Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بازار نیوز»
2024-04-20@00:10:50 GMT

ایجاد اشتغال با حصیربافی در روستای فشتکه خمام

تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۸۷۳۲۳۲

دهیار روستای فشتکه خمام گفت: امروزه با پیشرفت تکنولوژی و نیاز بازار و همچنین جایگاه صنایع دستی در بین مردم، حصیربافی نیز پیشرفت بسیاری داشته است که علاوه بر معرفی ظرفیت های بومی به ایجاد اشتغال برای جوانان تبدیل شده است.

حصیربافی یکی از قدیمی‌ترین صنایع دستی و شاید کهن‌ترین آنها باشد، از دوران باستان ایرانیان قدیم نه فقط از حصیر بعنوان زیرانداز استفاده می کردند بلکه ظروف حصیری نیز بسیار متداول بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امروزه نیز ظروف حصیری مورد استقبال مردم است.

حصیربافی به عنوان یک فعالیت اقتصادی می‌تواند زمینه اشتغال فراوانی را ایجاد کند، همچنین این هنر می تواند بستری برای معرفی بهتر و فراگیر فرهنگ و هنر ایران در داخل و خارج کشور باشد.

فشتکه یکی از روستاهای شهر خمام است که در مسیر جاده انزلی قرار دارد و به عنوان روستای ملی حصیر ایران انتخاب شده است. از کوچک و بزرگ در این روستا الفبای بافت حصیر را می دانند و هر خانه یک پایگاه برای تولید حصیر است.

ماده اولیه برای حصیربافی از نوعی گیاه که به نام لی معروف است تامین می شود و در جنگلی کوچک درحاشیه روستا فشتکه می روید. همچنین گیاه لی در اطراف مرداب  ها و مناطق باتلاقی نزدیک به دریا رشد می کند و به وفور و بدون هزینه در دسترس است.

فشتکه ۷۰۰ حصیرباف دارد

جواد افکنده، دهیار روستای فشکته در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به قدمت بالای بافت حصیر در گیلان گفت: در قدیم حصیربافی برای برخی خانوار بصورت تفریح و نیاز برخی محصولات در خود خانواده مورد  استفاده قرار می  گرفت و در برخی خانواده ها نیز به دلیل کم بودن رونق اقتصادی در شش ماه دوم سال به عنوان شغل مکمل بعد از کشاورزی انجام می گرفت.

وی تصریح کرد: امروزه با پیشرفت تکنولوژی و نیاز بازار و همچنین جایگاه صنایع دستی در بین مردم، حصیربافی نیز پیشرفت بسیاری داشته و از چند محصول به چند صد محصول در طرح ها و ابعاد و با کیفیت های متفاوت عرضه می شود.

دهیار روستای فشتکه با بیان اینکه روستای فشتکه دارای٧٠٠ حصیرباف است گفت: از این تعداد ٤٠٠نفر مدرک تولید انفرادی حصیربافی را دارند.

اقدامات مطلوب سازمان جهاددانشگاهی در طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در روستای فشتکه

افکنده با اشاره به همکاری های سازمان جهاددانشگاهی در این روستا که در راستای طرح توسعه ملی مشاغل خانگی انجام گرفته است، گفت: تخصصی کردن آموزش ها، بهره مندی مردم روستا از مباحثی چون مشاغل خانگی و استفاده از ظرفیت های بومی از اهداف آموزش ها در طرح توسعه ملی مشاغل خانگی است که در این روستا صورت گرفته است.

وی با اشاره به اینکه خانه ملی حصیر ایران در روستای فشتکه راه اندازی شده است، گفت: ظرفیت حصیربافی تنها مختص روستای فشتکه نیست بلکه از نوار ساحلی از روستاهای انزلی مثل آبکنار شروع و تا سمت کیاشهر ادامه دارد.

دهیار روستای فشتکه از برگزاری نمایشگاه دائمی حصیربافی در این روستا خبر داد و گفت: این نمایشگاه با هدف عرضه محصولات در این روستا برپا خواهد شد.

