Web Analytics Made Easy - Statcounter

«جوسپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ کننده برجام با انتشار یادداشتی در تارنمای اتحادیه اروپا عنوان کرد که در روز ۱۹ ژانویه ۲۰۲۱ (۳۰ دی ۱۳۹۹) راهبرد جدید اتحادیه تحت عنوان «استقلال اقتصادی» به تصویب کمیسیون اروپا رسید. او می‌گوید که این راهبرد در سیاست خارجی و امنیتی اتحادیه اروپا نقش مرکزی دارد، چرا که در دنیای رقابتی امروز، فقط ابزارهای کلاسیک قدرت نیستند که ایفای نقش می‌کنند بلکه قدرت نرم نیز ابزار مهمی برای رقابت سیاسی بشمار می‌رود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 خروج یکجانبه آمریکا از برجام و ناتوانی طرف‌های اروپایی برای جبران تحریم‌های آمریکا علیه ایران، اتحادیه را به تکاپو واداشته تا برای استقلال از سلطه اقتصادی آمریکا چاره اندیشی کند. 

این سیاستمدار اسپانیایی خاطر نشان کرد که اتحادیه اروپا مایل است تا نقش جهانی «یورو» و توسعه زیرساخت‌های مالی اتحادیه اروپا را تقویت کند و مقاومت آن‌ها را دربرابر تحریم‌های خارجی فرامرزی افزایش دهد.

برجام، معیار سنجش استقلال اقتصادی اروپا

بورل در این باره به پیامدهای ناشی از خروج آمریکا از برجام و ناتوانی اتحادیه اروپا در عمل به مزایای اقتصادی وعده داده شده در این توافق اشاره کرد و نوشت: ما اهمیت راهبرد استقلال اقتصادی اروپا را با برجام اندازه گیری کردیم.

این توافق به گفته مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، «یکی از دستاوردهای بزرگ دیپلماسی اروپایی است که اجرای آن به دلیل خروج آمریکا و تحریم‌های یکجانبه دولت ترامپ زیر سئوال رفته است.» وی اذعان کرد:‌ ما در سال‌های اخیر قادر به حمایت از تجارت قانونی بین شرکت‌های اروپایی و ایران نبوده‌ایم.

وابستگی به دلار آمریکا، ضعف اساسی اروپا

بورل در این یادداشت وابستگی بیش‌ازحد به دلار آمریکا را یکی از ضعف‌های اساسی اروپا عنوان کرد که باید در سایه تقویت یورو مورد توجه قرار گیرد. وی افزود که این میزان از وابستگی به دلار منجر به خطرات اقتصادی و هزینه‌های مضاعف برای بازیگران اروپایی شده است. این در حالیست که نوسان نرخ تسعیر دلار / یورو و مشکلات بازیگران بخش‌های خصوصی و عمومی برای کسب درآمد در بازارهای مالی اروپا به دلیل فقدان تمایل به سرمایه گذاری از دیگر چالش‌های اروپا به شمار می‌رود.

وی با تاکید بر اینکه اتحادیه اروپا باید استفاده از یورو را در معاملات بین‌المللی رواج دهد افزود: یورو دومین ارز مورد استفاده در جهان است، اما باید در نظر داشت که پس از بحران اقتصادی سال‌های ۰۹/۲۰۰۸ روند معکوس طی کرده و وزن خود را از دست داده است.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بخش دیگری از این یادداشت، ضرورت حفاظت از سازوکارهای مالی مستقر در اروپا مانند سوئیفت، یوروکلیر و کلیراستریم را در برابر دخالت‌های آمریکا مورد اشاره قرار داد و یادآور شد که تحریم‌های دولت ترامپ در پی خروج از برجام، اثرات نامطلوبی را بر عملکرد آن‌ها داشته است.

تاکید بر حفاظت بهتر از سازوکارهای مالی اروپا

وی با تاکید بر اهمیت حفاظت بهتر از ابزارهای مالی اروپا تصریح کرد: ما باید از اینکه یک کشور ثالث بتواند تحریم‌های یکجانبه خود را بر این ابزارها اعمال کند جلوگیری کنیم. از این منظر، کمیسیون، بانک مرکزی و نهادهای ذیربط اروپایی راهکارهایی را برای مقابله با چنین تدابیر غیرقانونی بررسی خواهند کرد.

بورل به عنوان مثال در این رابطه به سازوکار ویژه مالی اروپا و ایران (اینستکس) اشاره کرد که به گفته او در سال ۲۰۱۹ به عنوان یک ابزار مالی اروپایی برای تسهیل تجارت قانونی با ایران راه اندازی شد. وی یادآور شد: من سال گذشته زمان زیادی را صرف بررسی این سازوکار کردم اما اثر بخشی آن تاکنون محدود بوده است. برای اطمینان از جریان بی وقفه خدمات مالی ضروری بین اروپا و شرکای تجاری قانونی، راه هایی را برای بهبود سریع اینستکس پیدا خواهیم کرد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین بکارگیری قانون مسدودساز اتحادیه اروپا برای حمایت از شرکت‌های اروپایی دربرابر تحریم‌های خارجی را مورد اشاره قرار داد و یادآور شد که این قانون در ماجرای خروج آمریکا از برجام چندان با استقبال بنگاه‌های اقتصادی اروپا مواجه نشده و اثر بخش نبود. او خواستار تجدید در این قانون شد.

