Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-28@17:08:37 GMT

افزایش ۱۱ درصدی مصرف گاز در قم

تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۸۸۴۹۶۶

افزایش ۱۱ درصدی مصرف گاز در قم

علیرضا نصیری روز سه‌شنبه در جمع خبرنگاران، افزود: بیشترین مصرف گاز در بخش مشترکان خانگی صورت گرفته و اضافه شدن تعدادی مشترک جدید به‌ویژه در بخش خانگی یکی از دلایل افزایش مصرف می‌باشد.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر،‌ با توجه به این‌که بر اساس یکی از پروتکل‌های بعد از شروع کرونا باز بودن درب و پنجره برای جلوگیری از ابتلا به ویروس در برخی مکان‌ها الزامی است،‌ بسیاری از خانه‌ها ضمن این‌که سیستم گرمایشی را زیاد می‌کنند، دریچه‌ها را نیز باز می‌گذارند و این مساله یکی دیگر از عوامل افزایش مصرف گاز است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون مترمکعب انرژی گاز در استان قم مصرف شده است.

نصیری با بیان این‌که قطعی برق ارتباطی به شرکت گاز و افزایش مصرف ندارد، بیان کرد:‌ افزایش مصرف در نیروگاه‌های گاز نیز هیچ ارتباطی به قطعی برق ندارد و بر اساس قراردارد با این نیروگاه‌ها، ‌در صورت افزایش مصرف گاز،‌ نیروگاه‌ها باید از سوخت مایع استفاده نمایند؛‌ زیرا اولویت با بخش خانگی است.

وی ادامه داد: همچنین مصرف گاز در صنایع عمده مثل نیروگاه‌ها، ‌کارخانه‌های سیمان و فولاد در پیک بار مصرف انرژی گاز محدود می‌شود تا انرژی بخش خانگی مدیریت شود.

نرخ کل خانوارهای شهری و روستایی گازدار در قم ۹۸.۵ درصد است

نصیری با بیان این‌که ۸۰ درصد انرژی در قم از گاز تامین می‌شود، گفت: صد درصد مناطق شهری و روستایی که قابلیت گازرسانی دارند، از نعمت گاز بهره‌مند هستند.

وی با بیان این‌که ۹۹.۵ درصد خانوارهای شهری و ۹۸ درصد خانوارهای روستایی از نعمت گاز بهره‌مند هستند،‌ گفت: نرخ کل خانوارهای شهری و روستایی بهره‌مند از انرژی گاز در استان ۹۸.۵ درصد است.

وی افزود: روستاهایی که بر اساس آمار نفوس و مسکن سال ۹۵،‌ حداقل ۲۰ خانوار داشته باشند و سرانه اجرای گازرسانی به ازای هر خانوار بیش از ۱۲۰ میلیون ریال نباشد،‌ قابلیت گازرسانی دارد که بر این اساس در استان قم به ۱۶۱ روستا گازرسانی شده است.

نصیری ادامه داد: حدود هشت روستا در استان این قابلیت را ندارد؛ ولی مکاتبه انجام شده و پیگیر هستیم تا تمهیدات لازم را برای گازرسانی به این روستاها محقق نماییم.

وی گفت: ۶۴ کیلومتر خط انتقال گاز در استان انجام شده که معادل ۰.۱ درصد خطوط انتقال گاز کشور است.

وی با اشاره به این‌که‌ تعداد علمک‌های گاز نصب‌ شده ۱۷۷ هزار و ۵۵۰ علمک است، افزود: تعداد مصرف‌کنندگان گاز ۳۹۳ هزار و ۵۷۱ مشترک در بخش خانگی، ‌۲۴ هزار و ۴۲۳ مشترک در بخش تجاری و عمومی و سه هزار و ۹۲۸ مشترک نیز در بخش صنعت و یک نیروگاه در استان قم است.

مدیرعامل شرکت گاز قم اضافه کرد: گازرسانی به ۱۴ شهرک صنعتی، سه مجتمع گلخانه‌ای و ۶ محور مواصلاتی انجام شده و ۴۰ جایگاه سی ان جی در استان فعال است.

به گفته وی‌، بیش از ۹۹ درصد از کالاها، تجهیزات و ابزاری که در ایستگاه‌ها و مسیر گازرسانی شرکت گاز استان قم به کار گرفته می شود، ساخت داخل کشور است.

