Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر، گروه فرهنگ و اندیشه: رایزنی فرهنگی ایران در گرجستان در تازه‌ترین گزارش ارسالی خود به مهر جوایز ادبی معتبر در گرجستان و همچنین ناشران مهم و فعال این کشور را معرفی کرده است. راه‌های تماس با دبیرخانه این جشنواره‌ها و راه‌های ارتباط با ناشران از امتیازات این مطلب است. امید است که این گزارش باعث گسترش روابط فرهنگی و ادبی ایرانیان و گرجی‌ها شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جایزه ادبی «صبا»

جایزه ادبی «صبا» (SABA) سال ۲۰۰۳ م تأسیس شده است. بنیان گذاران این جایزه ادبی بانک تی بی سی و نویسنده گرجی آقای راتی آماغلوبِلی هستند. هدف این رویداد ادبی ترویج توسعه ادبیات گرجی، شناسایی نویسندگان و چهره‌های برتر و مراکز ادبی جدید و همچنین ارزیابی فرآیندهای ادبی سال گذشته، شناسایی بهترین کتاب‌ها و نویسندگان سال و تقدیر از آنهاست. برگزارکنندگان جایزه ادبی بر این باورند که ادبیات مرز جغرافیا نمی‌شناسد و مردم، جوامع و کشورها را متحد می‌کند. جایزه صبا تمام آثار اصلی ادبی منتشر شده در سال گذشته (رمان، مجموعه نثر، مجموعه شعر، نمایشنامه) ترجمه گرجی آثار خارجی و همچنین نمونه‌های نقد ادبی و نثر مستند را شامل می‌شود و متناسب با ارزش علمی و ادبی آثار جوایزی اهدا می‌کند.

جایزه ادبی صبا به صورت سالانه برگزار و جوایز در ۹ بخش ذیل اهدا می‌شود:

۱. بهترین رمان سال

۲. بهترین مجموعه شعر سال

۳. بهترین مجموعه نثر سال

۴. بهترین نمایشنامه سال

۵. بهترین نخستین هنرنمایی سال

۶. بهترین نقد ادبی سال

۷. بهترین نثر مستند و مقاله نویسی سال

۸. بهترین ترجمه اثر خارجی سال

۹. تقدیر بابت سهم برجسته در توسعه و ترویج ادبیات گرجی

به نویسندگان برگزیده، یک جایزه ویژه، به‌علاوه جوایز نقدی اهدا می‌شود. هیئت داوران مسابقه از پنج عضو تشکیل شده است. ترکیب هیئت داوران هر ساله تغییر پیدا می‌کند و نویسندگان و ادیبان را شامل می‌شود که آثار آنها در مسابقه جاری نباید ارائه شود. هیئت منصفه رئیس ندارد و افراد برگزیده با رأی گیری مخفی هیئت داوران انتخاب و اعلام می‌شود.

نتایج مسابقه جایزه ادبی «صبا» در سه ماهه اول هر سال اعلام می‌شود و به محض وصول درخواست‌ها آثار واصله به دبیرخانه جشنواره مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. فرم درخواست و شرایط ارسال آثار در سایت رسمی جایزه ادبی صبا (saba.com.ge) منتشر می‌شود. درخواست باید توسط نویسنده یا ناشر اثر به صورت الکترونیکی تکمیل شود.

شرایط شرکت در مسابقه

•این مسابقه تمام متون اصلی را که به عنوان کتاب و / یا کتاب الکترونیکی در طول سال تقویمی قبلی در رشته‌های رمان، مجموعه نثر، مجموعه شعر، نمایشنامه، نقد ادبی، مقاله و نثر مستند تألیف یا ترجمه و چاپ شده باشد، شامل می‌شود.

•در مسابقات کتاب‌های علمی و آموزشی پذیرفته نمی‌شوند.

•کتاب ارسالی به مسابقه نباید تجدید چاپ باشد، یعنی کتاب ارسالی باید چاپ اول متن اصلی باشد.

•در صورت ارائه مجموعه‌ها، ۷۰ درصد از کل متن باید جدید و چاپ اول باشد.

