Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-24@11:18:24 GMT

پارک بانوان شوش؛ خواسته‌ مردمی یا توسعه اجباری

تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۸۶۸۹۲۵

پارک بانوان شوش؛ خواسته‌ مردمی یا توسعه اجباری

خبرگزاری مهر؛ گروه استان‌ها- قاسم منصور آل کثیر: چند سالی است که شاهد راه‌اندازی و احداث پارک‌های مخصوص بانوان در بسیاری از شهرهای کشور هستیم که همواره با اما و اگرهای بسیاری همراه بود؛ جداسازی و تفکیک فضاهای گردشگری و تفریحی خود یکی از راهکارهای مسئولان برای حضور هرچه بیشتر زنان در جامعه است که یکی از مهم‌ترین این برنامه‌ها احداث پارک بانوان است؛ برنامه‌ای که با موافقان و مخالفان بسیاری از همان ابتدا مواجه بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ساخت پارک بانوان در خوزستان همچون در شهرهای دزفول، امیدیه و اهواز همراه با حاشیه‌هایی بود؛ دو پارک بانوانِ اهواز در جاده گلستان و پارک شهروند در ملی راه در سال‌های ۹۳ و ۹۵ افتتاح شدند اما هیچگاه به بهره‌برداری نرسیدند.

اکنون ساخت پارک بانوان در شوش نیز مخالفان و موافقانی پیدا کرده است؛ اهالی منطقه ۱۰ شوش از معترضان نسبت به ساخت این پارک هستند چون آنها می‌گویند «منطقه ۱۰ منطقه‌ای کم برخوردار است و نباید پارک ایثار را که تنها پارک محله‌ای این منطقه به حساب می‌آید، تبدیل به پارک بانوان کرد و فرصت ورزش و استفاده از این پارک را از دیگر جوانان و اهالی محله گرفت».

طبق قوانین حقوق شهروندی، اهالی هر محل خودشان باید نسبت به هر گونه تغییر در اماکن عمومی اظهار نظر کنند و اگر راضی به تغییراتی نبودند، اولویت با نظرِ اهالی همان محل است؛ بنابراین اگر بدون در نظر گرفتنِ نظرِ اهالی محله اقدامی صورت گیرد، می‌توان آن را مصداقِ توسعه اجباری دانست.

اهالی منطقه ۱۰ بارها اعتراض خود را نسبت به ساخت پارک بانوان در پارک محله‌ای منطقه ۱۰ و با روش‌های مختلف ازجمله نوشتن طومار و… نشان داده‌اند.

یکی از اهالی منطقه ۱۰ می‌گوید «ما از ساخت پارک بانوان در شوش حمایت می‌کنیم و وجود چنین پارکی یک نیاز است اما این نباید بهانه‌ای شود تا تنها پارک محله‌ای مان را تغییر کاربری دهند و برایش دیوارهای بلند بسازند».

تصمیم شبهه برانگیز

یکی از فعالانِ زن نیز در این باره گفت که «من می دانم مسئولان شوشی نگاه توسعه‌ای و حمایتی از زنان ندارند به همین دلیل تصمیمشان برای راه‌اندازی این پارک برای زنان برایم قابل هضم نیست و شبهه برانگیز است».

این فعال حقوق زنان که نخواست نامش ذکر شود، گفت «احتمال می‌دهم مسئولان خواسته باشند از َشرِ موضوعی رها شوند و با راه‌اندازی یک پارکِ دمِ دستی شروع به تبلیغات کنند و باید دید شاخص‌های انتخاب این مکان برای پارک بانوان چیست؟ پارک بانوان شاخصه‌های استانداردی دارد و باید دید این شاخصه‌ها چه هستند؟».

بر اساس تحقیقات میدانی صورت گرفته در سال‌های گذشته، سن و تحصیلات زنان خود عاملی در میزان رضایت آنها از پارک بانوان دارد، به‌عنوان مثال بر اساس مطالعات میدانی که صورت گرفته است، زنان تحصیل‌کرده تمایل چندانی برای حضور در پارک بانوان ندارند که این خود می‌تواند نشان از همه‌گیر نبودن تمایل تمام زنان به استفاده از پارک‌های مخصوص بانوان را داشته باشد.

واضح است که یکی از مهم‌ترین دلایل حضور نیافتن زنان برای انجام ورزش‌های صبحگاهی در پارک‌های معمولی، نبود امنیت لازم است اما این در حالی است که با احداث پارک بانوان امنیت اجتماعی زنان به اندازه لازم تأمین شده است که این خود می‌تواند باعث آرامش خاطر آنها شود؛ لذا یکی از دلایل انتخاب پارک ایثار نیز نزدیکی آن به کلانتری محله است.

کارشناسان می‌گویند که «یکی از اهداف اصلی احداث پارک بانوان افزایش نشاط زنان در جامعه است که در حال حاضر متأسفانه تفریح‌های زنانه سالم در جامعه کم است که این خود می‌تواند عاملی برای افسردگی هرچه بیشتر آنها باشد و از آنجایی که زنان نقش تأثیرگذاری را در کانون خانواده و جامعه ایفا می‌کنند، وجود فضایی نشاط آمیز برای زنان در شوش لازم است».

