Web Analytics Made Easy - Statcounter

نمایندگان مجلس درحالی با رای بالا کلیات بودجه و مصوبات کمیسیون تلفیق را رد کردند که مهمترین تغییر کمیسیون تلفیق حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بود. بر این اساس میتوان گفت، نمایندگان به درستی با حذف ارز ترجیحی در شرایط تحریمی مخالفت کرده‌اند. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، بررسی لایحه بودجه سال 1400 در دستورکار امروز  نمایندگان قرار داشت که پس از ارائه گزارش سخنگو و رئیس کمیسیون تلفیق درباره مصوبات این کمیسیون و اظهارات 5 موافق و 5 مخالف لایحه بودجه و همچنین دفاع رئیس سازمان برنامه و بودجه از لایحه سال آینده، کلیات آن به رأی نمایندگان گذاشته شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به این ترتیب کلیات بودجه با وجود اعمال تغییرات گسترده در کمیسیون تلفیق که حدودا 40 روز طول کشید یکی از بی سابقه ترین کشمکشهای بودجه‌ای دولت و مجلس را رقم زد. بر این اساس با  99 ‏رای موافق، 148 ‏رای مخالف و 12 ‏رای ممتنع از مجموع  261 نماینده حاضر کلیات بودجه که حالا در کمیسیون تلفیق با اصلاحات گونان مواجه شده بود رد شد.

با رد شدن کلیات لایحه بودجه 1400، این لایحه به دولت عودت داده شده و پس از اصلاح، مجددا باید برای تصویب به مجلس شورای اسلامی برگردد.

نکته جالب توجه اینکه رد شدن کلیات در بدو ارائه لایحه به مجلس بی سابقه نبوده است و همین یکی دو سال اخیر نیز کلیات لایحه در صحن رد شده بود اما اینکه کلیات لایحه بعد از تایید اولیه و اعمال اصلاحات مختلف در کمیسیون تلفیق رد تا حدودی عجیب و کم سابقه بود.

از همان  40 روز قبل یکی از محورهایی که کمیسیون تلفیق بودجه روی آن تاکید داشت، بحث حذف ارز 4200 تومانی بود. حذف این ارز علاوه بر اینکه از محل افزایش نرخ تسعیر درآمدهای نفتی دولت را با وجود درج فروش روزانه کمتر(از 2.3 میلیون بشکه به 1.5 میلیون بشکه نفت در روز) حدود 40 هزار میلیارد تومان افزایش میداد. از سوی دیگر با تغییر نرخ ارز مبنا درآمد 20 هزار میلیارد تومانی نیز از محل افزایش حقوق گمرکی عاید دولت میشد. به هر حال برخی کارشناسان تاکید داشتند این تغییرات تبعات تورمی جدی را نیز با  خود به همراه خواهد داشت.

اما نکته مهم در این خصوص حذف ارز ترجیحی کالاهای اساسی و تخصیص یارانه ریالی آن به مردم بود که با وجود تاکید کمیسیون تلفیق  بودجه، بر رانت خیز بودن ارز 4200 تومانی واکنشهای منفی بسیاری از تحلیلگران را به خصوص در شرایط تحریم به همراه داشت.

هشدارهای بودجه‌ای به رئیس مجلساثرات بودجه در تحولات اقتصادی سال 1400|هشدار درخصوص تغییر نرخ رسمی ارز تا زمانِ برگشت به وضعیت غیرِتحریمی/ هیچ یارانه‌ای پاسخگوی سیل افزایش قیمتها نیست

نکته جالب توجه اینکه بسیاری از رسانه ها نیز از این تصمیم کمیسیون تلفیق حمایت میکردند اما معدودی نیز این تغییر را آن هم در شرایط تحریمی و سال  پایانی دولت بسیار خطرناک ارزیابی کردند. در همین خصوص  زنگنه عضو کمیسیون برنامه مجلس با اشاره به چاق شدن منابع در کمیسیون تلفیق بودجه، گفته بود، دو حالت در مواجهه با بودجه وجود دارد، ابتدا باید اصلاحات انجام شده از سوی کمیسیون تلفیق تصویب می‌شود اما دولت آنها را اجرا نمی‌کند یا اینکه دولت هر آنچه می‌خواهد اجرا می‌کند که آن وقت فقط امضای مجلس انقلابی پای این بودجه مانده است.

همچنین خضریان نماینده تهران در مجلس گفته بود، در شرایط کنونی که کشور با محدودیت منابع ارزی مواجه است و تحت شدیدترین تحریم‌ها قرار دارد و معیشت اقشار ضعیف جامعه در تنگنا قرار گرفته است، حذف ارز مرجع شرایط را برای دهک‌های پایین جامعه سخت‌تر خواهد کرد و به نظر می‌رسد جامعه توان تحمل این شوک جدید را نخواهد داشت.

