Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-23@22:38:05 GMT

تماس زیاد با مواد شیمیایی یکی از عوامل ویتیلیگو

تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۸۳۴۷۰۵

تماس زیاد با مواد شیمیایی یکی از عوامل ویتیلیگو

دکتر فاطمه صادقی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در اثر اختلال در تولید رنگدانه، ملانوسیت‌ها سلول هایی در قسمت هایی از پوست که غشاهای مخاطی و شبکیه تخریب شده‌اند، تولید می کنند که لکه‌های سفید پوست در نواحی مختلف بدن ظاهر می‌شوند.

وی اظهار داشت: ویتیلیگو بیماری است که موجب کمبود رنگدانه در پوست و بروز لکه‌های سفیدرنگ روی پوست می‌شود،  لکه‌های سفیدرنگ ممکن است به طور غیرمنظم در هر جایی از بدن باشند و به خاطر تفاوت بین لکه‌های سفید و رنگ خود پوست، این بیماری در افرادی با رنگ پوست تیره‌تر و بین ۹ تا ۲۰ سالگی در اطراف چشم، دهان، آرنج، زانو، انگشتان و کشاله ران ظاهر می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این پزشک متخصص ادامه داد: این بیماری در حدود یک تا ۲ درصد از جمعیت دنیا را مبتلا می‌کند که می‌تواند غشاهای مخاطی بدن و شبکیه چشم را نیز درگیر کند و موهایی که در نواحی مبتلا به ویتیلیگو  رشد می‌کنند نیز ممکن است سفید باشند و این بیماری قابل درمان نیست.

صادقی از جمله عوامل مهم ابتلا به این بیماری تماس پوست با مواد شیمیایی و استعداد ژنتیکی فرد مبتلا به آن ذکر کرد که در نتیجه نقص در آنزیم های پوست ایجاد می شود.

وی یادآور شد: یکی دیگر از عوامل بروز بیماری ویتیلیگو کمبود های تغذیه ای از جمله کمبود اسید فولیک و ویتامین ب ۱۲ است.

متخصص پوست و مو تصریح کرد: لبنیات و  انواع گوشت، مرغ و ماهی حاوی ویتامین ب ۱۲  هستند که می تواند نقش مهمی در پیشگیری از لک و پیس داشته باشد.

صادقی با بیان این که عامل دیگری که زمینه ایجاد ویتیلیگو را بوجود می آورد، عوامل التهابی و بیماری های دیابت و لوپوس است، گفت:  امگا ۳ موجود در ماهی یکی از مهم ترین عوامل تغذیه ای ضد التهاب است که حتی به صورت مکمل در زمان ایجاد التهاب برای افراد تجویز می شود و  در پیشگیری  از آن نیز می تواند موثر باشد.

وی افزود: آفتاب سوختگی یک خطر جدی برای ابتلا به این بیماری است،  بیمار باید پوست خود را از آفتاب محافظت کرده و از آن دوری کند،  هنگامی که فرد در معرض نور خورشید قرار می‌گیرد، پوست رنگدانه‌ای به نام ملانین تولید می‌کند تا از آن در برابر اشعه ماوراء بنفش  محافظت کند.

این پزشک متخصص اظهار داشت: اما اگر فرد این بیماری داشته باشد، ملانین کافی در پوست وی وجود ندارد و باید از کرم ضد آفتاب استفاده کند تا از پوست در برابر آفتاب سوختگی و آسیب‌های طولانی مدت محافظت شود.

وی تصریح کرد: ویتیلیگو جزو بیماری‌های خودایمنی بدن است و هیچ‌ وقت کاملا خوب نمی‌شود و از بین نمی‌رود.

برچسب‌ها بیماری پوستی اختصاصی ایرنا بیماری بهداشت و سلامت

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بیماری پوستی اختصاصی ایرنا بیماری بیماری پوستی اختصاصی ایرنا بیماری بهداشت و سلامت اخبار کنکور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۳۴۷۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ریشه‌کن شدن یبوست با این ماده غذایی | دلایل یبوست را بشناسید

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از سلامت نیوز، یبوست عارضه‌ای است که با تخلیه نامنظم و غیرمداوم مدفوع یا دشواری در خروج آن از بدن تعریف می‌شود و حدود ۱۵ درصد جمعیت جهان تاکنون با آن مواجه‌ شده‌اند. این مشکل در دختران بیشتر از پسران مشاهده می‌شود و احتمال ابتلای زنان ۶۵ ساله و بالاتر به آن نسبت‌به بقیه گروه‌ها و رده‌های سنی، بیشتر است.

