Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-19@19:25:48 GMT

همت دولت دوازدهم برای اتمام طرح ملی پاتاوه دهدشت

تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۸۶۷۸۴۸

همت دولت دوازدهم برای اتمام طرح ملی پاتاوه دهدشت

 به گزارش ایرنا، مسیر اصلی پاتاوه - دهدشت به طول ۱۳۶ کیلومتر در ادامه محور اصلی شهرضا - یاسوج، بخشی از کریدور اتصال مرکز کشور به جنوب و در واقع اتصال بخشی از مرکز کشور از استان اصفهان به بنادر جنوبی در زمان کمتری است.

طرح ملی جاده پاتاوه – دهدشت یکی از طرح های اولویت دار و محور اصلی توسعه برای خروج کهگیلویه و بویراحمد از بن بست محسوب می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ساخت جاده ملی پاتاوه به دهدشت در سفر سال ۱۳۷۳رهبر معظم انقلاب به کهگیلویه و بویراحمد مصوب و یک سال بعد عملیات اجرایی آن آغاز شد، با این حال ۲۵ سال از شروع عملیات احداث این جاده مهم می گذرد و همه چشم انتظار افتتاح آن هستند.

این طرح ملی به دلیل طولانی شدن روند اجرای آن در سال های گذشته به یک مطالبه مردمی و عمومی مبدل شده است.

چهار دولت در این مدت دنباله دار تلاش کرده اند که جاده پاتاوه به دهدشت را به پایان برسانند اما روند کند اجرای آن مردم استان را به ستوه آورده است اما در دولت دوازدهم نگاه ویژه ای به این طرح شده است.

با رویکرد دولت، طرح ملی پاتاوه به دهدشت جزو ۳۳ طرح مهم جهش تولید کهگیلویه ‌و بویراحمد آورده شده و عزم مسئولان برای تکمیل آن جدی است.

معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: طرح مهم محور پاتاوه دهدشت که در حقیقت یکی از محور های مهم در جنوب کشور که شمال را به جنوب وصل وصل می کند ، در دولت یازدهم و دوازدهم حدود ۹۰۰ میلیارد تومان هزینه شده است.

سید حشمت الله صمیمی افزود: تا قبل از این دولت ۱۰۰ میلیارد تومان میزان هزینه کرد محور پاتاوه دهدشت بود که می توان گفت در مجموع حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان در این طرح هزینه شده است.

وی ابراز داشت: این طرح ملی تا قبل از پایان دولت دوازدهم بدون شک‌ پایان خواهد یافت و به بهره برداری خواهد رسید. 

سیزدهم شهریور ماه امسال، وزیر راه و شهرسازی در حاشیه سفر خود به این استان گفته بود که با توجه به پروژه های جهش تولید، جاده ملی پاتاوه به دهدشت یک طرح راهبردی بوده و متعهد به بهره برداری از آن در سال جاری هستیم و با بهره برداری از آن تحولی چشمگیر در اقتصاد استان به وجود می آید .

مجید اسلامی با تاکید بر تسریع در روند اجرایی طرح ملی جاده پاتاوه به دهدشت تاکید کرده بود که باید این طرح ترانزیتی تا دهه فجر تکمیل و زیر بار ترافیک برود.

وی با اشاره به اینکه روند اجرایی جاده ملی پاتاوه به دهدشت طولانی شده است، گفته بود که هیچ گونه سهل انگاری از سوی مسئولان تا بهره برداری کامل از این طرح تا زمان تعین شده قابل قبول نیست.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد در این رابطه گفت: پروژه ملی جاده پاتاوه – دهدشت به عنوان یکی از ۹ پروژه راهسازی کشور بوده که تا پایان سال به بهره برداری خواهد رسید.

حسین کلانتری افزود: محور پاتاوه به دهدشت به عنوان یک پروژه طلایی معرفی شده در کشور است.

وی ابراز داشت: این پروژه ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و هم اینک برای تکمیل آن تمامی متولیان به طور جهادی پای کار اند.

کلانتری تصریح کرد: روند اجرای این پروژه به طور مستمر مورد نظارت و بررسی قرار می گیرد.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد ارزش ریالی جاده پاتاوه به دهدشت را ۳۰ هزار میلیارد ریال دانست و گفت: با بهره‌برداری از این طرح بخش زیادی از ترافیک مرکز استان کاسته خواهد شد.

مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: عملیات اجرایی پروژه پاتاوه به دهدشت تا سال ۹۲ و در زمان شروع دولت تدبیرو امید تعطیل بود که از آن زمان تاکنون نیز با پیگیری و تزریق اعتبارات از سوی دولت و همچنین حمایت ویژه دفتر مقام معظم رهبری این طرح ملی و البته سخت گذر و سنگین فعالیت مجدد خود را آغاز کرد.

پژمان نیک اقبالی بیان کرد: این محور به طول ۱۳۶ کیلومتر دارای چهار قطعه است که بخش هایی از آن در سال های اخیر به بهره برداری رسید.

به گفته مسئولان سازمان مدیریت و برنامه ریزی کهگیلویه و بویراحمد از زمان اجرای طرح ملی پاتاوه - دهدشت در سال ۷۳ تا پایان سال گذشته ۶ هزار میلیارد ریال از منابع ملی و استانی برای ساخت این طرح ملی هزینه شده است.

