Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک اقتصاددان با بیان اینکه افزایش قیمت‌ ناشی از تحریم رخ داده و دیگر دلیلی برای تورم بیشتر از ۲۰ درصد وجود ندارد، گفت: دلار ۱۷۵۰۰ تومانی مد نظر کمیسیون تلفیق بودجه مجلس، قیمت ارز در بازار آزاد را افزایش می‌داد. - اخبار اقتصادی -

آلبرت بغزیان اقتصاددان و عضو هئیت علمی دانشگاه تهران در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران پویا در پاسخ به سوالی در خصوص تبعات حذف ارز 4200 تومانی گفت: هرگونه تغییر نرخ ارز به سمت بالا یعنی کاهش قدرت خرید مردم و افزایش قیمت کالاهایی که با نرخ قبلی وارد کشور می‌شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این کار هیچ حسنی ندارد که بگوییم خوب است. اگر این گونه باشد چرا نرخ‌های دیگری مانند 20 هزار تومان نباشد. اینکه این نرخ از 4200 تومان به 17500 تومان برسد، مسلما باعث افزایش قیمت کالاهای اساسی خواهد شد.

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در کانال تلگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در صفحه اینستاگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

وی افزود: اگر هم قرار باشد این استدلال که چون تنوانستیم ارز 4200 را به درستی مدیریت کنیم و این ارز بین عده‌ای خیرات و تبدیل به یک رانت عظیم شده است، مطرح شود، باید گفت که به جای حذف باید افرادی که این تخصیص را در زمان اجرا به همه متقاضیان دادند و مرتکب اشتباه شدند را عوض کنیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در واکنش به رد کلیات و گزارش کمیسیون تلفیق بودجه که یکی از محورهای آن حذف ارز 4200 تومانی بود،گفت: چرا بیاییم نرخ ارز را تغییر دهیم؟ اگر بحث پاک کردن مسئله باشد، نرخ 17500 تومان تاثیری جز گران شدن کالاهای اساسی ندارد.

وی ادامه داد: اگر هم تفکر این باشد که کاهش فاصله بین نرخ آزاد و 17500 تومان رخ می‌دهد، باید بگویم که اتفاقا این کار نرخ ارز آزاد را نیز به تناسب رشد نرخ ارز رسمی افزایش می‌دهد و فاصله حفظ می‌شود چرا که این ارز مربوط به کالاهای اساسی است و نه هر کالایی، بنابراین سیاست، سیاست غلطی است.

بغزیان در مورد استدلال مجلس برای انجام این کار گفت: به نظر بنده تنها این موضوع مورد استدلال قرار گرفته که کسری بودجه دولت با این کار کمتر می‌شود و نیازی ندارد که به راه‌های دیگر متوصل شود ولی بنده تبعات مثبتی در سیستم اقتصادی برای این کار نمی‌بینم.

وی در خصوص نگرانی‌‌ها از ایجاد شوک تورمی ناشی از حذف ارز 4200 تومانی نیز گفت: اگر قرار باشد 17500 تومان بتواند منابع مورد نیاز یارانه را تامین کند یا اینکه ما یارانه را برای یک قشری سه برابر هم کنیم، مطمئن باشید با وجود افزایش قیمت‌ها در سال جاری کمک چندانی نخواهد کرد.

معنای رد کلیات بودجه بعد از تغییرات گسترده در کمیسیون تلفیق/ نمایندگان با حذف ارز 4200 در شرایط تحریم مخالفت کردندکلیات لایحه بودجه 1400 در مجلس رد شد/ بودجه به دولت ارجاع شد

ایجاد یک چرخه باطل با افزایش یارانه برمبنای تورم

این اقتصاددان تاکید کرد: اگر بحث یارانه باشد و ما به تبعات تورمی آن توجه کنیم، سال آینده نیز دولت باید یارانه افزایش دهد و به دنبال منابع بیشتری بگردد. این بدین معنا است که این موضوع ادامه پیدا خواهد کرد و وارد یک دور باطل خواهد شد. شما نرخ را افزایش می‌دهید و در نتیجه آن تورم افزایش پیدا خواهد کرد و بعد برای جبران هزینه بیشتر مردم باید مجددا یارانه را افزایش داد.

این کار غلط است به خصوص به این دلیل که قرار است ما این موضوع را  به گردن دولت بعد بیاندازیم. حال ممکن است دولت بعدی این نرخ را نپذیرد و به دنبال دور زدن آن باشد و خود این موضوع سبب شود تا نرخ دیگری برای حمایت از اقشار تعیین شود که در نتیجه آن، به وضعیت فعلی باز خواهیم گشت به اضافه اینکه یک نرخ جدید 17500 نیز اضافه شده است.

بغزیان با بیان اینکه به جای این کار دولت می‌تواند برای نظارت برقیمت‌ها اقدام کند، گفت: در شرایطی که ما نمی‌توانیم قیمت تخم مرغ را کنترل کنیم، نمی‌توانیم روی دیگر کالاها نیز حساب باز کنیم ولی این موضوع دلیل نمی‌شود که از سوی دیگر به مردم بگوییم حال که یارانه بیشتری گرفتید اگر افزایش قیمتی هم بود شما با همین پول اضافی کنار بیایید و نظارت را از دولت نخواهید.

