Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-03-28@16:29:04 GMT

حکایت حاشیه‌های «آرزوهای تهران»

تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۸۴۹۲۷۷

حکایت حاشیه‌های «آرزوهای تهران»

پویش «آرزوهای تهران» در روزهای اخیر حاشیه‌های زیادی داشت که به توییتر هم کشیده شد و عضو شورای شهر به آن پاسخ داد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، پویش شهروندی «آرزوهای تهران»، مهرماه سال گذشته آغاز شد و بهانه آغاز نیز این بود که کمبود و محدودیت مشارکت شهروندان در ارتباط با تصمیم‌گیری‌های شهری را پوشش دهد.

زهرا نژادبهرام، عضو شورای شهر تهران و مبدع این طرح مدعی شده بود: آرزوها شرایطی دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نباید شخصی باشند و باید قابل اجرا و در ارتباط با محله باشد و در قالب همسایگی بگنجد باشد.

او گفته بود: تحقق این آرزوها ظرف مدت ۴۵ روز تا دو ماه خواهد بود.

پس از گذشت چند روز از اطلاع‌رسانی درباره این طرح، از آرزوهای تهران خبری نبود تا اینکه بار دیگر شهروندان به ثبت آرزوهایشان تشویق شدند.
اطلاع‌رسانی دوباره پویش باعث شد تا موجی در توئیتر به راه افتاده و به حاشیه‌های این ماجرا اضافه کند.

برخی‌ها مانند فرزانه به این پویش خوش‌بین بودند: "در همان حوزه شهری آرزو کنیم مثلاً جوهای تهران تمیز شود هوای تهران پاک شود ترافیک تهران حل شود."

غزاله هم توئیت زد: "برای تهران آرزو کن آزادی، آگاهی، آرامش."

اما در مقابل برخی‌ها امیدی به این آرزو کردن‌ها نداشتند: " آره پر از آرزو اونایی که اومدن و نیومده مجبور شدن برن یا نه رفتن و هیچ وقت برنگشتن تهران شهر آرزو هاست آرزوهایی که زیر دود و شلوغی گیر افتادن..آرزو هایی که فقط آرزو میمونن اگه غیر این باشه که دیگه تهران شهر آرزو ها نیست… تهران شهر آرزوهای نرسیده است."

کاربری دیگری هم نوشت: "آخرین دستاورد شورای پنجم: با هم برای هم آرزو کنیم… اینکه در اواخر دوره، وظایف ذاتی مدیریت شهری را با منت به اسم آرزو به خورد شهروندان دهیم خجالت آور است. نگذارید تهران و رای‌دهندگانش مضحکه‌ی عام و خاص شوند."

محسن نیز نوشت: "تهران شهر آرزوها؟ دقیقاً کدوم آرزو؟ آلودگی، ترافیک، بی فرهنگی، حاشیه نشینی، تورم، تکدی‌گری، مهاجرت پذیری لجام گسیخته و… سالهاست با ایجاد همین جذابیت‌های دروغین سیل مهاجرت به این شهر رو راه انداختید به طوریکه این شهر رو نابود کردین و حتی خود تهرانی‌ها دارن از شهرشون رونده میشن."

در حاشیه موافقت‌ها و مخالفت‌ها، یکی ترغیب شد تا این پویش در خوزستان هم به راه افتد: "حالا که تو تهران وبسایت ثبت آرزوها راه انداختن… نظرتون چیه هر شهری یکی راه بندازه؟

برخی هم پویش را در کنار صدای آژیر شب گذشته تهران گذاشتند؛ مانند رامین که نوشت: "مدیریت شهری به شکل کاملاً علمی جریان داره. چند ساعت دیگه میگن دیدیم هوا سرده بارون میاد براتون آژیر خطر زدیم که نرید بیرون سرما بخورید؟ یا ممکنه بگن چند نفر توی سایت شهرداری تهران آرزو کرده بودن یه بار دیگه صدای آژیر جنگ رو بشنون! "