در سال جاری نیز ۲ هزار و ۷۶۰ میلیارد ریال از محل منابع مختلف به این طرح ابلاغ که تاکنون ۲ میلیارد ۳۶۰ میلیارد ریال تخصیص داده شده است.

پیش بینی آن ها این است که طرح ملی پاتاوه به دهدشت با هزینه افزون بر ۱۰ هزار میلیارد ریال بالاخره به بهره برداری برسد و اهالی منطقه پس از سالها انتظار از مزایای آن بهره مند شوند.

با بهره برداری از این جاده با در نظر گرفتن میانگین ۶۰۰ کیلومتر در ساعت برای عبور وسایط نقلیه، بیش از چهار ساعت کاهش زمانی در مسیر جدید پاتاوه - دهدشت بوجود خواهد آمد که نقش چشمگیری در کاهش سوخت و استهلاک وسایط نقلیه و اتلاف وقت بدنبال خواهد داشت.

ساخت محور پاتاوه - دهدشت تحولات شگرف ملی و محلی در پی خواهد داشت بطوری که با اتمام ساخت این مسیر، فاصله بندر امام خمینی (ره) تا اصفهان ۲۷۰ کیلومتر و زمان عبور از مسیر نیز چهار ساعت کاهش خواهد یافت.

این مسیر علاوه بر کارکرد ملی آن، پنج بخش مهم و پرجمعیت استان کهگیلویه و بویراحمد شامل بخش کبگیان در شهرستان دنا، شهرستان مارگون، بخش های چاروسا و دیشموک در کهگیلویه و بخشی از شهرستان لنده را از بن بست جاده ای و محرومیت خارج می کند.

عملیات اجرایی این جاده ملی در سال ۷۴ شروع شد و برای سهولت کار به چهار قطعه تقسیم شد که طول قطعه های اول و سوم آن به ترتیب ۲۶ و ۲۰ کیلومتر و قطعه های دوم و چهارم نیز به ترتیب ۲۸ و ۶۳ کیلومتر است.

۱۳ تونل به طول هشت هزار و ۲۰۰ متر و تعداد ۱۸ دستگاه پل بزرگ بالای دهانه ۱۶ متری در این جاده طراحی شده است.

قطعه نخست این جاده از روستای گندی خوری تا منطقه سرچنار در سال ۸۷ نیز به بهره برداری اولیه رسید.

 قطعه دوم جاده از سرچنار تا لوداب، قطعه سوم از لوداب تا دهدشت مرکز شهرستان کهگیلویه و قطعه چهارم نیز از کمربندی شهر دهدشت تا دهدشت غربی است.

قطعه سوم جاده ملی پاتاوه - دهدشت ۶۳ کیلومتر طول دارد و دارای ۱۱ دهنه پل به طول سه هزار و ۱۶۰ متر است.

قطعه دوم این جاده به طول ۲۸ کیلومتر اردیبهشت سال ۹۷۷ به بهره برداری رسید.




 

برچسب‌ها کهگیلویه و بویراحمد تردد جاده ای یاسوج

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کهگیلویه و بویراحمد تردد جاده ای یاسوج کهگیلویه و بویراحمد تردد جاده ای یاسوج اخبار کنکور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۶۷۸۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برد شیرین فراز بام خائیز دهدشت بر سپاهان نوین اصفهان


به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای کهگیلویه و بویراحمد، این بازی ازهفته هجدهم لیگ برتر هندبال مردان در دهدشت برگزار شد.
تا پیش از هفته هیجدهم این مسابقات ، تیم صنعت مس با ۳۴ امتیاز صدرنشین است و تیم‌های نیروی زمینی شهیدشاملی کازرون و گیتی‌پسند با ۲۹ امتیاز دوم و سوم جدول رده بندی قرار دارند.
فولاد مبارکه سپاهان با ۲۴، زغال‌سنگ طبس و پلیمر خلیج‌فارس خرم‌آباد با ۲۳، نفت و گاز گچساران با ۲۰، پیکان خراسان با ۱۲، سپاهان نوین با ۱۰، آلومینیوم اراک با ۷، پرواز هوانیروز با ۶ و فراز بام‌خائیز دهدشت با ۴ امتیاز در رده‌های بعدی جای گرفته‌اند..

دیگر خبرها

  • نصب بنر اموات در دهدشت ممنوع است
  • افزایش ۸۰ هزار مترمربعی فضاهای ورزشی مدارس کهگیلویه و بویراحمد در دولت سیزدهم
  • برد شیرین فراز بام خائیز دهدشت بر سپاهان نوین اصفهان
  • اتمام ۵۳ پروژه اقتصادی تا پایان دولت در خراسان رضوی
  • نهضت فیبر نوری در ۲۰۰ شهر کشور به اتمام رسید
  • کش و قوس‌های پل قوسی سی سخت پایان ندارد
  • بهره مندی اهالی روستای هفتوان سلماس از آب سالم و بهداشتی
  • بزودی؛ بهره برداری از جاده احمدآباد ورامین
  • جذب ۱۲۸ میلیارد تومان از اعتبارات جاده یاسوج به سی‌سخت
  • تصادف در جاده گچساران_ بهبهان با یک کشته و 3 مصدوم