Web Analytics Made Easy - Statcounter

سرانجام تئاتر کشور پس از نزدیک به یکسال تعطیلی در آستانه برگزاری سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر بازگشایی شد، اتفاقی که در دو ماه پایانی سال شاید تفاوتی برای اهالی هنر نمایش نداشته باشد، اما می‌توان به آینده این بازگشایی در سال آتی امیدوار بود.

خبرگزاری میزان - سرانجام تئاتر کشور پس از نزدیک به یکسال تعطیلی در آستانه برگزاری سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر بازگشایی شد، اتفاقی که در دو ماه پایانی سال شاید تفاوتی برای اهالی هنر نمایش نداشته باشد اما می توان به آینده این بازگشایی در سال آتی امیدوار بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

بازگشایی تئاتر در تابستان هم نتوانست بار سنگین شکست تولیدات تئاتری را جبران کند و این هنر همزمان با امیدواری تازه اهالی تئاتر بار دیگر به دلیل شیوع بیماری کرونا در موج سوم تعطیل شد، اتفاقی که بار دیگر مخاطبان را به تماشای آنلاین تئاتر سوق داد. 

بیشتر بخوانید: برای مشاهده آخرین اخبار تئاتر طی هفته جاری اینجا کلیک کنید

معرفی نمایش‌های بخش محیطی و فضای باز جشنواره عروسکی

یازده نمایش در بخش محیطی و فضای باز هجدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران - مبارک اجرا می‌شوند.

هیات انتخاب این بخش متشکل از ایرج محمدی، علی پاکدست و مریم سعادت، اسامی یازده نمایش راه یافته به بخش محیطی و فضای باز هجدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران - مبارک را اعلام کردند.

نمایش‌های راه یافته به این بخش به شرح زیر هستند:

«آدم‌های با فرهنگ» نویسنده و کارگردان: رضا فقیهی از تهران

«آلوده نکنیم» نویسندگان و کارگردانان: فرامرز و مهربان غلامیان از شاهین شهر

«دروغ وروره جادو»، نویسنده: سعیده سورانی،کارگردان: میثم طاهری از نجف آباد

«شکارچی» نویسنده و کارگردان: لیلا بیگوند از تهران

«غولساز » نویسنده و کارگردان: مصطفی کولیوندی از دهلران

«کنسرت عروسکی یادهای جاویدان» نویسنده: علی یونسی، کارگردان: سارا بهرامی از سنندج

«مبارک و کتاب جادویی» نویسنده و کارگردان: احسان سامانی منش از تهران

«نی مه» نویسنده  و کارگردان: علی سنامیری از جزیره خارک

«هم آوایی» نویسندگان: سمیه گلباز و داود بختیاری، کارگردان: سمیه گلباز از تهران

«فرود سیاوش» نویسنده: علی پاکدست، کارگردان: سعید ذبیحی از کرمانشاه

«دریا زمین ماهی‌هاست»، نویسنده: شراره طیار ،کارگردان: فاطمه بحرینی از خارک.

مدیریت بخش  نمایش‌های محیطی و فضای باز این جشنواره بر عهده سامان خلیلیان است.

هجدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران - مبارک با یاد زنده یاد گلزار محمدی، دبیر فقید این جشنواره و دبیری اجرایی مهدی حاجیان دهم تا هفدهم اسفند سال جاری برگزار می‌شود.

«۴۰ سال تئاتر مقاومت» در قالب اسناد دیجیتال روایت می‌شود

نمایشگاه اسناد «۴۰سال تئاتر مقاومت» همزمان با برگزاری سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر در قالب دیجیتال در فضای مجازی ارائه می‌شود.

 نمایشگاه مجازی «اسناد ۴۰ سال تئاتر مقاومت» عنوان رویداد ویژه‌ای در سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر است که به گردآوری داده‌های بصری از جمله مجموعه‌ی اجراهای مقاومت(صحنه‌ای، محیطی و انواع تئاترهای بیرونی، خیابانی، تئاتر در نهادهای نظامی و پادگان‌ها، تئاتر در جبهه، تئاتر در پناهگاه و در مدارس، تله‌تئاترها)، نمایشنامه‌ها، کتاب‌های مرجع، جشنواره‌ها، رویدادها، همایش‌ها و سمینارهای پژوهشی، شهدای هنرمند تئاتر و پایان‌نامه‌های مقاومت پرداخته است. 