•معرفی اثر برای جایزه ادبی صبا هم از طریق ناشر و هم از طرف خود مؤلف یا مترجم می‌تواند به دبیرخامه جشنواره ارسال شود.

•نویسنده و / یا ناشر باید سه نسخه چاپی از اثر را به دبیرخانه جشنواره ارسال کند.

https://saba.com.ge/html/page/۱۸

جایزه ادبی «لیتِرا»

جایزه ادبی لیتِرا (LITERA) توسط وزارت آموزش، علوم، فرهنگ و ورزش گرجستان و خانه نویسندگان گرجستان در سال ۲۰۱۵ با هدف تشویق و فعالسازی فرایندهای ادبی تأسیس شده است و از آن زمان تاکنون در رشته‌های زیر جوایز اهدا می‌شود:

•بهترین مجموعه نثر سال

•بهترین رمان سال

•بهترین مجموعه شعر سال

•بهترین نثر مستند سال

•بهترین طرح جلد کتاب سال

•بهترین نخستین هنرنمایی سال

از زمان تأسیس جایزه ادبی «لیتِرا» هیئت منصفه بیش از سیصد کتاب در بخش مسابقه را بررسی و ارزیابی کرده است. در زمان‌های مختلف، هیئت منصفه شامل نویسندگان، ادیبان و منتقدان برجسته و معروف گرجی مانند: شواتا یاتاشویلی، مانانا کاوچانتیرادزه، مانانا دومبادزه، تونا بکیشویلی، خاتونا تسخادادزه، بلا سیپوریا، آنا کُردزایا - ساماداشویلی، لوان بردزنیشویلی، پاآتا شاموگیا، گیورگی لوبژانیدزه، لوان برگادزه، داویت تسردیانی و دیگران بوده است. میزان جایزه نقدی لیتِرا ۵۰۰۰ لاری است و بین سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸ جمعاً ۱۸ جایزه و هشتاد هزار لاری جایزه نقدی به نویسندگان مختلف تعلق گرفته است.

http://writershouse.ge/geo/project/۲۳

جایزه ادبیات کودک و نوجوان به نام «یاکوب گوگباشویلی»

جایزه ادبیات کودک و نوجوان به نام «یاکوب گوگباشویلی» سال ۲۰۱۷ تأسیس شده است. هدف این جایزه تسهیل توسعه ادبیات برای کودکان و جوانان و تشویق ناشران گرجی برای چاپ ادبیات ویژه کودکان و نوجوانان است. بخش عمده‌ای از نامزدی‌های جایزه ادبی «ادبیات کودک و نوجوان به نام یاکوُب گوُگِباشویلی» بر اساس گروه‌های سنی طبقه بندی می‌شود.

نکته قابل توجه این است که این جایزه نه تنها به نویسندگان بلکه به تصویرگران کتب کودکان نیز اهدا می‌شود. جایزه ادبیات کودک و نوجوان در دسته‌های زیر اهدا می‌شود:

۱. بهترین کتاب شعر (دو جایزه)

برای جوان‌ترین خواننده، سنین ۳ تا ۶ سال؛

برای کودکان، سنین ۷ تا ۱۲ سال.

۲. بهترین کتاب داستان (سه جایزه)

برای جوان‌ترین، سنین ۳ تا ۶ سال؛

برای کودکان، سنین ۷ تا ۱۲ سال.

برای نوجوان سنین ۱۳ سال به بالا.

۳. بهترین کتاب مصور (سه جایزه اهدا می‌شود)

برای جوان‌ترین، سنین ۳ تا ۶ سال؛

برای کودکان، سنین ۷ تا ۱۲ سال.

برای نوجوان سنین ۱۳ سال به بالا.

۴. بهترین نمایش نویسی کودکان؛

۵. بهترین نخستین هنرنمایی؛

۶. بهترین ترجمه؛

۷. بهترین پروژه برای کودکان

۸. برای سهم برجسته در ادبیات کودکان.

