Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، پس از پایان گرفتن مراحل بررسی و اعلام نامزدهای بخش کودک بیستمین جشنواره ادبی شهید حبیب غنی پور، ناصر نادری سرگروه این بخش، گزارشی از تحلیل وضعیت کتاب‌های رسیده را به دبیرخانه جشنواره اعلام کرد.

در گزارش ارسالی که با نگاهی دقیق به کتاب‌های تالیفی خلاق داستانی کودک در سال ۱۳۹۸ در ایران، تهیه شده است نکات و محورهای اساسی زیر به شرح ذیل به چشم می‌خورد:

* تولید برخی آثار به لحاظ زبانی و تصویری، به ویژه با پدیدآورندگان نوچهره و اعتماد و سرمایه گذاری ناشران به آنان، مایه خرسندی وامیدواری است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

* در برنامه‌ریزی ملی نشر کتاب داستان کودک، نوعی عدم سازوارگی بین موضوع‌ها، درونمایه‌ها و گونه‌های خلق متن و نشر، باتوجه به تنوع مخاطبان کودک در سنین متفارت کودکی، احساس می‌شود.

* با عنایت به تفاوت مخاطبان از حیث شرایط اقلیمی، اقتصادی، جنسیتی، فرهنگی و...، راهکار برون‌رفت از این چالش، توجه به تنوع، ذایقه، ذهن و احساس‌ آنان است.

*‌با تحلیل محتوای آثار، بی‌توجهی وسیع و ژرف به نیازها، آرزوها، دغدغه‌ها و...نسل امروز کودکان و عدم بهره‌مندی از ظرفیت‌های بی‌پایان ادبیات کهن، مخصوصا افسانه‌ها و اسطوره‌ها در خلق تصاویر خیال به خوبی احساس می‌شود. این موضوع در فرایند حساس سوژه‌یابی، ریشه اصلی نداشتن جذابیت کتاب‌ها شده است.

* در بخش پرداخت داستانی، استفاده نکردن از شیوه‌ها و شگردها و تمهیدهای خلاق بیانی در روایت، طراحی نکردن منسجم پیرنگ، ضعف شخصیت‌پردازی و به تعبیر کلی، رعایت نکردن اصول حرفه‌ای و فنی خلق داستان کودک از حیت ساختار، زبان و خیال در برخی آثار مشهود است.

* فقر مطالعه و کم‌توجهی به حساسیت‌های ساختاری، روایی و... داستان کودک ازسوی برخی پدیدآورندگان، دلیل این وضع آشفته است.

* با وجود برخی تلاش‌ها، همچنان کمبود منابع علمی مفید در حوزه ادبیات داستانی کودک بانگاه بومی و مورد کاوانه، وجود دارد.

* شرایط بغرنج اقتصاد نشر و ایجاد گره‌های روزافزون در چرخه تولید و توزیع و فروش کتاب، تدبیر و حمایت بیش از پیش مدیران دولتی این حوزه را می‌طلبد.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: جشنواره شهید غنی پور بخش کودک ناصر نادری کتاب ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۴۳۱۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

داوران بخش فیلم‌های داستانی کوتاه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی معرفی شدند

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی، بهمن ارک، آرش رصافی، مونا زندی حقیقی، بهروز شعیبی و نقی نعمتی به‌عنوان داوران بخش فیلم‌های داستانی کوتاه نخستین دوره این رویداد هنری انتخاب شدند.
۶۵ فیلم‌ داستانی کوتاه از نقاط مختلف کشور و از میان فرهنگ‌ها و اقوام متنوع برای رقابت در این بخش انتخاب شده‌اند.
آشنایی کوتاه با پیشینه اعضای داوران بخش فیلم‌های داستانی کوتاه:
بهمن ارک، کارگردان و برادرش بهرام با فیلم کوتاه «حیوان» به شهرت رسیدند. این فیلم جوایز ملی و بین‌المللی زیادی دریافت کرد، ازجمله در جشنواره کن جایزه سینه فونداسیون شد. فیلم بلند سینمایی «پوست» به کارگردانی این دو برادر نیز با استقبال مواجه شد.
آرش رصافی، کارگردان، تدوینگر و تصویربردار و مؤلف کتاب «رباعی سینما» درباره فیلمنامه کوتاه است. او سابقه مدیریت در سطوح مختلف انجمن سینمای جوانان ایران را دارد.
مونا زندی حقیقی کارگردان سینما  در سال ۱۳۸۴ پس از ساخت چند مستند و فیلم کوتاه، اولین فیلم سینمایی خود، «عصر جمعه» را ساخت که جوایز متعدد داخلی و خارجی کسب کرد. او همچنین کارگردان فیلم «بنفشه آفریقایی» با بازی فاطمه معتمدآریا است. که این فیلم نیز بسیار تحسین برانگیخت.
بهروز شعیبی، کارگردان و بازیگر و سازنده فیلم‌هایی چون «دهلیز»، «سیانور»، «دارکوب» و «بدون قرار قبلی» است و در بیش از ۱۰ فیلم ازجمله «طلا و مس»، «مهمان داریم» و «مغز استخوان» بازی کرده است. او برای کارگردانی «دهلیز» برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلم بخش «نگاه نو» (مسابقه فیلم‌های اول) از جشنواره فجر شد.
نقی نعمتی، کارگردان، تهیه‌کننده، فیلمنامه‌نویس و مستندساز و سازنده فیلم‌های سینمایی «سه و نیم»، «آن سه» و فیلم کوتاه «تکلیف گمشده» است.
نخستین دوره جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی توسط موسسه فرهنگی هنری فصل هنر و بنیاد ایران‌شناسی، به دبیری کمال تبریزی و با شعار «اقوام، ریشه ایران‌زمین»، ۲۶ تا ۳۰ اردیبهشت‌ در تهران برگزار می‌شود.
بخش اصلی شامل فیلم‌های داستانی (بلند و کوتاه)، مستند، انیمیشن و نماهنگ منطبق با موضوع جشنواره است که گستره‌ زیست‌بوم، آیین‌های فرهنگی و مذهبی، سبک زندگی، آداب و رسوم و سنن اقوام ایرانی، تاریخ اقوام، میراث فرهنگی ملموس و ناملموس و ظرفیت‌های گردشگری را در برمی‌گیرد.
اسامی داوران دیگر بخش‌ها متعاقباً اعلام می‌شود.

دیگر خبرها

  • اعلام اجرای عمومی آثار چهاردهمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان رضوی 
  • آموزش نویسندگی خلاق با این کتاب
  • نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران فرصت مناسبی برای آشنایی با جامعه ادبی ایران و هند است
  • دیدار احمدوند و سفیر هند در آستانه نمایشگاه کتاب تهران
  • عرض ارادت شاعران کودک و نوجوان به ساحت مقدس امام رضا (ع)
  • معرفی داوران بخش فیلم‌های داستانی کوتاه جشنواره فیلم اقوام ایرانی
  • صنعت نشر با حبس سرمایه رو به روست
  • داوران بخش فیلم‌های داستانی کوتاه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی معرفی شدند
  • حمایت از نویسندگان ادبیات کودک و نوجوان در لرستان
  • چرا ترجمه‌ها در حوزه کودک و نوجوان بر تألیف پیشی گرفت؟