Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا- وزیر خارجه سعودی با طرح اتهام‌هایی علیه جمهوری اسلامی ایران گفت که ریاض در مورد تهران با واشنگتن گفت‌وگو خواهد کرد.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری آریا، «فیصل بن فرحان آل سعود»، وزیر امور خارجه عربستان سعودی گفت که کشورش پرونده هسته‌ای ایران و چالشهای دیگر را با دولت جدید آمریکا بررسی خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


شبکه سعودی العربیه به نقل از وزیر خارجه سعودی جمعه شب گزارش داد که او گفته است اظهارات مقامات دولت جو بایدن در مورد ایران تأکیدی است بر اینکه او به دنبال تحقق امنیت در منطقه است.
بن فرحان همانند ادعاهای قبلی خود، ایران را به داشتن سیاست‌های ثبات‌زدا متهم کرد که ریاض در دوره بایدن درباره این فعالیت‌های ادعایی گفت‌وگو خواهد کرد.
وزیر خارجه سعودی گفت: «امنیت منطقه مورد توجه کشورهای اروپایی و دولت جدید آمریکا به ریاست جو بایدن است».
عربستان سعودی و تعدادی از کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس به همراه رژیم صهیونیستی تلاش دارند آمریکا را متقاعد کند که آن‌ها نیز در مذاکرات آتی بین ایران و این کشور بر سر توافق هسته‌ای که دولت سابق آمریکا آن را نقض کرده، حضور داشته باشند؛ در خواستی که ایران با آن مخالفت کرده و پیشنهاد گفت‌وگوی منطقه‌ای و خارج از چارچوب برجام را به کشورهای عربی خاشیه خلیج فارس داده است.

روزنامه صهیونیست: اسرائیل و کشورهای عربی باید دولت بایدن را علیه ایران قانع کنند
یک نشریه اسرائیلی با ادعای اینکه ایران، دشمن مشترک رژیم صهیونیستی و کشورهای عربی است، توصیه کرد محور عبری-عربی باید به‌جای نگرانی و خشم، مخالفت منطقی خود با تقویت تهران را به دولت جدید آمریکا نشان دهند.
روزنامه «یدیعوت آحارونوت» چاپ فلسطین اشغالی در یادداشتی به قلم «مایکل میلشتاین» به تاثیر برنامه دولت جدید آمریکا به ریاست «جو بایدن» برای بازگشت احتمالی به توافق هسته‌ای ایران پرداخته و نوشت این تمایل، کشورهای عربی و رژیم صهیونیستی را نگران و هراسان کرده است.
در ابتدای این یادداشت آمده است: «بزرگترین نگرانی این است که مذاکرات بین واشنگتن و تهران، فقط در خدمت تقویت اعتماد به نفس جمهوری اسلامی و گسترش نفوذ خود در خاورمیانه خواهد بود».
یدیعوت ضمن اشاره به نگرانی صهیونیست‌ها از احتمال اتخاذ رویکردهای حامی فلسطینی توسط دولت بایدن، نوشت: «همزمان، جهان عرب مخصوصا مصر و کشورهای حاشیه خلیج [فارس] نگران هستند که آمریکا خواستار ارتقای دموکراسی و حقوق بشر در کشورهای عربی شود، به نحوی که حکومت برخی از حاکمان کنونی را تضعیف کند».
نویسنده این مطلب تحلیل کرد: «به همین دلیل است که چندین کشور عربی اخیرا هر کاری می‌توانند انجام می‌دهند تا شعله بحران‌های منطقه‌ای را که می‌تواند باعث گسستگی و دوری آنها از دولت بایدن شود، کم کنند. برای نمونه، سعودی‌ها تصمیم گرفتند که به بحران خودخواسته با قطر آنهم بدون دستاورد قابل توجهی، خاتمه دهند».
میلشتاین ادامه داد: «چند کشور دیگر نیز از هم اکنون تلاش‌ها برای ایجاد یا تقویت لابی‌های خود در واشنگتن را آغاز کرده‌اند و تلاش می‌کنند تصویر سیاسی و عمومی خود در آمریکا را، مخصوصا در بین دموکرات‌ها، بهبود بخشند. تمام این‌ها با هدف نزدیک شدن به دولت بایدن است که با استراتژی مبتنی بر دیدگاه‌ها و عقاید ریزبینانیه و دقیق به کاخ سفید وارد شد».
این روزنامه با تاکید بر لزوم همکاری رژیم صهیونیستی و کشورهای عربی علیه ایران،‌ پیشنهاد داد: «علی‌رغم اینکه به نظر می‌رسد استراتژی دولت جدید [آمریکا] ثابت و غیرقابل تغییر است، اما اسرائیل کشورهای سنی شاید بتوانند با استفاده از تلاش‌های مشترک و تاکید بر خطرات بالقوه‌ی دادن قدرت بیش از حد به ایران، در تغییر رویکرد دولت جدید در قبال تهران موفق شوند».
یدیعوت آحارونوت توضیح داد: «این [رویکرد] قطعا استراتژی بهتری در مقایسه با انتقادات تند از کاخ سفید یا ارسال موج‌های تمام نشدنی از نگرانی و اضطراب است».
پیش از این، «عاموس یادلین» فرمانده پیشین رکن اطلاعاتی ارتش اسرائیل، با تاکید بر لزوم ارتباط تل‌آویو با واشنگتن درخصوص نحوه مقابله با ایران، به آمریکا پیشنهاد کرد توافق موقتی با ایران جهت حفظ تحریم‌ها و سپس اصلاح بندهای برجام حاصل کند.
پیش از این، «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه دولت جدید آمریکا در اولین نشست خبری خود، با تاکید بر لزوم بازگشت ایران به پایبندی به تعهدات برجامی، گفت از بازگشت به توافق هسته‌ای به عنوان بستری برای مذاکرات و توافق گسترده‌تر استفاده می‌کنند.

