Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@00:01:42 GMT

۵۰ درصد ظرفیت آببندان‌های مازندران آبگیری شد

تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۸۴۷۹۰۶

۵۰ درصد ظرفیت آببندان‌های مازندران آبگیری شد

به گزارش ایرنا ، آببندان ها به عنوان سازه های سنتی ، نقش زیادی در کشاورزی مازندران دارند. این استان طبق آمار رسمی حدود ۸۵۰ قطعه آببندان با ظرفیت ذخیره سازی حدود ۳۷۰ میلیون مترمکعب آب دارد.

محمد ابراهیم یخکشی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا علت کاهش قابل توجه آبگیری آببندان های استان را ذکر نکرد ولی گفت که در مجموع استان از آغاز سال زراعی جاری تاکنون با کاهش بارندگی به میزان ۱۸ درصد نسبت به سال گذشته مواجه بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

میزان آبگیری آببندان های مازندران در دی ماه سال ۹۸ طبق گزارشی که شرکت آب منطقه ای منتشر کرده بود ، ۸۰ درصد برآورد شده بود ؛ رقمی که نسبت به سال ۹۷ افزایش صد در صدی را نشان می داد.

آب مورد نیاز برای ذخیره سازی در آببندان های مازندران که نقش اصلی را در کشت برنج دارند از طرق روان آب ناشی از بارندگی ، هدایت بخشی از آب رودخانه ها و یا جوشش چشمه های زیرزمینی تامین می شود و به همین دلیل هم کاهش بارندگی همواره بر میزان آبگیری این سازه ها بیشترین تاثیر را دارد.

طبق گزارش رسمی هواشناسی مازندران میزان بارندگی پاییزی در این استان امسال ۲۰۵.۵ میلی متر بود که نسبت به پاییز سال گذشته حدود ۸۳ میلی متر کاهش داشته است. پاییز سال ۹۸ در مازندران ۲۸۷.۶ میلی متر باران باریده بود.

بر اساس همین گزارش ، میزان بارندگی در دی ماه هم کاهش ۳۵ درصدی نسبت به ماه مشابه سال قبل داشت ، به گونه ای که در این ماه تنها  ۳۳ میلی متر بارندگی در استان ثبت شد که نسبت مدت مشابه دوره آماری بلند مدت حدود ۵۲ میلی متر کاهش داشته است.

در مجموع میانگین بارش چهار ماهه سال زراعی جاری مازندران ۲۵ درصد نسبت به سال گذشته و ۱۴ درصد نسبت به میانگین دوره آماری کاهش نشان می دهد.

علاوه بر این ، میانگین دمای هوای مازندران هم در چهار ماهه سال زراعی جاری سه دهم درجه سانتی گراد افزایش داشته که می تواند بر میزان تبخیر آب ذخیره شده از سازه هایی مانند آببندان ها اثرگذار باشد.

کاهش آبگیری سدها و آبدهی رودخانه‌ها 

مدیرکل شرکت آب منطقه ای مازندران همچنین میزان آب‌های ذخیره شده در پشت سدهای استان را ۲۶۵ میلیون مترمکعب برآورد کرد و گفت که این میزان در مقایسه با مدت مشابه پارسال هفت میلیون متر مکعب کمتر است.

مازندران ۲ سد بزرگ و ۹ سد کوچک دارد که بخشی از آب آشامیدنی و کشاورزی استان را تامین می کند. ظرفیت ذخیره سازی آب پشت سدهای استان هم ۴۴۲ میلیون مترمکعب است ولی همواره بخشی از آن برای مدیریت سیلاب بهاری خالی نگه داشته می شود.

یخکشی همچنین از کاهش میزان آبدهی رودخانه‌های مازندران در سال زراعی جاری خبر داد و گفت : با بررسی‌های صورت گرفته بیشترین حجم کاهش با ۴۸ درصد مربوط به رودخانه نکاء رود است.

مازندران ۱۲۰ رودخانه به طول هفت هزار کیلومتر دارد. آب رودخانه ها نه تنها تامین کننده ذخایر آبی سدها و آببندان ها به شمار می رود ، بلکه به صورت مستقیم نیز توسط کشاورزان با ایجاد سردهنه های کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرد.

طبق برآورد شرکت آب منطقه ای ، مازندران با میانگین حدود ۶٠٠ میلی متر بارندگی سالانه حدود ۴.۵ میلیارد مترمکعب آب سطحی و ۱.۵ میلیارد متر مکعب آب زیرزمینی وجود دارد. این آمار بدان معناست که به ازای هر میلی متر بارندگی در مازندران حدود ۱۰ میلیون مترمکعب آب تولید می شود.

