Web Analytics Made Easy - Statcounter

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران اعلام کرد، بایدن می‌خواهد به سیاست فشار حداکثری علیه ایران پایان دهد. رابرت مالی همچنین گفت، گفت‌وگو در مورد توافقی گسترده‌تر تنها بعد از بازگشت به برجام در دستور کار قرار خواهد گرفت.

به گزارش «انرژی امروز» از دویچه وله، رابرت مالی، نماینده ویژه دولت جدید آمریکا در امور ایران می‌گوید، کشتن محسن فخر‌ی‌زاده، کارشناس برجسته هسته‌ای جمهوری اسلامی با هر هدفی که انجام شده باشد نه موضع جو بایدن در مورد توافق هسته‌ای با ایران (برجام) را تغییر داده و نه موضع ایران را.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او در گفت‌وگو با روزنامه ایتالیایی کوریره دلا سرا تأکید کرد که جو بایدن، رئیس‌جمهور کنونی آمریکا چه قبل از کشته شدن فخری‌زاده و چه بعد از آن همواره تأکید کرده که در صورت بازگشت ایران به برجام، آمریکا نیز بازخواهد گشت.

مالی در مورد گسترده‌تر کردن برجام و گنجاندن مسائل مورد مناقشه‌ای مانند برنامه موشکی و رفتار منطقه‌ای ایران تصریح کرد: «بایدن به وضوح گفته است، می‌خواهد به برجام بازگردد. اما زمانی می‌توان از فراگیر کردن این توافق سخن گفت که همه طرف‌ها به رعایت مفاد آن بازگشته و با هم آشتی کرده باشند. پس از آن است که امکان مذاکرات جدید به‌وجود می‌آید.»

این در حالی است که پیش از این آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی ان‌بی‌سی گفته بود، بازگشت آمریکا به برجام مستلزم همکاری ایران برای توافقی محکم‌تر و طولانی‌تر است که دربرگیرنده سایر مسائل هم باشد.

ایران همواره مذاکرات بیش‌تر بر سر توافقی گسترده‌تر را رد کرده است.

رابرت مالی در ادامه مصاحبه با روزنامه کوریره دلا سرا  کشتن مهدی فخری‌زاده را احتمالا در راستای مشکل ترکردن مذاکره بین ایران و آمریکا توصیف کرد و افزود که این اقدام می‌تواند چندین هدف داشته باشد: «ممکن است خواسته باشند با ضربه به ایران پیامی به سایر کشورهای منطقه بدهند یا بازگشت به برجام را برای بایدن سخت کنند. شاید هم خواسته باشند ایران را تحریک و شرایط را پیچیده‌تر کنند.»

مالی به این که ممکن است پشت این اقدام اسرائيل قرار داشته باشد نیز اشاره کرد و گفت، به این دلیل می‌گوید که کشتن فخری‌زاده شرایط را پیچیده‌تر کرده چون این حمله می‌تواند ایران را خشمگین و سرخورده از مذاکرات ساخته و مطالباتش برای بازگشت به برجام را سخت‌گیرانه‌تر کرده باشد.

او در عین حال بازگشت به برجام را هم به نفع آمریکا خواند هم به نفع ایران؛ چرا که از یک سو از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای جلوگیری می‌شود و از دیگر سو این کشور از کاهش تحریم‌ها بهره‌مند خواهد شد.

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران همچنین یادآور شد که نتایج انتخابات ریاست جمهوری ایران در سال ۱۴۰۰ تأثیری در بازگشت ایران به برجام نخواهد داشت؛ چرا که تصمیم نهایی در این مورد بر عهده آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی است و فرقی نمی‌کند که میانه‌روها در انتخابات پیروز شوند یا تندروها.

مالی گفت: «اگر رهبر [جمهوری اسلامی] نخواهد، مذاکره‌ای میان ایران و آمریکا صورت بگیرد، مذاکره‌ای در کار نخواهد بود، حتی اگر اصلاح‌طلبان و پراگماتیست‌ها سر کار باشند و اگر او بخواهد، هر رئيس‌جمهور محافظه‌کاری هم این توافق را امضا خواهد کرد.»

تأثیرات ترامپ بر منطقه

رابرت مالی با اشاره به تغییرات ناشی از چهار سال ریاست جمهوری دونالد ترامپ در منطقه گفت، بعضی از این تغییرات که عاد‌ی‌سازی روابط اسرائيل و کشورهای عربی از مهم‌ترین آن‌ها بوده نتیجه سیاست‌های دولت ترامپ در آمریکاست و برخی دیگر نیز مستقل از سیاست‌های او رخ داده است.

