Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-23@19:57:40 GMT

خیانت عامل دوری از رحمت الهی است

تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۸۵۸۹۹۷

خیانت عامل دوری از رحمت الهی است

به گزارش خبرگزاری مهر، سیداحسان دهسار، به بررسی ابعاد پیدا و پنهان خیانت پرداخته است:

فطرت پاک انسان، مشتاق زیباترین جلوه‌ها و صفات است اما گاهی عملی خلاف فطرت سر می‌زند که آدم را از اصل وجودش دور می‌کند. ذات انسان طالب اخلاق‌های نیکو مانند امانت داری و وفای به عهد است اما در بعضی از اوقات آدمی برخلاف آن عمل کرده و به عمل نابهنجار و زشتی مانند خیانت دست می‌زند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خیانت؛ عملی غیر قابل دفاع و مستحق عذاب

خیانت به عنوان یکی از اعمال زشت، در مقابل اوصاف ارزشمندی مانند امانت داری و صداقت قرار گرفته است. آیات و روایات اسلامی انسان را از مرتکب شدن به عمل خیانت نهی کرده و این کار را غیر قابل دفاع می‌دانند چنان‌که قرآن کریم می‌فرماید: «إِنَّا أَنْزَلْنَا إِلَیْکَ الْکِتَابَ بِالْحَقِّ لِتَحْکُمَ بَیْنَ النَّاسِ بِمَا أَرَاکَ اللَّهُ وَ لَا تَکُنْ لِلْخَائِنِینَ خَصِیمًا؛ [۱] ما این کتاب را به حق بر تو نازل کردیم؛ تا به آنچه خداوند به تو آموخته، در میان مردم قضاوت کنی، و از کسانی مباش که از خائنان حمایت نمایی!» حتی شخصیت عظیم و بزرگی مثل پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم از حمایت خیانتکاران نهی شده است. خیانت از بدترین گناهان شمرده شده که انجام دهنده آن به عذاب الهی دچار خواهد شد. چنان که امام علی علیه السلام می‌فرماید: «ایّاکَ والخیانَةَ فَاِنّها شَرُّ مَعصِیَةٍ، و اِنَّ الخائِنَ لَمُعذَّبٌ بِالنّارِ عَلی خِیانَتِه؛ [۲] برحذر باش و از خیانت کردن بپرهیز که خیانت بدترین گناهان است. آدم خیانتکار به خاطر خیانتش کیفر و عذاب او بدون تردید آتش جهنم خواهد بود.» خیانت به انواع مختلف آن مذموم و مورد نکوهش است. در اینجا به انواع خیانت و پیامدهای آن اشاره می‌شود.

خیانت به خود؛ ظلم به خویشتن

یکی از انواع خیانت، خیانت ورزی نسبت به خود است توضیح اینکه با توجه به الهی بودن فطرت انسان‌ها در بدو تولد، انسان ذاتاً طالب اعمال نیک و زیباست و این فطرت پاک، امانتی است که اگر برخلاف آن عمل کنیم و به گناهان روی بیاوریم درواقع به خودمان خیانت کردیم. شاید مضمون این فراز دعای کمیل به این مورد اشاره داشته باشد که آمده است: «ظَلَمْتُ نَفْسِی؛ [۳] من به خودم ظلم کردم.» انسان اگر نعمت‌های بی‌شمار خداوند را در جای درست و صحیحی استفاده نکند در واقع به خودش ظلم و خیانت کرده است، زیرا خداوند این همه نعمت فراوان را به ما ارزانی داشته که بر اساس فطرت و ذات پاکمان در جای صحیح و نیکو استفاده کنیم.