میزان بارندگی سالانه در مازندران بعضی سال ها خشک به رقمی در حدود ۵٠٠ میلی متر می‌رسد که معنای آن کاهش یک میلیارد مترمکعبی آب های سطحی است که بیشترین تاثیر را در کشاورزی استان بویژه کشت برنج دارد.

یکی از ویژگی های مازندران در بخش آب هم وابستگی ٧٠ درصدی آن به " آب به‌هنگام " رودخانه‌ها است که به طور کامل به بارندگی بستگی دارد و به همین دلیل هم هرگونه کاهش بارندگی در درجه اول در میزان آبدهی رودخانه ها نمود می یابد.

این تنها کشاورزی مازندران نیست که بر اثر کاهش بارندگی آسیب می بیند . بخش قابل توجه و ۷۰ درصدی آب آشامیدنی مازندران از آب های سطحی تامین می شود و ۳۰ درصد بقیه هم از سفره های زیر زمینی برداشت می شود.

طبق آمار شرکت آب منطقه ای مازندران ، سالانه حدود ۳.۵ میلیون مترمکعب آب آشامیدنی در استان مصرف می شود. میزان مصرف آب بخش کشاورزی هم ۲.۳ میلیارد متر مکعب است که ٧٠درصد آن از آب به‌هنگام رودخانه‌ها تامین می شود. علاوه بر این کشت برنج مازندران وابستگی زیادی به آب به‌هنگام رودخانه دارد و به همین خاطر هم هرگونه کاهش بارندگی و خشکسالی این استان را در تامین ، تقسیم و توزیع آب دچار مشکل می کند.

برچسب‌ها تغییرات آب و هوا ساری بارندگی منابع طبیعی و آبخیزداری شرکت آب منطقه ای مازندران مازندران کشاورزی آبیاری رودخانه های کوهستانی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: تغییرات آب و هوا ساری بارندگی تغییرات آب و هوا ساری بارندگی منابع طبیعی و آبخیزداری شرکت آب منطقه ای مازندران مازندران کشاورزی آبیاری رودخانه های کوهستانی اخبار کنکور شرکت آب منطقه ای میلیون مترمکعب سال زراعی جاری کاهش بارندگی میلیارد متر رودخانه ها آببندان ها مترمکعب آب میلیون متر میزان آب میلی متر ۵ میلی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۴۷۹۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آبگیری بخشی ازتالاب جازموریان بر اثر بارندگی‌های اخیر

   به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز کرمان،  مدیر کل حفاظت محیط زیست استان کرمان درباره آخرین وضعیت تالاب جازموریان واقع در جنوب استان کرمان پس از وقوع سیلاب‌های اخیر،  گفت: بر اساس آخرین رصد نقشه‌های ماهواره‌ای، در حال حاضر ٥٠ هزار هکتار از وسعت تالاب جازموریان آبگیری شده و حتی سیلاب کماکان در حال وارد شدن به تالاب است.

مجتبی نیک طبع، با بیان اینکه تالاب جازموریان  تالاب کم‌عمق و کاملاً فصلی است، خاطرنشان کرد: این تالاب جزو بزرگ‌ترین تالاب‌های آب شیرین کشور محسوب می‌شود و خاصیت آن جذب آب به صورت یک اسفنج است که نه فقط باعث تغذیه گیاهان سطح تالاب در فصول خشک سال می‌شود بلکه از تبدیل این محل به کانون گرد و غبار هم جلوگیری می‌کند. 

وی همچنین درباره دریافت حقابه زیست محیطی تالاب جازموریان گفت: مطالعات زیست محیطی حقابه تالاب جازموریان در سه وضعیت مرطوب، خشکسالی و ترسالی صورت پذیرفته و مکاتبات لازم برای رهاسازی حقابه صورت پذیرفته است وشرکت آب منطقه‌ای نیز در مواردی رهاسازی حقابه را انجام می‌دهد و مکاتبات آن را به این اداره کل ارسال می‌ کند.

دیگر خبرها

  • دولتمردان باید میزان تصدی‌گری خود در عرصه اقتصاد را کاهش دهند
  • افزایش ذخایر آبی سدهای مازندران
  • رتبه ۲۸ استان یزد در میزان بارندگی در کشور
  • آبگیری یک کانون مهم گرد و غبار بر اثر بارندگی‌های اخیر | آب به جازموریان رسید
  • آبگیری بخشی ازتالاب جازموریان بر اثر بارندگی‌های اخیر
  • کاهش طغیان رودهای مازندران با رشد چهار برابری لایروبی
  • صدور هشدار نارنجی هواشناسی در مازندران
  • بارش‌های جنوب کشور در تابستان هم ادامه خواهد داشت
  • افتتاح نخستین طرح پیشران اقتصادی کشور با سرمایه‌گذاری «ومعادن»
  • هواشناسی مازندران هشدار نارنجی صادر کرد