افتتاح طرح‌های دهه فجر با یک‌هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار

وی با اشاره به طرح‌های شرکت گاز قم در دهه فجر گفت: در این ایام، طرح‌هایی با اعتبار یک‌هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال مورد بهره‌برداری و یا کلنگ‌زنی قرار خواهد گرفت.

مدیرعامل شرکت گاز قم افزود: بهره‌برداری از فاز توسعه گازرسانی به منطقه آزاد سلفچگان، گازرسانی به روستای خرم‌آباد در منطقه نیزار، گازرسانی به شهرک صنعتی الغدیر با ظرفیت ۱۰۰ هزار مترمکعب و گازرسانی به ۱۰۰ واحد صنعتی قم از جمله این طرح‌هاست.

وی اضافه کرد: در طرح توسعه شهرک‌های صنعتی قم نیز آغاز طرح گازرسانی به فاز ۴ شهرک صنعتی شکوهیه و فاز ۲ شهرک صنعتی محمودآباد تا پایان امسال به نتیجه خواهد رسید.

وی ادامه داد: ۵۵۰ میلیارد ریال بابت تامین تجهیزات این ۲ شهرک صنعتی هزینه شده است.

بهینه‌سازی موتورخانه‌های مشترکان خانگی و تجاری

وی گفت: بهینه‌سازی موتورخانه‌های مشترکان خانگی و تجاری به‌صورت رایگان انجام می‌شود؛ مشترکان علاقه‌مند می‌توانند با مراجعه به سایت شرکت ملی گاز ایران به نشانی www.nigc.ir، در این طرح ثبت‌نام نمایند.

نصیری افزود: این طرح در سه بخش ایزوله‌کردن تاسیسات، تنظیم شعله مشعل برای مصرف سوخت کمتر و احداث رسوب‌گیرهای مغناطیسی موتورخانه‌ها در قالب بهینه‌سازی تاسیسات گازرسانی انجام خواهد شد.

وی اضافه کرد: چنانچه موتورخانه‌ها قدیمی باشد و امکان بهینه‌کردن نداشته باشد،‌ مشترکان پکیج رایگان دریافت می‌کنند.

پایلوت شدن قم در طرح تجمیع صورتحساب‌های آب،‌ برق و گاز

وی همچنین گفت: طرح تجمیع صورتحساب‌های آب،‌ برق و گاز به‌صورت پایلوت در شهرک فرهنگیان استان قم در حال اجراست و متولی کار شرکت توزیع نیروی برق با همکاری شرکت گاز و شرکت آب و فاضلاب است تا یک صورتحساب واحد به مشترکان ارائه شود.

به گفته نصیری، نرم افزاری برای پوشش این طرح در حال طراحی است.

وی خاطرنشان کرد: حذف قبوض کاغذی سالانه حدود ۲۰ میلیارد ریال صرفه‌جویی درپی‌دارد که البته بخشی از مشترکان استان قم که اغلب در شهرک پردیسان ساکن هستند،‌ هنوز شماره همراه خود را در سامانه ثبت نکرده‌اند.

برچسب‌ها شرکت ملی گاز ایران قم شرکت گاز استان قم نفت دهه فجر

منبع: ایرنا

کلیدواژه: شرکت ملی گاز ایران قم شرکت گاز استان قم شرکت ملی گاز ایران قم شرکت گاز استان قم نفت دهه فجر اخبار کنکور موتورخانه ها میلیارد ریال افزایش مصرف شهرک صنعتی نیروگاه ها بخش خانگی مصرف گاز شرکت گاز استان قم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۸۴۹۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۴.۶ درصدی میانگین مصرف روزانه بنزین نسبت به مدت مشابه پارسال