خیانت به خدا و رسول؛ مستحق عذاب

یکی دیگر از انواع خیانت، خیانت ورزی به حکم خداوند و پیامبرش است به این معنا که احکام خداوند و دستورات پیامبر امانتی است که نزد مسلمین قرار داده شده و باید به آن‌ها عمل کنیم. تمرد، سرپیچی و مخالفت با این احکام و دستورات به نوعی خیانت محسوب می‌شود قرآن کریم انسان را از این کار برحذر داشته و فرموده است: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تَخُونُوا اللَّهَ وَالرَّسُولَ وَتَخُونُوا أَمَانَاتِکُمْ وَأَنْتُمْ تَعْلَمُونَ؛ [۴] ای کسانی که ایمان آورده‌اید، می‌دانید که نباید به خدا و پیامبر خیانت کنید و در امانت خیانت ورزید.» خیانت به خداوند و رسول، آدمی را از رحمت و دایره محبین خدواند دور می‌کند همان‌گونه که قرآن کریم می‌فرماید: «وَإِمَّا تَخَافَنَّ مِنْ قَوْمٍ خِیَانَةً فَانْبِذْ إِلَیْهِمْ عَلَیٰ سَوَاءٍ ۚ إِنَّ اللَّهَ لَا یُحِبُّ الْخَائِنِینَ؛ [۵] اگر می‌دانی که گروهی در پیمان خیانت می‌ورزند، به آنان اعلام کن که همانند خودشان عمل خواهی کرد؛ زیرا خدا خائنان را دوست ندارد.»

خیانت در عهد و امانت؛ بدترین خیانت‌ها

یکی از انواع مهم خیانت، خیانت‌هایی هستند که نسبت به عهدو پیمان یا چیزهایی که مردم نزد ما به امانت گذارده اند اتفاق می‌افتد. این نوع رفتارها بسیار زشت و ناپسند است و در زمره بدترین خیانت‌ها شمرده شده است چنان‌که امام علی علیه السلام می‌فرماید: «غایَةُ الخِیانَةِ، خِیانَةُ الخِلِّ الوَدودِ و نَقْضُ الْعُهُودِ؛ [۶] اوج و نهایت خیانت، خیانت کردن به دوست صمیمی و شکستن عهد و پیمانهاست.» اگر انسان به امانتی که به او سپرده شده خیانت ورزد خشم خداوند متعال را در پی خواهد داشت چنان‌که رسول خدا حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: «مَن خانَ أَمانَةً فِی الدُّنیا وَ لَم یَرُدَّها إِلی أَهلِها ثُمَّ أَدرَکَهُ المَوتُ ماتَ عَلی غَیرِ مِلَّتی و َیَلقَی اللّه وَ هُوَ عَلَیهِ غَضبانٌ؛ [۷] کسی که در دنیا به امانتی خیانت کند و آن را به صاحبش برنگرداند و آنگاه بمیرد بر دین من نمرده است و با خدا دیدار می‌کند در حالی که بر او خشمگین است.»

مورد امانت‌ها علاوه بر اشیا مادی، شامل امانت‌های معنوی و عهد و پیمان‌ها هم می‌شود. راهی که انبیا، اولیا، شهدا و صالحین پیش روی ما باز کرده‌اند نیازمند استمرار و پایداری است. شهدای انقلاب و جنگ تحمیلی با توجه به سیره انقلابی و اسلامیشان در وصیت‌های خود تاکید فراوانی نسبت به اصل انقلاب خصوصاً پیروی و دفاع از ولایت فقیه داشته‌اند که کم کاری نسبت به این آرمانها خیانتی بزرگ به آن عزیزان محسوب خواهد شد.

پی نوشت:
[۱] سوره نساء آیه ۱۰۵.
[۲] غررالحکم و دررالکلم، ج ۱، ص ۱۶۸.
[۳] مفاتیح الجنان، فرازی از دعای کمیل
[۴] سوره انفال، آیه ۲۷.
[۵] همان، آیه ۵۸.
[۶] غررالحکم و دررالکلم، ج ۱، ص ۴۶۹.
[۷] الوافی، ج ۵ ف ص ۱۰۶۸.

