Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایران اکونومیست- وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: دو جزء مهم شبکه ملی اطلاعات را تا قبل از پایان سال راه‌اندازی می‌کنیم که شامل افتتاح مرکز امنیت یکپارچه و منطقه ویژه ارتباطات برای تعاملات بین‌المللی می‌شود. محمدجواد آذری جهرمی در برنامه تلویزیونی «تیتر امشب»  با اشاره به انتقادات از وزارت ارتباطات در اجرای مطالبات رهبری در حوزه اجزای شبکه ملی اطلاعات، اظهار کرد: اجزای شبکه ملی اطلاعات و ارتباطات و پیشرفت آن روشن است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اشاره مقام معظم رهبری به نامه‌ای است که در دی ماه ١٣٩٨ مکتوب شده که تعیین تکلیف کردند اختلاف در زیرساخت‌ها باید برطرف شود. عقب‌ماندگی به آن بخش اشاره دارد که در حال پیگیری است. سیاست‌های اصولی پهنای باند نیز در سند افق ۱۴۰۴ که در شورای عالی فضای مجازی تدوین شده، آمده است و مطابق با این سیاست‌ها، نسبت پهنای باند داخلی خدمات پایه فضای مجازی به پهنای باند خارجی باید ۷۰ به ۳۰ درصد باشد.
وی با بیان اینکه ۸۰ درصد زیرساخت ارتباطی مستقر شده و ثمره استقرار زیرساخت‌های ارتباطی این شبکه، همین خدماتی است که استفاده می‌شود، ادامه داد: اگر در بحران شیوع کرونا آموزش، سلامت، خرید و فروش بدون مشکل انجام شد، همگی به علت وجود زیرساخت ارتباطی شبکه ملی اطلاعات بود. اگر سال ١٣٩٢ این بیماری شیوع پیدا می‌کرد چگونه دوام می‌آوردیم.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: در خصوص توسعه زیرساخت اطلاعاتی که مربوط به بحث پیام‌رسان بومی و موتور جست‌وجو می‌شود، معتقد بودیم که باید بخش خصوصی با حمایت دولت آن را اجرایی کنند اما پس از فرمایش رهبری و نیز تصویب طرح کلان و سند معماری شبکه ملی اطلاعات، این تکالیف را پذیرفتیم و هم اکنون نیز آن را با جدیت پیگیری می‌کنیم.
افتتاح مرکز امنیت یکپارچه و منطقه ویژه ارتباطات برای تعاملات بین‌المللی
آذری جهرمی با بیان اینکه پیشرفت خوبی در این زمینه انجام شده و به زودی گزارش مکتوب آن را ارائه خواهیم کرد، افزود: دو جزء مهم شبکه ملی اطلاعات را تا قبل از پایان سال راه‌اندازی می‌کنیم که شامل افتتاح مرکز امنیت یکپارچه و منطقه ویژه ارتباطات برای تعاملات بین‌المللی می‌شود. به این ترتیب استقرار ۲۳ جزء زیرساختی شبکه ملی اطلاعات تکمیل خواهد شد.
وی در خصوص اختلاف آماری در مورد میزان پیشرفت شبکه ملی اطلاعات، خاطرنشان کرد: ما در ابتدای دولت و طبق سند تبیین الزامات شبکه ملی اطلاعات، گزارشی از پیشرفت ۸۰ درصدی شبکه را ارائه کرده ایم. هم اکنون نیز جمع‌بندی ما طبق سامانه کنترل پروژه نشان می‌دهد که ۹۰ درصد زیرساخت ارتباطی شبکه ملی اطلاعات استقرار یافته است.  از سوی دیگر موضوع لایه محتوا و خدمات نیز در این شبکه دیده شده،  اما همه آنها وظایف ما نیست و در آنجا نیز چالش‌های زیادی مطرح است.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه بخش زیرساخت اطلاعاتی نیز تا پایان دولت استقرار می‌یابد، گفت: ارزیابی مرکز ملی از پیشرفت زیرساخت اطلاعاتی شبکه ملی اطلاعات، ۲۵ درصد است که مربوط به چند ماه گذشته است. اما گزارش ارزیابی ما که روز گذشته دریافت شده، نشان می‌دهد که این پیشرفت به نیمه رسیده است که البته باید منتظر گزارش مرکز ملی بود.  در هر صورت مرجع نهایی ارزیابی، مرکز ملی فضای مجازی است و ما نیز مستنداتی را در این زمینه منتشر می‌کنیم. خدشه‌ای در حوزه زیرساخت‌های ارتباطی وارد نبوده و تنها در نحوه اجرای زیرساخت‌های اطلاعاتی اختلاف نظرهایی وجود داشت.