به برندگان جایزه ادبیات کودکان و نوجوانان، همراه با یک جایزه ویژه، جوایز نقدی نیز اهدا می‌کنند. جایزه برای هر نامزدی به میزان دو هزار لاری و جایزه نقدی برای سهم برجسته در ادبیات کودکان برابر با سه هزار لاری است. جایزه ادبیات کودک و نوجوان به نام یاکوب گوگباشویلی به صورت سالانه و با حمایت مالی وزارت آموزش، علوم، فرهنگ و ورزش گرجستان برگزار می‌شود.

http://writershouse.ge/geo/project/۲۵

معرفی انجمن ناشران و کتابفروشان گرجستان (GPBA)

انجمن ناشران و کتابفروشان گرجستان یک مؤسسه غیرانتفاعی است که طبق قانون اساسی و قانون گرجستان فعالیت می‌کند. با توجه به اهداف انجمن، فعالیت‌های آن در کل قلمرو گرجستان و خارج از کشور انجام می‌شود. این انجمن نقشی اساسی در توسعه بخش کتاب درگرجستان دارد %۹۰ ناشران ثبت شده در گرجستان عضو انجمن هستند. این انجمن حقوق مادی و معنوی بخش کتاب، در زمینه نشر را تعریف و از آن محافظت می‌کند. انجمن دائماً در حال کار بر روی اصول اخلاقی و قانون گذاری برای بهبود شرایط در بخش کتاب است.

اهداف انجمن عبارتند از:

الف) سازماندهی و توسعه بازارهای ملی و بین المللی کتاب، جشنواره‌ها، روزکتاب و کپی رایت و سایر رویدادهای حرفه‌ای مرتبط با کتاب و همچنین حمایت از مشارکت ناشران یا توزیع کنندگان گرجی در رویدادهای فوق الذکر.

ج) حمایت از حق چاپ

ب) حمایت از آزادی انتشار

د) تدوین و استقرار استانداردهای اخلاق حرفه‌ای

ه) نمایندگی بخش کتاب، به عنوان یک رشته، در سطح ملی و بین المللی.

و) تقویت ایجاد و توسعه پایگاه قانون گذاری در زمینه کتاب‌های که برای توسعه این رشته سودمند هستند.

ز) حمایت از منافع عمومی ناشران و توزیع کنندگان کتاب، بر اساس اصول بازار آزاد و رقابت عادلانه

انجمن ناشران و کتاب فروشان گرجستان و خانه نویسندگان در حال توسعه تحقیقات بازار کتاب گرجستان و مطالعه عادات خوانندگان با مشارکت سازمان تحقیقات جهانی است.

معرفی مؤسسات انتشاراتی معتبر گرجستان

انتشارات « Palitra L Publishing»: انتشارات «Palitra L» یک شرکت تابعه از Palitra Media Holding است که در سال ۲۰۰۵ تأسیس شد. امروزه با کسب عنوان بزرگترین و موفق‌ترین بنگاه اقتصادی در بازار نشر گرجستان افتخار دارد هرسال، بیش از ۵۰۰ عنوان منحصر به فرد از ژانرهای مختلف، توسط نویسندگان گرجی و خارجی منتشر می‌کند. کتاب‌هایی را برای خوانندگان در هر سنی و سلیقه‌ای منتشر می‌کند و فعالانه در نمایشگاه‌ها و جشنواره‌های بین المللی شرکت می‌کند. با ناشران و آژانس‌های انتشاراتی برجسته مانندDesney, HarperCollins, Penguin Random House و دیگران همکاری دارد.

نشانی: تفلیس، خیابان ایوسِبیدزه، شماره ۴۹، کد پستی ۰۱۶۰

تلفن: ۲۳۸۳۸۷۱ (۳۲ ۹۹۵+)

نشانی الکترونیک: book@palitra.ge

وب سایت: www.palitral.ge

انتشارات « Diogenes»: این انتشارات به سال ۱۹۹۶ م. تأسیس شد و اکنون یکی از معتبرترین ناشران گرجستان است. این انتشارات در نمایشگاه‌های مختلف داخلی و بین المللی شرکت می‌کند.

