Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «نماینده»
2024-04-16@19:42:13 GMT

امنیت منطقه در گرو همکاری‌ کشورهای منطقه است

تاریخ انتشار: ۹ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۸۳۱۲۸۳

امنیت منطقه در گرو همکاری‌ کشورهای منطقه است

به گزارش«نماینده» حسین نوش آبادی با اشاره به سفرهای منطقه‌ای عباس عراقچی و دیدار با وزیر خارجه کویت، گفت: اینکه ایران در ارتباط با منافع خود و ایجاد فضای امنیت منطقه تلاش می‌کند، موضوع جدیدی نیست. جمهوری اسلامی همواره اعلام کرده که اولویت سیاست خارجی کشور تقویت مناسبات با همسایگان، روابط و احترام متقابل، حفظ منافع متقابل و رفع سو تفاهم‌ها است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی افزود: این سیاست ادامه دارد و ما معتقدیم امنیت منطقه به دست کشورهای منطقه تامین می‌شود و برای برون رفت از وضعیتی که گروه‌های تروریستی و تکفیری ایجاد کردند و مقابله با خطرات و آسیب‌های غرب آسیا راهی جر همکاری نداریم.

وی با بیان اینکه برخی کشورهای منطقه این حقیقت را باور ندارد و همچنان دنبال وابستگی‌های خود هستند، گفت: این کشورها مستقیما یا به صورت نیابتی مسئولیتی را از سوی کشورهای فرامنطقه‌ای بر عهده دارند و پیگیر سخت تر کردن شرایط هستند.

نوش آبادی معتقد است: جمهوری اسلامی ایران در این شرایط پیگیر توجیه کشورهای فریب خورده منطقه، تثبیت صلح و امنیت از راه افزایش مناسبات و همکاری‌های منطقه‌ای است. ما اجازه نخواهیم داد که دیگران جای خود را در منطقه باز کنند، تمام کشورهای منطقه هم باید قدر شرایط و موقعیت‌های منطقه را درک کنند و از دخالت بیگانگان جلوگیری کنند.

این نمایندگان در مجلس شورای اسلامی با یادآوری دیدارهای که وزیر امور خارجه و معاون سیاسی وی، گفت: سفرهای منطقه‌ای مسئولان وزارت خارجه در راستای همین اهداف انجام گرفته است و ما از همکاری با کشورهای همسایه استقبال می‌کنیم، جمهوری اسلامی ایران قدرت خود را در همه حوزه‌های سیاسی و اقتصادی و با در نظر داشتن تامین مصالح و منافع منطقه دنبال می‌کند و می‌تواند پیشرفت‌های علمی و نظامی و قدرت دفاعی خود را در اختیار همسایگان قرار دهد.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: کشورهای همسایه از این پیشرفت‌ها می‌توانند برای ثبات کشور خود و منطقه استفاده کنند. کشورهای منطقه توانایی تامین صلح، ثبات و امنیت سیاسی و اقتصادی را دارند و ایران هم در صدر برنامه‌های خود ثبات، صلح و امنیت را قرار داده است.

نوش آبادی در ادامه تغییر رئیس جمهور آمریکا را یادآور شد و گفت: تغییر دولت و چرخش قدرت در آمریکا نیز سبب تغییر نگاه‌ها در منطقه و معطوف شدن نگاه کشورها به ایران شده است،  با این تصور که بایدن بر اصول و روابط منطقی‌تر از ترامپ پایبند است، برخی کشورها رفتارهای بین المللی خود را تغییر دادند. البته ممکن است این سیاست را ممکن دولت جدید امریکا دنبال کند یا تنش‌ها را کاهش دهد حتی احتمال بازگشت آمریکا به برجام وجود دارد اما  راهبردهای اساسی دولت آمریکا در هیچ شرایطی تغییر نمی‌کند.

وی ادامه داد: امکان بروز رفتار و منش‌های متفاوت است اما سیاست‌های آنها تعریف و تثبیت شده است. بعید است که آنها دست از دخالت و زیاده خواهی‌ها بردارند. دولت بایدن هم به نظر با تغییر و تقویت گفتمان شاید کشورهای منطقه را ترغیب کند تا در مناسبات و روابط خود تجدیدنظر کنند.

منبع: نماینده

کلیدواژه: عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس نماینده نوش آبادی کشورهای منطقه منطقه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت namayande.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «نماینده» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۳۱۲۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۶۵ درصدی ظرفیت پذیرش دستیاری پزشکی

بهرام عین اللهی روز دوشنبه در دیدار حنان حسن بلخی مدیر جدید منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت در تهران افزود: در راستای توسعه شبکه بهداشت و درمان در کشور ۱۵ هزار پروژه های عمرانی تا پایان سالجاری به بهره برداری می‌رسد.

وی خاطر نشان کرد: سال گذشته ۲ هزار و ۸۰۰ پزشک و ۱۱ هزار دندانپزشک با اولویت مناطق محروم در نقاط مختلف کشور توزیع شدند.

