Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها ـ مدیر منطقه‌ای بنیاد هدایت گفت: طرح امام محله با رویکرد مردمی ۷ محور اصلی به دنبال اجرای بیانیه گام دوم است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اراک، طرحی که با عنوان امام محله از سوی سازمان تبلیغات اسلامی درحال شکل گرفتن است در وهله نخست نظامی اعتقادی و فکری به همراه دارد که اساس و مبنای این طرح و حرکت به شمار می‌رود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگر امام جایگاه خودش را به درستی بیابد، مردم فهم ارتباط و اتصال با امام را پیدا کنند و او هم فهم دقیق و صحیحی از جایگاه مردم پیدا کند، این گره خوردن‌ها و این نسبت‌ برقرار کردن‌ها، یک چشم‌انداز جدید و نوین را در پی دارد.

اجرای طرح "امام محله" موضوعی شد تا خبرنگار خبرگزاری تسنیم استان مرکزی در مصاحبه‌ای تفصیلی با "حجت‌الاسلام مهدی موحد" مدیر منطقه‌ای بنیاد هدایت و مسئول پژوهش معاونت طرح و برنامه این بنیاد که توسط سازمان تبلیغات اسلامی فعال شده پیرامون ابعاد این طرح به گفت‌و‌گو بپردازد که در زیر می‌آید:

فعال کردن 25 اقدام در قالب طرح امام محله

موحد با اشاره به طرح "امام محله" اظهار داشت: طرح "امام محله" یکی از طرح‌های مهم سازمان تبلیغات اسلامی است و این سازمان با معنایی که از تبلیغ، اسلام ناب و قرائت این دو مفهوم به دست آورده و در سند راهبردی خود انعکاس داده 25 اقدام را فعال کرده است.

وی افزود: نخستین اقدام این سازمان تحول اجتماعی مسجد‌محور بوده و درصدد این است که امام محله را در روستاها، پایگاه‌های اجتماعی و محله‌های شهری فعال کند و در روند تمدن پیشرو که نگاه آن در حکمرانی‌ها بسیار جدی است یعنی کشورها و دولت‌ها از حکمرانی‌های متمرکز و پایتخت‌محور به سمت حکمرانی‌های محلی گام برمی‌دارند و در آنجا رهبران خُرد ایفای نقش می‌کنند و با قرائت اسلامی روحانی متعهد، خبیر، فعال و دلسوز می‌تواند به نوعی رهبر خُرد اجتماعی در محله خود باشد البته برای انجام این اقدام باید این افراد مورد نظر به حد و حدودی برسند و از برخی قابلیت‌ها برخوردار باشند.

دغدغه امام محله تمام مردم محله و توجه ویژه به مسائل آنهاست

مدیر منطقه‌ای بنیاد هدایت با اشاره به خصوصیات امام محله و فعالیت وی گفت: امام محله فردی است که غیر از اداره مسجد، فعال کردن آداب اسلامی و مناسک در مسجد، دغدغه او تمام مردم محله و توجه ویژه به مسائل آنها اعم از اشتغال، تحصیل، بهداشت و سلامت، خانواده، سبک زندگی، مباحث اخلاقی، معنوی، ارتقای روحی و غیره است و به صورت فعال وارد میدان می‌شود و تمام افراد مهم، افراد کمک‌رسان، نقاط ضعف و قوت، ظرفیت‌ها و غیره را در محله را شناسایی می‌کند و امام محله می‌تواند به یک طرح جامع برای تحول فرهنگی و حل مسائل همان محله به کمک مردم دست پیدا کند.

امام باید مشارکت مردمی را جدی بگیرد و این امر جزو وظایف اصلی امام محله است

موحد ادامه داد: شاید در محله‌ها مسائل مختلف اعم از اقتصاد، بیکاری،  بصیرت‌های سیاسی و غیره حرف نخست را بزند و در هر محله این موضوع متفاوت باشد اما حکمرانی‌های محلی موفق‌تر هستند چراکه فرد نماینده فعال در  محله با زیست‌بوم فرهنگی، نیازها و ظرفیت‌های آن مکان آشنایی دارد و در تمامی مراحل از مشارکت‌های مردمی استفاده می‌شود و مردم پای کار امام می‌آیند و امام باید مشارکت مردمی را جدی بگیرد و این امر جزو وظایف اصلی امام است.