نشانی: تفلیس، خیابان آپاکیدزه، شماره ۹

تلفن: ۲۲۱۳۳۲۱؛ ۲۲۱۲۳۶۳؛ ۲۲۱۳۱۵۴ (۳۲ ۹۹۵+)

نشانی الکترونیک: pr@diogene.ge; adm@diogene.ge

وب سایت: www.diogene.ge

انتشارات « Sulakauri»: این انتشارات به سال ۱۹۹۹ میلادی به عنوان یک انتشارات مستقل کوچک تأسیس شد، اما پس از سال‌ها تلاش، شهرت خوبی کسب کرد و امروزه به عنوان ناشر پیشرو درگرجستان شناخته می‌شود. اولویت تغییر ناپذیر برای تیم نشر تهیه کتاب‌های با ارزش، با کیفیت بالا برای خوانندگان گرجی است.

انتشارات سولوکاوری گسترده‌ترین انتشار موضوعی کتاب‌ها را انجام می‌دهد و همه گروه‌های سنی را پوشش می‌دهد. جدا از ارائه ترجمه با کیفیت بالا، به طور فعال ادبیات معاصر گرجستان را منتشر می‌کند. در حال حاضر مهمترین اولویت‌های انتشارات عبارتند از: نثر معاصر گرجی و خارجی، ادبیات کودکان و نوجوانان، کتاب‌های درسی مدارس و کتاب‌های دانشگاهی و سالانه حدود دویست عنوان کتاب، از جمله آثار مولفین معاصر گرجستان و همچنین آثار نویسندگان پرفروش خارجی، نویسندگان برندگان جایزه نوبل مشهور دنیا را منتشر می‌کند. این انتشارات در نمایشگاه‌ها و جشنواره‌های بین المللی کتاب تفلیس و فرانکفورت شرکت می‌کند.

نشانی: تفلیس، خیابان آغماشنبلی، شماره ۱۵۰

تلفن: ۲۹۱۰۹۵۴ (۳۲ ۹۹۵+)

نشانی الکترونیک: info@sulakauri.ge

وب سایت: www.sulakauri.ge

انتشارات «آرتانوجی»: انتشارات Artanuji سال ۲۰۰۰ و بر اساس مجله تاریخ با همین نام تأسیس شد در نتیجه، موضوع مورد علاقه اصلی آن تاریخ، تحقیقات تاریخی و کتب دانشگاهی است. به غیر از کتاب‌های تاریخی، انتشارات Artanuji کتاب‌های داستانی، کتب مربوط به علوم عامه، زندگینامه‌های افراد مشهور، کتاب‌های ادبی و هنری ویژه کودکان و نوجوان، فرهنگ لغات و دیگر موضوعات را منتشر می‌کند و طراحی و چاپ کارت پستال‌های متنوع و با کیفیت از دیگر تولیدات این ناشر است و در این زمینه پیشروست.

نشانی: تفلیس، خیابان چاوچاوادزه، شماره ۵

تلفن: ۲۲۵۰۵۲۲ (۳۲ ۹۹۵+)

نشانی الکترونیک: artanuji@artanuji.ge

وب سایت: www.artanuji.ge

انتشارات « karchkhadze»: این انتشارات از سال ۲۰۰۴ در بازار نشر کتاب گرجستان فعالیت می‌کند و در این مدت به عنوان یکی از ناشران برتر در زمینه انتشار کتاب‌های ویژه کودکان و نوجوانان و کتاب‌های مصور در زمینه فرهنگ، هنر و میراث فرهنگی با کیفیت بالا، شهرتی خوبی کسب کرده است. با برخی از منابع برتر روشنفکری جهان مانند انتشارات دانشگاه آکسفورد همکاری دارد و به روش‌های انتقال دانش و علاقه به کودکان اهمیت زیادی قائل بوده و دائماً در حال جست‌وجوی و یافتن نویسندگان و تصویرگران برتر است.

