شرط بررسی موارد موجود بوده و معدن خوینه رود از سال ۱۳۸۱ در آنجا بوده است، بنابراین در زمان تصویب مصوبه مربوط به ارتقاء منطقه دیزمار به منطقه حفاظت شده بایستی مناطق واگذار شده از آن مستثنی می‌شد.

وی افزود: از طرفی برابر تصمیمات متخذه در شورای عالی معادن کشور با حضور نمایندگان محیط زیست و منابع طبیعی، ۲۴ منطقه در سطح کشور در داخل مناطق چهارگانه حفاظت شده واقع شده است که یکی از آن‌ها خوینه رود است که حسب تصمیم شورا مقرر شده نقاط واگذار شده به اشخاص در این مناطق مورد بهره برداری قرار گیرد.

به نقل از روابط عمومی دادگستری آذربایجان شرقی، در ادامه جلسه و پس از تبادل نظر در نهایت با تصویب حاضران مقرر شد تا سازمان صمت تمامی اسناد و مدارک مرتبط با مصوبات و اقدامات قانونی معدن خوینه رود و هم‌چنین نقشه‌های اصلاحی معدن با کسر جنگل‌های ارسباران در منطقه دیزمار از محدوده معدنی را به صورت کامل و مرتب به معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان ارسال کند و بر اساس نقشه‌های اصلاحی، ادامه عملیات اکتشاف انجام بپذیرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی سیاسی منابع طبیعی محیط زیست حفاظت شده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۳۱۰۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت نخستین حضور پلنگ در کوهسرخ

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی،  مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: پس از سالها اعلام و مشاهده حضور پلنگ در منطقه کوهسرخ توسط افراد محلی و طبیعت گردها، سرانجام حضور این گونه توسط دوربین محمود رمضان نژاد رییس نمایندگی حفاظت محیط زیست شهرستان کوهسرخ ثبت و مستندسازی شد.

مهدی اله پور افزود :  این منطقه دارای ارزش زیستی زیادی است و دارای گونه های ارزشمندی همچون پلنگ، گربه پالاس، کفتار، گربه وحشی، کل و بز و قوچ و میش است و این ثبت و مشاهده پلنگ، محیط بانان و فعالان محیط زیست منطقه را بسیار امیدوار کرده است.

وی بیان کرد: پلنگ، گربه سانی شب زی و مخفی کار است و به همین دلیل مشاهده و ثبت حضورش در روز و به راحتی ممکن نیست و چون یکی از گونه های بسیار ارزشمند در چرخه تنوع زیستی است مشاهده و ثبت آن در یک منطقه، ضمن این که گواهی بر غنای زیستگاهی آن منطقه است مسیر حفاظتی آن محدوده را تغییر خواهد داد.

اله پور افزود: این منطقه از لحاظ اکولوژیکی، دارای اکوسیستم متنوعی است و برای گونه های پستاندار علفخوار همچون کل و بز و قوچ و میش و دیگر گونه های حیات وحش نیز بسیار مناسب است.

وی ادامه داد: حدود ۳۵ درصد منطقه سید مرتضی کاشمر داخل شهرستان کوهسرخ قرار گرفته است و حدود ۱۰.۲ درصد کل شهرستان کوهسرخ تحت پوشش مناطق تحت مدیریت اداره کل حفاظت محیط زیست استان قرار دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی در خصوص ویژگی‌ها و منابع طبیعی این شهرستان، به زیستگاه های کوهستانی و ارتفاعات آن که باعث به وجود آمدن منابع آبی و زیستگاه مطلوب برای بقای گونه های مهم گوشتخوار و علفخواران بزرگ جثه در سطح منطقه شده است اشاره کرد.

پلنگ ایرانی هم اکنون در فهرست قرمز اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت (red list) طبقه‌بندی شده و در کنار اردک سرسفید جزء گونه‌های در معرض خطر یا (ENDANGERED) به شمار می‌رود.

 
 

دیگر خبرها

  • هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
  • ۱۴۴ متخلف زیست محیطی دستگیر شدند
  • آمادگی ایران برای جلوگیری از فجایع زیست محیطی
  • پایش زیست محیطی مشترک واحد تولیدآلیاژ در شوط
  • حضور یک قلاده پلنگ در شهرستان کوهسرخ مشاهده شد
  • تخریب ساخت و ساز غیرمجاز در منطقه حفاظت شده فومن
  • ثبت نخستین حضور پلنگ در کوهسرخ
  • باید در حفظ ظرفیت گردشگری چهارمحال و بختیاری تلاش شود
  • دستگیری ۷۰۳ شکارچی و صیاد متخلف در سال گذشته
  • توسعه باید با دانش سنتی و بومی هر منطقه همراه شود