 مردم چند شب قبل در فضای مجازی درباره صدای آژیر قرمز صحبت کردند و گفتند در مناطقی صدای آژیر قرمز شنیده و هواپیمایی نیز در آسمان دیده شده است. من همان زمان تلویزیون را روشن کردم و تمام شبکه‌های تلویزیون را گشتم هیچ کدام از شبکه‌ها درباره چنین چیزی صحبت نمی‌کردند. پس ازحدود سه ساعت دیدم که صدا و سیما درباره این آژیر صحبت می‌کند.
فضای مجازی به اخبار سرعت می‌بخشد
وی با بیان اینکه وقتی پای فضای مجازی به میان می‌آید ساختار عملکردی تفاوت می‌کند، ‌ افزود: اگر به شیوه قدیم به این فضا نگاه کنیم، توسعه و پیشرفت نخواهیم کرد. فضای مجازی به اخبار سرعت می‌بخشد و این راهش نیست که با بستن این شبکه‌ها جلوی راه توسعه را بگیریم، بلکه باید محتوای مناسب ایجاد کنیم و اقدامات و عملکردمان را متناسب با این فضا پیش ببریم.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به تماشای مسابقه فوتبال در اینستاگرام توسط کاربران بیان کرد: مدتی قبل یک گزارش ورزشی پخش شد، مردم دوست داشتند این گزارش را در شبکه داخلی و با گزارش مجری محبوب‌شان بشنوند، اما این اتفاق رخ نداد. بنابراین در حالی که می‌شد این برنامه را با ترافیک داخلی تماشا کنند،  اما در شبکه خارجی پخش شد و ترافیک خارجی را به خود اختصاص داد.  همیشه با بستن فضای مجازی نمی‌توان به نتیجه دلخواه رسید،  گاهی چاره کار آزاد کردن فضا است.  
آذری جهرمی با بیان اینکه پهنای باند یک مسئله دستوری نیست که به مردم بگوییم چه چیزی مصرف کنند، افزود: مصرف به ذائقه افراد برمی‌گردد و نمی‌توان به کسی زور کرد که چه چیزی مصرف کند. درباره پهنای باند، دو شکل نگاه وجود دارد. برخی می‌گویند دولت پهنای باند را افزایش ندهد چون بخش فرهنگی به تناسب آن ارتقا پیدا نکرده است. عده‌ای می‌گویند کاری به فرهنگ نداشته باشیم و پهنای باند را بدون درنظر گرفتن این شاخصه توسعه بدهیم. تشکیل مرکز ملی به این دلیل بوده است که در این‌باره تصمیم بگیرد.
سازمان‌ها به جای فرهنگ‌سازی، انتقاد می‌کنند
وی با تاکید بر لزوم فرهنگ‌سازی توسط سازمان‌ها و نهادها بیان کرد: برخی معتقدند چون دستگاه‌های فرهنگی، محتوا را ارتقا نداده‌اند، پس پهنای باند را توسعه ندهید.  سازمان‌هایی هستند باید فرهنگ‌سازی کنند، اما به جای این که بودجه را صرف فرهنگ‌سازی کنند، صرف انتقاد می‌کنند، اگر پهنای باند انجام نشده بود در ایام کرونا چطور می‌توانستیم آموزش، سلامت و کسب  و کار را پیش ببریم؟ نگاه افزایش پهنای باند،  بدون در نظر گرفتن ضوابط فرهنگی ذهنیت اشتباهی است، باید جنس فرهنگ‌سازی را تغییر دهیم. دیگر نمی‌توان جامعه را با مکانیزم صداوسیما پیش برد، صداوسیما باید خودش را آپدیت کند.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به امنیت در فضای مجازی گفت: وضع ما از نظر امنیت وضع مناسبی است اما باید در این زمینه کار کرد، چون تفکر دست‌اندازی به قدرت ما زیاد است و افرادی وجود دارند که در این حوزه خرابکاری می‌کنند. باید به این نکته توجه کنیم که فضای مجازی دسترس‌پذیر است و مورد هجوم قرار می‌گیرد. ما سپر دفاعی دژفا را اجرایی کرده‌ایم تا جلوی اتفاقات را بگیرد.
آذری جهرمی درباره آخرین وضعیت اتصال روستاها به اینترنت گفت: بیش از ۹۵ درصد روستاهای کشور به شبکه پهن باند متصل هستند. ارزیابی‌های مختلف نشان می‌دهد ایران از نظر تعداد مشترک تلفن همراه و توسعه زیرساخت‌های ICT بالاترین دسترسی را دارد. البته پوشش روستایی پهن‌باند هنوز ضریب ۱۰۰ درصدی ندارد و تمام تلاش ما بر این است که تا قبل از پایان دولت، پوشش ۱۰۰ درصدی داشته باشیم.
وی با اشاره به سرمایه‌گذاری‌هایی که از سال ١٣٩٢ تاکنون در حوزه فناوری انجام شده است، افزود: در این مدت توانسته‌ایم از نظر شاخص‌های کیفی و قیمت در بین کشورهایی باشیم که ارزان‌ترین خدمات پهن باند را از نظر پرداختی ارائه می‌دهند. در رابطه با مقرون‌به‌صرفه بودن خدمات نیز رتبه دوم را داریم. آمار دیگری وجود دارد که بر اساس آن توانسته‌ایم رشد ۳۰ درصدی استارت‌آپ‌ها نیز تجربه کنیم.