نشانی: تفلیس، خیابان آراگوی، شماره ۱۱

تلفن: ۲۵۱۴۵۲۷ (۳۲ ۹۹۵+)

نشانی الکترونیک: info@karchkhadze.ge

وب سایت: www.karchkhadze.ge

کد خبر 5132640 محمد آسیابانی

منبع: مهر

کلیدواژه: گرجستان رایزنی فرهنگی صنعت نشر نمایشگاه مجازی کتاب معرفی کتاب نهاد کتابخانه های عمومی کشور تازه های نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی کتاب رایزنی فرهنگی کتاب و کتابخوانی موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران انتشارات سروش ترجمه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان پژوهشگاه فرهنگ هنر و ارتباطات سازمان سمت ادبیات کودک و نوجوان به نام جایزه ادبیات کودک و نوجوان کودکان و نوجوانان نشانی الکترونیک کودکان و نوجوان ادبیات کودکان بهترین مجموعه بهترین کتاب برای کودکان اهدا می شود جایزه ادبی مجموعه شعر مجموعه نثر جشنواره ها ge انتشارات بین المللی ge وب سایت تأسیس شد بخش کتاب کتاب ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۳۵۸۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مصلی امام خمینی (ره) تحویل ستاد برگزاری نمایشگاه کتاب تهران شد

به گزارش گروه فرهنگ و هنر ایسکانیوز، حسین تیموری، مدیر کمیته اجرایی و پشتیبانی نمایشگاه کتاب تهران با اشاره به فعالیت‌های کمیته اجرایی در آستانه برگزاری این دوره از نمایشگاه بین‌‎المللی کتاب تهران گفت: فضای مصلی امام خمینی (ره) تحویل ستاد برگزاری نمایشگاه شده و نقشه‌ها و جانمایی ناشران حوزه‌های کودک و نوجوان، ناشران داخلی، ناشران خارجی، ناشران بین‌الملل نهایی شده و اجرای غرفه ناشران این حوزه‌ها اواخر این هفته شروع و تا اوایل هفته آینده تکمیل می‌شود.

تیموری با بیان اینکه غرفه‌سازی ناشران در فضای شبستان مراحل پایانی خود را طی می‌کند، عنوان کرد: آماده‌سازی زیرساخت‌های مورد نیاز در مصلی امام خمینی(ره) همچون غرفه‌های تبلیغات، غرفه‌های رفاهی و غرفه‌های اطلاع‌رسانی از سه شنبه (چهارم اردیبهشت ماه ۱۴۰۳) آغاز شده است.

وی افزود: ارتباط با نهادها و سازمان‌های همکار در برگزاری این رویداد برقرار شده و جلسه‌ای با حضور اعضای کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران برگزار شده است. همچنین کمیته‌های تخصصی شکل گرفته تا در فرآیندی ضمن بازدید از محل برگزاری نمایشگاه برنامه‌ریزی‌ها لازم برای اجرای برنامه‌ها و فعالیت‌های خود پیش‌بینی کنند. بیش از ۷۰ سازمان و نهاد با نمایشگاه همکاری دارند.

سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت (۱۴۰۳) در محل مصلی امام خمینی(ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab.ir به صورت مجازی برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

کیانوش رضایی کد خبر: 1228350 برچسب‌ها کتابخوانی

دیگر خبرها

  • خودرو ، جایزه صرفه جویی در مصرف برق
  • مصلای امام خمینی (ره) تحویل ستاد برگزاری نمایشگاه کتاب تهران شد
  • مصلی امام خمینی (ره) تحویل ستاد برگزاری نمایشگاه کتاب تهران شد
  • بروزرسانی قوانین اسکار ۲۰۲۵؛ از اهدای جایزه بهترین موسیقی فیلم به ۳ آهنگساز تا تغییر نام برخی از جوایز
  • سایت های معتبر تحلیل ارز دیجیتال
  • کانون پرورش فکری با چندعنوان به نمایشگاه کتاب می‌آید؟
  • قوانین جوایز اسکار تغییر کرد
  • قوانین اسکار تغییر کرد
  • تغییر در قوانین جوایز اسکار
  • جایزه آمریکایی که با حمایت نویسندگان از مردم غزه لغو شد