علائم رایج یبوست عبارت‌اند از مدفوع سفت، زور زدن برای دفع، احساس انسداد در ناحیه آئورکتال (دهانه‌ای که مدفوع از آن عبور می‌کند)، دفع ناقص، ناراحتی شکمی و نفخ.

مصرف نکردن مایعات و فیبر به اندازه کافی و همچنین نداشتن تحرک از دلایل یبوست به شمار می‌روند. از جمله علل دیگر می‌توان به برخی اختلالات متابولیک نظیر دیابت و کم‌کاری تیروئید، بعضی داروها، برخی بیماری‌های مغز و اعصاب نظیر پارکینسون، ام‌اس و زوال عقل، بیماری‌های مرتبط با عضلات یا بیماری‌های جدی مانند سرطان روده بزرگ اشاره کرد.

حرکات منظم روده‌ برای سلامتی دستگاه گوارش ضروری است، زیرا به حذف مواد زائد از بدن و جلوگیری از تجمع سموم کمک می‌کند.

یکی دیگر از عوامل موثر بر یبوست منیزیم است، که وری‌ول‌هلت در گزارشی به آن پرداخته است.

علائم کمبود منیزیم در بدن | مقدار مورد نیاز منیزیم در بدن چقدر است؟

منیزیم چیست؟

منیزیم یک ماده معدنی مغذی است که در بسیاری از فرایندهای بدن نقش مهمی دارد. از جمله اینکه عملکرد عضلات، سلول‌های عصبی، سطح قند خون، فشار خون و همچنین ضربان قلب را تنظیم می‌کند، به رشد استخوان‌ها کمک می‌کند و پروتئین دی‌ان‌ای و آران‌ای را می‌سازد.

منیزیم در اشکال مختلف مانند اکسید منیزیم، هیدروکسید منیزیم، سولفات منیزیم، سیترات منیزیم، کلرید منیزیم و ترکیبات دیگر موجود است.

این ماده معدنی را می‌توان با مصرف برخی مواد غذایی هم به بدن رساند و در خوراکی‌هایی مانند دانه کدو تنبل، دانه چیا، بادام، اسفناج تازه و اسفناج آب‌پز و بادام هندی وجود دارد.

منیزیم با افزایش میزان آب و حجم مدفوع، مانند یک ملین اسمزی (دارای قابلیت جذب آب و ایجاد فشار اسموتیک) برای رفع یبوست عمل می‌کند و قابلیت منیزیم برای کشیدن آب به روده کمک می‌کند که مدفوع نرم شود و این مدفوع متورم به تحریک روده منجر می‌شود.

توجه داشته باشید که اگر به منیزیم یا ترکیبات آن حساسیت دارید، باید از مصرف آن اجتناب کنید و در صورت مواجهه با واکنش آلرژیک شدید مانند خارش، کهیر و تنگی نفس، فورا به پزشک مراجعه کنید. کلیه‌ها تنظیم سطح منیزیم در خون را برعهده دارند. بنابراین اگر مشکلات کلیوی دارید، نیز احتمال دارد با افزایش خطر تجمع منیزیم مواجه می‌شوید.

از طرفی منیزیم با برخی داروها هم تداخل دارد و افراد مبتلا به شرایط پزشکی خاص باید از مصرف آن خودداری کنند یا از قبل از مصرف آن با پزشک و متخصص مراقبت‌های بهداشتی مشورت کنند.

البته متخصصان برای درمان یبوست راهکارها دیگری هم ارائه می‌دهند. افزایش مصرف مایعات، افزایش فعالیت بدنی، واکنش فوری به احساس نیاز به اجابت مزاج از جمله روش‌های مفید برای درمان این مشکل‌اند.

کد خبر 846336 برچسب‌ها مواد غذایی خبر مهم بیماری - یبوست

دیگر خبرها

  • آغاز رصد و پالایش صنایع پرخطر کرمان
  • کدام میوه‌های تابستانی ویتامین C بالایی دارند؟
  • کدام موادغذایی حاوی سطح خطرناک‌تری از مواد شیمیایی ماندگار هستند؟ چه خوراکی‌هایی را باید کمتر خورد؟
  • ریشه‌کن شدن یبوست با این ماده غذایی | دلایل یبوست را بشناسید
  • کم‌خوابی از عوامل کبد چرب غیرالکلی است
  • تاثیر بی‌نظیر ماسک آب برنج در جوانی و شادابی پوست
  • پهلوانان نمی‌میرند!
  • این میوه‌ها از پرتقال بیشتر ویتامین C دارند
  • نمایش توانمندی ایران در تولید مواد دارویی
  • برای داشتن عمر طولانی از این مواد غذایی غافل نشوید