 ۹۵ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار به اینترنت متصل هستند
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه برنامه ششم توسعه ما را موظف کرده است که تمام روستاهای کشور به اینترنت پرسرعت متصل باشند، گفت: اکنون ۹۵ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار به اینترنت متصل هستند. در برخی مناطق کشور مانند زنجان،  شرق هرمزگان و سیستان و بلوچستان چالش‌هایی داشتیم که اتصال روستاها را با کندی مواجه می‌کرد. با برنامه‌ریزی‌های انجام شده تا پایان دولت اتصال ۱۰۰ درصدی روستاها به اینترنت را شاهد خواهیم بود.
وی هچنین تاکید کرد: در دولت تدبیر و امید تعداد مشترکین اینترنت از ۴ میلیون به ۷۰ میلیون نفر رسید، اینترنت تثبیت شد، تورم بخش ICT از ۱۱ درصد گذر نکرد و اقتصاد بخش فناوری اطلاعات ۳ برابر شد. این‌ها بزرگ‌ترین اقداماتی است که در حوزه فناوری اطلاعات در دولت تدبیر و امید اتفاق افتاد.
آذری جهرمی با اشاره به مشکلات شبکه دانش‌آموزی شاد بیان کرد: با ذکر مثال می‌توان گفت گاهی اوقات تصویری از فردی در حال گدایی در فضای مجازی منتشر می‌شود، این صحنه نامناسب و دردآور است و برخی این تصویر را به کل کشور تعمیم می‌دهند در حالی که اینطور نیست.  در شرایط کرونا ۱۳ میلیون دانش‌آموز، ۱۴ میلیون دانشجو، ۱ میلیون معلم، ۱۴۰ هزار استاد دانشگاه داشتیم که به واسطه زیرساخت‌های ارتباطی در ایام کرونا به تحصیل و آموزش ادامه دادند. اگر عده‌ای از دانش‌آموزان به دلایل مختلف مشکلات ارتباطی داشتند نباید آن را به کل کشور تعمیم داد.
وی اظهار کرد: البته ما به تمام تصاویری که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، توجه و به محل آن‌ها سرکشی کردیم. تصویر از یکی از دانش‌آموزان روستاهای سیستان و بلوچستان منتشر شد که خانه‌ای با سنگ درست کرده بود تا بتواند در آن نقطه که به اینترنت متصل است مستقر شود و درس بخواند.  شخصا به محل زندگی او مراجعه کردم و روستای آنها به اینترنت متصل شد. در این خصوص مردم هم به ما خیلی کمک کردند.  
تامین تبلت دانش‌آموزان، به حوزه کاری وزارت ارتباطات برنمی‌گردد
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره عدم دسترسی دانش‌آموزان به ابزارهای الکترونیکی مانند تبلت بیان کرد: اکنون سه میلیون دانش‌آموز به تبلت دسترسی ندارند، هزینه تامین تبلت برای آن‌ها، ۹۰۰۰ میلیارد تومان است. برخی اعتقاد دارند، تامین این تبلت‌ها برعهده وزارت ارتباطات است، در حالی که بودجه تخصیصی وزارت ارتباطات ۱۶۰۰ میلیارد تومان است، تقریبا یک ششم مبلغی که برای خرید تبلت نیاز است. البته ما تمام تلاش خودمان را کرده‌ایم تا بتوانیم از اعتبارات، ظرفیت اجتماعی، کمک‌های مردمی و اپراتورها برای تامین تبلت استفاده کنیم اما نیاز گسترده‌تر از اینهاست و اصلا به حوزه کاری وزارت ارتباطات برنمی‌گردد.
آذری جهرمی درباره نظارت به قیمت اینترنت اظهار کرد: ما با دو مکانیزم به اپراتورها نظارت می‌کنیم. یکی از طریق سامانه‌هایی مانند نت‌سنج‌پلاس که کیفیت اپراتورها را از طریق نصب ۶۰۰۰ هزار سنجه نشان می‌دهد و دیگری سامانه‌ ۱۹۵ که برای ثبت شکایت مردم در نظر گرفته شده است. ابزار نظارتی ما بیش از هر چیزی تذکر و امکانی برای قیاس اپراتورها با یکدیگر است. در گام‌های بعدی از تنبیه‌ مالی نیز استفاده می‌کنیم، همانطور که مدتی قبل دو اپراتور قیمت اینترنت را افزایش دادند و ما پس از در نظر گرفته جریمه برای آن‌ها، قیمت را به قبل برگرداندیم.   ایسنا