کد خبر 5134627

منبع: مهر

کلیدواژه: قرآن کریم قرآن اخلاق فعالیت های قرآنی انقلاب اسلامی ایران قرآن سازمان تبلیغات اسلامی قرآن کریم ام البنین دهه فجر مداحان رادیو معارف شبکه قرآن و معارف سیما رادیو قرآن ولادت حضرت زهرا ویروس کرونا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۵۸۹۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انواع صبحانه در کشورهای مختلف جهان و اثرات آن بر روح و جسم

به گفته بسیاری از کارشناسان سلامت، در میان وعده‌های غذایی «صبحانه» از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. اما مردم در نقاط مختلف جهان روز خود را با چه خوراکی‌هایی آغاز می‌کنند؟

به گزارش روزیاتو، زیست فعلی انسان حاصل تغییر و تحول و سازشی چندهزارساله است. اکثر ویژگی‌های زیستی و رفتاری او را می‌توان از چنین پنجره‌ای توضیح داد. برخی از عادت‌ها و رفتارهای انسانی ریشه‌ای دارد که در تاریخ او دویده است. خاستگاه این عادات را باید با زیر ذره‌بین قرار دادن فرایند تاریخی زندگی بشر یافت. 

انسان اولیه برای تامین خود شکار می‌کرد. برای رسیدن به مواد خوراکی هر بار ماجرایی جدید رقم می‌خورد. ماجراها هنوز به قوت خود باقی‌اند. ماهیت هنوز تغییری نکرده اما شکل ظهورشان متفاوت شده است.

امروزه تامین غذایی جمعیت‌ها در ابعاد میلیونی خود ماجرایی چه بسا حوصله‌سربر اما پیچیده باشد؛ چرخه‌ای بسیار وسیع از تولید تا تخریب‌شان را در بر می‌گیرد، یک غذا برای اینکه روی میز یا سر سفره ما بیاید مسیری طولانی می‌پیماید. 

سیستم تامین غذایی مثل درختی که قرن‌هاست رشد کرده، امروزه ریشه پرجزئیات و عمیقی دارد و شاخه‌های کثیرش زندگی خیلی‌ها را زیر سایه خود می‌گیرد. تامین غذا مشاغل زیادی به وجود آورده و بخشی جدانشدنی از زندگی انسان‌هاست.

رژیم غذایی معمول انسان‌ها در سراسر جهان متشکل از ترکیب سه وعده است. وعده‌هایی در سه بازه از زمان بیداری که انرژی فعالیت‌ انسان را تامین می‌کند. صبحانه یا ناشتاشکن، به عنوان اولین وعده انسان‌ها بخشی از فرهنگ آنها شده است، وعده‌ای که حذف آن تبعات مخربی برای بدن خواهد داشت. 

اما سوال این است که صبحانه چگونه بر رفتار انسان‌ها تاثیر می‌گذارد. در نقاط مختلف جهان مردم برای شروع روز خود چه چیزهایی می‌خورند و این مواد چه تاثیری بر آنها می‌گذارد.

صبحانه در کشورهای مختلف ایالات متحده

مردم آمریکا عادت دارند روز خود را با قهوه شروع کنند. کافئین موجود در قهوه بر اساس باور موجود، خواب‌آلودگی صبحگاهی را از بین می‌برد و باعث می‌شود با انرژی بیشتری روز آغاز شود. در کنار این نوشیدنی محبوب پنکیک از وعده‌های مرسوم صبحگاهی آمریکایی‌هاست. مصرف تخم‌مرغ هم مزیت خود را دارد. اما در کنار اینها بیکن هم در صبحانه آمریکایی‌ها جای دارد. 

مصرف تخم‌مرغ کاهش اضطراب را برای افراد به ارمغان می‌آورد. بیکن هم حاوی آنتی‌اکسیدان‌های قوی و سم‌زداست. گاهی هم ممکن است به جای قهوه، آبمیوه بنوشند. آبمیوه‌ها سرشار از فیبر هستند. 

این صبحانه به طراوت انسان کمک می‌کند. مصرف میوه‌ها نیز بسیار مفید است. 

