Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-18@03:54:44 GMT

بیش از ۱۵ درصد جوازهای شهرداری کرج قولنامه‌ای هستند

تاریخ انتشار: ۹ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۸۳۴۰۵۹

بیش از ۱۵ درصد جوازهای شهرداری کرج قولنامه‌ای هستند

احدالله احمدی‌پرگو در حاشیه جلسه رسمی شورای اسلامی استان البرز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین موضوعات این جلسه تعیین تکلیف املاک قولنامه‌ای و نحوه صدور پروانه برای این املاک است. با توجه به اینکه دیوان عدالت اداری مصوبه شورای شهر کرج را که اجازه صدور جواز برای املاک قولنامه‌ای را می‌داد، ابطال کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه چون این موضوع رأی هیئت عمومی است به تمام شهرها تسری پیدا می‌کند، تصریح کرد: چالش‌های این موضوع در این جلسه با حضور شهرداری‌ها و نمایندگان شوراهای شهرها مورد بررسی قرار گرفت و راهکارهایی توسط معاون نظارت و بازرسی دیوان عدالت اداری در جهت رفع مشکلات ارائه شد.

معاون معماری و شهرسازی شهرداری کرج با بیان اینکه مهم‌ترین بحث این جلسه صدور جواز ساخت برای املاک قولنامه‌ای است، خاطرنشان کرد: بیش از ۱۵ درصد از جوازهایی که شهرداری کرج صادر می‌کند، قولنامه‌ای هستند و بیشتر در بافت‌های فرسوده و حاشیه شهر کرج واقع شده‌اند.

وی با بیان اینکه که اگر نتوانیم برای این امر راهکار ارائه دهیم، ساخت و سازهای غیرمجاز را اشاعه می‌دهد، بیان کرد: حدود یک هزار بافت فرسوده مصوب در شهر کرج و یک هزار هکتار بافت‌های نیازمند بازآفرینی شهری وجود دارد.

پرگو ادامه داد: در مجموع در محدوده شهر کرج بیش از دو هزار هکتار بافت فرسوده، مسئله‌دار و نیازمند بهسازی بازآفرینی شهری وجود دارد، چون اکثراً سند مالکیت ندارند و با توجه به رأی صادرشده جواز ساخت صادر نمی‌شود.

وی با بیان اینکه به غیر از شهرداری تعداد ادارات و اشخاص حقوقی برای صدور جواز دخیل بسیار هستند، گفت: مالک زمین‌های قولنامه‌ای باید در بخش‌های مختلف هزینه پرداخت کنند و علاوه بر آن بوروکراسی اداری و استعلام‌ها مختلف بعضاً باعث می‌شود، مردم به ساخت و ساز غیرمجاز روی بیاورند.

معاون معماری و شهرسازی شهرداری کرج اظهار کرد: املاک قولنامه‌ای درآمدی برای شهرداری ندارند و معمولاً در مناطقی واقع شده‌اند که عوارض شهرداری پایین است، چراکه در بافت‌های فرسوده و مناطقی با پهنه‌بندی نامرغوب قرار دارند.

وی تصریح کرد: شهرداری در این مواقع با پرداخت یارانه عوارض را پایین در نظر می‌گیرند تا مردم به نوسازی بافت‌های فرسوده ترغیب شوند.

پرگو متذکر شد: این موضوع از این جهت برای شهرداری اهمیت دارد که این مناطق فرسوده اگر احیا و بازسازی شوند، از نظر کیفیت و ساخت و ساز برای شهرداری مطلوب است چراکه بافت‌های فرسوده ایمنی لازم را در بحث زلزله ندارند.

کد خبر 5133387

منبع: مهر

کلیدواژه: شهرداری کرج شهرستان کرج شورای شهر کرج دهه فجر ویروس کرونا گرگان آمار کرونا شیراز شهرستان کرج کرمانشاه بوشهر شهرکرد شیوع کرونا اردبیل آلودگی هوا سانحه تصادف بیرجند املاک قولنامه ای بافت های فرسوده شهرداری کرج شهر کرج

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۳۴۰۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم حرکت به سوی نوسازی و بهسازی بافت‌های فرسوده شهرها

مشاور و دستیار شهردار اصفهان در امور شهرسازی و معماری شهری گفت: بافت‌های فرسوده همچون بمب ساعتی برای شهر تلقی می‌شود، از این‌رو باید به سوی نوسازی و بهسازی این بافت‌ها حرکت کنیم.

وحید مهدویان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به وضعیت بافت فرسوده شهرها اظهار کرد: در بافت فرسوده باید به‌دنبال نوسازی و بهسازی باشیم، اما برای بافت تاریخی باید به سمت احیا حرکت کنیم.

وی افزود: بسته‌های تشویقی ساخت‌وساز و نوسازی در راستای رسیدگی به بافت فرسوده شهر در نظر گرفته شده است.

مشاور و دستیار شهردار اصفهان در امور شهرسازی و معماری شهری با بیان اینکه بافت فرسوده تفاوت بسیاری با بافت تاریخی دارد، تاکید کرد: بافت فرسوده بر خلاف بافت تاریخی، هویت معماری و شهرسازی ندارد.

مهدویان گفت: بافت فرسوده و ناکارآمد عبارت غلطی است که حس بدی منتقل می‌کند، همچنین این عبارت در روابط اجتماعی انسان‌ها تأثیرگذار است.

وی ادامه داد: بافت‌های فرسوده همچون بمب ساعتی برای شهر تلقی می‌شود، از این‌رو باید به سوی نوسازی و بهسازی این بافت‌ها حرکت کنیم.

مشاور و دستیار شهردار اصفهان در امور شهرسازی و معماری شهری خاطرنشان کرد: ۱۱ درصد مساحت این کلان‌شهر بافت فرسوده است که ۲۵ درصد جمعیت شهر در این بافت‌ها زندگی می‌کنند.

کد خبر 742134

دیگر خبرها

  • اجرای ۱۲ طرح زیربنایی و بازآفرینی شهری در استان اردبیل
  • آغاز نوسازی بیش از ۲۶۰ هزار واحد در کشور
  • اختصاص ۲۱ درصد اوراق مشارکت کشور به مشهد
  • نوسازی بیش از ۲۶۰ هزار واحد فرسوده در کشور با همت مالکان کلید زده شد
  • آغاز نوسازی ۲۶۰ هزار واحد مسکونی در کشور
  • نوسازی ۲۶۰ هزار واحد مسکونی در کشور آغاز شده است
  • نوسازی ۲۶۰ هزار واحد در کشور آغاز شده است
  • ارائه تخفیف ۴۰ درصدی برای اجرای طرح کلید به کلید
  • رونق ساخت و ساز در محلات با بافت فرسوده و ناپایدار تهران
  • لزوم حرکت به سوی نوسازی و بهسازی بافت‌های فرسوده شهرها