«اسناد۴۰سال تئاتر مقاومت» در این نمایشگاه  رویدادهای مربوط به جنگ تحمیلی عراق علیه ایران و مسائل متعاقب آن تعریف شده است. مدیریت این نمایشگاه را حسین ملکی برعهده دارد.

این نمایشگاه  در روزهای ۱۴ تا ۲۰ بهمن  با ارائه‌ بخش‌های مختلف به صورت روزانه در سایت جشنواره تئاتر فجر به نشانی www.fitf.ir  و سایت ایران تئاتر به نشانی  www.theater.ir، صفحه اینستاگرام جشنواره با شناسه کاربری @۳۹thfadjrtheaterfestival و گروه چندرسانه‌ای روزنامه ایران در دسترس علاقه مندان خواهد بود.

سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر به دبیری حسین مسافر آستانه ۱۱ تا ۲۰ بهمن برگزار می شود.

اجرای نمایش «خلیل» در پردیس تئاتر تهران به پایان رسید

اجرای پایانی نمایش «خلیل» به کارگردانی میلاد جباری مولانا، با حضور حجت الاسلام امرودی رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، سردار سید رضا موسوی اعظمی فرمانده تیپ یکم امیر المومنین (ع)، صدراییان مدیرکل روابط عمومی سازمان، حسین عالم بخش رییس پردیس تئاتر تهران، محسن عمادی معاون و پرسنل و خانواده کادر تیپ یکم امیر المومنین یگان ویژه ناجا، خانواده معظم شهدای ناجا بخصوص خانواده شهید خلیل شیرازی برگزار شد.

در ابتدا نمایش «خلیل» برای حاضران در سالن اجرا شد. سپس حسین عالم بخش ضمن خوش آمد گویی به مهمانان از اجرای نمایش «خلیل» به عنوان کاری مشترک و یک نمونه موفق از ارتباط دوجانبه پردیس تئاتر تهران و یگان ویژه ناجا یاد کرد و آنرا گامی در جهت زنده نگهداشتن یاد شهدا دانست.

وی در قسمت دیگری از سخنانش به ارائه توضیحاتی درباره فعالیت های پردیس تئاتر تهران پرداخت و بر ادامه این قبیل فعالیت ها تاکید کرد.

در ادامه محسن عمادی معاون اجتماعی یگان ویژه ناجا نیز ضمن ابراز خشنودی از اجرای با شکوه این نمایش، برخی از فعالیت های فرهنگی یگان ویژه ناجا را نام برد.

در پایان با حضور رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و رئیس پردیس تئاتر تهران از تعدادی از خانواده معظم شهدای ناجا و همچنین خانواده شهید خلیل شیرازی تجلیل به عمل آمد.

«کالبد شکافی یک ذهن» در پردیس تئاتر شهرزاد

 نمایش «کالبدشکافی یک ذهن» کاری از گروه «بازی با ذهن (تنها)»، به تهیه کنندگی صادق امیری، امید افشاری و شاهین پوشین قرار است از ساعت ۱۹ دوشنبه سیزدهم بهمن در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه برود.

بازیگران اصلی این نمایش به ترتیب ورود: امید افشاری، راحله امیری ، زهره شریفی، راحله ملکی و با صدای خسرو شهراز در نقش فرمانده هستند.

در این نمایش دستیار اول کارگردان: راحله امیری، دستیار دوم کارگردان: شهناز نوری آذر دریانی، مشاور هنری و عکاس: صادق امیری و بازی سازان: پردیس فرامرزی، درنا اخوت، شقایق لطیفی، فاطمه کاظمی، مائده کاظمی، مبینا حسن زاده، هدی برات زاده، هستی صادقی، نیلوفر غیرتمند، محمد سجاد اشراقی، میلاد پر موزه، رامین فیاض نژاد، امیرحسین شایانفر، امیر محمد امینی و بازیگران خردسال: النا شجاعی مهر، نازنین باطانی هستند.