افکنده در پاسخ به این سوال که آیا محصولات تولیدی حصیر در این روستا به کشورهای دیگر صادر شده است؟ گفت: حصیرهای تولیدی در این روستا در سال های گذشته به امارات، ایتالیا و چند کشور دیگر صادر شده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به کمک برخی عوامل از جمله دهیاری و نهادهای مختلف دست واسطه ها نیز کوتاه و محصولات بصورت عمده و تکی از خود روستای فشتکه و اطراف تامین می شود.

به گزارش ایسنا، طرح توسعه مشاغل خانگی در ۳۱ استان و براساس انعقاد تفاهم‌نامه با وزارت کار اجرا شده است و جهاددانشگاهی به عنوان مجری این طرح است، در قالب اجرای این طرح بیش از ۵۴ هزار نفر در سطح کشور در حوزه مشاغل خانگی توانمند می شوند که از این تعداد سهم استان گیلان ۲۱۰۰ نفر است که این ظرفیت در استان تکمیل شده است.

برچسب ها: فشتکه خمام ، حصیربافی ، صنایع دستی لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000MKF

منبع: بازار نیوز

کلیدواژه: فشتکه خمام حصیربافی صنایع دستی دهیار روستای روستای فشتکه مشاغل خانگی صنایع دستی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت bazarnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بازار نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۷۳۲۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مراسم نذر باران در روستای کوریجان کبودراهنگ

 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان همدان؛ روستای کوریجان در ۳۰ کیلومتری کبودراهنگ قرار دارد، اهالی این روستا پس از بارش باران نعمت الهی و جاری شدن رودها طبق سنت دیرینه اهالی روستا با کمک هم قربانی تهیه و برای شکرگذاری بارش باران ذبح می‌کنند و با گوشت این قربانی آبگوشت لذیذ پخت و در بین اهالی توزیع می‌کنند.

به گفته اهالی این سنت حسنه بیش از ۲۰۰ سال قدمت دارد به گونه ای که در قدیم الایام غذای پخت شده از سوی  خانواده ها در محوطه امامزاده روستا میل می شد اما چند سالی است که بیشتر اهالی غذا را با ظرف به منزل می‌برند و با خانواده میل می  کنند.

همه اهالی روستا برای برگزاری این مراسم سنتی در تهیه قربانی و مالی و تهیه ظروف و کمک در پخت و توزیع غذا کمک رسانند.

اهالی ضمن شکرگذاری نعمت الهی از مردم درخواست دارند که در مصرف آب شرفه جویی کنند، مردم روستا همیشه شکر نعمت الهی را بجا می اورند.

مهدی غلامی، مدیر میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی شهرستان کبودراهنگ گفت: برای ثبت این مراسم سنتی تشکیل پرونده انجام شد و به زودی این سنت حسنه در فهرست آثار ناملموس کشور به ثبت خواهد رسید.

تاکنون دو غذای محلی اِیران شوربا و آش غازیاقی شهرستان کبودراهنگ در فهرست آثار ناملموس کشور به ثبت ملی رسیده است.

دیگر خبرها

  • مراسم نذر باران در روستای کوریجان کبودراهنگ
  • پرداخت تسهیلات خوداشتغالی به مددجویان شهرستان نور
  • دسترسی ۱۰۰ روستای نیکشهر مسدود است؛ سیلاب جان ۲ نفر را گرفت
  • توانمندسازی محلات شهر صرفا ایجاد اشتغال نیست
  • ایجاد ۱۳ هزار فرصت شغلی مشاغل خانگی در خراسان‌شمالی
  • برگزاری دوره های آموزشی صنایع دستی نقش مؤثری در ایجاد اشتغال دارد
  • ورود روان آب به روستای زین آباد داراب
  • افزایش ۴۸ درصدی ایجاد اشتغال با راه اندازی تعاونی‌های جدید
  • از رکورد ۱۵۰ درصدی ایجاد اشتغال در سمنان تا افتتاح فازهای جدید نیروگاه سیکل ترکیبی
  • سیستان و بلوچستان متعهد به ایجاد شغل برای بیش از ۴۱ هزار نفر شد