Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-20@03:47:07 GMT

کد بورسی چیست؟

تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۸۹۴۵۲۷

کد بورسی چیست؟

به گزارش بازرگانی خبرگزاری مهر، فرایند دریافت کد بورسی شامل بعضی نکات مهم می‌شود و در این مقاله قصد داریم به صورت دقیق به تمام این نکات بپردازیم. به منظور آشنایی با کد بورسی و نحوه دریافت آن با ما همراه باشید.

منظور از کد بورسی چیست؟

کد بورسی یک کد ۸ بخشی است که سه بخش اول آن از مخفف نام خانوادگی شما و پنج بخش بعدی از اعداد تصادفی تشکیل شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به عنوان مثال در صورتی که نام خانوادگی شما مهدوی باشد، کد بورسی شما چنین ترکیبی خواهد داشت: «مهد ۶۸۷۳۱»

در صورتی که قصد ورود به بازار بورس را دارید، در ابتدا باید برای ثبت نام و دریافت کد بورسی اقدام کنید. در حال حاضر فرایند ثبت نام و دریافت کد بورسی به دو شکل حضوری و آنلاین قابل انجام است و علاقه‌مندان می‌توانند در صورت نیاز به یکی از این دو طریق برای ثبت نام و دریافت کد بورسی در شهر خود اقدام کنند. برای دریافت کد بورسی، لازم است در دو سامانه سجام و کارگزاری ثبت نام کنید. کارگزاری آگاه به منظور افزایش سهولت فرایند ورود به بورس، امکان ثبت نام همزمان سجام و کارگزاری را فراهم کرده است. با مراجعه به سامانه آگاه اکسپرس می‌توانید به سادگی ثبت نام خود را تکمیل کنید. در ادامه مراحل ثبت نام را توضیح خواهیم داد اما قبل از هر چیز لازم است کمی با سامانه سجام و ضرورت دریافت کد سجام آشنا شویم.

کد سجام چیست؟

بر اساس قوانین و ضوابطی که از جانب سازمان بورس تدوین شده است، هر شخص برای ورود به بازار سرمایه و انجام معاملات بورسی، در ابتدای امر باید در سامانه سجام ثبت نام کند. سامانه سجام به منظور یکپارچه‌سازی اطلاعات در بازار سرمایه و شفاف‌سازی مشخصات و افراد حاضر در بازار سرمایه راه‌اندازی شده است. با ورود به سامانه Sejam.ir می‌توانید روی گزینه ثبت نام کلیک و اطلاعات یا مشخصات هویتی خود را وارد کنید و با پرداخت مبلغ ۱۰ هزار تومان ثبت نام خود را تکمیل کنید.

در نظر داشته باشید که در گذشته ثبت نام سجام یک امر اختیاری بوده است؛ اما در حال حاضر این امر از جانب سازمان بورس برای تمام علاقه‌مندان به دریافت کد بورسی چه مشتریان حقیقی و چه مشتریان حقوقی الزامی است و هیچ فردی بدون ثبت نام در این سامانه اجازه فعالیت در بازار بورس را نخواهد داشت. لازم به ذکر است برای احراز هویت کد سجام خود باید یک مرتبه به دفاتر پیشخوان مراجعه کنید. البته امکان احراز هویت آنلاین نیز فراهم شده است. فهرست درگاه‌های مورد تأیید برای احراز هویت کد بورسی سجام را می‌توانید در وب سایت سجام مشاهده کنید.

انواع روش‌های ثبت نام کد بورسی

همان‌طور که در بخش‌های قبلی اشاره کردیم، برای ثبت نام و دریافت کد بورسی می‌توانید به دو روش حضوری یا آنلاین اقدام کنید. در روش حضوری تمامی افراد در شهرهای خود می‌توانند با مراجعه به دفاتر پیشخوان فرایند ثبت نام و دریافت کد بورسی را انجام دهند. در نظر داشته باشید که اگر از یک کارگزاری خاص قصد دریافت کد بورسی دارید، حتماً به دفاتر پیشخوان طرف قرارداد با همان کارگزاری مراجعه کنید. در سامانه آگاه اکسپرس فهرست دفاتر پیشخوان منتخب کارگزاری آگاه به شما ارائه خواهد شد.

در روش آنلاین نیازی به مراجعه حضوری به دفاتر پیشخوان یا شعب کارگزاری مد نظر نخواهید داشت. در این روش با ورود به سامانه ثبت نامی کارگزار بورس قادر هستید فرایند ثبت نام و دریافت کد بورسی خود را پیگیری کنید. به عنوان مثال اگر شما قصد دارید از کارگزاری آگاه کد بورسی دریافت کنید، می‌توانید به سامانه ثبت نام و دریافت کد بورسی کارگزاری آگاه به نشانی ex.agah.com مراجعه بفرمائید. در این روش باید تمام مشخصات و اطلاعات هویتی، تحصیلی، مشخصات بانکی و … را به شکل دقیق در سامانه وارد کنید و به منظور احراز هویت وارد گام بعدی شوید.

احرازهویت چیست و چگونه انجام می‌شود؟

یکی از مراحل مهم و الزامی در ثبت نام و دریافت کد بورسی، مرحله احراز هویت است. در حال حاضر برای احراز هویت کد سجام یا کد بورسی می‌توانید به دفاتر پیشخوان مراجعه کنید و همزمان احراز هویت سجام و کد بورسی را با هم انجام دهید. برای این کار لازم است مدارک شناسایی (شناسنامه و کارت ملی) را به همراه داشته باشید. همچنین می‌توانید به شعب آگاه مراجعه کنید و بدون نیاز به پرداخت هزینه، احراز هویت سجام و کارگزاری را به صورت همزمان انجام دهید. کارگزاری آگاه امکان احراز هویت غیر حضوری را نیز برای مشتریان خود فراهم کرده است. در صورتی که از قبل ثبت نام و احراز هویت سجام را انجام داده‌اید، می‌توانید به سامانه آگاه اکسپرس مراجعه کنید و با طی یک مرحله ساده و امضای یک قرارداد الکترونیک، مراحل ثبت نام خود را تکمیل بفرمائید.