ژاپن

چای گیاهی به همراه برنج سفید و میسوشیرو یا سوپ میسو ترکیب سنتی ژاپنی‌ها برای صبحانه است. سوپ میسو از غذاهای باستانی ژاپنی‌هاست که به کاهش التهاب در بدن کمک می‌کند. برنج سفید هم بسیار مفید و مغذی است زیرا کربوهیدارت به‌نسبت بهتری در مقایسه با مواد قندی به بدن می‌رساند.

چای‌های گیاهی هر کدام مزیت‌های خاص خود را دارند. صرف یک نوشیدنی گرم در ابتدای روز به کاهش سطح استرس بدن کمک می‌کند.

هند

هندی‌ها هم در وعده صبحانه خود چای یا دم‌نوش‌های مختلف می‌نوشند. در کنار این غذاهایی مثل دوسا، سامبار و چتنی مصرف می‌کنند. دوسا نوعی پنکیک است که از برنج و ماش سیاه تهیه می‌شود. هندی‌ها غذاهای مخصوص به خود را دارند که با ادویه‌های زیاد و متنوعی درست می‌شوند. 

ادویه‌ها غذا را خوشمزه‌تر می‌کنند و هر کدام مزایای خود را دارند. چنتی را هم می‌توان یک چاشنی خوش‌طعم و‌ رنگ به حساب آورد. 

آلمان

صبحانه سنتی ژرمن‌ها یا آلمانی‌های امروزی سوسیس و نان و تخم‌مرغ آب‌پز است؛ سوسیس‌هایی با دستورالعمل‌هایی بعضاً محرمانه که در مناطق مختلف به روش‌ها و با مواد متنوعی پخته می‌شوند. همان‌طور که گفته شد، تخم مرغ آب‌پز به طراوت آدمی کمک می‌کند و مصرف آن در آغاز روز، بر رفتار روزمره او تاثیر می‌گذارد.

ویتنام

مردم ویتنام فرهنگی در نوع خود شگفت‌انگیز دارند. عناصر بومی این کشور به حدی در تاریخ آنها عمیق شده که حتی با مردم شرق آسیا و جنوب شرق آسیا تفاوت‌های زیادی دارند. صبحانه سنتی مردم ویتنام سوپ فو است. این غذا را می‌توان غذای ملی ویتنام به شمار آورد. 

این سوپ مزه‌های مختلف دارد و بسیار مقوی و مفید است. سوپ فو حاوی گوشت و سبزیجات معطری است که قطعاً بر حال افراد آن هم در آغاز روز تاثیر مثبت می‌گذارد. 

برزیل

مردم برزیل برای صبحانه از میوه‌های مختلفی استفاده می‌کنند. میوه‌های تازه و اسموتی‌هایی از خانواده استوایی‌ها؛ صبحانه‌ای رنگارنگ و طبیعی به همراه نان و گاهی گوشت.

ایران

صبحانه سنتی ایرانی‌ها از روزگار قدیم، نان و پنیر بوده است. در طی سال‌ها کره، مربا، عسل، گردو، خیار و گوجه هم به سفره ایرانیان اضافه شده است. چای به عنوان نوشیدنی گرم مرسوم در ایران شناخته می‌شود، با این حال تخم‌مرغ هم در وعده صبحانه ایرانیان جای دارد.  

صبحانه نخوردن؛ دزدی از سلامت جسم و روان 

صبحانه، اولین وعده غذایی در روز، به مثابه نغمه آغازین، نوید یک روز پربار و سرشار از انرژی را می‌دهد. اما چه بر سرمان می‌آید اگر این نغمه را نادیده بگیریم و صبحانه را از سفره روزمان حذف کنیم؟ 

نادیده گرفتن صبحانه، نه‌تنها از نظر جسمی بلکه از نظر روانی نیز می‌تواند عواقب ناخوشایندی برای انسان‌ها به دنبال داشته باشد. در اینجا به بررسی علمی و روان‌شناختی آثار نخوردن صبحانه بر انسان‌ها می‌پردازیم.

