Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات‌وحش سازمان حفاظت محیط ‌زیست گفت: سرشماری در جزایر خارک و کیش نشان داد که جمعیت آهوان در این مناطق بیشتر از ظرفیت زیستگاه شده است. - اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ شهاب‌الدین منتظمی، مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات‌وحش سازمان حفاظت محیط ‌زیست گفت: سرشماری در جزایر خارک و کیش نشان داد که جمعیت آهوان در این مناطق بیشتر از ظرفیت زیستگاه شده از این رو مقرر شده تا تعدادی از این آهوان به مراکز مجاز تکثیر و پرورش سراسر کشور منتقل شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: با سرشماری‌های انجام شده در جزایر خارک و کیش از آهوان این جزایر و با توجه به جمعیت مازاد اینگونه در این زیستگاه‌ها و برای جلوگیری از آسیب به اکوسیستم و از بین رفتن پوشش گیاهی، سرریز جمعیت آهوان این جزایر به تعدادی از مراکز مجاز تکثیر و پرورش در سطح کشور منتقل می‌شود.

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات‌وحش سازمان حفاظت محیط ‌زیست اظهار کرد: این موضوع پس از اعلام آمار سرشماری‌های انجام گرفته مورد بررسی قرار گرفته و قرار است به منظور جلوگیری از بروز تلفات آهو در زیستگاه‌های این استان‌ها اجرایی شود، زیرا اکنون جمعیت آهو در این جزایر بیش از حد ظرفیت مراتع آن است و فقر پوشش گیاهی روز به روز تشدید می‌شود.

تلف شدن 24 رأس از حیات وحش دماوند/ "طاعون نشخوارکنندگان" علت احتمالی مرگحفاظت از حیات وحش به سبک یک معلم + فیلمسازمان محیط زیست متعهد شد: "مرکز بازپروری حیات وحش پردیسان" تعطیل نمی‌شودواسطه تبدیل حیات وحش ایران به موش آزمایشگاهی کارشناسان خارجی کیست؟

منتظمی ادامه داد: شرایط اقلیمی، ‌کمبود میزان بارندگی و نامناسب بودن زمان بارش‌های صورت گرفته در مناطق باعث کاهش تولیدات علوفه‌ای خوش‌خوراک آهوان شده و همین امر می‌تواند در تابستان سال آینده، آهوها را با مشکل تغذیه و بیماری مواجه کند که پیشنهاد شده با توجه به وجود مراکز تکثیر و پرورش مجاز در کشور این سرریز جمعیت به این مراکز منتقل شوند.

وی ادامه داد: با توجه به آسیب‌های ناشی از افزایش تراکم جمعیت و احتمال بروز بیماری در آینده در هر یک از این جمعیت‌ها می‌تواند به تلفات سنگینی منجر شود.

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات‌وحش سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: اکنون ازدیاد آهو در جزیره کیش باعث بروز مشکلاتی در فرودگاه کیش شده که نیاز به برنامه‌ریزی و جابجایی فوری جمعیت این گونه در این جزیره احساس می‌شود.

منتظمی به تلفات هفت مورد جَبیر در چند روز گذشته در جزیره هنگام استان هرمزگان اشاره کرد و افزود: با حضور و بازدید کارشناسان دفتر حفاظت و مدیریت حیات ‌وحش و دامپزشکی استان هرمزگان، از لاشه‌ها نمونه‌برداری شد و علت مرگ این جبیرها فقر غذایی به دلیل کاهش نزولات جوی و عدم وجود علوفه مناسب تشخیص داده شد که در حال برنامه‌ریزی و بررسی بیشتر برای رفع مشکل جبیرهای این جزیره هستیم.

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست گفت: علاوه بر حفاظت حیات وحش، جلوگیری از درون‌آمیزی جمعیت‌ها و تحقیق و پژوهش در این خصوص است که با انتقال این گونه‌ها به مراکز تکثیر و پرورش، ایجاد یک بانک ذخیره ژنی از این گونه و انجام مطالعات علمی، فرصت ارزنده برای دانشجویان و محققان به‌وجود می‌آید.

براساس این گزارش، در سال 1363 تعداد 30 رأس آهو برای حمایت از تکثیر آهوی ایرانی و افزودن جذابیت‌های جزیره کیش با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست از جزیره خارک به کیش منتقل شدند و اکنون در بیشتر مناطق به‌ویژه در شرق و جنوب جزیره به صورت گله‌های پراکنده دیده می‌شوند.

