Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-23@13:36:52 GMT

واکنش رئیس کل بانک مرکزی به افزایش قیمت دلار

تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۸۶۶۰۴۲

واکنش رئیس کل بانک مرکزی به افزایش قیمت دلار

خبرگزاری مهر: عبدالناصر همتی در برنامه امشب گفتگوی ویژه خبری با بیان اینکه سخت ترین شرایط را گذرانده ایم، گفت: با توجه به مذاکراتی که از سوی ایران در حال انجام است، به نظر می رسد که شرایط بهتر خواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که دولت نقدینگی خود را چطور تامین کرده و آیا این باعث افزایش قیمت ارز خواهد شد، افزود: بانک مرکزی طرفدار این نیست که قیمت ارز بالا بماند تا دولت نقدینگی تامین کند؛ بلکه بانک مرکزی تمام تلاش خود را خواهد کرد تا نقدینگی را تامین نماید؛ این در حالی است که سال قبل ۱۵ میلیارد دلار برای ارز ۴۲۰۰ تومانی تخصیص داده شده که بانک مرکزی ۷ میلیارد دلار آن را از ذخایر خود تامین کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همتی گفت: نرخ ارز در بازار ربطی به تامین ارز دولتی ندارد؛ امسال نیز بانک مرکزی بخشی از نیازهای دولت را از ذخایر خود تامین کرد؛ این در شرایطی است که برخی معتقد بودند که بازار را باید با ارزپاشی تعدیل کرد؛ اما بانک مرکزی این کار را نکرد و محکم ایستاد و علیرغم بی سابقه ترین فشارهای تحریم، کالاهای مردم را با دلار ۴۲۰۰ تومانی تامین کند.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: ما به هر حال ضریب اطمینان را به جامعه می دهد که کمبودی برای کالاهای اساسی صورت نگیرد؛ این در حالی است که بدون برداشته شدن تحریم ها، صادرات نفت و فرآورده های نفتی بسیار خوب است.

وی در خصوص آخرین وضعیت درآمدهای ارزی گفت: وضع درآمدهای ارزی خوب است ولی نمی توان رقم را اعلام کرد.

همتی با بیان اینکه احساس کردم که مسئولان کشور عمان در مذاکرات طولانی و مفصل خود با ایران، عزم جدی برای همکاری با ایران دارند گفت: ما منابع خوبی در عمان داشتیم که از آن استفاده کردیم و امیدواریم این روابط بهبود یابد.

وی گفت: از منابع بلوکه شده خود در عمان استفاده کردیم و در مقابل، از کره‌ای ها برای عدم آزادسازی منابع خود شکایت خواهیم کرد.

رئیس کل بانک مرکزی در خصوص خنثی سازی تحریم ها گفت: در حداکثر تحریم ها کالاهای غیرنفتی، نفت و فرآورده های نفتی را صادر می کنیم و هنوز هم تحریم ها تمام نشده است؛ ضمن اینکه از ابتدای بهمن یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار ارز از سوی صادرکنندگان در نیما عرضه شده است؛ ضمن اینکه تولید در کشور راه اندازی کرده است.

وی از طراحی بسته ای برای تامین مالی زنجیره خودروسازی خبر داد و گفت: این امر تحقق خواهد یافت، چراکه خودروسازی ایران به سمت شرایط بهتری خواهد رفت؛ البته ما هم نظارت می کنیم که منابع هدفمند در خطوط تولیدی لوازم خانگی، قطعه سازی، کشاورزی و خودروسازی استفاده شود و از رشد اقتصادی مناسبی برخوردار شویم.

همتی با بیان اینکه برخی سیاستهای تجاری و ارزی کشور، تمام ارزهای ایران را می بلعید، گفت: طی سالهای گذشته چندصد میلیارد دلار از ارزهای ایران از روش واردات کالاهای لوکس و غیرضروری یا دارای مشابه داخلی یا حتی از طریق واردات بدون انتقال ارز از کشور خارج شده است؛ اما باید به طور جدی این موضوع را در سیاستگذاری های خود در نظر بگیریم که منابع ارزی را بهینه مصرف کنیم.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه من همچنان مخالف ارز ۴۲۰۰ تومانی هستم، گفت: ارز ۴۲۰۰ تومانی زمانی به کالاهای اساسی داده شد که البته آن زمان نرخ دلار نیمایی ۷ هزار تومان بود؛ اما به تدریج ارز نیمایی رشد کرد؛ اما در همان مقطع ما تامین ارز ۴۲۰۰ تومانی را کمتر کردیم؛ اما وقتی که فاصله بالا رفت، مجبور هستیم که ارز ۴۲۰۰ تومانی برای حمایت از اقشار آسیب پذیر تزریق کنیم.