آثار جسمی:  افت قند خون: نخوردن صبحانه، به‌ویژه برای افراد دیابتی، می‌تواند منجر به افت قند خون و علائمی مانند سرگیجه، ضعف، لرزش و سردرد شود.  کاهش تمرکز و حافظه: مغز برای عملکرد صحیح به گلوکز نیاز دارد. نخوردن صبحانه می‌تواند به کمبود گلوکز در مغز و در نتیجه، کاهش تمرکز، حافظه و قدرت یادگیری منجر شود.  افزایش تحریک‌پذیری و نوسانات خلقی: گرسنگی می‌تواند منجر به تحریک‌پذیری، عصبانیت و نوسانات خلقی شود. خوردن صبحانه به تنظیم سطح قند خون و هورمون‌ها و در نتیجه، بهبود خلق‌وخو کمک می‌کند.  کاهش سوخت‌وساز بدن: نخوردن صبحانه ممکن است منجر به کاهش متابولیسم و در نتیجه، افزایش وزن شود.  سوء تغذیه: صبحانه نخوردن می‌تواند به کمبود مواد مغذی ضروری مانند ویتامین‌ها، مواد معدنی و فیبر در بدن منجر شود.  مشکلات گوارشی: نخوردن صبحانه می‌تواند باعث یبوست، نفخ و درد معده شود. آثار روانی:  استرس و اضطراب: گرسنگی می‌تواند منجر به استرس و اضطراب شود. خوردن صبحانه به تنظیم سطح قند خون و هورمون‌ها و در نتیجه، کاهش استرس و اضطراب کمک می‌کند.  افسردگی: مطالعات نشان داده‌اند بین نخوردن صبحانه و افسردگی ارتباط وجود دارد.  کاهش انگیزه و خستگی: نخوردن صبحانه منجر به کاهش انگیزه، خستگی و افت انرژی می‌شود.  اختلالات خواب: نخوردن صبحانه ممکن است باعث اختلالات خواب مانند بی‌خوابی و خواب آشفته شود.  کاهش عزت نفس: احساس گرسنگی و ضعف در برخی موارد به کاهش عزت نفس و اعتمادبه‌نفس می‌انجامد. راهکارهایی برای غلبه بر عادت نخوردن صبحانه:  برنامه‌ریزی: صبح خود را طوری برنامه‌ریزی کنید که زمان کافی برای خوردن صبحانه داشته باشید.  آماده‌سازی شب قبل: شب قبل از خواب، صبحانه خود را آماده کنید تا صبح مجبور به صرف زمان زیادی برای آماده کردن آن نباشید.  انتخاب صبحانه‌های ساده و سریع: صبحانه‌هایی را انتخاب کنید که ساده، سریع و مغذی باشند.  شروع با صبحانه‌های کوچک: اگر عادت به خوردن صبحانه ندارید، با صبحانه‌های کوچک شروع کنید و به‌تدریج حجم آن را افزایش دهید.  استفاده از میان‌وعده‌های سالم: اگر در صبح وقت کافی برای خوردن صبحانه ندارید، میان‌وعده‌های سالم مانند میوه، آجیل و ماست را در برنامه روزانه‌تان بگنجانید.  نوشیدن آب: قبل از صبحانه، یک لیوان آب بنوشید تا بدن خود را هیدراته کنید.  مثبت فکر کردن: به فواید خوردن صبحانه برای سلامت و روان خود فکر کنید و انگیزه‌تان را برای خوردن صبحانه افزایش دهید. کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • شادی مردم از بارش رحمت الهی در مناطق مختلف استان همدان
  • فرشتگان کاتب؛ حافظ انسان در زمان حیات
  • روحانیت باید توجه به آخرت را به جامعه تزریق کند
  • شادی کشاورزان مازندرانی از بارش رحمت الهی
  • انسان به ذکر، یادآوری و توجه نیازمند است
  • بارش باران رحمت الهی در بام
  • خوشحالی مردم و کشاورزان از بارش رحمت الهی
  • جنایت در غزه نتیجه جاهلیت مدرن است
  • مدل جدید هوش مصنوعی رفتار انسان را با دقت عجیبی پیش‌بینی می‌کند
  • انواع صبحانه در کشورهای مختلف جهان و اثرات آن بر روح و جسم