بورل در پایان این نوشتار با تاکید بر اهمیت راهبرد اقتصادی اروپا افزود: ما با در اختیار داشتن یورو ابزار قدرتمندی را برای گسترش استقلال اقتصادی اروپا در اختیار داریم به این شرط که از آن هوشمندان و موثر استفاده کنیم.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۷ به صورت یکجانبه و غیرقانونی کشورش را از برجام خارج کرده و تحریم‌های رفع شده به واسطه این توافق را علیه ملت ایران بازگرداند.

کشورهای اروپایی طرف برجام که تلاششان برای متقاعد کردن ترامپ برای باقی ماندن در برجام شکست خورده بود، ابتدا قانون مسدودساز اتحادیه اروپا را برای جلوگیری از خروج شرکت‌های اروپایی از ایران فعال کردند که کارآیی چندانی نداشت.

آن‌ها سپس اقدام به تأسیس سازوکاری برای انجام تبادلات مالی میان ایران و شرکت‌های اروپایی بدون نیاز به نظام مالی آمریکا ایجاد کردند که در بهمن ماه سال ۱۳۹۷ با تأسیس شرکت «اینستکس» عملی شد، اما چندان با استقبال شرکت های تجاری مواجه نشده است.

تهران نیز تلاش کرد توافق هسته‌ای را به شرط عمل دیگر طرف‌های این توافق به تعهداتشان، حفظ کند اما با گذشت نزدیک به دو سال و ناتوانی طرف‌های اروپایی به تعهدات برجامی، گام‌های کاهش تعهدات خود را در بازه زمانی شصت روزه آغاز ، اما همواره تاکید کرد که اگر دولت آمریکا همه تحریم های ظالمانه علیه ملت ایران را لغو و بدون قید و شرط به برجام باز گردد، ایران هم به تعهدات برجامی خود عمل می کند. 

311311

کد خبر 1482552

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: اتحادیه اروپایی ایران و آمریکا مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا استقلال اقتصادی اروپا شرکت های اروپایی مالی اروپا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۸۸۹۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سایه درگیری‌های جهانی بر سر نشست اقتصادی اروپا

در حالی سران اتحادیه اروپا برای رفع مشکلات اقتصادی و تجاری اتحادیه اروپا امروز در بروکسل گرد هم می‌آیند که سایه جنگ‌ها و درگیری‌های جهانی بر سر این نشست سنگینی کرده و به کشیده شدن بحث‌های اقتصادی به سمت و سوی حل این بحران‌ها منجر می‌شود. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، روزنامه "تاگس شاو" در مطلبی نوشت: در نشست امروز اتحادیه اروپا، آخرین تحولات در مناطق بحرانی جهان دوباره مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت. تمرکز اصلی در بروکسل البته باید بر سیاست اقتصادی و مسئله رقابت پذیری اروپا باشد.

در ادامه این مطلب آمده است: برای سه دهه، بازار داخلی اروپا رونق فزاینده‌ای را در کشورهای عضو اتحادیه اروپا تضمین کرده است. این یکی از بزرگترین دستاوردهای اتحادیه اروپا محسوب می شود.

برای اینکه وضعیت به همین شکل باقی بماند، چیزهای زیادی باید تغییر کند: همه‌گیری کرونا نشان داده است که زنجیره‌های تامین در اروپا چقدر آسیب‌پذیر هستند. جنگ روسیه در اوکراین باعث شد اتحادیه اروپا از وابستگی خود به منابع انرژی خارجی آگاه شود. از طرفی چین، رقیب سیستم اروپا رقابت را با یارانه های عظیم مخدوش می کند. از منظر اتحادیه اروپا، حتی شریک بروکسل یعنی ایالات متحده آمریکا، شرکت‌های اروپایی را در رقابت برای فناوری‌های سبز با برنامه تأمین مالی خود مورد تبعیض قرار می دهد.

به طور خلاصه، اتحادیه اروپا وقتی پای رشد، بهره‌وری و نوآوری به میان می‌آید، خود را تحت فشار شرکا و رقبا می بیند یا حتی از آنها عقب می‌ماند.

به همین دلیل است که این تشکل می‌خواهد بازار داخلی را از طریق یک توافق جدید در زمینه رقابت، ضد بحران و آینده‌نگر کند. برای انجام این کار، کشورهای عضو باید موانع را از بین ببرند و مقررات موجود را بهتر اجرا کنند. این باید به ارائه خدمات آسان تر در سراسر مرزهای اتحادیه اروپا کمک کند و به سرمایه اجازه کار بدهد.