شبکه راهیاری در بنیاد هدایت خدمات را در اختیار امامان محله قرار می‌دهد

وی بیان کرد: امام محله باید دارای یک سری از قابلیت‌های ویژه باشد و بنیاد هدایت به لحاظ حقوقی وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی است و سعی می‌کند امام را به گونه‌ای ارتقا دهد که بتواند در قالب امام محله ظهور کند به همین خاطر خدمات مختلف اعم از مشاوره، شبکه ارتباطی گسترده در سطح کشور یا در سراسر استان‌ها را به خدمت امام محله بیاورد و  شبکه راهیاری در بنیاد هدایت وجود دارد که خدمات درنظر گرفته شده را در اختیار امامان محله قرار می‌دهد.

133 امام روستا در استان مرکزی وجود دارد

مسئول پژوهش معاونت طرح و بنیاد هدایت با اشاره به فعالیت‌های استان مرکزی گفت: 9 امام پایگاه اجتماعی، 22 امام محله شهری و 133 امام روستا در استان مرکزی وجود دارد و آنها قابلیت تبدیل شدن به امام را دارند و در جهت ارتقا و رشد آنها در ابعاد مختلف درحال تلاش هستیم و بنیاد هدایت در سه فاز اصلی اعم از الگوسازی، گفتمان‌سازی و جریان‌سازی کار خود را شروع کرده است.

در هر شهری حداقل باید یک امام محله داشته باشیم

موحد با اشاره به مراحل اجرای طرح بیان کرد: در مرحله گفتمان‌سازی سعی می‌کنیم افراد با قابلیت‌های بالا برای قرار گرفتن در جایگاه امام را شناسایی کنیم و آنها را با آموزش‌ها، ارتقا و مشاوره‌ها به مرحله امام محله برسانیم و در هر شهری حداقل باید یک امام محله داشته باشیم و در مکان‌هایی با زیست‌بوم‌های مشابه نیز باید امام محله وجود داشته باشد و در مرحله بعدی هنگامی که شاهد امامان در شهر و روستا باشیم وارد فاز گفتمان‌سازی می‌شویم.

وی عنوان کرد: در این مرحله رسانه‌ها بسیار نقش موثر و کمک‌کننده‌ای دارند و در مرحله قبل رسانه‌ها یک سری محصولات رسانه‌ای در راستای تفهیم مفاهیم برای امامان و مردم آماده‌سازی می‌کردند و هنگامی که نمونه‌های عینی و واقعی تبدیل به الگو شدند رسانه‌ها با برد بلند در توسعه یک فکر و نگاه خود می‌توانند گفتمان‌سازی کنند و امام محله را به عنوان یک گفتمان رایج و مطالبه عمومی تبدیل کنند.

مسئول پژوهش معاونت طرح و بنیاد هدایت افزود: این موضوع به گونه ای است که مردم از مبلغین خود و امامان مسجد خود توقع داشته باشند که امام محله باشد و مبلغین درخواست امام محله داشته باشند و تلاش کنند در راستای تحصیلات خود به مرحله‌ای برسند که بتوانند در جایگاه امام محله قرار بگیرند.

موحد خاطرنشان کرد: درحال تلاش هستیم تا امام را به عنوان فردی که خدمات را به محله می‌آورد نمایان کنیم و درحال حاضر مهم‌ترین خدمات دولتی در قوای سه‌گانه وجود دارد برای اینکه نظام بوروکراتیک مانع رسیدن این خدمات به مردم نشود امام محله سعی می‌کند به عنوان یک مطالبه‌گر فهیم و فعال عمل کند و مردم در مسیر مطالبه خدمات از مسئولان محلی قرار بگیرند.

امام محله می‌تواند در ابعاد مختلف بیانیه گام دوم فعالیت کند

وی با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب و مسئله امام محله گفت: در چهل سال دوم انقلاب اسلامی یک سند فاخر و دارای اهمیت بسیار به نام" بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی" وجود دارد و در این سند هفت محور به جوانان توصیه شده که در این راستا گام بردارند، این هفت محور اعم از اخلاق و معنویت، علم و دانش، سبک زندگی، مبارزه با فساد، اقتصاد و اشتغال، عزت ملی، استقلال و آزادی هستند و امام می‌تواند در ابعاد مختلف این هفت محور فعالیت کنند.