مالی افزود، به گمان او، دولت بایدن به فشار حداکثری علیه ایران پایان خواهد داد و تلاش خواهد کرد، از طریق دیپلماسی به ایران فشار وارد کند.

او گفت، در زمان ترامپ بر دموکراسی در منطقه و حل و فصل منازعات یمن و لیبی تمرکزی صورت نگرفت.

مالی پیش‌بینی کرد که دولت بایدن به حقوق بشر کمی بیش‌تر توجه خواهد کرد، کارت‌های سفید کم‌تری در اختیار متحدان سنتی آمریکا در خاورمیانه قرار خواهد داد و تلاش خواهد کرد سیاست‌هایش را بیش‌تر با اروپا هماهنگ کند.

برچسب هاآنتونی بلینکن ایالات متحده آمریکا برجام رابرت مالی

منبع: انرژی امروز

کلیدواژه: آنتونی بلینکن ایالات متحده آمریکا برجام رابرت مالی آسیا اروپا انرژی امروز ایران بین الملل تحریم خبرگزاری بین المللی خبرگزاری داخلی خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا ریاست جمهوری سازمان های بین المللی سایتهای اینترنتی شرکت ملی نفت ایران NIOC شرکت های بین المللی مجلس شورای اسلامی نفت خام وزارت نفت وزارت نیرو بازگشت به برجام رابرت مالی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت energytoday.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «انرژی امروز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۹۳۵۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ماجرای یحیی گل محمدی و تراکتور پایان یافت

علی‌رغم مذاکره تراکتور با یحیی گل‌محمدی برای حضور روی نیمکت این تیم، این اتفاق شکل نخواهد گرفت.

به گزارش "ورزش سه"، یحیی گل‌محمدی که بعد از پایان نیم فصل و در شرایطی که تیمش فصل گذشته را با دستیابی به سه گانه پایان داده بود و در این فصل نیز با اختلاف یک امتیازی با صدرنشین در جمع مدعیان قهرمانی قرار داشت، از کار کناره‌گیری کرده بود، اکنون با بن بست برای دومین پیشنهاد خود طی همین مدت مواجه شد.

تراکتور که بعد از شکست سنگین و دور از انتظار مقابل ذوب آهن با پاکو خمس برای جدایی به توافق دست یافته، برای جانشینی این سرمربی اسپانیایی که جایگاه سوم جدول را در اختیار داشت، به دنبال انتقال یحیی گل‌محمدی بود.

یحیی گل‌محمدی که سابقه کوتاه مدتی روی نیمکت تراکتور در کارنامه داشت، با این باشگاه برای قبول سرمربیگری‌اش بار دیگر به مذاکره نشست اما در نهایت طرفین با توجه به موانع شکل گرفته، به توافق نهایی در این رابطه دست نیافتند.

با این شرایط سرمربی سابق پرسپولیس همچنان دور از نیمکت سرمربیگری بعد از جدایی از جمع سرخپوشان کار را دنبال خواهد کرد و باید دید آینده او چه خواهد شد و چه زمانی دوباره به لیگ برتر بازخواهد گشت یا اینکه تصمیم به حضور در فوتبال خارج از ایران خواهد گرفت.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • ماجرای یحیی گل محمدی و تراکتور پایان یافت
  • دیدار «السودانی» و «بایدن» در کاخ سفید
  • کربی: شرایط فعلی منطقه، نتیجه خروج ترامپ از برجام است
  • آمریکا : شرایط فعلی منطقه، نتیجه خروج دولت ترامپ از برجام است
  • کاخ سفید: شرایط فعلی منطقه، نتیجه عملکرد ترامپ با برجام است
  • کربی: شرایط فعلی منطقه، نتیجه خروج دولت ترامپ از برجام است
  • اولیانوف: رویدادهای خاورمیانه یکی از نتایج امتناع غرب از احیای برجام است
  • اولیانوف: رویدادهای خاورمیانه از نتایج امتناع غرب برای جلوگیری از احیای برجام است
  • اولیانوف: رویدادهای خاورمیانه از نتایج تصمیم آمریکا و اروپا برای جلوگیری از احیای برجام است
  • مذاکرات هسته‌ای باید دقیق روایت شود