هزینه بن سلمان برای مشارکت در مذاکرات هسته ای
رئیس‌جمهور فرانسه در اظهارات اخیرش درباره توافق هسته‌ای میان ایران و گروه 5+1، خواستار مشارکت عربستان سعودی در مذاکرات احتمالی درباره این توافق شده است.
"امانوئل مکرون" طی اظهاراتی سوال‌برانگیز در روز جمعه، خواستار مشارکت به گفته او، برخی شرکای منطقه‌ای قدرت‌های بین‌المللی از جمله عربستان سعودی در مذاکرات هسته‌ای ایران شد. این در حالی‌ست که مسلم است که جمهوری اسلامی بارها هرگونه مذاکره مجدد درباره توافق هسته‌ای را رد کرده است.
شواهد عینی چند سال اخیر حاکی‌ست که عربستان سعودی در دو حالت خزانه‌اش را بر روی کشورهای غربی باز می‌کند: زمانی‌که غرب از این رژیم و مسئولانش و نقش ادعایی‌شان تعریف و تمجید می‌کنند و یا زمانی‌ها مورد تهدید و تحت فشار غربی‌ها قرار بگیرد.
بدیهی است که فرانسه از مدت‌ها پیش به‌ویژه از زمان ریاست‌جمهوری مکرون به و دلیل وخامت اوضاع اقتصادی‌اش با بحران داخلی دست و پنجه نرم می‌کند. با در نظر گرفتن این امر، مکرون همانند "دونالد ترامپ"، در تلاش برای دوشیدن سعودی‌ها است.
اخیرا «محمد بن‌سلمان» در گفتگو با مکرون ضمن ابراز نگرانی از وضعیت آینده خود با توجه به روی کار آمدن دموکرات‌ها، پیشنهاداتی را در ازای وساطت «امانوئل مکرون» میان او و تیم «جو بایدن» و همچنین تشدید فشارهای پاریس بر تهران مطرح کرده است.
ولیعهد سعودی که با شکست «دونالد ترامپ» در انتخابات اخیر از یک سو و احتمال بسیار زیاد حذف «بنیامین نتانیاهو» از رأس هرم قدرت در رژیم صهیونیستی از سوی دیگر، حامیان اصلی خود را از دست رفته می‌بیند، تمام تلاش خود را به کار گرفته تا مانع اتصال حلقه اپوزیسیون داخلی عربستان با تیم بایدن شود.
بن‌سلمان در این تماس تلفنی، به مکرون پیشنهاد داده که در صورت راضی کردن بایدن به ادامه مسیر کنونی روابط واشینگتن ـ ریاض و منصرف کردن او از پشتیبانی «محمد بن‌نایف» و تیمش، ضمن کمک مالی به الیزه برای جبران بخشی از خسارات اقتصادی ناشی از کرونا، قراردادهای تسلیحاتی جدیدی را با فرانسه منعقد کند.
ولیعهد سعودی همچنین در ازای تسهیل روابطش با تیم بایدن از کانال مکرون و تشدید فشارهای پاریس بر ایران در پرونده هسته‌ای و موضوعات منطقه‌ای، به او وعده داده که در انتخابات ریاست جمهوری 2022 فرانسه، از کارزار انتخاباتی او در برابر رقیب سرسختش «مارین لوپن» حمایت مالی کند.
از سویی؛ بن‌سلمان به مکرون قول داده تمام امکانات خود را در راستای تکمیل برنامه‌های او در لبنان به کار گرفته و به هر شکل ممکن از تشکیل دولتی هم‌سو با جریان مقاومت در این کشور جلوگیری کند.