مسئول پژوهش معاونت طرح و بنیاد هدایت ادامه داد: بنیاد هدایت یک سری از کارویژه‌ها را به امام پیشنهاد می‌کند و مواد اولیه برای فعال کردن آنها را در ابعاد هفت محور ارائه می‌دهد تا امام بتواند براساس اقتضاهای زیست‌بوم فرهنگی، مطالبه‌گری مردم و نیازهای محله در راستای هر کدام از جنبه‌ها ورود موثر داشته باشد.

موحد بیان کرد: برنامه‌های امام دارای هفت محور است و نمی‌توانیم بگوییم هم‌اکنون آنها دقیق اقدام به چه فعالیتی می‌کنند چراکه آنها مدیر فعالی هستند که خلاقانه تصمیم می‌گیرند تا در چه قسمتی فعالیت کنند.

انتهای پیام/ش

منبع: تسنیم

کلیدواژه: سازمان تبلیغات اسلامی بیانیه گام دوم بنیاد هدایت استان مرکزی گفتمان سازی حکمرانی ها امام محله هفت محور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۵۴۸۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فعالیت ۲۰۰ تشکل مردم‌نهاد در شهرستان‌ها

شهرام خواجوی مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری چهارمحال و بختیاری گفت: هم‌اکنون ۳۱۰ تشکل فعال و مجوزدار استانی و شهرستانی زیرمجموعه استانداری و فرمانداری‌ها در استان فعال هستند.

وی افزود: از این تعداد ۱۱۰ تشکل فعال و مجوزدار استانی و ۲۰۰ تشکل مردم‌نهاد شهرستانی در استان مشغول به فعالیت هستند.

خواجوی اظهار کرد: این تشکل‌ها در بخش‌های اجتماعی و فرهنگی با موضوع فراگیر ایثار و شهادت، دفاع مقدس، حفاظت محیط‌زیست، آسیب‌های اجتماعی، فرهنگی، مذهبی، جمعیتی و براساس علایق افراد و براساس محور‌های ابلاغی فعالیت می‌کنند.

بیشتر بخوانید

مسائل اجتماعی و فرهنگی دغدغه اعضای تشکل‌های مردم نهاد است

وی با بیان اینکه تشکل‌های اجتماعی حلقه واسط بین مردم و دولت به شمار می‌روند، گفت: گروه‌ها و تشکل‌های مردم‌نهاد نقش مهمی در ترغیب، تشویق و جلب نظر مردم در انجام کار‌ها و فعالیت‌های مختلف اجتماعی و فرهنگی و می‌توانند با اظهارنظر‌های تخصصی دولتمردان و کارگزاران را یاری رسانند.

خواجوی اضافه کرد: تشکل‌های غیردولتی از دل مردم برخاسته و نقش مهمی در تقویت مشارکت اجتماعی مردم دارند.

وی در خصوص شورای توسعه و حمایت از تشکل‌های مردم‌نهاد چهارمحال و بختیاری گفت: یکی از کارکرد‌های این شورا را نوآوری اجتماعی برای تقویت مشارکت اجتماعی، برگزاری کارگاه‌های آموزشی و توانمندسازی تشکل‌های اجتماعی عنوان کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان چهارمحال و بختیاری شهرکرد

دیگر خبرها

  • طرح هادی مهم‌ترین ابزار مدیریت توسعه روستایی است
  • بررسی مسائل و مشکلات محلات حاشیه نشین شهر یزد
  • (ویدئو) درخواست کمک امام جماعت از طریق بلندگوی مسجد
  • طرح «حکمرانی محله محور» با حضور مردم در ورامین اجرا می شود
  • مساعدت ۴ میلیارد تومانی مردم اردبیل به حساب ۱۰۰ امام (ره)
  • اجرای ۲۴۰ پروژه بنیاد مسکن در روستا‌های اردبیل
  • اجرای ۲۴۰ پروژه بنیاد مسکن در روستاهای اردبیل
  • فعالیت ۲۰۰ تشکل مردم‌نهاد شهرستانی در چهارمحال و بختیاری
  • فعالیت ۲۰۰ تشکل مردم‌نهاد در شهرستان‌ها
  • برخورد با کشف حجاب درجامعه یک مطالبه مردمی است