  آقای جلیل سالاری معاون وزیر نفت ­در امور پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری صداوسیما، درباره آخرین وضعیت تأمین سوخت در کشور گفت: در دوره سرد سال علاوه بر بخش حمل‌ونقل، باید سوخت مایع مورد نیاز نیروگاه‌ها را نیز تأمین می‌کردیم که سه میلیارد لیتر سوخت در حوزه نیروگاه‌ها مصرف شد و به موازات آن، تأمین بنزین برای سفر‌های نوروزی را انجام دادیم.   وی افزود: مصرف ۱۵۹ میلیون لیتر بنزین که در ۲۹ اسفند ثبت شد، هشت میلیون لیتر نسبت به روز مشابه در سال قبل از آن افزایش داشت؛ در مجموع، حدود ۳۷۰ میلیون لیتر جا‌به‌جایی و توزیع فرآورده‌های نفتی بنزین و گازوئیل در اسفند صورت گرفت که ۲۴ میلیون لیتر نسبت به مدت مشابه سال قبل، افزایش نشان می‌دهد.   این مقام مسئول با اشاره به اینکه­ پلیس راهور میزان سفر‌ها در پنج روز ابتدایی امسال را ۱۳۹ میلیون تردد اعلام کرده، اضافه کرد: این تردد‌ها عمدتاً ثبت جاده‌ای شده که نشان می‌دهد، حمل‌ونقل عمومی در کشور فاقد ظرفیت و کارایی لازم است و از سوی دیگر، شرایط قیمتی حمل‌ونقل عمومی به شکلی است که مردم ترجیح می‌دهند از خودرو‌های شخصی استفاده کنند.   وی همچنین درباره سایر دلایل افزایش مصرف سوخت، اظهار کرد: خودرو‌های موجود در چرخه حمل‌ونقل، عمدتاً فرسوده هستند یا مصارف آن‌ها نسبت به استاندارد‌های جهانی بسیار بالاتر است. پایشی که در سامانه هوشمند سوخت انجام دادیم، نشان می‌دهد که روند مصرف سوخت خودرو‌های جدیدی که وارد چرخه می‌شوند، نسبت به سال گذشته افزایشی است.   آقای ­سالاری با تأکید بر این که باید توجه ویژه‌ای به بهینه‌سازی مصرف سوخت شود، ادامه داد: متنوع کردن سبد سوخت، اجرایی کردن سامانه پایش در حوزه گازوئیل که سال‌هاست انجام نشده، تمرکز بر استفاده از کارت‌های سوخت شخصی و جلوگیری از جابه‌جایی این کارت‌ها، از برنامه‌های مهم مدیریت مصرف در سال ۱۴۰۳ است.   وی تأکید کرد: در قانون بودجه سال ۱۴۰۳ بحث استفاده از کارت‌های سوخت شخصی آمده و باید اجرا شود؛ همچنین بحث مدیریت مصرف سوخت و جلوگیری از قاچاق آن، از مسیر سیاست‌های غیرقیمتی در دستور کار و برنامه شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ­قرار دارد.   معاون وزیر نفت­ در امور پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی همچنین گفت: میانگین مصرف روزانه بنزین در ۶ روز ابتدایی امسال نزدیک به ۱۲۰ میلیون لیتر بوده که ۴.۶ درصد نسبت به سال گذشته که حدود ۱۱۵ میلیون لیتر مصرف داشتیم، افزایش یافته است.   وی افزود: به علت­ محدودیت‌­ چرخه حمل‌ونقل خودرو‌های سنگین و این که صرفاً خودرو‌های حامل کالا‌های اساسی اجازه تردد جاده‌ای دارند، ­مصرف گازوئیل بخش حمل‌ونقل در ایام سفر‌های نوروزی کاهش پیدا می‌کند که اکنون میانگین مصرف روزانه آن، از ۶۵ میلیون لیتری که قبل از این ایام بود، به حدود ۴۵ میلیون لیتر کاهش یافته است.

دیگر خبرها

  • کرمانشاه در گازرسانی سبز است
  • مصرف حدود ۱۲۷ میلیون لیتر بنزین در هشتمین روز بهار / ثبت رشد ۲۲ درصدی
  • مصرف حدود ۱۲۷میلیون لیتر بنزین در هشتمین روز بهار/ثبت رشد ۲۲ درصدی
  • افزایش ۴.۶ درصدی مصرف روزانه بنزین نسبت به سال قبل
  • افزایش ۳ درصدی مصرف بنزین در فارس
  • افزایش ۳ درصدی مصرف بنزین درفارس
  • افزایش ۴.۶ درصدی میانگین مصرف روزانه بنزین نسبت به مدت مشابه پارسال
  • افزایش ۹ درصدی مصرف بنزین در خراسان شمالی
  • افزایش ۴ درصدی میانگین مصرف روزانه بنزین از ابتدای ۱۴۰۳
  • گازرسانی به بیش از ۳۰۰ مسکن مددجویان بهزیستی آذربایجان غربی