واکنش ایران: عربستان سعودی هیچ جایگاهی در مذاکرات هسته ای ندارد
"ابوالفضل عمویی" سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با روزنامه قطری «العربی الجدید» بر رد مشارکت عربستان سعودی در هرگونه گفت‌و‌گوی احتمالی درباره برجام تأکید کرد.
ابوالفضل عمویی ضمن تأکید بر این موضوع که ایران برای بار دوم در ارتباط با برجام مذاکره نخواهد کرد، گفت: «ریاض هیچ جایگاهی در مذاکرات هسته‌ای نداشته. عربستان سعودی هیچ ارتباطی با مسائل مرتبط با توافق هسته‌ای میان جمهوری اسلامی و طرف‌های توافق ندارد».
طبق این گزارش، عمویی در ادامه افزود که تهران «آماده گفت‌و‌گو با عربستان سعودی است اگر این کشور تمایلی به این موضوع داشته باشد چه به صورت دو جانبه یا به همراه کشورهای عربی همسایه».
در همین حال روز گذشته سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به اظهارات اخیر رئیس جمهور فرانسه او را به پرهیز از مواضع نسنجیده و شتاب زده دعوت کرد و خطاب به وی گفت: برجام به هیچ وجه قابل مذاکره مجدد نبوده و طرف‌های آن هم مشخص و غیر قابل تغییر هستند.
سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار داشت: برجام یک توافق چندجانبه بین‌المللی است که توسط قطعنامه 2231 شورای امنیت تایید و تثبیت شده و به هیچ وجه قابل مذاکره مجدد نبوده و طرف‌های آن هم مشخص و غیر قابل تغییر هستند.
خطیب‌زاده افزود: آمریکا از این توافق خارج شده و اروپا در حفظ آن ناتوان بوده است و اگر تمایلی به احیا و حفظ برجام وجود دارد راه حل آن ساده است، آمریکا به برجام بازگردد و تمامی تحریم‌های برجامی و غیر برجامی که در دوره رئیس جمهور پیشین آن کشور وضع شده‌اند را رفع کند.
سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه گفت: اگر مقامات فرانسوی نگران فروش تسلیحاتی هنگفت خود به کشورهای عرب حوزه خلیج فارس هستند، بهتر است در سیاست‌های خود تجدیدنظر کنند.
این دیپلمات ارشد ایرانی تاکید کرد: تسلیحات فرانسوی در کنار دیگر سلاح‌های غربی نه تنها مسبب قتل عام و کشتار هزاران یمنی است، بلکه عامل اصلی بی ثباتی در منطقه خلیج فارس بوده و بدون توقف سیل صادرات تسلیحاتی فرانسه، انگلیس، آمریکا و دیگران، ‌نمی‌توان انتظار ثبات و آرامش در این منطقه حساس را داشت.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: بن سلمان ایران عربستان مذاکرات هسته ای مذاکرات هسته ای دولت جدید آمریکا عربستان سعودی رژیم صهیونیستی جمهوری اسلامی توافق هسته ای کشورهای عربی وزیر خارجه امور خارجه دولت بایدن خلیج فارس بن سلمان جو بایدن منطقه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۶۱۸۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پادشاه سعودی به بیمارستان منتقل شد

دیوان پادشاهی سعودی امروز (چهارشنبه) از انتقال «سلمان بن عبدالعزیز» به بیمارستان خبر داد.

به گزارش مشرق، دیوان پاشاهی عربستان در بیانیه ای کوتاه اعلام کرد: ملک سلمان بن عبدالعزیز آل سعود برای انجام آزمایش‌های معمول به بیمارستان ملک فیصل منتقل شد.

در این بیانیه به جزئیات بیشتری اشاره نشده است.

پادشاه عربستان پیش از این نیز چند بار به بیمارستان منتقل شده بود.

منبع: ایسنا

دیگر خبرها

  • ملک سلمان را به بیمارستان بردند
  • پادشاه سعودی به بیمارستان منتقل شد
  • آمریکا: مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم
  • آمریکا : مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم؛ نه در نیویورک و نه در هیچ کجای دیگر / درباره روش‌های ارتباطمان با ایران نظری نمی‌دهیم
  • بلینکن بزودی در عربستان؛ تداوم تلاش آمریکا برای رویای عادی سازی روابط اسرائیل با ریاض
  • گام‌های تهران و ریاض برای تقویت روابط
  • ادعای جدید گروسی درباره نزدیک بودن ایران به ساخت بمب اتم/ برگزاری رزمایش «ماشه هسته‌ای» کره شمالی/ ازسرگیری مذاکرات برای برقراری صلح در یمن/ آغاز رزمایش «پرچم صحرای ۹» در امارات با مشارکت ۱۰ کشور
  • گروسی به ایران می آید؟ | پیام جدید مدیرکل آژانس به تهران | واکنش به تهدید حملات هسته‌ای
  • وسط آتش سوزان خاورمیانه؛ عربستان و اسرائیل یک گام تا عادی‌سازی؟
  • عربستان و اسرائیل یک گام تا عادی‌سازی؛ بایدن چه خوابی برای ریاض دید؟