Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، نسبت به افزایش سه برابری زباله و پسماند در دوران کرونا هشدار داد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از وبدا، محسن فرهادی، گفت: دفع صحیح پسماند نقش مهمی در بهداشت عمومی دارد و از نظر علمی جمع آوری و بازیافت پسماند به طور مستقیم به فرهنگ آپارتمان نشینی و زندگی شهری و حتی روستایی ارتباط دارد، چراکه تفکیک پسماند با مشارکت مردم باید از مبدا صورت گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی، دفع پسماند را یکی از مهم‌ترین معضلات شهری دانست و افزود: عمده ترین موضوعات در حوزه شهری کاهش تولید پسماند است و اقدامات بسیاری در این زمینه در طی سال‌های گذشته در شهرداری‌ها صورت گرفته است و تهران، اصفهان و بوشهر شهرهایی هستند که در این زمینه موفق تر عمل کرده‌اند، اما همچنان باید آموزش‌های لازم به خانوار از کودکی تا بزرگسالی برای کاهش تولیدات پسماند داده شود.

فرهادی تصریح کرد: نیاز است که سیستم مهندسی هوشمند برای مدیریت پسماند شهری ایجاد شود، زیرا اغلب شهرهای ما سیستم هوشمند مناسب برای دفع پسماند شهری را ندارند، البته اقدامات خوبی در شهر تهران صورت گرفته است، اما به دلیل اینکه در فرهنگ سازی جداسازی پسماند و اقتصاد آن خوب عمل نکردیم، تفکیک پسماند از مبدا در خانوارهای شهری صورت نگرفت و تمام پسماندهای خشک و تر را در یک کیسه قرار می‌دهند، این در حالی است که باید تفکیک پسماند در مبدا و خانوارها صورت گیرد و با توجه به اینکه در کلانشهرهایی مانند تهران جمعیت اعظم شهر را آپارتمان نشین ها تشکیل می‌دهند؛ این موضوع باید در فرهنگ آپارتمان نشینی مورد توجه قرار گیرد.

معاون مرکز فنی سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با اشاره به افزایش سه برابری تولید زباله و پسماند در دوران کرونا، اظهار کرد: در در دوران کرونا به دلیل افزایش استفاده از دستکش و کیسه‌های یکبار مصرف شاهد افزایش پسماند هستیم. از طرفی در دوران اپیدمی همیشه این خطر وجود دارد که زباله‌ها عفونی باشند، چراکه شماری از بیماران دوران بیماری خود را در منزل سپری می‌کنند و اینکه زباله‌های بیمار کرونایی در کیسه‌های جدا دسته بندی شوند، یکی از فرهنگ‌های مهم در دفع پسماند شهری و فرهنگ آپارتمان نشینی محسوب می‌شوند.

وی در ادامه گفت: خطر شیوع ویروس از طریق زباله گردها در دوران اپیدمی کرونا وجود دارد و باید دستکش و ماسک در کیسه‌های جدا دفع شوند، همچنین مردم زباله‌های فرد آلوده به کرونا را جدا بسته بندی کنند و فرهنگ سازی برای تفکیک زباله‌های عفونی و غیر عفونی در روزهای کرونایی بسیار حائز اهمیت است و کمپین‌هایی مانند «ارتقای فرهنگ آپارتمان نشینی» می‌تواند در این زمینه کمک کننده باشد؛ البته باید توجه داشت که تنها آموزش و فرهنگ سازی در زمینه دفع و تفکیک زباله کافی نیست و باید مشوق‌های مالی برای شهروندان در کلانشهرهایی مانند تهران در این زمینه در نظر گرفت.

فرهادی با اشاره به نقش مؤثر کمپین‌هایی مانند ارتقای فرهنگ آپارتمان نشینی در بهبود دفع پسماند و شرایط محیط زیستی شهر که از طرف شهرداری راه اندازی شده است، اظهار کرد: این قبیل کمپین‌ها بسیار مؤثر هستند و افرادی که در زمینه ارتقای آموزش و سلامت فعالیت می‌کنند هم می‌توانند به دست اندرکاران حوزه شهری کمک کنند تا دفع پسماند شهری و نهادینه کردن فرهنگ تفکیک به نحو بهتری انجام شود.