در ادامه به بعضی سوالات متداول در زمینه دریافت کد بورسی پاسخ خواهیم داد:

آیا امکان دریافت چند کد بورسی برای شخص وجود دارد؟

برای هر شخص (حقیقی، حقوقی) فقط یک مرتبه کد بورسی از جانب سازمان بورس صادر می‌شود. گفتنی است که شما می‌توانید در کارگزاری‌های مختلف ثبت نام کنید و به سامانه معاملاتی آن‌ها دسترسی داشته باشید اما این امر به معنی داشتن چندین کد بورسی مختلف در بازار سرمایه نیست. در حقیقت، شما می‌توانید از چند کارگزاری کد معاملاتی دریافت کنید اما کد بورسی تنها یک بار صادر می‌شود و مانند کد ملی ثابت است.

آیا دریافت کد بورسی محدودیت سنی و تحصیلی دارد؟

در حال حاضر بر خلاف گذشته هیچ محدودیت سنی و تحصیلی برای ثبت نام و دریافت کد آنلاین بورسی وجود ندارد. در هر نقطه از کشور می‌توانید با مراجعه به شعب کارگزاری یا دفاتر پیشخوان فرایند ثبت نام و دریافت کد بورسی خود را پیگیری کنید. در نظر داشته باشید که برای نوجوانان و کودکان (افراد زیر ۱۸ سال) پدر به عنوان قیم قانونی باید تعهدنامه ارائه دهد.

فرایند ثبت نام و دریافت کد بورسی رایگان را به صورت دقیق و جزئی بررسی کردیم یکی از گام‌های الزامی برای ورود به بازار سرمایه قبل از دریافت کد بورسی، ثبت نام در سامانه سجام یا به اصطلاح سجامی شدن و گام بعدی ثبت نام در کارگزاری است. با استفاده از خدمات کارگزاری آگاه می‌تواند هر دو این مراحل را به صورت همزمان و بدون نیاز به پرداخت هزینه انجام دهید.

این مطلب، یک خبر آگهی بوده و خبرگزاری مهر در محتوای آن هیچ نظری ندارد..

کد خبر 5138043

منبع: مهر

کلیدواژه: بورس بورس تهران سازمان بورس و اوراق بهادار کسب و کار کسب و کارهای اینترنتی گروه خودروسازی سایپا ایران کیش اپلیکیشن اقتصاد دیجیتالی بیمه بانک ملت دهه فجر نوزاد بورس استخدام بیمه تامین اجتماعی تولید خودرو برای ثبت نام و دریافت کد دفاتر پیشخوان کارگزاری آگاه بازار سرمایه داشته باشید مراجعه کنید سامانه سجام حال حاضر احراز هویت کد سجام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۹۴۵۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نیمه اول، نفرین بزرگ صنعت نفت

به گزارش "ورزش سه"، در فوتبال ایران معمولا در دقایق ابتدایی، تیم‌ها سعی می‌کنند رویکردی محتاطانه داشته باشند و این همان دقایقی است که گزارشگران فوتبال می‌گویند: «دو تیم در حال ارزیابی یکدیگر هستند».

شاید به همین دلیل است که به شکل معنی‌داری در نیمه اول، گل‌های کمتری رد و بدل می‌شود. اما این قانون نانوشته برای صنعت نفت صدق نمی‌کند و این تیم محبوب خوزستانی بیش از هر تیم دیگری در نیمه اول گل دریافت کرده است. اتفاقی که در دیدار با پرسپولیس هم تکرار شد و دانیال اسماعیلی‌فر در دقیقه هشتم دروازه میزبان را باز کرد.

در جدول ضعیف‌ترین خطوط دفاعی در نیمه اول، صنعت نفت با 21 گل خورده آماری نگران کننده به جا گذاشته است. در حالی که بعد از نفتی‌ها، هوادار و فولاد با 15 گل خورده در نیمه اول و نساجی با 14 گل قرار گرفته‌اند.

نکته جالب اینکه استقلال خوزستان که از ابتدای فصل برای بقا در لیگ می‌جنگیده و در نیمه‌های اول فقط 7 گل دریافت کرده است!

عکس: شهرام آقاجری

دیگر خبرها

  • فوری | وقوع انفجار در یک مقر نظامی در عراق
  • دبیرکل ناتو : اوکراین به زودی سامانه های ضدهوایی بیشتری دریافت می‌کند
  • صحنه‌ای نادر در بازی استقلال با شمس‌آذر | تماشاگران استقلالی چرا این کار را کردند؟
  • دبیرکل ناتو: اوکراین به زودی سامانه‌های ضدهوایی بیشتری دریافت می‌کند
  • وضعیت شاخص تولید و فروش شرکت‌های صنعتی بورسی
  • بازداشت زنی که مرد مُرده را به بانک آورد!
  • نیمه اول، نفرین بزرگ صنعت نفت
  • قیمت جدید پژو پارس تعیین شد
  • دست زدن عثمان دمبله برای آرائوخو پس از دریافت کارت قرمز / فیلم
  • رژه ارتش در تهران در حضور رئیس جمهور | تصاویر