با این حال، در سال های اخیر، کشورهای عضو همیشه مایل به کاهش موانع قانونی و بوروکراتیک برای ارائه دهندگان خدمات و کارمندان کشورهای شریک نبوده اند. انریکو لتا، نخست‌وزیر سابق ایتالیا ماه‌ها بر روی گزارشی در این مورد کار کرد و اکنون در حال ارائه آن به سران کشورها و دولت‌ها است.

بازسازی پایدار اقتصاد اروپا صدها میلیارد یورو در سال هزینه دارد. علاوه بر این، دولت های اتحادیه اروپا می خواهند با توجه به تهدید روسیه، خود را به طور گسترده مسلح کنند. اما کشورهای عضو نمی توانند به تنهایی سرمایه گذاری های لازم در این راستا را انجام دهند.

اروپاییان برای جمع آوری وجوه خصوصی اضافی، می خواهند بازار سرمایه را هماهنگ کنند، یعنی مقررات ملی را همسو کنند. این امر در مورد بورس اوراق بهادار و قانون ورشکستگی و همچنین مالیات شرکت‌ها و سود سهام اعمال می شود. کارشناسان سال ها بدون هیچ پیشرفت ملموسی روی این موضوع کار می کنند. این دقیقا همان چیزی است که نشست سران اتحادیه اروپا در پایان مارس خواستار آن شد و اعضای اتحادیه اروپا این بار هم در مورد آن بحث می کنند.

اولاف شولتز، صدراعظم آلمان اتحادیه بازارهای سرمایه را "منبع اساسی برای رشد آینده" می نامد. او اصلاحاتی را در قانون ورشکستگی و مالیات شرکت ها پیشنهاد می کند. شولز شکایت دارد که پول از اروپا به مراکز جمع آوری سرمایه آمریکا سرازیر می شود قبل از اینکه دوباره از آنجا در استارت آپ های اروپایی سرمایه گذاری شود.

چندین کشور عضو همچنین خواستار ایجاد بازار اروپایی برای اوراق بهادار برای آزادسازی سرمایه هستند.

البته از آخر هفته گذشته، این اجلاس اقتصادی موضوع جدیدی پیدا کرده و آن تشدید مناقشات بین ایران و رژیم صهیونیستی است که این نگرانی را ایجاد کرده است که جنگ در خاورمیانه ممکن است به یک آتش سوزی تبدیل شود. این موضوع احتمالاً بیانیه نهایی اجلاس را نیز مشخص می کند.

سایه جنگ اوکراین نیز بر سر این نشست خواهد بود. مسکو از هواپیماهای بدون سرنشین در جنگ خود علیه اوکراین استفاده می کند. وضعیت در این منطقه نیز از منظر غرب نگران کننده است و در این اجلاس مورد بحث قرار خواهد گرفت. ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، انتظار دارد ارتش روسیه در پایان ماه می یا اوایل ژوئن عملیات تهاجمی را آغاز کند.

وی فوراً از اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا درخواست کمک نظامی بیشتر - به ویژه در قالب سیستم های ضد هوایی "پاتریوت"، توپخانه و مهمات اضافی را دارد. این اقدام می تواند تا حدی از درآمدهای بهره از دارایی های مسدود شده روسیه در اتحادیه اروپا پرداخت شود. به گفته یک دیپلمات اتحادیه اروپا، اولین درآمد از این دارایی های بلوکه شده ممکن است در اوایل ماه ژوئن به جریان بیفتد.

الکساندر دو کرو، نخست وزیر بلژیک در نشست سران همچنین می خواهد به این سوء ظن مبنی بر رشوه دادن مسکو به نمایندگان پارلمان اروپا رسیدگی کند. د کرو، توضیح داد که بلژیک به عنوان مقر نهادهای اتحادیه اروپا، با توجه به انتخابات اروپا در ماه ژوئن، مسئولیت حفاظت از حق هر شهروند برای رای دادن آزادانه و ایمن را دارد.

اتحادیه اروپا نقض تحریم توسط کشورهای عضو را جرم‌انگاری کردمسکو:عضویت اوکراین، پایان اتحادیه اروپا است

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بورل: اوکراین و اسرائیل مثل هم نیستند
  • بورل: غزه مثل سطح ماه شده؛ هیچ چیزی برای زندگی نیست
  • اتحادیه اروپا : غزه مثل سطح ماه شده ؛ هیچ چیزی برای زندگی نیست
  • سایه درگیری‌های جهانی بر سر نشست اقتصادی اروپا
  • نگرانی اتحادیه اروپا از توسعه هوش مصنوعی و تاثیر آن بر کودکان
  • حمایت بورل از رژیم صهیونیستی
  • بورل: نمی‌توانیم سپاه را «تروریستی» اعلام کنیم | به نفع همه است شاهد رویارویی نباشیم
  • بورل: نمی‌توانیم سپاه را «تروریستی» اعلام کنیم
  • نمی‌توانیم سپاه را «تروریستی» اعلام کنیم
  • بورل: اتحادیه اروپا نمی‌تواند سپاه را «تروریستی» اعلام کند