در خلاصه داستان این نمایش آمده است: سربازی با روحیه ای لطیف و با تفکری عمیق و فیلسوفانه طی یک عملیات که در جنگ جهانی دوم در یک دهکده اتفاق افتاده روبرو می شود پس از مواجه شدن با دشمن و حملات آنها دچار آسیب دیدگی شدید موجی می شود، ترس و آسیب دیدگی او فاجعه سنگینی به همراه دارد که همین امر ذهنی آشفته و وجدان نا آرامی را برای او به ارمغان می آورد، در دادگاه وجودش خود را به قضاوت مردمان دهکده می گذارد و شنیدن ناگفته هایی که فقط زمان قدرت گفتنش را دارد ... .

سایر عوامل نمایش «کالبدشکافی یک ذهن» عبارتند از: دستیار فرم و منشی صحنه: راحله ملکی، مدیر صحنه و برنامه ریز: شهناز نوری آذر دریانی،  طراح گریم: نوشین کرابی، طراحی پوستر: صادق امیری، روابط عمومی: سید مهدی موسوی تبار، موسیقی: سردار وکیلی، امیر حسین شایانفر، کورش امینی طهران، مسئول صدا: فرشاد قره داغی کلوچه و با تشکر از احمد مطوری.

پوستر نمایش «کالبدشکافی یک ذهن» در سی و نهمین جشنواره تاتر فجر به عنوان یکی از نامزدهای این رشته انتخاب شده است.

میزبانی مرکز تئاتر مـولـوی از آثار نمایشی جشنواره تئاتر فجر

هفت اثر نمایشی سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر در بخش نمایش های صحنه ای از ۱۱ تا ۱۹ بهمن در سالن اصلی این مجموعه به صحنه می روند.

نمایش های «الف، کاف، شین» به نویسندگی و کارگردانی روزبه حسینی از تهران، «بیداری به وقت خون» به نویسندگی و کارگردانی احسان جانمی از اصفهان، «پینوکیو» به نویسندگی و کارگردانی اوشان محمودی از تهران، «پنهان خانه پنج در» به نویسندگی حسین کیانی و کارگردانی آرش فلاحت پیشه از تهران، «باب بارا» به نویسندگی و کارگردانی نیما ایمان زاده از سنندج، «روییدن» به نویسندگی و کارگردانی شعیب مکتب زاده از سنندج، «ریبوت» به نویسندگی و به کارگردانی امیرحسین آژیر ارشد از مشهد در طول برگزاری جشنواره بین المللی تئاتر فجر در تالار مولوی اجرا می شوند.

بر طبق جدول سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر نمایش های مرکز تئاتر مولوی به دلیل شرایط اپیدمی کرونا با ظرفیت ۵۰ درصدی و در یک نوبت، ساعت ۱۵ به صحنه می روند.

انتهای پیام/

برچسب ها: جشنواره تئاتر فجر اخبار تئاتر

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: جشنواره تئاتر فجر اخبار تئاتر سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر نویسندگی و کارگردانی نویسنده و کارگردان پردیس تئاتر تهران سال تئاتر مقاومت محیطی و فضای باز یگان ویژه ناجا یک ذهن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۶۰۵۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روایت زندگی شهدا از نگاه مستندسازان رادیویی

به گزارش جام جم آنلاین از ستاد خبری سومین جشنواره رادیویی پژواک، دکتر مهدی قدیری، مدیرکل نظارت و ارزیابی برنامه‌های صدا و داور جشنواره بخش آثار مستمربا اعلام این خبر گفت: آثار رسیده به بخش مستمر در جشنواره امسال، از انسجام خوبی دربخش های داستان، روایت، انتخاب سوژه و ... برخوردار بودند. آثار مستمر، آثاری هستند که از آنتن رادیو پخش می‌شوند و به یک زبان می‌توان گفت مهمترین هدف برگزاری جشنواره، تقویت این بخش و ایجاد فضایی متفاوت برای لذت شنیداری مخاطبان است. به یک معنا می‌توان گفت که آثار رسیده به این بخش، عصاره و محصول تمامی زحمات و فعالیت‌های مسئولان برگزاری جشنواره در دوره‌های گذشته است.