وی افزود: این موضوع از سر باز کردن مسائل است. دولت به جای این کار باید نظارت برقیمت خود را قوی‌تر کند و توجیهات غیرمنطقی افزایش قیمت‌های مصوب را کنترل کند تا ما دیگر در سال آینده انتظار تورم بالای 20 را نداشته باشیم. دیگر دلیلی وجود ندارد که در سال آینده تورم داشته باشیم، هرچه بوده امسال اتفاق افتاده است.

دیگر بهانه‌ای برای تورم باقی نمانده

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: اگر هم بحث افزایش تحریم‌ها باشد، مسلما هم اکنون فشار تحریم‌ها کمتر از سال قبل خواهد بود. در واقع هرچه تا الان بهانه وجود داشته اتفاق افتاده و افزایش قیمت‌های ناشی از تحریم رخ داده است، دیگر دلیلی برای افزایش قیمت‌ها وجود ندارد، بنابراین دولت باید بر کنترل قیمت‌ها تمرگز کند تا دیگر نگرانی از جهت افزایش یارانه وجود نداشته باشد.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص تاثیر مستقیم حذف ارز ترجیحی برکالاهایی مانند نهاده‌های دامی و دانه‌های روغنی، گفت: ما با این کار ریشه کالاها (مانند نهاده‌های دامی) را گران می‌کنیم. در شرایطی که با نرخ 4200 این کالاها وارد کشور شده وضعیت چنین است، وای بر17500 تومان. باید از این به بعد این ارز به افراد سالم داده شود و سپس نظارت برتوزیع صورت بگیرد. در غیر این صورت نمی‌شود که در بدترین شرایط اقتصادی کشور، چند ده میلیون دلار ارز کشور را بدهیم و عده‌ای از آن استفاده کنند. ما باید افرادی که باعث این رانت شدند را محاکمه و تنبیه کنیم نه اینکه صورت مسئله را پاک کنیم.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: تورم تورم افزایش قیمت ها حذف ارز 4200 نرخ ارز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۸۶۰۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت پیشنهادی آپارتمان در منطقه ۵ تهران

متقاضیان خرید آپارتمان در منطقه ۵ تهران این روز‌ها باید به‌طور متوسط، حداقل بودجه کل حدود ۵ میلیارد تومانی در اختیار داشته باشند.

به گزارش دنیای اقتصاد، بر اساس تحقیقات میدانی انجام شده از بازار معاملات مسکن منطقه ۵ شهر تهران که پرتقاضاترین و پُر معامله‌ترین منطقه بازار مسکن پایتخت محسوب می‌شود یک متقاضی خرید مسکن در این منطقه برای خرید یک واحد معمولی، میانسال و با امکانات متعارف دست کم نیاز به تامین بودجه ۱۰۰ میلیون تومانی به ازای هر مترمربع (به طور متوسط) دارد؛ بنابراین حداقل بهای خرید یک واحد مسکونی ۵۰ مترمربعی در این منطقه به طور متوسط به ۵ میلیارد تومان می‌رسد.

بدیهی است در برخی از محله‌های ارزان‌تر این منطقه با کف بودجه ۹۰ میلیون تومانی و در محله‌های مرغوب‌تر با کف بودجه ۱۱۰ تا ۱۲۰ میلیون تومانی به ازای هر مترمربع، امکان خرید آپارتمان برای متقاضیان مسکن وجود دارد. نکته مهم در رابطه با بازار مسکن این منطقه فاصله نه چندان محسوس بین بهای پیشنهادی آپارتمان در محله‌های متوسط و محله‌های مرغوب‌تر است. فاصله‌ای که سال‌های قبل بیش از میزان فعلی بود، اما هم اکنون به یک دلیل مهم یعنی رکود خرید آپارتمان، کاهش یافته است.

شما در جدول زیر می‌توانید قیمت انواع آپارتمان در منطقه ۵ تهران را مشاهده کنید: 

دیگر خبرها

  • اعلام قیمت جدید خدمات پارکینگ‌های کرمانشاه
  • پیام تسلیت رئیس‌کل بانک مرکزی در پی درگذشت دکتر پرویز داوودی
  • تعیین ردیف بودجه برای حفظ و مرمت آثار تاریخی اراک
  • تصویب کلیات سند ملی محتوا در شورای ملی فضای مجازی کشور
  • افزایش ۱۵۰ میلیون تومانی قیمت پژو پارس درب کارخانه/ دلار در مرکز مبادله ثابت مانده است/ جا برای خودرو‌های وارداتی در بنادر نداریم/ واکنش رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس به واگذاری پرسپولیس به بانک‌ها
  • حاجی بابایی: افزایش قیمت نفت تغییری در بستن بودجه ایجاد نمی‌کند
  • اعزام بیش از ۴۲۰۰ زائر مازندرانی به حج تمتع
  • کسری ۲۳۰ هزار میلیارد تومانی هدفمندی یارانه‌ها
  • هیجانات بازار ارز تخلیه شد؟
  • قیمت پیشنهادی آپارتمان در منطقه ۵ تهران