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات شبکه ملی اطلاعات اینترنت متصل تا قبل از پایان وزارت ارتباطات فضای مجازی دانش آموزان نشان می دهد فرهنگ سازی پهنای باند زیرساخت ها آذری جهرمی مرکز ملی انجام شد شبکه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۷۲۳۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دو ماهواره بخش خصوصی آماده پرتاب است/ اتصال تمام ساختمان‌های کشور تا پایان برنامه هفتم توسعه به فیبرنوری +فیلم

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تاکید کرد: به هیچ وجه وعده افزایش صد برابری سرعت اینترنت در سال ۱۴۰۳ را ندادیم.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، عیسی زارع پور در حاشیه جلسه هیئت دولت گفت: در آخرین ارزیابی‌های جهانی اتحادیه بین المللی مخابرات ۶ پله ارتقا پیدا کردیم.

وی افزود: حدود ۵ میلیون نفر از بسته هدیه عیدانه وزارت ارتباطات استفاده کردند.

زارع پور گفت: در باره افزایش سرعت اینترنت گفت: بار‌ها گفتم که در شهر‌هایی که فیبر نوری راه اندازی می‌شود، مشترکینی که فیبر نوری دریافت کنند، سرعت اینترنت شان تا ۱۰۰۰ مگابیت بر ثانیه یعنی صدبرابر سرعت موجود افزایش پیدا می‌کند، پس به هیچ وجه وعده افزایش صد برابری سرعت اینترنت در سال ۱۴۰۳ را ندادیم.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی


وی افزود: این آروزی ماست و برای آن تلاش می‌کنیم و ان شاءالله طبق قانون برنامه هفتم توسعه تا پایان برنامه باید همه ساختمان‌های کشور از طریق فیبر نوری متصل شوند و ان شاء الله آن روز روزی است که همه افزایش صد برابری سرعت را احساس خواهند کرد.


دو ماهواره بخش خصوصی آماده پرتاب است
وزیر ارتباطات گفت: یکی از برنامه‌های وزارت ارتباطات در سال ۱۴۰۳ تسهیل گری حضور بخش خصوصی در صنعت فضایی کشور است.

وی افزود: تصاویر و داده‌های دو ماهواره بخش خصوصی را پیش خرید کردیم و پرتاب آن داخلی یا خارجی انجام خواهد شد. وزارت ارتباطات حداکثر استفاده را از شرکت‌های دانش بنیان انجام خواهد داد.

دیگر خبرها

  • راه‌ اندازی سوت‌ زنی سایبری بازار سرمایه در سال جدید
  • راه‌اندازی سوت‌زنی سایبری بازار سرمایه در سال ۱۴۰۳
  • دیدار نوروزی کارکنان پست بانک ایران با وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات
  • دو ماهواره بخش خصوصی آماده پرتاب هستند
  • دو ماهواره بخش خصوصی آماده پرتاب است/ اتصال تمام ساختمان‌های کشور تا پایان برنامه هفتم توسعه به فیبرنوری +فیلم
  • ارتقاء جایگاه ایران در شاخص توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات
  • در حوزه توسعه ارتباطات از رتبه ۸۱ به رتبه ۷۵ رسیده‌ایم
  • راه اندازی سامانه پایش حاکمیت شرکتی در توانیر
  • رتبه ایران در شاخص جهانی فناوری اطلاعات و ارتباطات افزایش یافت
  • بازدید معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از سازمان فاوا شهرداری مشهد