Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمدی‌پور انقلاب اسلامی را عامل احیای مجدد قالب‌های مهجور شعر فارسی دانست و گفت: با پیروزی انقلاب اسلامی شعر رنگ و بوی حماسی و عرفانی به خود گرفت و شاعران انقلابی آثارهای ماندگاری خلق کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، «فرامرز محمدی‌پور» امروز(سه‌شنبه، 14 بهمن) در نشست بررسی سیر شعر انقلاب اسلامی با بیان اینکه قبل از انقلاب قالب شعر اعتراضی بود گفت: این گونه شعری روایتگر مفاهیم، اعتقادات، آلام و رنج‌ها، شادی‌ها و عواطف جامعه بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

این شاعر و پژوهشگر حوزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس با بیان اینکه اعتراض برجسته‌ترین کلید واژه شعر قبل و حین از انقلاب بود افزود: اشعار این دوران متناسب با شرایط جامعه و در مضامینی حماسی، اعتقادی، آزادی‌خواهی، حق‌طلبی، ظلم‌ستیزی بود که با شکل‌گیری انقلاب به شعر انقلاب تبدیل شد.

 

وی از ضعف های شعر انقلاب را شعاری و هیجانی بودن آن دانست و تصریح کرد: شعر ایمایی قبل از انقلاب رونق بسیاری داشت و در راهپیمایی ها و تظاهرات اشعار موزون کاربردی‌تر بود اما بعد از انقلاب این گونه شعر کمرنگ شد.

 

محمدی‌پور با بیان اینکه با پیروزی انقلاب شعر اعتراض به شعر انقلاب پیوند خورد ادامه داد: از آنجایی که مفاهیم انقلاب، مفاهیمی ‌دینی و اعتقادی بود، نمود آن در ادبیات نیز تبلور یافت و در دوره انقلاب اسلامی شاهد جریان قدرتمند شعر متعهد هستیم.

 

وی انقلاب را عامل احیای مجدد قالب‌های مهجور شعر فارسی دانست و بیان کرد: با پیروزی انقلاب غزل، دوبیتی و رباعی دوباره به قالب شعر بازگشتند و رنگ و بوی حماسی و عرفانی به خود گرفتند و شاعران انقلابی در این قالب‌ها آثار ماندگاری خلق کردند.

 

این پژوهشگر حوزه انقلاب اسلامی افزود: در آغازین سال‌های پیروزی، شعر انقلاب با دین محوری آغاز شد اما به‌لحاظ تکنیک رشد نیافت و حالت شعاری خود را جهت القا پیام به مخاطب حفظ کرد.

 

وی با تصریح اینکه شعر انقلاب بیشترین تغییر و تحول را در درون‌مایه شعر ایجاد کرد گفت: در هیچ دوره‌ای اشعار چه از لحاظ تنوع قالب و چه از لحاظ گستردگی دامنه محتوای شعر به پای دوران انقلاب اسلامی نمی‌رسند.

 

محمدی‌پور یکی از بارقه‌های مشخص شعر انقلاب را ظهور مجدد شعر آیینی دانست و بیان کرد: با شکل‌گیری انقلاب شاهد اوج گیری مجدد این‌گونه ادبی اصیل و مهم شعر فارسی هستیم که علاوه بر جنبه روایی و مرثیه و مدح با زبانی فاخر و نو به زندگی سیاسی ائمه، فلسفه قیام عاشورا، نحوه مبارزات ائمه و... پرداخت، حوزه‌ای که در تاریخ ادبیات نمونه‌های بسیار اندکی از آن می‌توان یافت.

 

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی ایران، انقلاب هنر و ادبیات بود اذعان کرد: موفقیت امروز شاعران شعر عاشورایی، انتظار و دفاع مقدس مدیون شعر انقلاب است که خالق این زبان شعری فاخر شد.

 

این پژوهشگر حوزه انقلاب اسلامی با تصریح اینکه شعر انقلاب و عاشورایی در بدنه ادبیات بوده و گونه‌ای از ادبیات هستند اعلام کرد: با این همه بالندگی و پویایی می‌توان شعر انقلاب را شعری فرازمانی دانست.

 

وی شهادت را کلیدواژه مشترک همه گونه‌های شعری بعد از انقلاب برشمرد و تصریح کرد: شعر اننقلاب مدیون شهدا است و مفهوم شهادت در همه اشعار تجلی یافته است.

 

محمدی‌پور با تاکید بر بازنگری مفاهیم شعری در دوران کنونی گفت: باید آموزش شاعران جوان را در اولویت قرار دهیم. جوانان باید انقلاب را بشناسند و درک کنند تا بتوانند اشعار مطلوب و باکیفیت بسرایند.

 

وی با اشاره به جسارت و شور جوانان در سرودن اشعار خواستار هدایت آنان به مفاهیم درست شد و خاطرنشان ساخت: انقلاب اسلامی ایران عاملی تاثیرگذار بر روند رشد و تحول حوزه شعر بود که موجب شد شعر همگام با تحولات اجتماعی گام بردارد.

 

است.

 

 

 

 

پایان پیام/84

منبع: شبستان

کلیدواژه: شعر و شهادت شاعران گیلانی شعر انقلاب شعر آیینی شعر انقلاب محمدی پور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۸۴۷۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجتماع مردمی «وعده صادق» با حماسی خوانی میثم مطیعی

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، اجتماع مردمی وعده صادق با حماسه خوانی میثم مطیعی چهارشنبه ۲۹ فروردین حوالی ساعت ۲۰:۳۰ برگزار می‌شود.

این مراسم که در حمایت از حمله تنبیهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به رژیم صهیونیستی برگزار می‌شود در مشهد مقدس، حرم مطهر امام رضا (علیه‌السلام)، رواق امام خمینی (ره) برقرار است و ورود برای عموم مردم آزاد است. 

طبق برنامه در این اجتماع حجت‌الاسلام علی علیزاده به عنوان سخنران حضور دارد، سعید قانع مرثیه‌سرایی و میثم مطیعی حماسه‌خوانی می‌کنند. حجت‌الاسلام حسن فیروزی‌نیا نیز قرائت دعای جوشن صغیر را برعهده دارد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • فرایند ساخت گلدان سیمانی با استفاده از صندلی پلاستیکی قدیمی (فیلم)
  • برگزاری اختتامیه چهارمین جایزه ملی داستان حماسی در خرداد
  • رجزخوانی حماسی و غرورآفرین در رژه روز ارتش در بوشهر
  • «بوستان سعدی» با صدای ساعد باقری
  • اجتماع مردمی «وعده صادق» با حماسی خوانی میثم مطیعی
  • شعارهای حماسی زائران در اجتماع مردمی وعده صادق حرم رضوی
  • شعارهای حماسی مردم در اجتماع مردمی وعده صادق حرم رضوی
  • اکثر یهودیان با اشغال‌گری و ظلم رژیم صیهونیستی مخالفند
  • جامعه کلیمیان ایران همواره به نظام و انقلاب وفادار بوده اند
  • چهره سال هنر انقلاب اسلامی استان قم تجلیل شد