همچنین دوره بارداری آهو 5 - 6 ماه و طول زندگی آن حدود 11 سال است. نسل این آهو که در بخش‌هایی از آسیای مرکزی (قسمت‌هایی از ایران، جنوب غربی پاکستان، صحرای گبی ) پراکنش دارد به علت شکار بی رویه در معرض انقراض بوده و در لیست قرمز سازمان IUCN قرار دارد.

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در کانال تلگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در صفحه اینستاگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: شکار سازمان محیط زیست بحران های محیط زیست شکار سازمان محیط زیست بحران های محیط زیست دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط جزایر خارک و کیش تکثیر و پرورش جمعیت آهوان محیط زیست جمعیت آهو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۴۵۸۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برخورد قانونی با متخلفان تخریب پوشش گیاهی مناطق حفاظت شده مرکزی

به گزارش خبرگزاری مهر، یوسف یوسفی اظهار کرد: بر اساس بند (د) ماده ۱۰ قانون شکار و صید، و ماده ۱۱ آئین نامه اجرایی قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست از بین بردن رستنی‌ها از جمله قطع درختان، خارزنی، بوته کنی و تعلیف غیرمجاز در مناطق حفاظت شده و پناهگاه‌های حیات وحش، تجاوز و تخریب در این مناطق ممنوع است.

وی تاکید کرد: هر گونه اقدامی که باعث تخریب زیستگاه حیات وحش و محیط زیست شود تخلف محسوب شده و با متخلفان برخورد قانونی می‌شود.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: این استان دارای یک‌هزار و ۳۳۶ گونه گیاهی شامل یک‌هزار و ۱۹ گونه علفی، ۱۵۱ گونه بوته‌ای، ۱۲۵ گونه درختچه‌ای و ۴۱ گونه درختی است.

یوسفی افزود: همچنین گیاهان کوهستانی استان نیز شامل ارژن، داغداغان، انجیر وحشی، بنه، بادام کوهی، کیکم، تنگرس، زرشک، سماق، گون، درمنه کوهی، ریواس، کنگر، موسیر، لاله و لاله واژگون است. ‌

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: برخی افراد سودجو با چیدن و ریشه‌کنی گیاهان دارویی و کوهی موجب تضعیف و حتی از بین بردن زیست‌بوم، تخریب و هم چنین عدم رویش دوباره این گونه و کاهش تنوع گونه‌ای در سال‌های آینده می‌شوند که علاوه بر برداشت بی‌رویه گیاهان کوهی، باعث از بین رفتن آن گیاه در مناطق می‌شود.

یوسفی گفت: اکنون در فصل بهار و زایش حیات وحش قرار داریم و رفت و آمدهای بی‌رویه به مناطق کوهستانی و حفاظت شده باعث لطمه زدن به گونه‌های حیات وحش می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی تاکید کرد: تنوع زیستی و پوشش گیاهی هر منطقه گنجینه‌ای گرانبها و رو به پایان است که هیچ فرصتی برای جبران خسارات وارده بر آن وجود ندارد از این رو مشارکت و همدلی مردم ضروری است و بهترین حافظان تنوع زیستی در واقع ساکنان همان مناطق هستند.

کد خبر 6084141

دیگر خبرها

  • تقدیر حفاظت محیط زیست اشنویه از دانش آموز حافظ حیات وحش
  • ماجرای دیده شدن چند شغال در پارک لویزان چیست؟
  • جذابیت تالاب میقان پس از بارندگی‌های بهاری
  • پرنده نادر غواص گلوسیاه به طبیعت برگشت
  • ماجرای دیده شدن دسته گرگ ها در تهرانپارس چیست؟ + ویدئو | واکنش رئیس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش
  • برخورد قانونی با متخلفان تخریب پوشش گیاهی در مناطق حفاظت شده استان مرکزی
  • پیگیری قضایی محیط زیست مازندران از قاچاقچی حیات وحش در فضای مجازی
  • برخورد قانونی با متخلفان تخریب پوشش گیاهی مناطق حفاظت شده مرکزی
  • ثبت ۳۴ هزار مورد کشفیات مربوط به محیط زیست طی سال گذشته
  • کسب رتبه نخست فارس در حوزه کشفیات صید و شکار / افزایش ۹ درصدی کشفیات محیط زیست