کاربر دیگری هم توئیت زد: "نمی‌دونم کی تو سایت تهران من که برای نوشتن آرزوها بود، جنگ آرزو کرده! "

با وجود تمام این واکنش‌ها زهرا نژاد بهرام، عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران نسبت به حواشی ایجاد شده در خصوص پویش آرزوها، با بیان اینکه این پویش از سوی کمیته شهرسازی به کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران ارائه شد به خبرنگار ایمنا گفت: در بودجه سال ۹۹، دو هزار میلیارد تومان اعتبار به پروژه‌های خرد در سطح محلات شهر تهران اختصاص پیدا کرد. با توجه به ضرورت توجه به خواست شهروندان برای اولویت دادن به پروژه‌ای خرد در مناطق به صورت آزمایشی مهرماه سال گذشته، کمپین آرزوهای شهروندان در منطقه شش و محله یوسف آباد آغاز به کار کرد و نیازها و آرزوهای ساکنان این منطقه برای محله احصا شد.

وی ادامه داد: گام دوم این پویش قرار بود در منطقه امیرآباد اتفاق بیفتد که با چند اتفاق همزمان شد از جمله حوادث آبان ماه، قطعی اینترنت، شهادت سردار سلیمانی و سقوط هواپیمای اوکراینی و در ادامه نیز بحران کرونا پیش آمد که سبب شد اجرای این پویش با مشکلاتی روبرو شود.

نژادبهرام به اختصاص بودجه برای پروژه‌های محلی در سال ۱۴۰۰ اشاره کرد و گفت: بدین ترتیب این پویش دوباره فعال شد و برای شناسایی پروژه‌های محله‌محور به جز اسناد توسعه محلی و نظر شورایاری‌ها از دیدگاه شهروندان نیز می‌توانیم پی به نیازهای اساسی آن محله ببریم و برای رسیدن به چنین دیدگاهی استفاده از پویش آرزوها یکی از راههای شناسایی این نیازهاست.

وی تاکید کرد: در این سال‌ها در کنار عمل به وظایف خود، پویش‌های زیادی با موضوع شهروندی از جمله پویش همشاگردی و پسماند را نیز تعریف کرده‌ایم و این پویش نیز نه اتفاق تازه‌ای است و نه موضوع عجیب و غریبی دارد بلکه از سال گذشته فعالیت‌های خود را آغاز کرده و هدفش توجه به خواسته‌هایی است که شهروندان برای محل سکونتشان دارند.

وی ادامه داد: شاید این هجمه‌ها و حساسیت‌ها این است که ما نباید در ماه بهمن کار قابل توجهی انجام دهیم و رقبای سیاسی ما به دنبال این نوع تفاسیر از پویش هستند که از سال گذشته شروع شده و به خاطر برخی بحران‌ها در کشور متوقف شده و حالا که فصل بودجه است و قصد داریم از ظرفیت آن به نفع شهر و شهروندان استفاده کنیم این نوع حاشیه‌سازی‌ها انجام می‌شود. پویشی که نتیجه آن ارتباط مستمر با شهروندان و جلب مشارکت در امور شهر است.

وی تاکید کرد: در گام نخست این پویش که در محله یوسف آباد عملیاتی شد آرزوهایی که بیشترین لایک را خوردند بر اساس نیازهای منطقه و بررسی‌های شهرداری بودند، تبدیل به پنج پروژه شهری شدند.

کد خبر 471847

منبع: ایمنا

کلیدواژه: آرزوهای تهران پروژه های محله محور شوراي شهر تهران زهرا نژاد بهرام ترند توییتر دلیل صدای آژیر تهران آژیر تهران شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق تهران شهر آرزو آرزوهای تهران شهر تهران سال گذشته شورای شهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۴۹۲۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افطار و سحر تهرونی‌های قدیم چه بود؟ |حکایت توپ افطار قزاقخانه و آب‌جوجه ضعفا

همشهری آنلاین ـ سمیراباباجانپور: تهیه غذا و آماده کردن سفره‌های سحری و افطاری در میان تهرانی های قدیم دارای اهمیتی دوچندان بود؛ از پخت نان در نانوایی‌ها گرفته تا پخت غذاهایی منحصربه‌فرد مثل آبگوشت آجیل و آب‌جوجه و کوفته دست‌به‌گردن سفره رنگین این ماه را برای روزه‌داران تشکیل می‌داد.