به هر حال امروز کمیسیون تلفیق نتوانست برای این اصلاحات 40 روزه خود از نمایندگان مجلس در صحن علنی رای اطمینان بگیرد و با وجود تلاش بسیار تلفیقیها از جمله آقایان زارع، نادران  و شمس الدین حسینی، کلیات بودجه در صحن مجلس رد شد.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: سیاسی سیاست ایران نظامی دفاعی امنیتی گزارش و تحلیل سیاسی مجلس و دولت امام و رهبری ورزشی فوتبال ایران فوتبال جهان والیبال بسکتبال هندبال کشتی و وزنه برداری ورزش های رزمی ورزش زنان ورزش جهان رشته های ورزشی بین الملل دیپلماسی ایران آسیای غربی افغانستان آمریکا اروپا آسیا اقیانوسیه پاکستان و هند ترکیه و اوراسیا آفریقا بیداری اسلامی اقتصادی اقتصاد ایران پول ارز بانک خودرو صنعت و تجارت نفت و انرژی فناوری اطلاعات اینترنت موبایل کار آفرینی و اشتغال راه و مسکن هواشناسی بازار سهام بورس کشاورزی اقتصاد جهان اجتماعی پزشکی رسانه طب سنتی خانواده و جوانان تهران فرهنگیان و مدارس پلیس حقوقی و قضایی علم و تکنولوژی محیط زیست سفر حوادث آسیب های اجتماعی فرهنگی ادبیات و نشر رادیو و تلویزیون دین قرآن و اندیشه سینما و تئاتر فرهنگ حماسه و مقاومت موسیقی و تجسمی استانها آذربایجان شرقی آذربایجان غربی اردبیل اصفهان البرز ایلام بوشهر استان تهران چهارمحال و بختیاری خراسان جنوبی خراسان رضوی خراسان شمالی خوزستان زنجان سمنان سیستان و بلوچستان فارس قزوین قم کاشان کردستان کرمان کرمانشاه کهگیلویه و بویراحمد گلستان گیلان لرس کمیسیون تلفیق کلیات بودجه حذف ارز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۸۴۶۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خبرهای مهم از مجلس درباره تعطیل شدن روز شنبه و استفتاء از مراجع تقلید

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، علی‌اصغر عنابستانی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، درخصوص آخرین تصمیمات پیرامون لایحه اصلاح قانون خدمات کشوری که به طرح تعطیلات ۲ روزه آخر هفته مشهور است، گفت: کمیسیون در حال بررسی است، بنده از بحث استفتاء و استعلام اطلاع ندارم اما کمیسیون اجتماعی به عنوان کمیسیون تخصصی در حال بررسی است و یک جلسه هم با اتاق بازرگانی و بخش خصوصی برگزار شد و نظرات مختلف شنیده شد.

وی در گفتگو با ایلنا، ادامه داد: به نظر می‌رسد که آخرین جمع بندی کمیسیون و امضایی که دوستان کردند بر مبنای تعطیلات روز شنبه است و احتمالا گزارش کمیسیون به عنوان تعطیلات روز شنبه به هیات و برای صحن ارسال خواهد شد.

نماینده سبزوار در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که «در صورت تصویب این لایحه و اجرای آن، آیا کارگران و بخش خصوصی هم مشمول آن خواهند شد؟»، عنوان کرد: ببینید ما براساس لایحه دولت درحال اصلاح قانون مدیریت خدمات کشوری هستیم وقتی این قانون را اصلاح می‌کنیم یعنی داریم روی ساختار دولت صحبت می‌کنیم؛ البته در دولت ما نظام کارگری هم داریم، یعنی بخشی از کارگرها، کارمندان دولت هستند که قرارداد کارگری دارند، این دسته از کارگران در این مساله جزو دولت محسوب می شوند.

وی افزود: اما قاعده اش این است که وقتی دولت در یک روز مشخصی تعطیل می‌شود، بخش خصوصی هم خودش را وفق می‌دهد و تعطیلی اعمال خواهد شد.

عنابستانی در پاسخ به این سوال که «بانک‌ها از اجرای قانون مستثنی خواهند شد؟»، تصریح کرد: در متن لایحه‌ای که در کمیسیون مصوب شده دستگاه های امدادرسان که ضرورت دارد خدمات ارایه دهند فعال هستند که می‌تواند بخشی از شعب منتخب بانک‌ها هم جزو این‌ها باشد. ما در متن آوردیم که دستگاه های امدادرسان که فعالیت‌شان ضروری است مثل آتش نشانی و اورژانس و شعب منتخب بانک‌ها هم می‌توانند مشمول این متن باشند.

وی در رابطه با این سوال که «آیا ساعت کاری بانک‌ها ۴۰ ساعته می‌شود یا بیشتر؟»، تاکید کرد: وقتی قانون اصلاح شود دیگر نظام اداری ۴۰ ساعت کار در هفته می‌شود و آن وقت اگر کسی بیش از این یعنی در روز تعطیل شده (شنبه یا پنجشنبه) کار کند باید اضافه کار و حق شیفت و این موارد را به نیروی خود بپردازد و ساعت برای همه ۴۰ ساعت خواهد بود.

۲۷۲۱۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1898969

دیگر خبرها

  • بررسی جداول لایحه بودجه ۱۴۰۳ در مجلس
  • مجلس هفته آینده جداول لایحه بودجه ۱۴۰۳ را بررسی می‌کند
  • حقوق نیرو‌های خدماتی آموزش و پرورش افزایش می‌یابد
  • حقوق نیروهای خدماتی آموزش و پرورش افزایش می‌یابد
  • پایان بررسی جداول بودجه 1403 در کمیسیون تلفیق مجلس/ حقوق نیروهای خدماتی آموزش و پرورش افزایش می‌یابد
  • پایان بررسی جداول بودجه ۱۴۰۳ در تلفیق/ حقوق نیرو‌های خدماتی آموزش و پرورش افزایش می‌یابد
  • اتمام بررسی جداول لایحه بودجه ۱۴۰۳ در کمیسیون تلفیق
  • خبرهای مهم از مجلس درباره تعطیل شدن روز شنبه و استفتاء از مراجع تقلید
  • تکلیف واردات خودروهای کارکرده چه شد؟
  • مجلس با ارسال گزارش کمیسیون بهداشت به قوه قضاییه مخالفت کرد