وی با بیان اینکه ظرفیت پذیرش دستیاری پزشکی ۶۵ درصد افزایش یافته است، تصریح کرد: از دیگر اقدامات دیگر در نظام سلامت کشور در یکسال اخیر می توان به تحت پوشش قرار گرفتن داروهای اساسی زیر چتر حمایت بیمه‌ها، کاهش صف انتظار کاشت حلزون به صفر و برخورداری بیماران از نعمت شنوایی، افزایش پیوند اعضا از جمله کبد و کلیه، غربالگری دیابت و فشارخون برای ۴۶ میلیون نفر اشاره کرد.

عین اللهی با تاکید بر ارتقای برنامه سلامت خانواده در کشور، گفت: اکنون این برنامه در ۱۹۵ شهر در حال اجراست و تا پایان فعالیت دولت سیزدهم سراسری خواهد شد.

وزیر بهداشت با بیان اینکه هر کدملی دارای مراقبت سلامت می شوند، اظهار داشت: خانواده کوچکترین نهاد در کشور است که می تواند با برنامه ریزی و نظارت درست ، افراد خانواده تحت پوشش برنامه های سلامت قرار گیرند.

عین اللهی گفت: برنامه سلامت خانواده در جهت پزشکی پیشگیری محور فعالیت می‌کند و امیدواریم به سایر کشورهای منطقه مدیترانه شرقی انتقال دهیم.

وی با اشاره به وجود حدود ۱۸ هزار خانه بهداشت در کشور تصریح کرد: می‌توانیم تجربیات خود را در حوزه آموزش، گردشگری سلامت، استفاده از مراکز تحقیقاتی و بهداشت به کشورهای منطقه مدیترانه شرقی منتقل کنیم.

وزیر بهداشت در ادامه به شرایط انسانی و بهداشتی در نوار غزه فلسطین اشاره کرد و اظهار داشت: سازمان‌های جهانی باید اعتبار در میان مردم پیدا کرده و به حرف‌های خود عمل کنند؛ در غزه متاسفانه فقط حرف دیده‌ایم و عمل ندیده‌ایم.

عین اللهی با بیان اینکه در غزه مشکلات فقر و قحطی وجود دارد، تاکید کرد: سازمان جهانی بهداشت باید کار عملیاتی کند.

وی به این نکته اشاره کرد که بسیاری از کارکنان سلامت روزانه به من مراجعه می‌کنند و داوطلب اعزام به غزه برای ارایه کمک های درمانی و دارویی به فلسطینیان هستند.

وزیر بهداشت تاکید کرد: اگر روند کنونی ادامه یابد، باید تشکیلات جدیدتری ایجاد شود تا با همکاری کشورهای منطقه مشکلات حل شود.

وی یادآور شد: در مدیترانه شرقی بحران‌هایی مانند سیل، زلزله و فقر وجود دارد که باید با همکاری همه سلامت منطقه ایجاد شود.

عین اللهی افزود: هنوز برخی کشورهای منطقه با بیماری های واگیردار همچون مالاریا درگیر هستند و ما باید با همکاری سایر کشورها به ریشه کنی این بیماری‌ها کمک کنیم.

همکاری با کشورهای منطقه، سیاست دولت سیزدهم است

وزیر بهداشت گفت: سیاست دولت سیزدهم همکاری با کشورهای منطقه است و ایران با تمام زیرساخت‌ها، پزشکان و مراکز تحقیقاتی آمادگی همکاری داشته و بسیاری از کشورهای منطقه را آموزش می دهد ابتلا به بیماری‌های واگیردار و غیرواگیر کاهشی شود.

حنان حسن بلخی مدیر جدید منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت نیز در این دیدار گفت:  ۲۲ کشور عضو مدیترانه شرقی هستند، باید بتوانیم شرایط همکاری با کشورهای عضو را فراهم کنیم.

وی با اظهار اینکه از بسیاری علوم پایه و توانایی ایران تحت تاثیر قرار گرفتم، اظهار داشت: در زمینه سلامت و بهداشت کارهای بزرگی انجام شده است و چون بیماری هیچ مرزی نمی شناسد، ضرورت دارد تجربیات ایران در زمینه پیشگیری به کشورهای منطقه منتقل شود.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • افزایش تعاملات منطقه‌ای از سیاست‌های مهم دولت سیزدهم است
  • گفت‌وگوی تلفنی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه عمان
  • گفتگوی تلفنی وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و سلطنت عمان
  • دبیرکل سازمان همکاری شانگ‌های حمله رژیم اسرائیل به سفارت ایران در دمشق را محکوم کرد
  • دبیرکل سازمان همکاری شانگهای حمله رژیم اسرائیل را به سفارت ایران در دمشق محکوم کرد
  • افزایش ۶۵ درصدی ظرفیت پذیرش دستیاری پزشکی
  • رئیس مرکز همکاری‌های علمی بین‌المللی وزیر علوم منصوب شد
  • حمله به مواضع اسرائیل ایجاد صلح و امنیت در کشورهای منطقه است
  • رییس مرکز همکاری‌های علمی بین‌المللی وزارت علوم منصوب شد
  • عمان خواستار خویشتن‌داری کشورهای منطقه شد