Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «عصر ایران»
2024-03-28@11:42:04 GMT

علت لخته های خونی در دوران پریود

تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۸۸۱۴۱۳

علت لخته های خونی در دوران پریود

بسیاری از خانم ها در طول سال های باروری خود و در دوران قاعدگی ، دفع لخته خون را تجربه می کنند که اغلب مواقع باعث نگرانی آن ها می شود. اگر دفع لخته خون در دوران قاعدگی اتفاق افتد باید بدانید کاملا طبیعی است اما در مواقع دیگری دفع لخته های خونی به یک مشکل جدی در بدن اشاره می کند.

دفع لخته های خون زمانی باعث نگرانی است که از اندازه مشت بیشتر باشد و در تمام دوره عادت ماهانه بیش از حد اتفاق بیفتد و پس از دوره عادت ماهانه همراه با درد رخ دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در خون فاکتورهای ضد انعقاد خون وجود دارد که باعث حفظ غلظت خون میشود و اجازه تشکیل لخته خون را نمی دهد اما زمانی که خون سنگین است فاکتورهای انعقادی زمانی برای عمل کردن ندارند که این امر سبب تشکیل لخته خون می شود.

سندروم تخمدان پلی کیستیک

یکی از شایعترین مشکلات زنان که باعث بهم ریختن تعادل هورمون های زنانه استروژن و پروژسترون می شود ، سندروم تخمدان پلی کیستیک است . سندروم تخمدان پلی کیستیک در زنان باعث سنگین شدن خون و خونریزی غیرعادی می شود که به صورت لخته خون دفع می شود.

آندرومتریوز یکی از علت های دفع لخته های خون در دوران قاعدگی یا همان پریود

آندرومتریوز عارضه دردناکی است که هنگامی تشکیل می شود که لایه داخلی رحم (اندومتریوم ) بیرون از بخش داخلی رحم رشد کند. این غشای مخاطی مانند اندومتریوم غشای مخاطی رفتار و شروع به خونریزی و دفع لخته های خون بزرگ در دوره عادت ماهانه می کند.

فیبروم رحم و ارتباط آن با دفع لخته های خونی در پریود و قاعدگی

فیبروم رحم غده های (غیرسرطانی) خوش خیمی هستند که درون فضای خالی رحم یا در دیواره رحم رشد می کند ودر سال های بچه آوری اتفاقی شایع هستند.

فیبروم ها در اندازه های بسیار کوچک و نسبت به هورمون استروژن بسیار حساسند اما آن ها به آرامی رشد می کنند تا زن قاعده شود و در دوره عادت ماهانه وقتی سطح هورمون زن افزایش پیدا می کند این فیبروم ها هم رشد می کنند و رشدشان منجر به خونریزی شدید همراه با لخته های خونی بزرگ می شود.

پولیپ ها از علل دفع لخته های خونی در قاعدگی یا پریود

پولیپ ها نوعی فیبروم اند که در دیواره درونی رحم مانند ماده خارجی رشد می کنند ودر فضای خالی رحم متورم می شوند. پولیپ های بزرگ باعث انسداد جریان خون در رحم می شوند که این اتفاق به شکل گیری لخته خون در رحم می انجامد.

کمبود آهن موجب لخته شدن خون و دفع آن در دوران عادت ماهانه می شود

کمبود مواد معدنی و مواد فعال بیولوژیکی از عوامل موثر در تشکیل لخته خون در دوران پریود و قاعدگی

کمبود مواد معدنی و مواد بیولوژیکی مانند ویتامین های ث، پتاسیم و کا نیز باعث لخته شدن خون می شود. اگر مقدار آمینو اسید زیاد باشد لخته خون تشکیل می شود حتی اگر فاکتور لخته شدن خون کم باشد .

بعضی فاکتورهای موجود در بدن مانند اضافه وزن یا کاهش وزن ناگهانی، استفاده از استروئیدها در بلندمدت، تغییرات در سطوح هورمونی زن به دلیل یائسگی یا استفاده از هورمون های تجویزی برای باروری یا دیگر مشکلات باروری ، می توانند توازن بین دو هورمون زنانه را بهم بزنند و به لخته خون دردوره عادت ماهانه منجر شوند.

رحم زنان پس از زایمان باید منقبض شود تا به اندازه قبلی خود بازگردد زیرا در حین بارداری اندازه رحم به علت رشد جنین افزایش یافته است اما گاهی این انقباض اتفاق می افتد و باعث جمع شدن خون زیادی در رحم می شود که این خون در رحم لخته شده و در دوره های ماهانه به صورت لخته های بزرگی دفع می شود.

تشخیص اختلالات خونریزی در دوران پریود و قاعدگی

پزشک برای تشخیص اختلالات خونریزی در قاعدگی آزمایش های مختلفی را تجویز می کند مانند:

سونوگرافی واژینال : از امواج صوت برای عکسبرداری از داخل واژن و رحم در این آزمایش استفاده می شود .