وی افزود: اگر ارز ۴۲۰۰ تومانی به ۲۳ هزار تومانی برسد، ممکن است مردم آسیب ببینند؛ این در حالی است که روغن، سویا، ذرت و برخی نهاده های دامی اکنون در بازار بین ۹ تا ۱۳ هزار تومانی به ازای هر دلار در حال تامین است؛ این در حالی است که اگر این ارز به ۲۳ هزار تومان برسد، حتما دیگر نرخ کنونی در بازار اعمال نخواهد شد.

همتی گفت: معتقدم که ارز باید تک نرخی باشد تا رانتی وجود نداشته باشد؛ اما جابجایی منابع از ۴۲۰۰ تومانی به ارز آزاد باید خیلی با دقت انجام شود که شوک تورمی نداشته باشیم.

منبع: فردا

کلیدواژه: رئیس کل بانک مرکزی قیمت دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی رئیس کل بانک مرکزی ارز ۴۲۰۰ تومانی تحریم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۶۶۰۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بانک مرکزی: تأمین ارز واردات کالا‌های اساسی ادامه دارد

بانک مرکزی با تکذیب توقف پرداخت ارز کالاهای اساسی اعلام کرد: ۲۷ درصد واردات که مربوط به کالا‌های اساسی و داروست، با نرخ دلار ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان تامین می‌شود. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، بانک مرکزی در واکنش به انتشار مطالبی با عنوان "توقف اختصاص ارز کالا‌های اساسی" و طرح ادعایی به نقل از عضو هیات نمایندگان اتاق تهران مبنی براینکه "بیش از یک ماه است که به کالا‌های اساسی ارز تخصیص نیافته است" ضمن تکذیب این ادعای نادرست و عاری از حقیقت، اعلام کرد: براساس امار موجود در یک ماهه ابتدایی سال جاری 2 میلیارد و 772 میلیون دلار ارز برای واردات کالا‌های اساسی، دارو، کالا‌های تجاری و بازرگانی، واردات در مقابل صادرات و خدمات تامین شد.

ذخایر کالاهای اساسی به وضعیت مازاد رسید



براین اساس طی فروردین ماه سال جاری، 621 میلیون دلار ارز برای واردات کالا‌های اساسی و دارو با نرخ 28 هزار و 500 تومان تامین شد که 548 میلیون دلار آن بابت کالا‌های اساسی و کشاورزی شامل اقلام گندم، دانه‌های روغنی نهاده‌های دامی بوده است.


لازم به ذکر است طی این مدت تامین 69 درصد نیاز‌های وارداتی صنایع مختلف کشور با دلار 41000 هزار تومان (ارز نیمایی) صورت گرفته است. 27 درصد واردات که مربوط به کالا‌های اساسی و داروست، با نرخ دلار 28 هزار و 500 تومان تامین می‌شود.

نیاز‌های بخش خدمات هم، که حدود 4 درصد است، با نرخ 43 هزار تومان تامین می‌شود. میانگین وزنی ارز تامین شده نیز عدد 37500 تومان را نشان می‌دهد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بانک مرکزی اعلام کرد: تامین ۶۳۶ میلیون دلار برای واردات کالاهای اساسی و دارو
  • تامین ۴.۳ میلیارد دلار ارز برای دارو و تجهیزات پزشکی در ۱۴۰۲
  • اشتباه در راهبرد بانک مرکزی؛ رئیس کل بازار آزاد را به رسمیت نمی‌شناسد | رابطه زایش تورم و نرخ دلار چگونه است؟
  • راهبرد بانک مرکزی اشتباه است / زایش چهار درصد تورم با افزایش ۱۰ درصدی قیمت دلار
  • زایش ۴ درصد تورم با افزایش ۱۰ درصدی قیمت دلار
  • پیش‌بینی جدید کیهان از نرخ ارز در بازار/ سقوط آزاد قیمت دلار چه زمانی اتفاق می‌افتد؟
  • واکنش سریع بانک مرکزی به یک خبر دلاری/ گوشت ۲۸۵ هزارتومانی در راه است/ کاهش قیمت طلا و سکه و خودرو در بازار
  • بانک مرکزی : توقف تخصیص ارز برای واردات کالاهای اساسی کذب است
  • بانک مرکزی: تأمین ارز واردات کالا‌های اساسی ادامه دارد
  • حرف‌های تکراری چهار رئیس بانک مرکزی درباره دلار