Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-20@03:46:12 GMT

بومی‌سازی ۸۰۰ قطعه قطارشهری در مشهد

تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۸۸۴۵۴۵

بومی‌سازی ۸۰۰ قطعه قطارشهری در مشهد

ایسنا/خراسان رضوی شهردار مشهد گفت: تاکنون ۸۰۰ قطعه قطارشهری در مشهد بومی‌سازی شده که این بخش عمده‌ای از آنها حجم مصرفی بالایی دارند.

محمدرضا کلائی امروز در آیین رونمایی از دستاوردهای ساخت داخل سیستم‌های ریلی درون شهری کشور که در شرکت بهره‌برداری قطار شهری مشهد برگزار شد، ضمن بیان این مطالب و در جمع خبرنگاران اظهار کرد: دوستان ما برای بومی‌سازی از قطعاتی شروع کردند که حجم مصرف بالایی دارد یا اینکه یونیک است؛ مثل دستگاه شستشوی تونل ها و .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. . این قطعات در واقع پشتیبانی فنی را رفع می‌کند.

وی در خصوص وابستگی به خارج از کشور در قطعات مترو بیان کرد: تنوعی در ناوگان بهره‌برداری  از قطارشهری وجود دارد. شهر مشهد به همراه کرمانشاه از قطار شهری سبک یا ال.‌آر.تی در خط یک خودش استفاده می‌کند و شاید ورود به موضوع ال.آر.تی صرفه ناشی از مقیاس زیادی نداشته باشد به همین دلیل قراردادی با مپنا بستیم برای ۶۰ واگن که به صورت کامل طراحی داخلی کند، پس اگر این اتفاق بیفتد صددرصد در موضوع طراحی داخلی در خط یک بی‌نیاز خواهیم بود و ملی خواهد شد. منتها در حوزه مترو که مشترک با سایر نقاط کشور است هنوز به ۵۰ درصد  بومی‌سازی قطعات نرسیده‌ایم.

شهرداری مشهد بیان کرد: موضوعات حمل‌ونقل ریلی در شهرها دارای دو بخش است؛  بخش اول، ساخت و توسعه خطوط است که خط دو قطارشهری  مراحل تکمیلی و دسترسی‌های نهایی را می‌گذراند.‌  عملیات عمرانی خط سه و چهار نیز درحال انجام است. بخش دوم، بخش بهره برداری است. حمل‌ونقل ریلی به شدت نیازمند قطعات و تامین و نگهداری است.  عمده خریدها در گذشته خارجی بوده و تامین و نگهداری آن به عنوان یک قرارداد و یک گارانتی در قرار داد اصلی حضور داشته که در حال حاضر بخشی از آنها به دلیل تحریم‌ها یا مشکلات ناشی از نقل و انتقال ارز متوقف شده است  و اگر فکر خاصی انجام نشود دچار وقفه در خدمات می‌شویم.

وی خاطرنشان کرد: شرکت بهره‌برداری قطار شهری مشهد در دوسال اخیر شتاب زیادی در تولید قطعات مورد نیازش گرفته است. این قطعات بسیار متنوع و بالغ بر ۱۰ هزار قطعه است. شرکت بهره‌برداری قطار شهری مشهد بخش زیادی از این قطعات را توانسته با سفارش‌دهی و استفاده از امکانات دانشی دانشگاه شریف، دانشگاه امیر کبیر، دانشگاه فردوسی مشهد و  تولیدکنندگان کوچک دانش‌بنیان داخلی تولید کند. ما این روند را ادامه می‌‎دهیم. این موضوع در کنار حمایت از دانشمندان جوان، اشتغال را نیز به دنبال دارد.

شهردار مشهد در خصوص صرفه‌جویی ارزی تولید قطعات مترو گفت: آن چیزی که برای ما تاکنون اتفاق افتاده، بالغ بر ۴۰۰ میلیارد تومان است ولی تجاری شدن آنها، صرفه ناشی از مقیاسی که دارد و اینکه بسیاری از بهره برداران در سایر شهرهای کشور هم عملا از این امکانات استفاده می‌کنند و حتی در تولید قطار شهری ملی و واگن ملی بخشی از این قطعات مورد استفاده قرار می گیرد؛ میزلن صرفه‌جویی ارزی بسیار بالاتر از این رقم خواهد بود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی قطار شهري بومي سازي بهره برداری بومی سازی قطار شهری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۸۴۵۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بزودی؛ بهره برداری از جاده احمدآباد ورامین

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • بررسی پروژه‌های اجرایی بهره برداری و توسعه آب شرب شهرستان میاندوآب
  • بهره‌برداری پارکینگ طبقاتی ١۵٠٠ واحدی میدان شهدا تا پایان بهار ۱۴۰۳
  • اجرای طرح هادی با بهره گیری از مصالح بومی در شهرستان بانه
  • کاهش سرفاصله حرکت قطار‌ها در خط ۷ متروی تهران
  • ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده به بهره‌برداری می‌رسد
  • (ویدئو) قطار بومی مترو هفته آینده وارد خط خواهد شد
  • انعقاد هفت هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان قرارداد با شرکت‌های دانش بنیان/ بومی سازی ۸۵ درصدکالا‌های مورد نیاز صنعت نفت
  • بومی سازی ۸۵ درصد کالاهای مورد نیاز صنعت نفت
  • ۴۷کیلومتر راه‌سازی در منطقه ۲۲ | ۹۳ درصد بودجه شهرداری منطقه به طرح‌های عمرانی اختصاص یافت
  • بزودی؛ بهره برداری از جاده احمدآباد ورامین