ام آر آی : با این روش غیرتهاجمی می توان از میزان رشد فیبروم ها و کیست ها مطلع شد و اختلالات خونریزی قاعدگی و پریود را بررسی کرد .

آزمایش خون: از سلامت سیستم انعقادی خون و همچنین کمبود آهن با این آزمایش می توان مطلع شد .

دیلاتاسیون و کورتاژ تشخیصی : دیلاتاسیون به معنی بازکردن دهانه رحم برای پهن تر یا گشادتر کردن آن و کورتاژ به معنی تراشیدن یا برداشتن نمونه ای از آندومتر یا بافت درونی رحم برای معاینه های بعدی است. طی این عمل نمونه ای از بافت رحم برداشته و در آزمایشگاه زیر میکروسکوپ بررسی می شود تا مشخص شود آیا سلول غیرطبیعی وجود دارد یا خیر .

توصیه :

در آخر توصیه می شود اگر دچار دفع لخته های خونی بزرگ، منظم و همراه با درد هستید و یا اگر اخیرا با انجام کارهای روزمره و همیشگی احساس خستگی، ضعف و سبکی سر می کنید یا اگر دچار رنگ پریدگی پوست و ناخن ها، بی نظمی در قاعدگی و لکه بینی شده اید حتما به پزشک مراجعه کنید. آن را جدی بگیرید و برای رفع آن به پزشک مراجعه کنید.

منبع:نمناک

بیشتر بخوانید: آشنایی با دلایل بی اشتهایی و خستگی 10 نشانه هشدار دهنده سرطان دهانه رحم خواص عنبر نسا را چیست و چگونه باید آن را مصرف کرد؟ لینک کوتاه: asriran.com/003Dy0

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: دوره عادت ماهانه لخته خون شدن خون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۸۱۴۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«تمساح خونی» در یک روز ٧ میلیارد تومان فروخت

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی پروژه، کمدی سینمایی «تمساح خونی» به کارگردانی جواد عزتی و تهیه کنندگی کامران حجازی، در ادامه استقبال مخاطبان، روز سه‌شنبه ۷ فروردین در سال جدید توانست ۲ رکورد مهم سینمای ایران را جابه جا کند.

این فیلم در روز هفتم فروردین توانست با ثبت رقم فروش ٧ میلیارد تومان در یک روز، به رکورد تازه‌ای در فروش روزانه تاریخ سینمای ایران دست پیدا کند.

این رکورد پیش از این با ثبت رقم ۵ میلیارد و ۵٨٠ میلیون تومان در اختیار فیلم «هتل» بود.

«تمساح خونی» همچنین روز گذشته توانست در ادامه اکران خود با ثبت رقم فروش ٣١ میلیارد و ٧٠٠ میلیون تومان در هفته‌ای که گذشت، رکورد فروش هفتگی تاریخ سینمای ایران را با فاصله بشکند.

این رکورد پیش از این با ٢٢ میلیارد و ٨۶٠ میلیون تومان در اختیار فیلم «فسیل» بود.

این کمدی پرمخاطب در هفته‌های اخیر رکوردهای مختلف دیگری از جمله رکورد فروش روز نخست، روز دوم، افتتاحیه (سه روز اول)، هفته نخست را به نام خود ثبت کرده و به تازگی از مرز فروش ۵۵ میلیارد تومان عبور کرده است.

به گفته دست اندرکاران پروژه این کمترین زمان رسیدن یک فیلم به این میزان فروش در سینمای ایران است.

در «تمساح خونی» جواد عزتی، عباس جمشیدی‌فر، سعید آقاخانی، الناز حبیبی، بهزاد خلج، شبنم قربانی، با حضور جمشید جهانزاده، رامین پورایمان و کیومرث مرادی نقش آفرینی می‌کنند.

این فیلم توسط پخش شهرفرنگ در سینماهای سراسر کشور درحال اکران است.

کد خبر 6063675 علیرضا سعیدی

دیگر خبرها

  • تالاب گاو خونی جانی دوباره گرفت
  • کمبود ذخایر خونی در سراوان
  • رامین رضاییان: دست و پای‌مان در زمین ترکمنستان خونی شد
  • «تمساح خونی» در یک روز ٧ میلیارد تومان فروخت
  • علائم زخم معده را بشناسید
  • پیشکسوت محبوب استقلال از بیمارستان مرخص شد
  • علت تشنگی زیاد چیست؟
  • اسطوره استقلال از بیمارستان مرخص شد
  • خطر رفع شد؛ اسطوره استقلال از بیمارستان مرخص شد
  • خروش کم سابقه آبشار دره خونی + فیلم