معاون مرکز فنی سلامت محیط و کار وزارت بهداشت در پایان با بیان اینکه نمی‌توان نسخه یکسانی برای دفع پسماند شهری در کشور پیچید و شهرداری هر شهر باید با توجه به بافت شهری برنامه ریزی کند، گفت: باید توجه داشت که بازیافت و دفع پسماند در شهری مانند تهران نیازمند نسخه و فرمول‌هایی متفاوت است و برای این موضوع باید به جامعه شناسی و جمعیت شناسی هر شهر توجه داشت و به همین دلیل اقدام شهرداری هر شهر سال با توجه به بافت جمعیت مؤثر خواهد بود و فرهنگ سازی و آموزش با مشوق‌های اقتصادی می‌تواند اثربخش باشد.
 

انتهای پیام/

منبع: مهر

منبع: دانا

کلیدواژه: فرهنگ آپارتمان نشینی دفع پسماند شهری فرهنگ سازی زباله ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۶۰۴۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همایش پاکیاران و تفکیک زباله از مبدا در رشت

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای گیلان ؛ همایش پاکیاران و تفکیک زباله از مبدا با حضور جمعی از فرزندان و خانواده‌های فراجا در رشت برگزار شد.
رئیس سازمان مدیریت پسماند‌های شهرداری رشت در این همایش با اشاره به اینکه حل معضل پسماند و مشکلات محیط زیستی از جمله برنامه‌هایی است شهرداری رشت و شورای شهر پیگیر آن است گفت: حل این معضل زیست محیطی نیازمند مشارکت همه مردم و فرهنگ سازی در حوزه تفکیک زباله از مبدا است.
علی مقصودی با تاکید بر اینکه آموزش تفکیک زباله از مبدا باید از سنین پایین آغاز شود، افزود: سال گذشته دانش آموزان بیش از۱۵۰ مدرسه در رشت آموزش‌های لازم در زمینه تفکیک درست زباله از مبدا را فرا گرفتند. 
وی با اشاره به اینکه ۶۰ درصد تولید پسماند در شهر از غذا است که زباله‌تر محسوب شده و در باغچه امحاء می‌شود گفت: ۲۰درصد زباله‌های تولیدی دارای مواد ارزشمند بوده و بازیافت می‌شود و ۲۰ درصد زباله‌های تولیدی را باید دفن و امحاء کرد.
سید شمس شفیعی با تاکید بر اینکه ترویج فرهنگ تفکیک زباله بیش از پیش باید مورد توجه قرار گیرد گفت: تفکیک زباله از مبدا باید از خانواده و مدرسه در جامعه نهادینه شود.
عضو شورای شهر رشت افزود: با اجرای طرح تفکیک زباله از مبدا، سال گذشته ۲۰ هزار دانش آموز شهر رشت مبانی محیط زیست و حفاظت از آن را از کارشناسان مربوطه یاد گرفتند.

دیگر خبرها

  • تولید روزانه ۱۲۰ تن کمپوست در قم/ احداث کمربند سبز سایت پردازش پسماند شهر
  • اعتراض روزنامه شهرداری تهران به حس «نوع‌دوستی» به زباله‌گردها؛ آن‌ها بیچاره نیستند، درآمد‌های چند ده میلیونی دارند
  • درآمد عجیب و باورنکردنی زباله گردها در تهران/ سلاطین زباله تهران چه کسانی هستند ؟
  • همایش پاکیاران و تفکیک زباله از مبدا در رشت
  • افزایش ۳ برابری ظرفیت تولید برق از انرژی بادی در بریتانیا
  • پلمب ۸۰ گاراژ جمع‌آوری زباله در شهر قم /برخی گاراژدارها از زباله گردها سوءاستفاده می‌کنند
  • درآمد عجیب و باورنکردنی زباله گردها در تهران | سلاطین زباله تهران چه کسانی هستند ؟
  • توقیف ۵۴ دستگاه خودرو انتقال پسماند غیر مجاز | کشف ۲۰۰ تن پسماند از زباله گردها
  • رشد ۱۰ برابری صادرات راه‌آهن تهران در فروردین ۱۴۰۳
  • افزایش ۱۰ برابری تولید و اشتغال با توسعه کشت گلخانه‌ای