وی ادامه داد:بر مبنای آثار رسیده، می‌توان گفت که اهتمام خوبی نسبت به اهداف جشنواره وجود داشته و مدیران و برنامه‌سازان رادیو توانسته‌اند متناسب با انتظاراتی که از شبکه‌های صدا وجود دارد، گام‌های موفقی را در این زمینه بردارند.

این داور تاکید کرد: از مهمترین نقاط قوت مستندهای ارائه شده در این بخش می‌توان به همخوانی آثار با مأموریت‌های شبکه‌های رادیویی اشاره کرد. این موضوع به ویزه در شبکه‌های تخصصی و موضوعی اهمیت زیادی دارد. به عنوان مثال مستندهایی چون «آسیا در جام» در رادیو ورزش و «کلاه سایبری» در شبکه اقتصاد، متناسب با مأموریت شبکه تهیه شده بودند و واقعاً خوش ساخت بودند.

قدیری عنوان کرد: در بخش دفاع مقدس، مستندهایی با بار احساسی قوی و پیوند عمیق با موضوع شهدا و دفاع مقدس تهیه شده بود که می‌تواند احساسات مخاطبان را برانگیزد و درگیری عاطفی خوبی با مخاطب ایجاد کند. ایجاد احساس تعلق به میهن و وطن اسلامی، آمادگی فداکاری برای کشور و همچنین ارج نهادن به ایثار و از خودگذشتگی شهدای دفاع مقدس، شهدای امنیت و شهدای حرم از تأثیراتی است که مخاطبان با شنیدن این مستندها، دریافت خواهند کرد.

وی بیان کرد: از دیگر بخش‌های موفق این جشنواره می‌توان به مستندهای خوب تهیه شده در حوزه «محیط زیست» اشاره کرد. مستند «آوای زمین» از نمونه‌های خوش ساخت در این زمینه بود که می‌تواند توجه مخاطبان را بیش از پیش به حفظ محیط زیست، حفظ گونه‌های جانوری و تالاب‌ها جلب کند. همچنین با وجود نقاط قوت آثار ارسالی، پیشنهادهایی برای بهبود این مستندها وجود دارد که مهمترین آنها، دقت در انتخاب سوژه اصلی و همچنین توجه بیشتر به ابعاد احساسی، عاطفی و نگرشی در مستندهای تولیدی است. در برخی مستندها بیش از حد بر ابعاد شناختی تمرکز شده بود و اطلاعات فراوانی در زمان کوتاه به مخاطبان منتقل می‌شود و روایت اصلی مستند تحت تأثیر ابعاد شناختی و اطلاعات قرار می‌گیرد. در برخی از مستندها به ابعاد احساسی و عاطفی و همچنین روایت‌گری کمتر توجه شده بود.

این داور در پایان گفت: اگر مخاطبان در دقایق اولیه جذب مستند نشوند، انتظار تداوم شنیدن برنامه از سوی مخاطبان بیهوده خواهد بود. این موارد می‌تواند در دوره‌های آتی جشنواره مورد توجه بیشتری قرار گیرد تا تجربه‌ای جامع‌تر و تأثیرگذارتر برای مخاطبان فراهم آورد.

دیگر خبرها

  • نمایش «واپسین نفس» به جشنواره سراسری تئاتر ایثار راه یافت
  • جدول اجرای عموم نمایش‌های بخش کودک و نوجوان تئاتر «رضوی» اعلام شد
  • اعلام اجرای عمومی آثار چهاردهمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان رضوی 
  • راهیابی پنج نمایش از قم به جشنواره تئاتر مردمی بچه‌های مسجد
  • در سینما و تئاتر چه خبر است؟
  • نگاهی به افعی تهران و قاتلان سریالی
  • روایت زندگی شهدا از نگاه مستندسازان رادیویی
  • معرفی داوران مستند و نماهنگ جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
  • روایت تجربه‌ای ۲ ساله در یک جشنواره رادیویی/ من یک مادر هستم
  • نماینده شهرستان‌ها در پایتخت هستیم/بعد از اجرا نمایش همراهتان است