هدف، آینده منطقه ۱۰ است

«فتانه رستمی» عضو شورای شهر شوش در حاشیه بازدیدش از پارک ایثار که قرار است به عنوان پارک بانوان تغییر کاربری دهد، گفت: هدف ما ایجاد فضای نشاط آمیز برای قشر زنان است چون زنان نیمی از جامعه را تشکیل می‌دهند و نیاز به فضایی آرام و ایمن برای ورزش و تفریح دارند.

رستمی در پاسخ به سوالات و انتقادات بعضی از اهالی منطقه ۱۰ توضیح داد: قرار است در این مکان نزدیک به دو هزار متر پیست دوچرخه‌سواری و دو هزار متر پیست پیاده‌روی و محل‌هایی برای والیبال، فوتسال و بسکتبال برای زنان در نظر گرفته شود.

وی همچنین در واکنش به اعتراضِ ساکنانِ این محله و شاخص‌های انتخابِ این مکان برای پارک بانوان گفت: انتخاب این مکان بنا به دلایل مختلفی بوده است از جمله دسترسی ساده، امنیت بالا چون در کنارِ کلانتری واقع شده است و همچنین فضای بزرگِ این پارک باعث شده که اینجا برای راه‌اندازی پارک بانوان انتخاب شود؛ همچنین در آینده نیز پارکی در نزدیکی این محل قرار است، احداث شود.

عضو شورای شهر شوش درباره پارک ارمغان جنبِ قبرستان نیز توضیح داد: مکان و دسترسی آن پارک برای بانوان در اصل مناسب نبود؛ همچنین وسایل حمل‌ونقل عمومی در شوش به اندازه‌ای نیست که امکان استفاده مناسب برای بانوان و تردد به پارک ارمغان را داشته باشند و آن تصمیم در آن زمان نیز اشتباه بود.

به گزارش خبرنگار مهر، از قوانین حاکم بر پارک‌های بانوان این است که در ورودی این پارک‌ها تلفن همراه بانوان از آنها گرفته می‌شود. وجود دیوارهای بلند نیز از دیگر نشانه‌های یک پارک بانوان است و با بررسی‌های میدانی خبرنگارِ خبرگزاری مهر، مشخص شد که در اطرافِ این پارک در دو ضلع، ساختمان‌های دو طبقه و همچنین پنجره کلاس‌های دبیرستان پسرانه وجود دارد که دید کاملی به همه پارک دارند و در عمل باید دیوارهای بسیار بلندی برای این پارک ساخته شود.

کد خبر 5135678

منبع: مهر

کلیدواژه: شهرستان شوش پارک و فضای سبز پارک بانوان دهه فجر ویروس کرونا چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی کرمانشاه گرگان خطبه های نماز جمعه آمار کرونا شهرستان کرج بوشهر شیراز انقلاب اسلامی ایران لیگ برتر فوتبال ایران شهرکرد اردبیل ساخت پارک بانوان اهالی منطقه ۱۰ احداث پارک راه اندازی پارک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۶۸۹۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عکس| ورود زنان تراکتوری به استادیوم ممنوع شد

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ در این نامه که امضای محمدرضا کشوری‌فرد، دبیر سازمان لیگ فوتبال ایران را دارد، آمده که پیرو جلسه روز 29 فروردین در ورزشگاه یادگار امام «فرصت‌ها و تهدیدهای مرتبط» با ورود زنان به استادیوم مورد بررسی قرار گرفت.

در گزارش ورزش سه آمده است: ادامه این نامه به مشکلات استادیوم اشاره دارد و سازمان لیگ تاکید کرده که باتوجه به «نواقص مرتبط با زیرساخت موجود ورزشگاه و عدم تامین ایمنی بانوان از مسیرهای پیرامونی ورزشگاه» این استادیوم تا رفع این مشکلات، «فاقد شرایط پذیرش» زنان است.

به این ترتیب بعد از حضور بانوان در دیدار با ذوب آهن که با شکست 4-1 تراکتور همراه بود و البته حضور پرشور آنها رکورد تعدادی بانوان را هم شکست، دوباره مانع جدیدی بر سر راه حضور زنان در استادیوم ایجاد شده است.

251 251

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1898754

دیگر خبرها

  • حجاب؛ قدرت زن ایرانی
  • عکس| ورود زنان تراکتوری به استادیوم ممنوع شد
  • حضور زنان در ورزشگاه یادگار تبریز ممنوع شد
  • پارک بانوان ولی‌عصر در اهواز بازگشایی شد
  • بازگشایی و بهسازی پارک بانوان ولی‌عصر در اهواز
  • پارک بانوان ولی‌عصر(عج) پس از سال‌ها بهسازی و بازگشایی شد
  • پارک بانوان ولیعصر(عج) پس از سال‌ها بهسازی و بازگشایی شد
  • میزبانی دانشگاه آزاد از تیم ملی هاکی زنان
  • دهه کرامت بهترین فرصت برای بازیابی جایگاه زنان در جامعه است
  • معرفی بهترین تفریحات کیش – لیست جاهای تفریحی کیش برای بانوان با آدرس