غذا از دیرباز تا امروز نقش تعیین‌کننده‌ای در معرفی فرهنگ، آداب و رسوم تهران داشته است. غذاهای اصیل تهرانی که مختص اقلیم و فرهنگ این شهر بوده است در ماه رمضان رنگ و لعاب ویژه‌ای به خود می‌گرفت.

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید

جالب اینکه غذاهای سحر و افطار تنوع جداگانه‌ای داشتند و بسته به نوع فصل تغییر می‌کردند. عموماً غذاهای سحر در ایام سرد سال پرگوشت و پرچرب بودند و در ایام گرم سال غذاها کم‌گوشت و کم‌چرب می‌شدند. با این حال، از مشهورترین غذاهای سحری مردم تهران قدیم می‌توان به انواع آبگوشت‌ها از جمله آبگوشت آجیل، طاس‌کباب، شامی لپه، کوفته شامی و کوفته دست‌به‌گردن اشاره کرد. البته چلوخورش‌های متنوعی هم مثل چلوخورش قیمه و قرمه و فسنجان و آلواسفناج در این ماه طبخ می‌شد. در کنار اینها کباب‌ها و انواع کوکو، مانند کوکوسبزی و سیب‌زمینی، هم برای سفره سحری آماده می‌شد و همین‌طور غذاهایی مانند شیرین‌پلو و شاخ‌دارپلو هم توسط کدبانوهای تهرانی برای اهل خانواده تهیه می‌شد.

اما سفره افطار شکل و شمایل دیگری داشت و نقل است که توپ افطار قزاقخانه که به صدا درمی‌آمد، روزه‌داران با چای شیرین و نان‌پنیر و گردو روزه خود را باز می‌کردند. در این ایام تنها سفره افطار و سحر در خانه‌ها پهن می‌شد و بنابراین غذاهای سفره افطار ترکیبی از مخلفات و غذا بود؛ غذاهایی مانند انواع آش‌ها، کوفته شامی، شامی لپه و کوفته دست‌به‌گردن که ترکیبی از نخودچی و گوشت بود، آماده می‌شد. اما آب‌جوجه که طعنه‌ای بر غذای سفره فقرا بود به سیرابی و شیردان و جگر سفید گوسفندی می‌گفتند که پرطرفدارترین غذا در سفره غذایی قشر ضعیف به شمار می‌رفت.

کد خبر 838927 برچسب‌ها هویت شهری همشهری محله رمضان

دیگر خبرها

  • تقسیم استان اصفهان به ۲۱۲ بلوک انتظامی / ارتقای امنیت حاشیه زاینده‌رود
  • شرق؛ حکایت ظریف و وسط بازی و گرفتاری میان دو آرزو/ تجربه ورق زدن سال‌نامه در گوشی
  • آرزوهای مددجویان و نیازمندان را برآورده کنید!
  • برگزاری پویش «مثبت ماه» برای برآورده کردن آرزو‌های مددجویان
  • برگزاری پویش «مثبت ماه» برای برآورده کردن آرزوهای مددجویان
  • افطار و سحر تهرونی‌های قدیم چه بود؟ |حکایت توپ افطار قزاقخانه و آب‌جوجه ضعفا
  • لذت فرش‌شویی کف خیابان بعد از چله کوچیکه | سرمای تهران و حکایت کُتِ «ممد ریش»
  • پلیس: از توقف در حاشیه معابر استادیوم آزادی خودداری کنید
  • از توقف در حاشیه معابر استادیوم آزادی خودداری کنید
  • امروز از توقف در حاشیه معابر استادیوم آزادی خودداری کنید